LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KRIMINALINĖS ŽVALGYBOS ĮSTATYMO NR. XI-2234 6 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1604

 

2023-12-06 Nr. 102-P-62

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydą Anušauską pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Kasparas Adomaitis, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, komiteto biuro patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Dalia Latvelienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, komiteto biuro padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Valstybės saugumo departamento atstovai: direktoriaus pavaduotojas Vaidotas Mažeika, žvalgybos pareigūnė Kristina Sakauskienė, Antrojo operatyvinių tarnybų departamento prie Krašto apsaugos ministerijos Teisės skyriaus vadovė Audronė Jakučionienė, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės patarėjas Andrius Šaparnis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-02

1

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma Kriminalinės žvalgybos įstatymo 6 straipsnį „Kriminalinės žvalgybos subjektų teisės“ papildyti nauja 2 dalimi, pagal kurią „kriminalinės žvalgybos subjektai, turintys žvalgybos institucijos statusą“, turėtų teisę kriminalinei žvalgybai pagamintus dokumentus, dokumentų blankus, jų rekvizitus ir kitas priemones naudoti žvalgybai ir kontržvalgybai.

Svarstytina, ar siūloma nuostata yra šio straipsnio ir apskritai šio įstatymo, o ne Žvalgybos įstatymo, reguliavimo dalykas, nes ja būtų įtvirtinta ne kriminalinės žvalgybos subjektų teisė, o žvalgybos institucijų (jų padalinių) teisė vykdant žvalgybą ir kontržvalgybą.

Kartu pažymėtina, kad pagal Žvalgybos įstatymą žvalgybos institucijos, vykdančios žvalgybą ir kontržvalgybą, yra Valstybės saugumo departamentas ir Antrasis operatyvinių tarnybų departamentas prie Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos (2 straipsnio 9 dalis, 8 straipsnio 1 dalis). Pagal Kriminalinės žvalgybos įstatymą žvalgybos institucijos turi kriminalinės žvalgybos pagrindinių institucijų teises ir pareigas, kai jų padaliniai atlieka kriminalinės žvalgybos tyrimą (2 straipsnio 11 dalis), bet jos nėra kriminalinės žvalgybos subjektai, apibrėžiami kaip kriminalinę žvalgybą įgalioti vykdyti padaliniai, kurių sąrašą sudaro Vyriausybė (2 straipsnio 12 dalis), o Vyriausybės 2013 m. vasario 6 d. nutarime Nr. 108 „Dėl kriminalinės žvalgybos subjektų sąrašo patvirtinimo ir jų kriminalinės žvalgybos masto nustatymo“ išvardyti kriminalinės žvalgybos subjektai neturi žvalgybos institucijos statuso. Atsižvelgiant į tai, projekte vartojama formuluotė „kriminalinės žvalgybos subjektai, turintys žvalgybos institucijos statusą“ turėtų būti patikslinta.

Pritarti iš dalies

Kriminalinės žvalgybos įstatymas yra specialusis įstatymas, nustatantis teisinius kriminalinės žvalgybos pagrindus ir principus, kriminalinės žvalgybos principus ir uždavinius, kriminalinės žvalgybos subjektų teises ir pareigas, kriminalinės žvalgybos tyrimo atlikimą, asmenų dalyvavimą kriminalinėje žvalgyboje, kriminalinės žvalgybos informacijos panaudojimą, taip pat kriminalinės žvalgybos finansavimą, koordinavimą ir kontrolę, todėl visos nuostatos, kurios susijusios su kriminaline žvalgyba, turi būti įtvirtintos specialiajame įstatyme.

Kriminalinės žvalgybos įstatymo 6 str. 1 d. 4 p. suteikia teisę kriminalinei žvalgybai pagamintus dokumentus, dokumentų blankus ir jų rekvizitus naudoti tik kriminalinei žvalgybai. Todėl, siekiant teisinio aiškumo, siūloma ne tik Žvalgybos įstatyme, tačiau ir Kriminalinės žvalgybos įstatyme įtvirtinti aiškią teisę kriminalinei žvalgybai pagamintus dokumentus, jų blankus ir  rekvizitus naudoti ir žvalgybai bei kontržvalgybai.

