Atsiėmė 2019-12-18

2019-12-11

PASIŪLYMAI

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 1, 2, 3, 15 IR 55 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI NR. XIIIP-3163(2)

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

 

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

1.

1

 

 

  Argumentai:

Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų projektų informacinėje sistemoje  registruotas Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo Nr. IX-1929 pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas Nr. XIIIP-1049(3). Atsižvelgiant į tai, iš 1 straipsnio 2 dalies turėtų būti išbraukta nuoroda į  Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymą.

        

Pasiūlymas:

         Pakeisti 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

         „2.  Šis įstatymas taikomas  tiek, kiek šiame  įstatyme reglamentuojamų  visuomeninių  santykių nereglamentuoja Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymas, Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymas, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymas ir Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymas.“

2.

15

 

 

Argumentai:

Vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigybė dėl vykdomų funkcijų svarbumo ir atsakomybės asmens sveikatos priežiūros įstaigoje taip pat turėtų patekti į straipsnio reguliavimo sritį. Vyriausiajam finansininkui (buhalteriui) turėtų būti taikomi tiek viešojo konkurso reikalavimai (tai numato ir Pareigybių, dėl kurių rengiamas konkursas, sąrašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 496), tiek atitikties nepriekaištingai reputacijai reikalavimai.

 

Pasiūlymas:

           Pakeisti 15 straipsnio pavadinimą ir jį  išdėstyti taip:

          „15 straipsnis. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų, vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų, vyriausiųjų finansininkų (buhalterių)  ir sveikatos priežiūros specialistų priėmimas į darbą

 

3.

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

Biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 4 dalies 3 punkte ir Viešųjų įstaigų įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje  nustatyta, kad  juridinio asmens steigėjas po juridinio asmens įsteigimo ne visada išlaiko teises ir pareigas įsteigto juridinio asmens atžvilgiu. Atsižvelgiant į tai, vietoj žodžių ,,steigėjas (steigėjai)“ turėtų būti įrašomi žodžiai ,,savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ar visuotinis dalininkų susirinkimas“.

 

Pasiūlymas:

           Pakeisti 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

          „1. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai į darbą priimami viešo konkurso būdu penkeriems metams. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų, išskyrus įstaigas, kuriose dirba dešimt ar mažiau sveikatos priežiūros specialistų, turinčių  medicinos ir (ar) odontologijos praktikos licenciją, vadovai pareigas toje pačioje įstaigoje gali eiti ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Viešą konkursą organizuoja ir jo nuostatus tvirtina atitinkamos įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ar visuotinis dalininkų susirinkimas steigėjas (steigėjai).“

 

4.

15

2

 

Argumentai:

1. Šiuo metu LNSS viešosiose ir biudžetinėse įstaigose padaliniuose ir filialuose  sudaromos sąlygos vienam asmeniui eiti padalinio ir filialo vadovo pareigas neribotą laiką, t. y. išvis nenumatant kadencijų. Tokia situacija gali sąlygoti neefektyvią įstaigos veiklą, nepotizmo praktikos įsigalėjimą, neskaidrumą. Be to, įstaigai ilgą laiką vadovaujantiems vadovams ima trūkti motyvacijos dirbti efektyviai, linkstama vengti naujovių ir atvirumo permainoms.

2. Padalinių vadovų subjektyvumas ir nepotizmas darbuotojų atžvilgiu yra ganėtinai dažnas reiškinys gydymo įstaigose. Padalinių ir filialų vadovų kadencija (rotacija) būtina prisidėti ir prie tinkamos psichosocialinės darbo aplinkos užtikrinimo ir psichosocialinės rizikos darbe mažinimo. Padalinių ir filialų vadovų kaita yra viena iš priemonių, kuria būtų užtikrinamas darbuotojų darbe patiriamo psichologinio smurto ir streso mažinimas, didinamas darbo efektyvumas ir veiklos kokybė.

3. Pastebėtina ir tai, kad universiteto ligoninių padalinių ir filialų vadovai šiuo metu į universiteto ligoninių padalinių ir filialų vadovų pareigas renkami viešo konkurso būdu ir jų kadencijos trukmė – 5 metai. Kadangi padalinių ir filialų vadovai tiek universiteto ligoninėje, tiek kitose ligoninėse vykdo iš esmės vienodas administracines funkcijas, universiteto ligoninių ir kitų ligoninių padalinių ir filialų vadovų atranka turėtų būti vienodinama, t. y. taikoma rotacija skiriant į pareigas konkurso būdu 5 metų kadencijai (atitinkamai neribojant kadencijų skaičiaus).

4. Pagal vykdomų funkcijų svarbumą ir atsakomybės sritį bei atsižvelgiant į Pareigybių, dėl kurių rengiamas konkursas, sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 496, į pareigybių sąrašą, kuriam būtų taikomas viešas konkursas, turėtų būti įtraukta ir vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigybė.

