LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 60 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-05-19 Nr. XIIIP-4081(2)

Vilnius

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Projektu siūloma pakeisti Švietimo įstatymo 60 straipsnio 6 dalį, ir nustatyti, kad mokykloje ne gali veikti (kaip numatyta galiojančioje įstatymo redakcijoje), o veikia ir kitos mokyklos savivaldos institucijos (mokytojų, mokinių, tėvų (globėjų, rūpintojų). Šis siūlymas netiesiogiai suponuoja imperatyvų reikalavimą sudaryti veikiančias mokyklos savivaldos institucijas. Tačiau pažymėtina, kad toks reguliavimas nedera su bendruoju mokyklos savivaldos institucijų sudarymo ir veiklos savanoriškumo pagrindu principu. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Švietimo įstatymo 60 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad mokyklos savivaldos institucijų įvairovę, jų kompetenciją ir sudarymo principus įteisina mokyklos įstatai. Pažymėtina, kad  mokyklos savivalda grindžiama švietimo tikslais, mokykloje vykdomomis švietimo programomis ir susiklosčiusiomis tradicijomis, todėl įvairiose mokyklose savivaldos institucijų poreikis, mokyklos bendruomenės asmenų suinteresuotumas kolegialiai spręsti tam tikrus klausimus, mokinių ar tėvų siekis aktyviau dalyvauti mokyklos veikloje gali iš esmės skirtis. Kitose mokyklose, kuriose veikia stiprios ir aktyvios mokyklos tarybos, dalyvaujančios visų svarbiausių klausimų sprendime, jokio poreikio steigti papildomas savivaldos institucijas apskritai gali nebebūti.

Ginčytina apskritai galimybė įstatymu numatyti imperatyvų savivaldos institucijų sudarymą ir veikimą, nes savanoriškumo pagrindu veikiančių institucijų steigimas priklauso išimtinai nuo steigime dalyvausiančių asmenų (mokinių, mokytojų ar tėvų) laisvo apsisprendimo, todėl tuo atveju, jei mokiniai, mokytojai ar tėvai nepareikštų noro steigti šias institucijas, jos paprasčiausiai negalėtų būti steigiamos ir veikti, nepriklausomai nuo imperatyvios įstatymo normos dėl jų privalomo įsteigimo. Projekte taip pat neatskleistos kilsiančios teisinės pasekmės tuo atveju, jeigu šios savivaldos institucijos laisvu mokyklos bendruomenės atstovų apsisprendimu, vis dėlto, nebūtų steigiamos ir nevykdytų jokios veiklos.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manome, kad siūlomas Švietimo įstatymo 60 straipsnio 6 dalies pakeitimas yra ne tik netikslingas (t.y. nesukuriantis jokių naujų reguliacinio turinio normų), tačiau ir nederantis su mokyklos savivaldos institucijų sudarymo ir veiklos savanoriškumo pagrindu principu.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                             Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. jelena.jarmakovic@lrs.lt

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. edvinas.musinskis@lrs.lt