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą, 1 straipsniu keičiamą Kriminalinės žvalgybos įstatymo 6 straipsnį, pildomą nauja 2 dalimi išdėstyti taip:

„2. Kriminalinės žvalgybos subjektai, turintys žvalgybos institucijos statusą Žvalgybos institucijos, turinčios kriminalinės žvalgybos pagrindinių institucijų teises ir pareigas, kriminalinei žvalgybai pagamintus juridinio asmens registravimo ir skiriamuosius ženklus, dokumentus, dokumentų blankus, jų rekvizitus, valstybinius transporto priemonių registravimo numerių ženklus, taip pat asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus, dokumentų blankus ir jų rekvizitus turi teisę naudoti žvalgybai ir kontržvalgybai.“

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-02

1

 

 

2.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal projektu teikiamą siūlymą papildžius Kriminalinės žvalgybos įstatymo 6 straipsnį nauja 2 dalimi, keistųsi kitų šio straipsnio dalių numeracija, atitinkamai reikėtų pataisyti ir šio straipsnio 4 dalyje pateiktą nuorodą į šio straipsnio 2 dalį (turėtų būti nuoroda į 3 dalį).

Pritarti

Papildyti projekto 1 straipsnį 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:

4. Pakeisti 6 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Kriminalinės žvalgybos subjektai, kai yra šio įstatymo nustatyti kriminalinės žvalgybos tyrimo pagrindai ir yra gauta prokuroro ar teismo sankcija, be teisių, nurodytų šio straipsnio 1 ir 23 dalyse, taip pat turi teisę:

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-02

3

 

 

3.    Projekto 2 straipsniu keičiamo Kriminalinės žvalgybos įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad kriminalinės žvalgybos subjektai žvalgybos institucijoms teiktų pagalbą Vyriausybės nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar atskirame straipsnyje neturėtų būti įtvirtintas pavedimas Vyriausybei iki įstatymo įsigaliojimo nustatyti reikiamą tvarką.

Pritarti

Papildyti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-02

2

 

 

4.    Projekto 2 straipsniu keičiamo Kriminalinės žvalgybos įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje Žvalgybos įstatymas būtų minimas pirmą kartą, todėl turėtų būti nurodytas visas jo pavadinimas su žodžiais „Lietuvos Respublikos“ (teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 112 punktas).

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-02

2

 

 

5.    Projekto 2 straipsniu keičiamo Kriminalinės žvalgybos įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje po žodžių „žvalgybai ir kontržvalgybai“ įrašytinas trūkstamas žodis „reikalingus“.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-02

 

 

 

6.    Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Seime yra įregistruotas Kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1377, kuriuo siūloma Kriminalinės žvalgybos įstatymą išdėstyti nauja redakcija ir jo įsigaliojimas numatytas 2023 m. sausio 1  d.

Atsižvelgti

 

7.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2022-05-17

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI‑2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1604 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2022-07-20

 

 

 

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Tarnyba) susipažino su Jūsų raštu Nr. S-2022-3077 dėl  įstatymų projektų Nr. XIVP-1604 ir XIVP-1605 (toliau – Projektai) ir juos įvertino.

Informuojame, kad Tarnyba Projektams pastabų ir pasiūlymų neturi.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnyba

2022-08-04

 

 

 

Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnyba, pagal kompetenciją įvertinusi pateiktus derinti Kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1604 ir Administracinių nusižengimų kodekso 393, 5571 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1605, informuoja, kad pastabų ir pasiūlymų minėtiems projektams neturi.

Pritarti

 

3.

Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

2022-09-15

 

 

 

Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, susipažinęs su Jūsų pateiktu derinti Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1604 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 393, 5571 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1605, informuoja, kad pagal kompetenciją pastabų ir siūlymų neturi.

