PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MIŠKŲ ĮSTATYMO NR. I-671 2 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-887(4)

 

2023-11-15

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.        

2

 

 

Argumentai:

Pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti ir gamtotvarkos priemonėms miškuose įgyvendinti visiems miško valdytojams nustatyti privalomieji 5 procentų atskaitymai į valstybės biudžetą iš pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką. Šios lėšos naudojamos įstatyme išvardintoms bendrosioms miškų ūkio reikmėms, iš kurių viena yra miško kelių ir susijusių miško žemės sausinimo sistemų įrenginių priežiūra ir taisymas (remontas). Pagal šį reguliavimą iš minėto mokesčio surinktos lėšos gali būti skiriamos tik miško kelių priežiūrai ir taisymui, tačiau negali būti skiriamos vietinės reikšmės viešiesiems keliams, net jeigu jie ir nutiesti per miškingas vietoves. Atsižvelgus į tai, kad būtent miškingose savivaldybėse vyksta daugiau miško kirtimų ir gabenant apvaliąją medieną ne tik miško keliais, bet ir tos savivaldybės vietinės reikšmės viešaisiais keliais, gali atitinkamai būti sugadinami keliai ir siekiant bent iš dalies kompensuoti tokių savivaldybių keliams daromą įtaką ir dėl to atsirandantį didesnį lėšų poreikį tinkamai kelių būklei užtikrinti, siūlytina skirti dalį mokesčio miškingų savivaldybių (kurių miškingumas didesnis kaip 50 procentų - Druskininkų - 69,5 proc.; Varėnos r. - 69,1 proc.; Neringos - 53,2 proc.; Kazlų Rūdos - 60,0 proc.; Rietavo - 54,3 proc.; Visagino m. - 57,5 proc.; Švenčionių r. - 60,6 proc.; Trakų r. - 50,2 proc.) vietinės reikšmės viešųjų kelių priežiūrai ir taisymui. Projekto Nr. XIVP-887(4) siūlymas 50 proc. surinktų lėšų skirti į savivaldybės, kurioje yra miško žemės plotas, biudžetą, skirtą vietinės reikšmės kelių priežiūrai iš esmės keistų šio specifinio mokesčio koncepciją, pagal kurią lėšos pirmiausia skiriamos bendrosioms miško ir kitoms bendrosioms valstybės biudžeto reikmėms; likusių lėšų nepakaktų tinkamam bendrųjų miško reikmių finansavimui, o valstybės biudžetas negautų reikšmingų pajamų – vien iš valstybinių miškų valdytojų atskaitymų apie 13-21 mln. eurų per metus. Todėl siūlytina miškingoms savivaldybėms priklausančių vietinės reikšmės viešųjų kelių priežiūrai ir taisymui (remontui) skirti 10 proc. visų surenkamų lėšų (ir valstybinių miškų valdytojų ir privačių miško savininkų) - toks procentas atitiktų apie 4 mln. eurų ir būtų didesnis nei šiuo metu skiriama miško kelių priežiūrai ir taisymui (apie 1,5-3,5 mln. eurų kasmet 2021-2023 m.). Pagal šį siūlymą miško kelių priežiūrai ir taisymui skiriamas finansavimas galėtų išlikti praėjusio laikotarpio apimtyje.

Taip pat siūlytina palikti šiuo metu galiojantį reguliavimą ir 5 procentų atskaitymus privačių miškų valdytojams nustatyti nuo visų pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką (kaip ir valstybinių miškų valdytojams), o ne tik už plynuosius kirtimus nuo pajamų už parduotą žaliavinę medieną, kadangi bendrųjų miškų ūkio reikmių tenkinimu adekvačiai turi rūpintis visi miškų valdytojai, o tikslo sumažinti plynųjų kirtimų apimtis turėtų būti siekiama visuose miškuose ir kitokiais būdais.

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 2 straipsniu keičiamą Miškų įstatymo 7 straipsnio 1 dalį ir išdėstyti taip:

2 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Bendrosioms miško reikmėms ir kitoms bendrosioms valstybės biudžeto reikmėms tenkinti Vyriausybės nustatyta tvarka valstybinių miškų valdytojams nustatomi privalomieji 15 procentų atskaitymai, o privačių miškų valdytojams 5 procentų atskaitymai nuo pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką, o privačių miškų valdytojams 5 procentų atskaitymai už plynus kirtimus  nuo pajamų už parduotą žaliavinę medieną. Surinktos lėšos skirstomos taip 50 90 procentų į valstybės biudžetą ir 5010 procentų Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka paskirstomos į savivaldybių, kurių teritorijos miškingumas yra didesnis kaip 50 procentų, biudžetus vietinės reikšmės viešųjų kelių priežiūrai ir taisymui (remontui) į savivaldybės, kurioje yra miško žemės plotas, biudžetą, skirtą vietinės reikšmės kelių priežiūrai. Bendrosioms miško reikmėms tenkinti skirtas lėšas administruoja Aplinkos ministerija ar jos įgaliota institucija, o jų naudojimo tvarką nustato aplinkos ministras. Bendrosioms miško reikmėms skirtos lėšos naudojamos:

1) naujų miškų įveisimui skirtos žemės įsigijimui valstybės nuosavybėn ir naujų miškų įveisimui;

2) miškų inventorizavimui, apskaitai, stebėsenai, miškų tvarkymo schemų rengimui;

3) bendrai valstybinei miško priešgaisrinės apsaugos sistemai;

4) stichinių nelaimių padarinių ir masinių ligų bei kenkėjų židinių likvidavimui;

5) bendrai kelių ir miško žemės sausinimo sistemų įrenginių priežiūrai ir taisymui (remontui);

6) privačių miškų savininkų konsultavimui ir mokymui, privačių miškų savininkų organizacinėms struktūroms kurtis;

7) taikomiesiems miško mokslo darbams;

8) viešosios paskirties rekreacijai ir poilsiui skirtų miško žemės sklypų, taip pat miestų miškų priežiūrai, apsaugai ir tvarkymui;

9) žemės sklypų, kuriuose yra ekologiniu požiūriu vertingų miško buveinių, įsigijimui valstybės nuosavybėn;

10) miškų atkūrimo prioritetinėmis miško medžių rūšimis skatinimui;

11) miškų ūkio informacinių sistemų kūrimui;

12) informacijos apie miškus viešinimui, švietimui darnaus miškų ūkio tematika;

13) Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų vykdomoms programoms miškų tvarkymo srityje;

14) miško genetinių išteklių išsaugojimui ir miško medžių selekcijos plėtrai;

15) miško dauginamosios medžiagos išauginimo, miškų įveisimo, atkūrimo, apsaugos, tvarkymo ir miško išteklių naudojimo pažangių technologijų diegimui;

16) atstovavimui Lietuvai tarptautinėse miškų ūkio srities organizacijose;

17) gamtotvarkos priemonėms miškuose.“

2. Pripažinti netekusia galios 7 straipsnio 3 dalį.“

 

 


 

 

Teikia

Seimo narys Simonas Gentvilas