LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ ĮSTATYMO NR. I-891 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS
SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043
10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Kelių įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – SEAKĮ projektas) parengti siekiant nustatyti efektyvesnį reglamentavimą vykdant krovinių vežimą didžiagabaritėmis transporto priemonėmis.
Kelių įstatymo projekto ir SEAKĮ projekto tikslas – supaprastinti sąlygas kroviniams vežti didžiagabaritėmis transporto priemonėmis, atlaisvinti policijos pajėgas nuo perteklinių funkcijų vykdymo, sudaryti palankesnes sąlygas verslui.
Kelių įstatymo projektu ir SEAKĮ projektu siūloma atsisakyti prievolės lydėti didžiagabarites transporto priemones policijos automobiliais.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projektą parengė Seimo narys Agnė Bilotaitė.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Lietuvos Respublikos kelių įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje reglamentuota, kad didžiagabaritė transporto priemonė – transporto priemonė, įskaitant jų junginį, kurios matmenys (ilgis, plotis, aukštis) su kroviniu ar be jo yra didesni už didžiausiuosius leidžiamus naudojantis keliais transporto priemonės ar jų junginio matmenis. Kelių įstatymo 20 straipsnio 21 dalyje nustatyti atvejai, kai didžiagabaritės ir (ar) sunkiasvorės transporto priemonės turi būti lydimos. Reikalavimas lydėti ne mažiau kaip vienu automobiliu su įjungtais oranžiniais žybčiojančiais švyturėliais numatytas, kai didžiagabaritės ir (ar) sunkiasvorės transporto priemonės plotis su kroviniu ar be jo yra nuo 3,56 iki 4,00 m. Kai tokios transporto priemonės plotis su kroviniu ar be jo yra nuo 4,01 iki 4,50 m ir (ar) ilgis nuo 24,00 iki 30,00 m, ją lydėti turi ne mažiau kaip du automobiliai su įjungtais oranžiniais žybčiojančiais švyturėliais. Pažymėtina, kad praktikoje saugiam eismui užtikrinti toks lydėjimas automobiliais su įjungtais oranžiniais žybčiojančiais švyturėliais yra pakankamas ir neigiamų padarinių nepastebima.
Kelių įstatymo 20 straipsnio 21 dalies 3 punkte nustatyta, kad jeigu didžiagabaritės ir (ar) sunkiasvorės transporto priemonės plotis su kroviniu ar be jo yra didesnis kaip 4,50 m ir (ar) ilgis didesnis kaip 30,00 m, ją turi lydėti policijos automobilis priekyje ir automobilis su įjungtais oranžiniais žybčiojančiais švyturėliais gale. 2023 m. policijos pareigūnai lydėjo 538 didžiagabarites transporto priemones. Šias transporto priemones lydėjo 827 pareigūnai, kurie kelyje praleido 3 372 val. ir policijos transporto priemonėmis nuvažiavo 166 529 km. Policijos išlaidos šiai funkcijai vykdyti sudarė 160 311 eurų.
Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 10 straipsnio 9 dalies 10 punkte nustatyta, kad užtikrindama eismo saugumą, policija eskortuoja ir lydi specialiosiomis transporto priemonėmis oficialias delegacijas ir saugomus asmenis, lydi specialiosiomis transporto priemonėmis didžiagabarites transporto priemones, kai jos gali kelti grėsmę eismo saugumui, ir transporto priemones, kuriomis vežami keleiviai, masinių ir kitokių renginių dalyviai.
Esamas teisinis reguliavimas įpareigoja policiją skirti resursus funkcijoms, kurias galėtų vykdyti kiti subjektai (mažesnių matmenų kroviniai ir šiuo metu pagal esamą reglamentavimą lydimi pačių krovinį vežančių, ar krovinių lydėjimo paslaugas teikiančių subjektų automobiliais su įjungtais oranžiniais žybčiojančiais švyturėliais). Krovinių pervežimą vykdančios įmonės pervežimo laiką, kitus organizacinius klausimus turi derinti su policija, dėl ko neretai krovinio pervežimo paslauga negali būti teikiama trumpais terminais, atitinkamai vėlesniam laikui nusikelia ir kiti su krovinio pristatymu susiję darbai (pvz., statybos).
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Kelių įstatymo projektu siūloma atsisakyti Kelių įstatymo 20 straipsnio 21 dalies 3 punkte nustatyto reikalavimo policijos automobiliu lydėti dižiagabarites transporto priemones ir nustatyti, kad, tais atvejais, kai transporto priemonės plotis su kroviniu ar be jo yra didesnis kaip 4,00 m ir (ar) ilgis 24,00 m ir daugiau, didžiagabarites transporto priemones turi lydėti ne mažiau kaip du automobiliai su įjungtais oranžiniais žybčiojančiais švyturėliais, po vieną priekyje ir gale.
