LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 2, 6, 9, 16, 17, 20, 211, 22, 222, 23, 31, 39, 41, 411, 482, 483, 484, 49, 58, 59, 67, 711, 72, 74 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 201, 73STRAIPSNIAIS

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-06-21 Nr. XIVP-1570(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 3 straipsnio 2 dalimi siūloma Elektros energetikos įstatymo (toliau – keičiamas  įstatymas) 9 straipsnio 3 dalį papildyti nauju 53 punktu, kuriame įtvirtinama Tarybos konkreti funkcija: „derina tinklų operatoriaus parengtą įkainio už leistinos generuoti galios viršijimą apskaičiavimo tvarką.“ Pastebėtina, kad galiojančio įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 52 punkte yra įtvirtinta bendroji Tarybos funkcija – atlikti kitas Lietuvos Respublikos įstatymų, tiesiogiai taikomu Europos Sąjungos teisės aktu ir ratifikuota Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi pavestas funkcijas. Pagal teisės technikos taisykles, nustatant institucijų kompetenciją, pirmiausia yra vardijamos konkrečios jos funkcijos, o bendroji funkcija – atlikti kitas įstatymų nustatytas funkcijas – rašoma paskutiniame punkte. Atsižvelgus į tai, siūlytina aukščiau nurodytą projektu siūlomą naują funkciją įtvirtinti kitame punkte, pavyzdžiui, 511 ar 91 punkte.

2. Projekto 6 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmėje vietoj „41“ įrašytina „1“.

3. Projekto 8 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 211 straipsnio 1 dalies turinys būtų aiškesnis, o teisinis reguliavimas – nuoseklesnis, jeigu šios dalies pirmajame sakinyje dėstoma teisės norma „nuo kurio pasirašymo momento tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuojami elektros tinklų pralaidumai, reikalingi sutartam elektros energijos gamybos įrenginiuose pagamintam elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti į elektros tinklus, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų“, atitinkamai ją suredagavus, būtų išdėstyti naujame šios dalies antrajame sakinyje (panašiai kaip siūloma nustatyti projekto 16 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 482 straipsnio 10 dalyje).

Be to, derinant analizuojamo straipsnio 1 ir 3 dalis tarpusavyje, 1 dalyje vietoje formuluotės „ketinimų protokolas nutraukiamas“ įrašytina formuluotė „ketinimų protokolas tinklų operatoriaus nutraukiamas“.

4. Projekto 9 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 22 straipsnio pavadinime, šio straipsnio 1, 3, 8 dalyse gamintojų elektros įrenginius siūloma pervadinti į gamintojų elektros energijos gamybos įrenginius. Pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4, 5 ir 6 dalių, kuriose vartojama formuluotė „gamintojų elektros įrenginiai“ nesiūloma keisti. Vadovaujantis teisės technikos reikalavimais sąvokos, kurių turinys yra tapatus, visame įstatymo tekste turi būti vartojamos vienodai. Kitu atveju įstatymas neatitinka teisinio aiškumo principo. Atsižvelgiant į tai, projektas tobulintinas.

5. Projekto 9 straipsnio 5 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 22 straipsnio 81 dalyje siūloma nustatyti: „81. Kai keičiama elektros energijos gamybos įrenginių įrengtoji galia, tačiau nėra keičiama leistina generuoti galia, taikoma gamintojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir sąlygos, išskyrus reikalavimą pateikti ketinimų protokolą.“ (pabraukta mūsų) Pastebėtina, kad projekto 5 straipsnyje dėstomo 17 straipsnio 55 dalyje minima „Energetikos ministerijos nustatyta tinklų naudotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka“, o projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 482 straipsnio 22 dalyje – „tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tinklų naudotojų energijos kaupimo įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir sąlygos“. Taigi neaišku, kokia (kieno patvirtinta) gamintojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir sąlygos turima omenyje analizuojamoje 22 straipsnio dalyje. Atsižvelgiant į tai, projektas tikslintinas.

6. Projekto 13 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 39 straipsnio 21 dalies 1 punkte vartojama formuluotė „bendrijų pagrindiniai nariai, dalininkai ar dalyviai“  yra neaiški, t. y. neaišku, kokiais kriterijais remiantis bus nustatoma, kurie bendrijos nariai, dalininkai ar dalyviai yra pagrindiniai, o kurie nepagrindiniai. Siekiant teisinio aiškumo ir apibrėžtumo, projektas tikslintinas, nurodant tokius kriterijus.

7. Projekto 15 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 411 straipsnį 4 dalimi: „4. Rašytiniu bendrijos pirmininko, jungtinės veiklos sutartimi įgalioto asmens arba bendrojo naudojimo objektų administratoriaus pritarimu elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelės prijungiamos prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų, nerengiant daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų savininkų balsavimo.“ Projekto nuostatos diskutuotinos. Projekte vartojama formuluotė „nerengiant daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų savininkų balsavimo“ netiksli ir neaiški. Įstatyme turi būti aiškiai apibrėžtos savininkų teisės ir pareigos, šiuo atveju turi būti aiškiai nustatyta, ar elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelių prijungimui prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų reikalingas pastato savininkų sutikimas ar toks sutikimas nereikalingas. Pastebėtina, kad elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelių prijungimas prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų nėra teisės aktais priskirtas prie privalomųjų statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimų. Šiame kontekste pažymėtina, jog pagal Civilinio kodekso 4.85 straipsnio 1 dalį, sprendimai dėl bendrojo naudojimo objektų valdymo ir naudojimo, taip pat dėl naujų bendrojo naudojimo objektų sukūrimo ir disponavimo jais klausimų, priimami butų ir kitų patalpų savininkų balsų dauguma, jeigu įstatymuose nenustatyta kitaip. Pažymėtina ir tai, kad daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų savininkų bendrijos pirmininkas, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotas asmuo arba bendrojo naudojimo objektų administratorius atstovauja butų ir kitų patalpų savininkus jų santykiuose su trečiaisiais asmenimis, todėl neaišku, kokiu pagrindu jie galėtų pritarti ar nepritarti elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelių prijungimui prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų, jeigu savininkų valia dėl šių veiksmų atlikimo nežinoma. Projekto nuostatos derintinos su nurodytomis Civilinio kodekso nuostatomis. Kitu atveju svarstytina, ar siūlomas reguliavimas derėtų su Konstitucijos garantuojama nuosavybės teisių apsauga, t. y. ar siūlomas nuosavybės teisių ribojimas yra būtinas ir proporcingas siekiamiems tikslams.

Be to, iš projekto nuostatų neaišku, kas ir kokia tvarka galėtų kreiptis į bendrijos pirmininką, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotą asmenį arba bendrojo naudojimo objektų administratorių dėl pritarimo elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelės prijungimo prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų, kokiais kriterijais turėtų būti vadovaujamasi priimant sprendimą dėl pritarimo.

8. Projekto 16 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 482 straipsnio 10 dalies nuostatos tikslintinos, nurodant kieno valia ketinimų protokolas nutraukiamas.

 


 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                          Dainius Zebleckis

 

 

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. [email protected]