2017-10-20

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

STRATEGINĘ REIKŠMĘ NACIONALINIAM SAUGUMUI TURINČIŲ ĮMONIŲ IR ĮRENGINIŲ BEI KITŲ NACIONALINIAM SAUGUMUI UŽTIKRINTI SVARBIŲ ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. IX-1132 PAKEITIMO

ĮSTATYMO projekto nr. xiiip-885

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Str.

Str. d.

P.

1

 

 

Argumentai:

Pagal šiuo metu siūlomą reglamentavimą, jau sudarytų sandorių patikra būtų atliekama tik valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausančių arba kuriose daugiau kaip pusė balsų visuotiniame akcininkų susirinkime suteikiančių akcijų priklauso valstybei arba savivaldybei nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių atžvilgiu. Tai reiškia, kad nepaisant to, kad 3 priede nurodytos įmonės yra laikomos strateginėmis ir nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiomis, tačiau esminiai nacionalinį saugumą užtikrinantys mechanizmai, kaip antai, sudarytų sutarčių patikra, jų atžvilgiu negalėtų  būti pritaikomi. Tokiu būdu, jei 3 priede nurodyta strateginę reikšmę turinti įmonė būtų sudariusi nacionaliniam saugumui prieštaraujančią sutartį, pagal siūlomą reglamentavimą nebūtų instrumentų sustabdyti tos sutarties veikimą, taip pat nebūtų įgyvendinami Įstatymo 1 straipsnyje dėstomi tikslai. Be to, keičiamo Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta pareiga visų nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių, įskaitant tas, kurios disponuoja nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiais įrenginiais ir turtu bei veikia strategiškai svarbiuose ūkio sektoriuose, vadovams nepriimti įstatymo tikslams prieštaraujančių sprendimų, t.y. įtvirtinta pareiga valdyti strateginę reikšmę turinčius objektus taip, kad nekiltų grėsmė nacionaliniam saugumui. Ši pareiga taikoma ir 3 priede nurodytoms įmonėms, tačiau įstatymo projekte šios pareigos laikymosi priežiūros mechanizmai yra akivaizdžiai nepakankami.

Pažymėtina, kad pagal tarptautinę investicijų, Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (toliau – EBPO) ir Europos Sąjungos (toliau – ES) teisę, valstybės turi teisę imtis priemonių esminiams nacionalinio saugumo interesams apsaugoti. Pagal EBPO praktiką, ES steigimo dokumentus, teismų suformuotą praktiką, nacionalinio saugumo užtikrinimo teisinis reguliavimas turi atitikti 4 pagrindinius kriterijus: nebūti diskriminacinis, būti grindžiamas visuotinio intereso imperatyvu, būti tinkamas (proporcingas) ir būtinas nustatytiems tikslams pasiekti. Siūlomas teisinis reguliavimas neatitinka šių kriterijų, kadangi, pirma, įstatymu siūlomas teisinis reguliavimas gali būti laikomas diskriminaciniu, nes būtų užtikrinami ne visų nacionalinio saugumo užtikrinimui strateginę reikšmę turinčių įmonių sandoriams keliami reikalavimai, o tik pirmos ir antros kategorijos valstybės ar savivaldybių valdomų įmonių. Antra, toks reguliavimas neatitinka visuotinio intereso imperatyvo, nes grėsmę nacionaliniam saugumui gali kelti ne tik strateginės valstybės ar savivaldybės valdomos įmonės sudarytas sandoris, bet ir AB ,,ORLEN Lietuva“, ,,Achema“ ir ,,Telia Lietuva“ sandoris, galintis turėti lemiamos įtakos tinkamai ir nenutraukiamai nacionalinio saugumo užtikrinimui svarbios įmonės veiklai.

Siūlomas reguliavimas ydingas dar ir dėl to, kad jame nenumatyta galimybė inicijuoti sandorių patikrą tais atvejais, kai pats sandoris nėra naujai sudaromas, tačiau pakeičiamas taip, kad galimai nebeatitinka nacionalinio saugumo interesų. Tas pats pasakytina ir apie tuos atvejus, kuomet nacionalinio saugumo interesų neatitinkantis ir iki įstatymo įsigaliojimo sudarytas sandoris yra pratęsiamas – nei Komisija, nei nacionalinį saugumą užtikrinančios institucijos neturėtų jokių svertų užkirsti kelią strateginėms įmonėms vykdyti sutartinius įsipareigojimus, keliančius grėsmę nacionaliniam saugumui.

Pažymėtina, kad pagal siūlomą reguliavimą ir realią praktiką pagal 13 straipsnio 4 dalį būtų sudarytos galimybės tikrinti tik trijų valstybei nepriklausančių ir nevaldomų, tačiau strategiškai svarbių įmonių sandorius ir tik tuos, kurie patenka į 4 dalies 1-4 punktuose įtvirtintus atrankos kriterijus. Taigi, įvertinus tai, kad nuostatos būtų taikomos tik keliems ir nacionalinio saugumo prasme svarbiausiems privataus sektoriaus subjektams ir tik ribotai daliai jų sudarytų sandorių, laikytina, kad šiuo pasiūlymu siūlomas reguliavimas yra proporcingas,  leistų tinkamai įgyvendinti įstatymo tikslus bei atitiktų tarptautinį teisinį reguliavimą.

