LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS DARBO INSPEKCIJOS ĮSTATYMO
NR. IX-1768 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO 

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Kontrolinių pirkimų reglamentavimas įtvirtintas Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme – 2 straipsnio 27 dalyje apibrėžtas kontrolinis pirkimas, o 364 straipsnio 11 dalyje numatyta reikalavimo prieš pradedant patikrinimą tikrinamam ūkio subjektui pateikti sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopiją išimtis – įstatymų nustatytais atvejais kontroliniai pirkimai gali būti atliekami ūkio subjektui nepateikus teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintos sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopijos. Šiais atvejais teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopija ūkio subjektui turi būti pateikta iš karto atlikus kontrolinį pirkimą. Pagal šiuo metu galiojantį Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymą (toliau – VDI įstatymas) Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VDI) inspektoriams nenumatyta teisė atlikti kontrolinius pirkimus. 

Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo Nr. IX-1768 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) tikslas – suteikti teisę VDI inspektoriams atlikti kontrolinius pirkimus. 

Įstatymo projektu siekiama mažinti šešėlinės ekonomikos mastą ir suteikti teisę VDI inspektoriams neplaninių patikrinimų metu atlikti kontrolinius pirkimus, siekiant pagerinti ūkio subjektų veiklos, ypač paslaugų, kurias teikia savarankiškai dirbantys fiziniai asmenys, teikimo srityje, priežiūros kontrolę.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad kitoms institucijoms, vykdančioms nelegalaus, nedeklaruoto darbo ir nedeklaruotos savarankiškos veiklos kontrolę (Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, policijai), jau suteikta teisė neplaninių patikrinimų metu atlikti kontrolinius pirkimus.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai

Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus vyriausioji specialistė Irena Mickevičiūtė, tel. 8 706 68 254, el. p. [email protected].

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

VDI įstatymo 4 straipsnyje nustatyta, kad VDI kompetencijai priskiriama nelaimingų atsitikimų darbe, profesinių ligų, darbuotojų saugos ir sveikatos, norminių darbo teisės aktų pažeidimų prevencija ir Lietuvos Respublikos darbo kodekso, darbuotojų saugą ir sveikatą bei darbo santykius reglamentuojančių įstatymų ir kitų norminių teisės aktų kontrolė įmonėse, įstaigose, organizacijose ar kitose organizacinėse struktūrose, nepaisant jų nuosavybės formos, rūšies, veiklos pobūdžio, taip pat tais atvejais, kai darbdavys yra fizinis asmuo (toliau – darbdavys).

VDI, vykdydama nelegalaus, nedeklaruoto darbo bei neregistruotos savarankiškos veiklos prevenciją ir kontrolę, per 2018 m. atliko 7 374 nelegalaus ir nedeklaruoto darbo bei vykdomos neregistruotos savarankiškos veiklos patikrinimus: patikrinti 6 534 subjektai (iš jų patikrinta 3 177 įmonės, 118 ūkininkų ūkių bei 3 239 fiziniai asmenys) ir nustatyti 2 125 nelegaliai (neteisėtai) dirbę asmenys. Pažeidėjams buvo surašyti 1 595 administracinių nusižengimų protokolai dėl 1 962 asmenų, iš jų pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 95 str. (Nelegalus darbas) – dėl 734 asmenų, pagal ANK 150 str. (Komercinės ar ūkinės veiklos tvarkos pažeidimas) – dėl 1 228 asmenų. Pagal Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo (toliau – UĮ) 56 str. buvo surašytas 61 pažeidimų protokolas, pagal UĮ 57 str. – 4 pažeidimų protokolai, o pagal UĮ 58 str. – 16 pažeidimų protokolų.

Nustatyti 229 nelegaliai (neteisėtai) dirbę užsienio šalių piliečiai, iš jų – 174 statybos sektoriuje. Pažymėtina, kad 2018 m. buvo nustatyti 45 nelegaliai dirbę nepilnamečiai (asmenys iki 18 metų), iš kurių 13 – žemės ūkio sektoriuje, 11 – statybose. Taip pat nustatyti 1 482 asmenys, dirbę nedeklaruotą darbą (pažeistas darbo ir poilsio laiko režimas ar nemokėtas nustatytas atlygis už darbą poilsio ir švenčių dienomis, už viršvalandinį ir naktinį darbą). Apie neteisėtą veiklą kitoms institucijoms pagal kompetenciją išsiųstas 61 pranešimas.

VDI, vykdydama darbo teisės aktų pažeidimų prevenciją ir kontrolę, atlieka tiek planinius, tiek neplaninius patikrinimus. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. gegužės 12 d. įsakymu Nr. A1-316 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 16 punkte nustatyta, kad VDI inspektorius apie neplaninį patikrinimą praneša jo atlikimo metu. Prisistatydamas darbdaviui atstovaujančiam asmeniui ar darbdavio įgaliotam asmeniui, VDI inspektorius pateikia tarnybinį pažymėjimą (valstybės tarnautojo pažymėjimą), įgaliojimą, o atlikdamas neplaninį darbdavio patikrinimą – ir patvirtintą sprendimo (pavedimo) atlikti šį patikrinimą kopiją, paaiškina atvykimo tikslus ir aptaria tikrinimo eigą.