Pritarti

 

4.

Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2022-09-28

 

 

 

Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, pagal kompetenciją išnagrinėjusi pateiktus derinti Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 393, 5571 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektus, informuoja, kad abiejuose projektuose turėtų būti koreguojamos įstatymų pakeitimo įsigaliojimo datos. Kitų pastabų ir pasiūlymų neturime.

Pritarti

 

5.

Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2022-09-29

 

 

 

Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, įvertinęs Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1604 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 393, 5571 ir 589 straipsnių pakeitimo projektą Nr. XIVP-1605, pasiūlymų ar pastabų šiems projektams neturi.

Pritarti

 

6.

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba

2022-09-30

 

 

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, susipažinusi su Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1604 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 393, 5571 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1605, jiems pastabų ir pasiūlymų neturi.

Pritarti

 

7.

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija

2023-03-20

1,

2

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitete svarstomi Lietuvos Respublikos žvalgybos įstatymo, Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo,  Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso ir Lietuvos Respublikos valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo pakeitimo projektai Nr. XIVP-1603–XIVP-1606, kuriais siūloma tobulinti esamus teisinius įrankius, siekiant efektyviai įgyvendinti žvalgybos institucijoms pavestus uždavinius nuolat kintančių grėsmių Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui kontekste. Į minėta paketą įtrauktame Kriminalinės žvalgybos įstatymo 6 ir 7 straipsnių pakeitimo projekte Nr. XIVP-1604 (toliau – projektas Nr. XIVP-1604) siūloma nustatyti, kad kriminalinei žvalgybai parengtus dokumentus ar kitas pagalbines priemones galima naudoti ir žvalgybai bei kad kriminalinės žvalgybos subjektai Vyriausybės nustatyta tvarka teikia pagalbą žvalgybos institucijoms dėl minėtų dokumentų ar kitų pagalbinių priemonių gamybos.  

Vidaus reikalų ministerija (toliau – VRM) kartu su Policijos departamentu prie VRM papildomai įvertino siūlomus teisinio reguliavimo pokyčius, Kriminalinės žvalgybos įstatyme bei šio įstatymo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytą reguliavimą ir teikia pasiūlymus dėl projekto Nr. XIVP-1604.

Pritardami siūlymui nustatyti galimybę kriminalinei žvalgybai parengtus dokumentus ar kitas pagalbines priemones naudoti ir žvalgybai, atkreipiame dėmesį, kad tokią galimybę nustatančią nuostatą Žvalgybos įstatymo pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1603 (toliau – projektas Nr. XIVP-1603) siūloma įtvirtinti Žvalgybos įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 11 punkte. Pažymėtina, kad Seimo Teisės departamento išvadoje dėl projekto Nr. XIVP-1604 nurodyta, kad žvalgybos institucijų (jų padalinių) teises nustatanti  nuostata yra ne Kriminalinės žvalgybos įstatymo, o Žvalgybos įstatymo reguliavimo dalykas. Taip pat projektu Nr. XIVP-1604 siūloma nuostata, kad kriminalinės žvalgybos subjektai Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka teikia pagalbą žvalgybos institucijoms joms įgyvendinant Žvalgybos įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 11 punkte (atkreipiame dėmesį, kad įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodytas Žvalgybos įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 12 punktas) nurodytas teises bei rengia žvalgybai ir kontržvalgybai asmens tapatybės ir tarnybinės priklausomybės neatskleidžiančius dokumentus, dokumentų blankus ir jų rekvizitus, kitas priemones. Ši nuostata kartoja projektu Nr. XIVP-1603 siūlomą įtvirtinti Žvalgybos įstatymo 9 straipsnio 2 dalį, pagal kurią valstybės ir savivaldybių institucijos, įstaigos ir įmonės Vyriausybės nustatyta tvarka teiks pagalbą žvalgybos institucijoms joms įgyvendinant šio straipsnio 1 dalies 11 punkte nurodytas teises bei žvalgybos institucijoms rengs paminėtame punkte nurodytus dokumentus, dokumentų blankus ir jų rekvizitus, kitas priemones.