 

Pasiūlymas:

       Pakeisti 15 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

       „2. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai, vyriausieji finansininkai (buhalteriai) į darbą priimami viešo konkurso būdu penkerių metų kadencijai. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai į darbą priimami viešo konkurso būdu penkerių metų kadencijai. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų kadencijų skaičius neribojamas. Pasibaigus kadencijai, LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovas, ir vadovo pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai  atleidžiami iš pareigų.“   

 

5.

15

3

 

Argumentai:

Vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigybė pagal vykdomų funkcijų svarbumą ir atsakomybės sritį turėtų būti priskiriama prie tų pareigybių, kurias norint užimti būtina atitikti nepriekaištingos reputacijos reikalavimus.

 

Pasiūlymas:

       Pakeisti 15 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

       „3. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovais, vadovų pavaduotojais, padalinių ir filialų vadovais, vyriausiasiais finansininkais (buhalteriais) gali būti nepriekaištingos reputacijos asmenys, kurie atitinka sveikatos apsaugos ministro nustatytus kvalifikacijos reikalavimus.“

 

6.

15

6

 

Argumentai:

1. Vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigybė pagal vykdomų funkcijų svarbumą ir atsakomybės sritį turėtų būti priskiriama prie tų pareigybių, kurias norint užimti būtina atitikti nepriekaištingos reputacijos reikalavimus.

2. Biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 4 dalies 3 punkte ir Viešųjų įstaigų įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje  nustatyta, kad  juridinio asmens steigėjas po juridinio asmens įsteigimo ne visada išlaiko teises ir pareigas įsteigto juridinio asmens atžvilgiu. Atsižvelgiant į tai, vietoj žodžių ,, įstaigos steigėjas ar visuotinis dalininkų susirinkimas“ turėtų būti įrašomi žodžiai ,,savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ar visuotinis dalininkų susirinkimas“.

    

 Pasiūlymas:

       Pakeisti 15 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

        „6. Asmuo, siekiantis eiti LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovo, vadovo pavaduotojo, filialo ar padalinio vadovo, vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigas, turi užpildyti sveikatos apsaugos ministro patvirtintos formos  deklaraciją, kurioje būtų pateikti duomenys dėl jo atitikties nepriekaištingos reputacijos  reikalavimams. Paaiškėjus aplinkybėms, dėl kurių LNSS valstybės ir savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pareigas einantys asmenys neatitinka nepriekaištingos reputacijos reikalavimų, atitinkamos įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija steigėjas ar visuotinis dalininkų susirinkimas priima sprendimą dėl įstaigos vadovo atšaukimo. Paaiškėjus aplinkybėms, dėl kurių vadovų pavaduotojų, filialų ir padalinių vadovų, vyriausiųjų finansininkų (buhalterių) pareigas einantys asmenys  neatitinka nepriekaištingos reputacijos reikalavimų, sprendimą dėl tolesnių darbo santykių su LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetine ar viešąja įstaiga tęstinumo Lietuvos Respublikos darbo kodekse nustatyta tvarka ir pagrindais priima LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovas.“

 

 

7.

15

8

 

Argumentai:

1. Universiteto ligoninė yra aukščiausio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikianti įstaiga ir joje turėtų dirbti geriausi tokias paslaugas teikiantys specialistai, be to kadencija skatina nuolatinį tokių specialistų tobulėjimą bei neužkerta kelia karjeros galimybėms sveikatos priežiūros specialistams konkuruojant tarpusavyje.

2. Minėta nuostata dėl tretinio lygio paslaugas teikiančių asmens sveikatos priežiūros įstaigų specialistų terminuotų sutarčių įtvirtinta dar 1997 metais.  

 

Pasiūlymas:

       Pakeisti 15 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

       „8. Universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistai į darbą priimami viešo konkurso būdu penkeriems metams. Viešą konkursą universiteto ligoninių sveikatos priežiūros specialistų pareigoms eiti sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka organizuoja ir vykdo universiteto ligoninės vadovas.“

 

8.

15

9

 

 Argumentai:

Teisingumo ministerijos valdymo srities   Laisvės atėmimo vietų ligoninės vadovas dirba pagal Vidaus tarnybos statutą.

Krašto apsaugos sistemos Sveikatos priežiūros įstaigų vadovai taip pat yra kariai.

 Vidaus reikalų ministerijos valdymo srities asmens sveikatos  priežiūros įstaigoms straipsnio reikalavimai netaikomi pagal šiuo metu galiojančia straipsnio redakciją. 

 Socialinės apsaugos ir darbo ministerija įgyvendina 38 biudžetinių socialinės globos įstaigų, taip pat 1 viešosios socialinės globos įstaigos savininko (dalininko) teises ir pareigas (toliau kartu – įstaigos), kurios teikia socialinės globos paslaugas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo ir jo įgyvendinamaisiais teisės aktais. Pabrėžtina, kad didžioji dalis įstaigų teikia ne tik socialines, bet ir asmens sveikatos priežiūros paslaugas.

