LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 27² STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2021-12-21 Nr. XIVP-1241
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projektu pildomo įstatymo 272 straipsnio 6 dalis, nustatanti, kad Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir VIN, teisėtiems tikslams gali gauti ir kiti registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai, stokoja aiškumo ir ginčytina dėl kelių priežasčių. Pirma, iš siūlomos formuluotės nėra aiškūs subjektai, kuriems būtų suteikta galimybė gauti Kelių transporto priemonių registro duomenis. Pažymėtina, kad formuluotės „registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai“ turinys neatskleidžia, nei kokių duomenų valdytojai ir (ar) tvarkytojai turimi omenyje, nei kokiame registre (ar informacinėje sistemoje) jie turėtų būti registruoti. Antra, projekte visiškai neatskleista nei tokių duomenų teikimo būdas (forma), pagrindas bei tvarka, nei šios paslaugos atlygintinumo (ar neatlygintinumo) klausimas. Trečia, projekte reikėtų aiškiai atskleisti galimus motorinių transporto priemonių duomenų teikimo tretiesiems asmenims tikslus, bei jų naudojimo apimtis ir būdus, nes formuluotė „teisėtiems tikslams“ yra tik deklaratyvi ir jokio reguliacinio turinio neturinti nuostata. Ketvirta, nėra aišku, kodėl šios nuostatos taikymas numatytas tik transporto priemonių atžvilgiu, nenustatant transporto priemonių priekabų duomenų teikimo galimybės. Penkta, pažymėtina, kad siūloma nuostata apskritai yra ne šio straipsnio reguliavimo dalykas, nes 272 straipsnyje reglamentuojamas keitimasis duomenimis būtent tarp įstatymo 271 nurodytų su eismo saugumo sritimi susijusių transporto priemonių registrų, valstybės informacinės sistemų ir duomenų bazių. Šešta, apskritai svarstytinas šios nuostatos tikslingumas ir pagrįstumas asmens duomenų apsaugos požiūriu, nes transporto priemonės identifikavimo numerį suinteresuotiems asmenims (privatiems duomenų valdytojams), siekdamas gauti atitinkamas paslaugas, gali pateikti pats transporto priemonės savininkas (valdytojas). Be to, šios dalies nuostatos derintinos su keičiamame įstatyme vartojama terminija, t.y. vietoj žodžių „valstybinės registracijos numerį“ įrašytini žodžiai „valstybinį registracijos numerį“, o prieš santrumpą „VIN“ – žodžiai „transporto priemonės identifikavimo numerį“.
2. Projektu pildomo įstatymo 272 straipsnio 7 dalis, nustatanti, kad duomenys apie transporto priemonės draudiminius įvykius, pagal tos transporto priemonės VIN, yra vieši, tikslintina dėl kelių priežasčių. Pirma, nėra aišku kokiame registre ar informacinėje sistemoje esantys duomenys turimi omenyje, t.y. nėra aiškus šios nuostatos adresatas – tam tikro registro, informacinės sistemos ar duomenų bazės valdytojas, kuriam būtų taikoma ši įstatyminė prievolė. Antra, reikėtų aiškiau atskleisti šios nuostatos objektą, t.y. turbūt turima omenyje, kad skelbiami duomenys, siejantys transporto priemonės identifikacinį numerį su šios transporto priemonės patirtais draudiminiais įvykiais. Trečia, reikėtų aiškiau apibrėžti formuluotės „duomenys yra vieši“ turinį, nes nėra aišku, ar turima omenyje, kad jie teikiami nemokamai pagal suinteresuotų asmenų užklausimą, ar, vis dėlto, duomenys yra skelbiami ir laisvai prieinami tam tikrų informacinių išteklių valdytojo (ar tvarkytojo) interneto svetainėje. Ketvirta, siūloma nuostata apskritai yra ne šio straipsnio reguliavimo dalykas, nes 272 straipsnyje reglamentuojamas keitimasis duomenimis būtent tarp įstatymo 271 nurodytų su eismo saugumo sritimi susijusių transporto priemonių registrų, valstybės informacinės sistemų ir duomenų bazių. Galbūt tikslinga šią nuostatą dėstyti įstatymo 273 straipsnyje, reglamentuojančiame tam tikrų duomenų viešą skelbimą.
3. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikėtų priimti poįstatyminius teisės aktus dėl atitinkamų registrų nuostatų pakeitimo, projekto 2 straipsnis pildytinas 2 dalimi, įtvirtinančia pavedimus kompetentingoms institucijoms iki įstatymo įsigaliojimo priimti reikalingus teisės aktus. Todėl šio straipsnio 1 dalyje reikėtų numatyti išlygą dėl 2 dalies ankstesnio įsigaliojimo, o straipsnio pavadinimą dėstyti taip: „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“.
4. Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles:
- įstatymo pavadinime vietoj žodžio „papildymo“ įrašytinas žodis „pakeitimo“ (atitinkamai tikslintinas ir projekto 1 straipsnio pavadinimas);
- projekto 1 straipsnis turėtų būti dėstomas dvejomis dalimis, iš kurių viena reglamentuotų straipsnio pildymą 6 dalimi, o kita – pildymą 7 dalimi. Projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmė būtų dėstytina taip: „Papildyti 272 straipsnį 6 dalimi“, o šios dalies dėstomoje dalyje turėtų būti išdėstyta tik pildoma dalis. Analogiškai turėtų būti dėstoma ir šio straipsnio 2 dalis;
- tikslintina įstatymo įsigaliojimo data.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]
E. Sadauskienė, tel. (8 5) 239 6167, el. p. [email protected]