Atsižvelgiant į šiuos argumentus, siūlytina įtvirtinti, kad visų strateginių įmonių sudarytų, keičiamų ar pratęsiamų sandorių atžvilgiu, kurie atitinka 13 straipsnio 4 dalies 1–4 punktuose nustatytus kriterijus, būtų sudarytos galimybės vykdyti patikrą Komisijoje nacionalinio saugumo aspektu.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 1 straipsniu dėstomo įstatymo 13 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Šio straipsnio 2 dalyje nurodytos nacionalinį saugumą užtikrinančios institucijos turi teisę kreiptis į Komisiją dėl nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės, kuri nuosavybės teise priklauso valstybei ar savivaldybei arba kurioje daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime suteikiančių akcijų priklauso valstybei arba savivaldybei, sudaryto sandorio, taip pat sandorio, kurio nuostatos keičiamos, ir (arba) pratęsiamas galiojimas, atitikties nacionalinio saugumo interesams:

1) dėl sudaryto sandorio, kurio kaina, vertė ar kurio pagrindu šio straipsnio 4 dalyje nurodytos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės prisiimtų įsipareigojimų vertė viršija 10 procentų šios nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais (toliau – metinės pajamos);

2) dėl sudaryto sandorio, kurio kaina, vertė ar kurių pagrindu šio straipsnio 4 dalyje nurodytos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės prisiimtų įsipareigojimų vertė viršija 5 procentus šios nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės metinių pajamų ir kurį nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbi įmonė turi teisę vienašališkai nutraukti įspėdama kitą sandorio šalį daugiau negu prieš 6 mėnesius iki sandorio nutraukimo ir (arba) dėl šio sandorio nutraukimo nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbi įmonė galėtų patirti sankcijas, netesybas ar nuostolius, kurių vertė viršytų 2,5 procentų šios nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės metinių pajamų;

3) dėl sudaryto sandorio su subjektu, kuris atitinka kriterijus, remiantis kuriais asmuo yra laikomas neatitinkančiu nacionalinio saugumo interesų pagal šio įstatymo 11 straipsnį;

4) dėl sudaryto sandorio, kurio pagrindu kitai sandorio šaliai ar tretiesiems asmenims yra suteikiama teisė dirbti ar kitaip susipažinti su ar gauti prieigą prie šio straipsnio 4 dalyje nurodytos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės esminių informacinių technologijų sistemų ar informacinių technologijų infrastruktūros ar duomenų bazių ar jose esančių duomenų.

1

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 13 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta pareiga tik valstybės ir savivaldybių valdomoms įmonėms pranešti apie ketinamus sudaryti sandorius, kurie atitinka šio straipsnio 4 dalies 1–4 punktuose nustatytus kriterijus. Siūlomas reguliavimas yra ydingas tuo, kad dėl jau sudarytų sandorių, atitinkančių minėtuose punktuose nustatytus kriterijus, nebūtų privaloma pranešti trečios kategorijos įmonėms ir tokie sandoriai nebūtų tikrinami, jei apie jų galimai keliamą grėsmę Komisija ar atitinkamos valstybės institucijos neturėtų informacijos. Taigi siūlomas reguliavimas neužtikrina įstatymu siekiamų tikslų. Be to, remiantis ankstesniame pasiūlyme išdėstytais argumentais, siūlytina pareigą pranešti nustatyti visoms strateginę reikšmę turinčioms įmonėms.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 1 straipsniu dėstomo įstatymo 13 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Apie šio straipsnio 4 dalyje dalies 1–4 punktuose įtvirtintus kriterijus atitinkantį nurodytą ketinamą sudaryti arba sudarytą sandorį arba sandorį, kurio nuostatos keičiamos ir (arba) pratęsiamas galiojimas, sandorį nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbi įmonė, kuri nuosavybės teise priklauso valstybei ar savivaldybei arba kurioje daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime suteikiančių akcijų priklauso valstybei arba savivaldybei, turi Komisijai pranešti Komisijos darbo tvarkos apraše nustatyta tvarka.“

2

5

 

Argumentai:

Siekiant suderinti siūlomas nuostatas tarpusavyje, būtina keisti ir Įstatymo projekto 2 straipsnio 5 dalies nuostatas.

 

Pasiūlymas:

„5. Išdėstyto įstatymo 13 straipsnio 9 dalies nuostatos taikomos išdėstyto įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 1–4 punktuose įtvirtintus kriterijus atitinkantiems nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos naujai sudarytiems sandoriams, taip pat iki šio įstatymo įsigaliojimo sudarytiems sandoriams, kurių nuostatos po įstatymo įsigaliojimo yra keičiamos ir (arba) pratęsiamas sudaryto sandorio galiojimas nurodytiems Išdėstyto įstatymo 13 straipsnio 4 dalyje.

 

 

Teikia:

 

Seimo nariai               

 

 

Laurynas Kasčiūnas

 

Andrius Ažubalis

 

Andrius Kubilius