Abejojame dėl tikslingumo Kriminalinės žvalgybos įstatyme įtvirtinti nuostatas, kurios dubliuotų Žvalgybos įstatymo nuostatas. Mūsų nuomone, projektu Nr. XIVP-1603 siūlomų teisinio reguliavimo pakeitimų pakanka, kad būtų pasiekti aiškinamajame rašte nurodyti įstatymų projektų rengimo tikslai ir uždaviniai. Projektu Nr. XIVP-1604 siūlomi Kriminalinės žvalgybos įstatymo pakeitimai vertintintini kaip pertekliniai, todėl jų siūlome atsisakyti.

Taip pat informuojame, kad projektu Nr. XIVP-1604 siūlomi Kriminalinės žvalgybos įstatymo pakeitimai buvo aptarti 2023 m. vasario 23 d. VRM, Valstybės saugumo departamento, Policijos departamento prie VRM ir Antrojo operatyvinių tarnybų departamento prie Krašto apsaugos ministerijos atstovų pasitarime. Pasitarimo ir po jo vykusių diskusijų metu suderinta pozicija, kad Kriminalinės žvalgybos įstatymo pakeitimai nėra būtini ir kad priėmus projektu Nr. XIVP-1603 siūlomus teisinio reguliavimo pakeitimus bus tikslinga peržiūrėti kriminalinės žvalgybos subjektų ir žvalgybos institucijų bendradarbiavimo sutartis.

Pažymime, kad Policijos departamentas prie VRM yra pasirengęs pagal kompetenciją bendradarbiauti ir teikti pagalbą žvalgybos institucijoms dėl žvalgybai ir kontržvalgybai vykdyti reikalingų dokumentų ar kitų pagalbinių priemonių gamybos.

Pritarti iš dalies

Kriminalinės žvalgybos įstatymas yra specialusis įstatymas, nustatantis teisinius kriminalinės žvalgybos pagrindus ir principus, kriminalinės žvalgybos principus ir uždavinius, kriminalinės žvalgybos subjektų teises ir pareigas, kriminalinės žvalgybos tyrimo atlikimą, asmenų dalyvavimą kriminalinėje žvalgyboje, kriminalinės žvalgybos informacijos panaudojimą, taip pat kriminalinės žvalgybos finansavimą, koordinavimą ir kontrolę, todėl visos nuostatos, kurios susijusios su kriminaline žvalgyba, turi būti įtvirtintos specialiajame įstatyme.

Kriminalinės žvalgybos įstatymo 6 str. 1 d. 4 p. suteikia teisę kriminalinei žvalgybai pagamintus dokumentus, dokumentų blankus ir jų rekvizitus naudoti tik kriminalinei žvalgybai. Todėl, siekiant teisinio aiškumo, siūloma ne tik Žvalgybos įstatyme, tačiau ir Kriminalinės žvalgybos įstatyme įtvirtinti aiškią teisę kriminalinei žvalgybai pagamintus   dokumentus, jų blankus ir  rekvizitus naudoti ir žvalgybai bei kontržvalgybai.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2022 m. rugsėjo 28 d. Nutarimas Nr. 978

 

 

 

*

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. gegužės 25 d. sprendimo Nr. SV-S-522 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1–4 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

<...>

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1604 <...>.

 

Pritarti

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas

2023-02-15

 

 

 

*

Pritarti iniciatorių pateiktam Kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1604 ir pasiūlyti pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui tobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktas pastabas, kurioms komitetas pritaria.

Pritarti

 

2.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

2023-11-08

 

 

 

*

Pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-1604 ir komiteto išvadoms.

Pritarti

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-1604(2) ir komiteto išvadoms, kurioms pritarė komitetas.

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Algirdas Stončaitis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                                          Irena Haase

 

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Jurgita Janušauskienė