Taip pat siūlomi techninio pobūdžio Kelių įstatymo 20 straipsnio 21 dalies patikslinimai, t. y. atsižvelgiant į tai, kad privalomas lydėjimas nustatomas tik dėl didžiagabaričių transporto priemonių matmenų, šioje dalyje siūloma atsisakyti žodžių „ir (ar) sunkiasvores“.
Kelių įstatymo projektu siūloma papildyti Kelių įstatymo 20 straipsnį 21¹ dalimi ir nustatyti, kad, kai didžiagabaritės transporto priemonės plotis su kroviniu ar be jo yra didesnis kaip 4,50 m ir (ar) ilgis didesnis kaip 30,00 m., didžiagabaritės transporto priemonės savininkas ar valdytojas ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki važiavimo nustatytu maršrutu Lietuvos Respublikos teritorijoje pradžios, apie važiavimo maršrutą ir laiką Lietuvos policijos generalinio komisaro nustatyta tvarka informuoja policiją. Šiuo įpareigojimu bus užtikrintas policijos informavimas apie vežamus labai didelių gabaritų krovinius, kad policija galėtų įvertinti poreikį skirti atitinkamas pajėgas eismo saugumui užtikrinti (pvz. pravažiuoti sankryžas, siauras gatves ir pan.).
SEAKĮ projektu siūloma Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 10 straipsnio 9 dalies 10 punkte atsisakyti nuostatos, kad policija lydi specialiosiomis transporto priemonėmis didžiagabarites transporto priemones, kai jos gali kelti grėsmę eismo saugumui. Esant poreikiui, policija, vadovaudamasi kitais įstatymuose suteiktais įgaliojimais – užtikrinti eismo saugumą, turi teisę be atskiro įgaliojimo lydėti specialiosiomis transporto priemonėmis, jei tai keltų grėsmę eismo saugumui.
Atsisakius policijos pajėgų lydint didžiagabarites transporto priemones, policija galės skirti daugiau pajėgų eismo kontrolei ir Kelių eismo taisyklių pažeidimų prevencijai. Tuo pačiu policija ir toliau ypatingais atvejais padės užtikrinti eismo saugumą didžiagabaritėms transporto priemonėms važiuojant per sudėtingas sankryžas ar kelių atkarpas. Be to, palengvės našta ir verslo subjektams, t. y. bus paprastesnis krovinių pervežimo organizavimas, greičiau į numatytus objektus pristatomi kroviniai.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant Įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus Kelių įstatymo projektą ir SEAKĮ projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimti įstatymai atlaisvins policijos pajėgas nuo papildomų funkcijų, todėl policija galės skirti daugiau pajėgų eismo kontrolei, Kelių eismo taisyklių ir kitų teisės pažeidimų prevencijai, todėl tai gali turėti teigiamos įtakos kriminogeninei situacijai. Neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai įstatymas neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Kelių įstatymo projekto ir SEAKĮ projekto įgyvendinimas pagerins verslo sąlygas krovinių pervežimą organizuojantiems ir kitiems su kroviniu (jo pristatymu) susijusiems verslo subjektams.
8. Ar Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Kelių įstatymo projektas ir SEAKĮ projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus teikiamus įstatymus kitų Lietuvos Respublikos įstatymų keisti nereikės. Lietuvos policijos generalinis komisaras iki šių įstatymų įsigaliojimo turės patvirtinti policijos informavimo apie didžiagabaričių transporto priemonių, kurių plotis su kroviniu ar be jo yra didesnis kaip 4,50 m ir (ar) ilgis didesnis kaip 30,00 m, važiavimo datą ir maršrutą.
10. Ar Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Kelių įstatymo projektas ir SEAKĮ projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrines lietuvių kalbos normas. Įstatymų projektuose nėra naujų sąvokų ir jas įvardijančių terminų.
11. Ar Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Kelių įstatymo projektas ir SEAKĮ projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Priėmus teikiamus įstatymus Lietuvos policijos generalinis komisaras iki šių įstatymų įsigaliojimo turės patvirtinti policijos informavimo apie didžiagabaričių transporto priemonių, kurių plotis su kroviniu ar be jo yra didesnis kaip 4,50 m ir (ar) ilgis didesnis kaip 30,00 m, važiavimo datą ir maršrutą.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymams įgyvendinti biudžeto lėšų nereikės.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Rengiant įstatymų projektus konsultuotasi su Policijos departamentu prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
„Didžiagabaritės“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia Seimo narė
Agnė Bilotaitė