 

Vertinat tai, kas aukščiau paminėta, iš projekto nuostatų neaišku, ar subjektai  ir (ar) jų filialai, teikiantys ne tik asmens sveikatos priežiūros, bet ir kitas paslaugas, bus laikomi LNSS biudžetinėmis ar viešosiomis įstaigomis, kokie reikalavimai (tokie patys ar papildomi) bus keliami jų veiklai. Manytina, kad būtų tikslinga nustatyti šiame straipsnyje, kad Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio nuostatos atitinkamose valdymo srityse taikomos tiek, kiek šių teisinių santykių nereguliuoja specialieji įstatymai. 

 

Pasiūlymas:

       Pakeisti 15 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

        „9. Šio straipsnio nuostatos taikomos ir krašto apsaugos ministro, socialinės apsaugos ir darbo ministro, vidaus reikalų ministro, teisingumo ministro valdymo sričių asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovams, jų pavaduotojams, padalinių ir filialų vadovams, vyriausiasiems finansininkams (buhalteriams) taikomos tiek, kiek šių teisinių santykių nereguliuoja specialieji įstatymai.“

9.

7

 

 

Argumentai:

1. Atsižvelgiant į šių pasiūlymų 2-7 punktuose pateiktus siūlymus dėl nuostatų koregavimo, atitinkamai turi būti koreguojamos ir įstatymo taikymo nuostatos.

2. Įstatymo projekte siūloma, kad vadovų pavaduotojams butų nustatomos penkerių metų kadencijos, tačiau nėra nustatoma pereinamųjų nuostatų, ką daryti jau į pareigas priimtiems vadovų pavaduotojams.

 

Pasiūlymas:

       Pakeisti 15 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„7 straipsnis. Įstatymo taikymas

1. Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (LNSS) valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų, kuriose dirba dešimt ar mažiau sveikatos priežiūros specialistų, turinčių medicinos praktikos ir (ar) odontologijos praktikos licenciją (toliau – įstaiga, kurioje dirba 10 ar mažiau specialistų), vadovai vienus metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos toliau eina atitinkamos įstaigos vadovo pareigas. Įstaigų, kuriose dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai ir vyriausieji finansininkai (buhalteriai) vienus metus ir 6 mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos toliau eina įstaigos vadovo pavaduotojo, padalinio ir filialo  vadovo ir vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigas.

2. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų, išskyrus įstaigų, kurioje dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai (išskyrus universiteto ligoninių padalinių ir filialų vadovus) ir vyriausieji finansininkai (buhalteriai) vienus metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos toliau eina atitinkamos įstaigos vadovo pavaduotojo, padalinio ir filialo vadovo ar vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigas.

3. Kai pasibaigia šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytas terminas, įstaigų, kuriose dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovai, LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų (išskyrus universiteto ligoninių padalinių ir filialų) vadovai  ir vyriausieji finansininkai (buhalteriai) atleidžiami iš darbo. Likus trims mėnesiams iki įstaigos, kurioje dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovo, LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų (išskyrus universiteto ligoninių padalinių ir filialų) ir vyriausiųjų finansininkų (buhalterių) atleidimo dienos LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija organizuoja viešą konkursą įstaigos, kurioje dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovo pareigoms eiti, o LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai – LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovo pavaduotojo, padalinių ir filialų (išskyrus universiteto ligoninių padalinių ir filialų) vadovo  ar vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigoms eiti.

4. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai, universitetų ligoninių padalinių ir filialų vadovai ir universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistai įsigaliojus šiam įstatymui toliau eina atitinkamai įstaigos vadovo, universiteto ligoninės padalinio ar filialo vadovo ar universiteto ligoninės sveikatos priežiūros specialisto pareigas iki kadencijos, nustatytos pagal Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo, pabaigos.

5. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pirmoji kadencija pradedama skaičiuoti asmenį priėmus į pareigas po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

6. Kai vyriausiasis finansininkas (buhalteris) yra LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinio vadovas, jam taikomos šio straipsnio 1–4 dalių ir šiuo įstatymu nustatytos Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio nuostatos, reglamentuojančios padalinių vadovų priėmimą į darbą (atleidimą iš darbo) ir kadencijas. 

1. Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (toliau – LNSS) valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai, universitetų ligoninių padalinių ir filialų vadovai ir universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistai įsigaliojus šiam įstatymui toliau eina atitinkamai įstaigos vadovo, universiteto ligoninės padalinio ar filialo vadovo ar universiteto ligoninės sveikatos priežiūros specialisto pareigas iki kadencijos, nustatytos pagal Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo, pabaigos.

2. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pirmoji kadencija pradedama skaičiuoti asmenį priėmus į pareigas po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

 

 

 

 

 

Teikia:

Seimo nariai                                                                                    Aurelijus Veryga

                                                                                                       Asta Kubilienė