LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-950 11 ir 12 STRAIPSNIų PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-677
2021-11-17 d. Nr. 104-P-72
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas, Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Gaižauskas, Komiteto nariai: Virgilijus Alekna, Jonas Jarutis, Dainius Kreivys, Arvydas Pocius, Valdas Rakutis, Saulius Skvernelis, Dovilė Šakalienė, Komiteto biuro vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai: Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Agnija Tumkevič, Mantas Lapinskas, Nortautas Statkus, padėjėjas Justas Gaidys, padėjėjas Justas Gaidys. Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Prezidento vyr. patarėjas Darius Kuliešius, Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas Darius Urbonas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-23 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaiga (2021-09-16 raštas Nr. 1/3D-2179) |
2 |
|
|
6. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo Nr. VIII-950 11 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-677 taip pat siūloma pakeisti Seimo kontrolierių įstatymo 11 ir 12 straipsnius numatant, kad Seimo kontrolieriai netiria žvalgybos institucijų veiklos.
Tai reiškia, kad, Įstatymų projektų rengėjo manymu, pritarus siūlomiems pakeitimams, Seimo kontrolieriai neturėtų įgaliojimų tirti piliečių skundų dėl žvalgybos pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai pažeidžiančių žmogaus teises ir laisves viešojo administravimo srityje.
Vis dėlto siūlomas reguliavimas kelia abejonių dėl jo atitikties Konstitucijos 73 straipsniui, kuriame numatyta, kad Seimo kontrolieriai tiria piliečių skundus dėl valstybės ir savivaldybių pareigūnų (išskyrus teisėjus) piktnaudžiavimo ar biurokratizmo.
Vadovaujantis Seimo kontrolierių įstatymo 3 straipsniu, Seimo kontrolierių veiklos tikslai apima žmogaus teisės į gerą viešąjį administravimą, užtikrinantį žmogaus teises ir laisves, gynimą ir valdžios įstaigų pareigos tinkamai tarnauti žmonėms vykdymo priežiūrą, o šių tikslų įgyvendinimo tvarka numatyta atitinkamai Seimo kontrolierių įstatymo 12–18 straipsniuose, kuriuose detalizuojama Seimo kontrolierių tiriamų skundų priėmimo ir nagrinėjimo tvarka, bei 19 straipsnyje, kuriame numatytos Seimo kontrolierių teisės įgyvendinant jiems patikėtus tikslus.
Vadovaujantis Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsniu, Seimo kontrolieriai yra įgalioti šiame įstatyme nustatyta tvarka tirti pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje. Pagal Seimo kontrolierių įstatymo 2 straipsnyje pateiktas šiame įstatyme vartojamų sąvokų apibrėžtis, sąvoka „pareigūnas“ apima, be kita ko, valstybės ir savivaldybių institucijų ar įstaigų tarnautojus, taip pat kitus darbuotojus, atliekančius viešojo administravimo funkcijas, ir kitus valstybės įgaliotus asmenis, atliekančius įstatymų nustatytas valstybės suteiktas funkcijas (taigi, ir pareigūnus, įgaliotus atlikti kriminalinės žvalgybos veiksmus), o piktnaudžiavimu laikomi tokie pareigūno veiksmai ar neveikimas, kai jam suteikti įgaliojimai naudojami ne pagal įstatymus bei kitus teisės aktus arba savanaudiškais tikslais ar dėl kitokių asmeninių paskatų, taip pat tokie pareigūno veiksmai, kai viršijami suteikti įgaliojimai ar savivaliaujama. Taip pat pažymėtina, jog Seimo kontrolierių įstatymo 7 straipsnio 2 dalies formuluotė suponuoja, kad vienas iš Seimo kontrolierių pagal jam suteiktus įgaliojimus tiria visų valstybės institucijų ir įstaigų (įskaitant ir žvalgybos bei kriminalinės žvalgybos institucijų) pareigūnų veiklą viešojo administravimo srityje. Darytina išvada, kad, tiek pagal Konstituciją, tiek ir pagal Seimo kontrolierių įstatymą, Seimo kontrolieriai yra įgalioti tirti pareiškėjų skundus dėl žvalgybos pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių būtent viešojo administravimo srityje, nes šie pareigūnai atitinka Seimo kontrolierių įstatyme pateiktą sąvokos „pareigūnas“ apibrėžimą.
