LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, 01104 Vilnius, mob. tel. 8 600 38 904, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955
2023-04- Nr. |
|
Į 2023-03-27 Nr. S-2023-1287-XIVP-2561 |
|
Lietuvos Respublikos Seimui
Dėl Lietuvos Respublikos Įstatymo „Dėl Reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo“ Nr. XIV-1680 11 straipsnio pakeitimo projekto Nr. XIVP-2561 ATITIKTIES EUROPOS SĄJUNGOS TEISEI
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl Reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo“ Nr. XIV-1680 11 straipsnio pakeitimo projekto Nr. XIVP-2561 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame pastabas ir pasiūlymus.
1. Pažymime, kad 2022 m. spalio 6 d. Tarybos reglamentas (ES) 2022/1854 dėl skubios intervencijos, skirtos didelėms energijos kainoms mažinti, yra laikina priemonė, skirta sušvelninti didelių energijos kainų poveikį ir užtikrinti, kad dabartinė krizė nepadarytų ilgalaikės žalos vartotojams ir ekonomikai, kartu išsaugant viešųjų finansų tvarumą (preambulės 6 konstatuojamoji dalis). Pažymime, kad Reglamento (ES) 2022/1854 22 straipsnio 2 dalies c) punkte įtvirtinta, kad reglamento „6, 7 ir 8 straipsniai taikomi nuo 2022 m. gruodžio 1 d. iki 2023 m. birželio 30 d.“ Kaip teisingai pastebėjo Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, Projektu siūlomam įstatymo pakeitimui įgyvendinti turės būti priimti ir kiti teisės aktai. Atsižvelgiant į tai, kad Projekto įgyvendinimui aktualūs Reglamento (ES) 2022/1854 6, 7 ir 8 straipsniai bus taikomi iki 2023 m. birželio 30 d., Projektu siekiamo tikslo sėkmingo įgyvendinimo galimybė yra abejotina, kadangi netgi jį priėmus Projektu siūlomas reguliavimas galėtų būti taikomas itin ribotą laiką.
2. Projektu siūloma papildyti Įstatymo dėl Reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo 11 straipsnį 11 dalimi, nustatant, kad „pajamų perviršio mokėjimo subjektams, gaminantiems elektros energiją iš biomasės kuro (kietojo arba dujinio biomasės kuro), išskyrus biometaną, nustatoma didesnė rinkos pajamų viršutinė riba nei Reglamento (ES) 2022/1854 6 straipsnio 1 dalyje atsižvelgiant į tokio subjekto elektros energijos gamybos kintamųjų kaštų dydį. Taryba šioje dalyje nurodytiems subjektams nustatydama rinkos pajamų viršutinę ribą įvertina biomasės kuro rinkos kainas ir kitus nurodytų subjektų patiriamus kintamuosius energijos gamybos kaštus. Šios dalies nuostatos taikomos ir ūkio subjektams, vykdantiems elektros energijos gamybą iš biomasės kuro bendruose šilumos ir elektros energijos gamybos įrenginiuose“.
Projekto aiškinamajame rašte pažymima, kad šis papildymas grindžiamas Reglamento (ES) 2022/1854 8 straipsnio 1 dalies b) papunkčio nuostata, pagal kurią valstybės narės gali „nustatyti didesnę rinkos pajamų viršutinę ribą gamintojams, gaminantiems elektros energiją iš 7 straipsnio 1 dalyje išvardytų išteklių, jei jų investicijos ir veiklos sąnaudos viršija 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą didžiausią ribą.“ Taigi, tam, kad konkretus gamintojas galėtų pasinaudoti šia išimtimi, jo investicijos ir veiklos sąnaudos turėtų viršyti Reglamento (ES) 2022/1854 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą didžiausią ribą. Pažymime, kad Reglamento (ES) 2022/1854 8 straipsnio 1 dalies b) papunktis nenumato galimybės nustatyti didesnę rinkos pajamų viršutinę ribą pajamoms, gautoms pardavus elektros energiją, pagamintą naudojant tik vieną iš išteklių. Priešingai, numatoma, jog valstybei narei nusprendus įtvirtinti šią išimtį tokia galimybe galėtų pasinaudoti gamintojai, elektros energiją gaminantys iš bet kurio iš 7 straipsnio 1 dalyje išvardytų išteklių. Išimties taikymas gamintojų, naudojančių tik vieną iš išteklių, atžvilgiu, galimai sudarytų nevienodas konkurencines sąlygas tarp skirtingus išteklius naudojančių elektros energijos gamintojų. Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, manytina, kad Projektu dėstoma įstatymo 11 straipsnio 11 dalis neatitinka Reglamento (ES) 2022/1854 8 straipsnio 1 dalies b) papunkčio, todėl turėtų būti tikslinama tokiu būdu, kad apimtų visus gamintojus, naudojančius vieną iš 7 straipsnio 1 dalyje išvardytų išteklių.
3. Pritartina Seimo kanceliarijos Teisės departamento išdėstytiems argumentams, kad dėl Projekto turėtų būti gautos Vyriausybės, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos bei Konkurencijos tarybos išvados.
Teisingumo ministrė |
|
Ewelina Dobrowolska
|
Simas Grigonis, 8 671 90760, el. p. [email protected]