LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO

NR. IX-2112 22 IR 148 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-11-15 Nr. XIVP-2091(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Įstatymo projektu 1 straipsniu siūloma pakeisti įstatymo 22 straipsnio 2 dalį. Pažymėtina, kad visas keičiamo įstatymo 22 straipsnis (Valstybinės mokesčių inspekcijos valstybės tarnautojai) iš esmės nenustato jokių teisės normų, o tik pateikia blanketines nuorodas į kitus teisės aktus. Be to, keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies nuostatos, kurios nustato, kad Valstybinės mokesčių inspekcijos valstybės tarnautojus Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka į pareigas priima ir iš jų atleidžia tos mokesčių inspekcijos, į kurią jie priimami, viršininkas, nedera kartu su šiuo įstatymu teikiamo Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2066(3), (toliau - Valstybės tarnybos įstatymas) 9 straipsnio nuostatomis, kuriose nurodyta, koks subjektas priima į pareigas valstybės tarnautojus. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad minėto Valstybės tarnybos įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje nustatyta ir šio įstatymo viršenybė kitų įstatymų atžvilgiu, t. y. nustatyta, kad jeigu kiti įstatymai nustato kitokias priėmimo į valstybės tarnautojo pareigas sąlygas, taikomos Valstybės tarnybos įstatymo nuostatos. Atsižvelgiant į tai, siūlytume pripažinti netekusiu galios visą keičiamo įstatymo 22 straipsnį.

Tuo atveju, jeigu būtų neatsižvelgta į šią pastabą, tikslintina keičiamo įstatymo 22 straipsnio 2 dalies formuluotė ,,valstybės tarnautojų darbo ir apmokėjimo sąlygas, socialines garantijas nustato Valstybės tarnybos įstatymas, Darbo kodeksas“. Pažymėtina, kad valstybės tarnybos teisiniai santykiai reguliuojami kaip savarankiški tarnybos valstybei teisiniai santykiai, jie nėra grindžiami darbo teisiniams santykiams reguliuoti taikomais principais (pagal keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 9 straipsnio 7 dalį su valstybės tarnautojais darbo sutartys nesudaromos). Todėl Darbo kodekso normos atitinkamoje tarnybos santykių srityje turėtų būti taikomos tik tuo atveju, kai tą konkrečiai numato pats Valstybės tarnybos įstatymas arba kai toks taikymas būtinas šalinant teisinio reguliavimo spragas (pavyzdžiui, pagal Darbo kodekso 4 straipsnio 2 dalį, civilinius santykius reglamentuojančios teisės normos ir civilinės teisės principai gali būti taikomi darbo santykiams tik tuo atveju, jeigu yra teisinio reglamentavimo spraga ir tai neprieštarauja darbo santykių teisinio reglamentavimo esmei). Be to, siūloma nuostata gali kelti jos praktinio taikymo problemų, nes būtų nustatyta teisė į Valstybės tarnybos įstatyme ir Darbo kodekse nustatytas savo esme analogiškas, bet pažodžiui netapačias teises.

2. Tikslintina įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 148 straipsnio 6 dalis, kadangi Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatymas nustato tik valstybės pareigūnų darbo užmokesčio dydžius, bet ne darbo apmokėjimo tvarką (žr. kartu teikiamo Valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. VIII-1904 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2099(3), 1 straipsnį). Be to, pagal šiuo metu galiojančio Darbo kodekso nuostatas, darbovietės neskirstomos į pagrindinę ir antraeilę. Atsižvelgus į tai, projektas koreguotinas.

3. Atsižvelgus į tai, kad pagal kartu su šiuo įstatymu teikiamo Valstybės tarnybos įstatymo 1 straipsnio 3 dalį, valstybės pareigūnams, išskyrus tuos, kurių kasmetines atostogas reglamentuoja specialūs įstatymai, taip pat taikomos šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalis ir 31 straipsnio 2 dalis (vadinasi, kasmetinių atostogų suteikimo tvarka sureglamentuota), siūlytume atsisakyti įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalies keitimo kaip perteklinio.

Be to, siūloma nuostata, pagal kurią komisijos nariams kasmetinės atostogos suteikiamos Valstybės tarnybos įstatymo ir Darbo kodekso nustatyta tvarka gali kelti jos praktinio taikymo problemų, nes būtų nustatyta teisė tiek į Valstybės tarnybos įstatyme, tiek į Darbo kodekse nustatytas kasmetines atostogas.

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                            Dainius Zebleckis

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]