VDI inspektoriams, atliekantiems neplaninius nelegalaus, nedeklaruoto darbo ar vykdomos nedeklaruotos savarankiškos veiklos patikrinimus, dažnai sudėtinga nustatyti galimus pažeidimus ir rinkti įrodymus. Šių pažeidimų ypatumai – abipusė nauda (pasipelnymas, vengimas mokėti privalomuosius mokesčius į valstybės biudžetą, vengimas įteisinti savo teisinius santykius darbo sutartimi, vengimas turėti teisės aktuose nustatytus leidimus / verslo liudijimus / pažymas verstis veikla) juos darantiems asmenims ir sąmoningas jų darymas, pavyzdžiui, darbdaviai nelegaliai leidžia dirbti asmeniui, turinčiam bedarbio statusą ir gaunančiam valstybės jam mokamas išmokas; fizinis asmuo, vykdantis nedeklaruotą savarankišką veiklą, atlieka remonto darbus kitam fiziniam asmeniui nuosavybės teise priklausančiame bute.      

VDI įstatyme nenumatyta teisė VDI inspektoriams, vykdantiems nelegalaus, nedeklaruoto darbo ar nedeklaruotos savarankiškos veiklos kontrolę, atlikti kontrolinius pirkimus. VDI įstatymą papildžius nuostata, suteikiančia VDI inspektoriams teisę atlikti kontrolinius pirkimus, padidėtų nelegalaus, nedeklaruoto darbo ar nedeklaruotos savarankiškos veiklos kontrolės ir prevencijos efektyvumas.

VDI įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytas tarnybinis pažymėjimas, bet pagal Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 55 straipsnį turi būti nurodytas valstybės tarnautojo pažymėjimas.

 

4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siūloma papildyti VDI įstatymo 9 straipsnio 1 dalį, numatant VDI inspektoriams teisę atlikti kontrolinius pirkimus. Ši nuostata bus įgyvendinama VDI įstatymo, Viešojo administravimo įstatymo ir vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus nustatyta tvarka. Nauja VDI įstatymo nuostata padės mažinti šešėlinės ekonomikos mastą, dėl nelegalaus, nedeklaruoto darbo ar nedeklaruotos savarankiškos veiklos patiriamus valstybės biudžeto pajamų netekimus, skatins sąžiningą ir skaidrų verslą.

VDI inspektoriai, pradėdami neplaninį ūkio subjekto patikrinimą, pateikia tikrinamam ūkio subjektui teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopiją, leidžia ūkio subjektui iš anksto susipažinti su informacija apie tai, dėl kokių priežasčių atliekamas patikrinimas, kokiam subjektui suteikta teisė atlikti tokį patikrinimą, ir leidžia įvertinti, ar priežiūrą atliekančio subjekto sprendimas atlikti patikrinimą yra pagrįstas.

VDI inspektorių atliekami neplaniniai patikrinimai, kurių metu bus atliekami kontroliniai pirkimai, bus efektyvesni, juos atliekant bus nustatyti realūs galimo pažeidimo faktai bei surinkti objektyvūs įrodymai, reikalingi pažeidimams tirti.

Nepateikus valstybės tarnautojo pažymėjimo ir pavedimo atlikti tikrinimą, kontroliniai pirkimai bus atliekami tik neplaninių patikrinimų metu. Neplaniniai patikrinimai atliekami vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo nustatytais kriterijais (364 straipsnio 12 dalis), todėl siūlomas reguliavimas dėl kontrolinių pirkimų atlikimo neturės įtakos neplaninių patikrinimų skaičiui.

Nors neplaninių patikrinimų skaičius dėl siūlomų naujų teisės normų nedidės, tačiau kontrolinių pirkimų priemonė bus veiksminga, nes vien teisės normos galiojimas ir žinojimas, kad toks kontrolinis pirkimas gali būti atliktas, priverčia ūkio subjektą stengtis gerinti savo veiklą.

 

Įstatymo projektu taip pat pakeičiamas VDI įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1 punktas – atliekami redakciniai pakeitimai, siekiant suvienodinti sąvokas, įtvirtintas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 55 straipsnyje ir VDI įstatymo 4 straipsnyje.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto Įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas Įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai neturės.

            Įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas atliktas vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 15 punkto nuostatomis, nes juo numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su teisės pažeidimų tyrimu.

Atlikus Įstatymo projekto antikorupcinį vertinimą, korupcijos rizikos nenustatyta.

 

7. Kaip Įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir plėtrai

Priimtas Įstatymo projektas darys teigiamą įtaką verslui, sumažės paskatos dirbti nelegaliai ar nedeklaruojant savarankiškos veiklos.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą, galiojančių įstatymų pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.

 

9. Įstatymų projektų atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams ir Įstatymų projektų sąvokų bei jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas atitinka Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimus.

 

10. Įstatymų projektų atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos teisės normas.

 

11. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų rengėjai ir terminai

Iki įsigaliojant Įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministras turės pakeisti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. gegužės 12 d. įsakymą Nr. A1-316 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, o vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius turės nustatyti tvarką, pagal kurią bus atliekami kontroliniai pirkimai.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks Įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

Įstatymui įgyvendinti papildomų lėšų iš valstybės ir (ar) savivaldybių biudžetų nereikės.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai, rekomendacijos ir išvados

Rengiant Įstatymo projektą, nebuvo gauta specialistų vertinimų, rekomendacijų ir išvadų.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis

Reikšminis Įstatymo projekto žodis, kurio reikia Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc, yra „kontrolinis pirkimas“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.