Atsižvelgdami į tai manome, kad žvalgybos institucijos neturėtų patekti į Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnyje įvardytas išimtis, nes šios institucijos atlieka viešojo administravimo funkcijas ir jos nėra kolegialios institucijos, todėl Projektu Nr. XIVP-674 [turi būti Nr. XIVP-677] siūlomiems Seimo kontrolierių įstatymo pakeitimams nepritariame iš esmės. |
Pritarti iš dalies |
Konstitucijos 73 str. Seimo kontrolierių atžvilgiu nustato bendrąją normą, jam suteikiant plačiausios apimties mandatą žmogaus teisių gynimo srityje dėl pareigūnų piktnaudžiavimo ar biurokratizmo, tačiau to paties straipsnio 3 d. aiškiai įtvirtina, kad įstatymu gali būti steigiamos ir kitos kontrolės institucijos. Nors Konstitucijoje nėra detalizuojama, kokioje srityje „kontrolės institucijos“ galėtų veikti, tačiau sisteminiai Konstitucijos 73 str. 3 d. ryšiai su 73 str. 1 d. suponuoja, kad kalba eina apie tokias institucijas, kurios turi kompetenciją būtent srityje, susijusioje su tam tikrų atskirų grupių pareigūnų piktnaudžiavimu ar biurokratizmu.
Konkrečiau. Konstitucijos 73 str. 1 dalyje nurodyta, kad „skundus dėl valstybės ir savivaldybių pareigūnų (išskyrus teisėjus) piktnaudžiavimo ar biurokratizmo tiria Seimo kontrolieriai“, tačiau to paties straipsnio 3 dalyje yra įtvirtinta, kad „Prireikus Seimas steigia ir kitas kontrolės institucijas. Jų sistemą ir įgaliojimus nustato įstatymas“. Vienas iš Konstitucijos 73 str. 3 d. taikymo pavyzdžių yra Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus institucija. Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatymo 16 str. 1 d.: „Vaiko teisių apsaugos kontrolierius tiria pareiškėjų skundus dėl fizinių ir juridinių asmenų veiksmų ar neveikimo, dėl kurių pažeidžiamos (manoma, kad pažeidžiamos) ar gali būti pažeistos vaiko teisės ar jo teisėti interesai, taip pat skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo ar biurokratizmo vaiko teisių apsaugos srityje.
Be to, Konstitucijos 73 str. 3 d. vartojamoje formuluotėje „kitas kontrolės institucijas“ žodis „kitas“ reiškia, kad Seimo kontrolierių įstaiga irgi yra viena iš „kontrolės institucijų“, todėl būtų nelogiška teigti, kad kitos tai pačiai institucijų rūšiai („kontrolės institucijoms“) priskiriamos institucijos negali tirti skundų dėl tam tikrų atskirų grupių pareigūnų galimo piktnaudžiavimo ar biurokratizmo.
Nors žvalgybinė veikla nėra viešasis administravimas, tačiau, siekiant maksimaliai užtikrinti žmogaus teisės į gerą viešąjį administravimą, užtikrinantį žmogaus teises ir laisves, gynimą, Projekto Nr. XIVP-673(3) 2 straipsnio 5 ir 6 dalyse, 3 straipsnio 2 dalies 3 punkte, 11 straipsnio 2 ir 3 punktuose, 14 straipsnio 4 punkte, 15 straipsnio 1 dalyje, 22 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose numatyta, kad žvalgybos kontrolierius tiria ir pareiškėjų skundus dėl žvalgybos pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje. Taip pat žvalgybos kontrolierius galės atlikti tyrimus savo iniciatyva, nustatęs požymius, leidžiančius manyti, kad žvalgybos pareigūnai galimai piktnaudžiauja jiems suteiktais įgaliojimais ar kitaip pažeidžia žmogaus teises ir laisves viešojo administravimo srityje. Tai numatyta Projekto XIVP-673(3) 14 straipsnio 1 punkte. |
2 |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, 2021-07-07 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo Nr. VIII-950 11 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-677 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: Žmogaus teisių komiteto sprendimas pritarti teikiamam įstatymo projektui Nr. XIVP-677 (2021-10-13).
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo Nr. VIII-950 11 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-677(2) bei komiteto išvadai.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš - nėra, susilaikė - 1.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: L. Kasčiūnas, D.Gaižauskas, D.Šakalienė ir R. Lopata.
Komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas
Komiteto biuro patarėjas Nortautas Statkus