LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,
tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948
Šiaulių miesto savivaldybės administracijai El. p. [email protected] |
|
|
|
|
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA
DĖL ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TEISĖS AKTŲ, REGLAMENTUOJANČIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMĄ
2021 m. lapkričio 10 d. Nr. 4-01-8410
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, savo iniciatyva atlikome šių Šiaulių miesto savivaldybės administracijos (toliau – Savivaldybė) teisės aktų, reglamentuojančių socialinių paslaugų teikimą antikorupcinį vertinimą:
1. Integralios pagalbos paslaugų teikimo Šiaulių miesto savivaldybėje tvarkos aprašo, patvirtinto Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2017 m. vasario 10 d. sprendimu Nr. T-20 (Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2020 m. vasario 6 d. sprendimo Nr. T-34 redakcija), (toliau – Integralios pagalbos paslaugų teikimo tvarkos aprašas);
2. Dienos socialinės globos skyrimo, teikimo ir mokėjimo už paslaugą tvarkos aprašo, patvirtinto Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2017 m. lapkričio 9 d. sprendimu Nr. T-409, (toliau – Dienos socialinės globos skyrimo, teikimo ir mokėjimo už paslaugą tvarkos aprašas);
3. Šiaulių miesto savivaldybės biudžetinių įstaigų perkamos (parduodamos) ar finansuojamos socialinės globos, socialinės priežiūros ir bendrųjų socialinių paslaugų kainų ir sąrašo, patvirtinto 2018 m. gegužės 3 d. sprendimo Nr. T-154 priedas (Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2020 m. vasario 6 d. sprendimo Nr. T-35 redakcija);
4. Šiaulių miesto savivaldybės gyventojų mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo, patvirtinto Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2018 m. gegužės 3 d. sprendimu Nr. T-155 (Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2020 m. vasario 6 d. sprendimo Nr. T-36 redakcija)
5. Paramos iš Europos pagalbos labiausiai skurstantiems asmenims fondo Šiaulių miesto savivaldybės gyventojams tvarkos aprašo, patvirtinto Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2018 m. lapkričio 23 d. įsakymu Nr. A-1945;
6. Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo Šiaulių miesto savivaldybėje tvarkos aprašo, patvirtinto Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2019 m. balandžio 17 d. įsakymu Nr. A-525, (toliau – Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašas);
7. Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2020 m. vasario 17 d. įsakymo Nr. A-198 „Dėl asmens finansinių galimybių mokėti už dienos socialinę globą vertinimo formos patvirtinimo“;
8. Asmenų priėmimo į Šiaulių miesto savivaldybės globos namus tvarkos aprašo, patvirtinto Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2020 m. lapkričio 5 d. sprendimu Nr. T-425, (toliau – Asmenų priėmimo į Šiaulių miesto savivaldybės globos namus tvarkos aprašas).
Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:
1.1. Vertintuose teisės aktuose nustatyta ydingų atsisakymą suteikti socialines paslaugas ir teikiamų paslaugų nutraukimą reglamentuojančių nuostatų visuma, dėl ko mažėja procedūrų skaidrumas ir gali susidaryti sąlygos nesąžiningam elgesiui:
1.1.1. Integralios pagalbos paslaugų teikimo tvarkos aprašo 17.5 papunktyje įtvirtinta norma, leidžianti Socialinių paslaugų komisijai priimti sprendimą neskirti integralios pagalbos paslaugų „kitais Apraše nenurodytais atvejais“. Tai yra toks sprendimas gali būti priimtas remiantis bet kokiais, jokiuose teisės aktuose nenustatytais motyvais. Manytina, kad ši absoliuti diskrecija sudaro prielaidas priimti subjektyvius sprendimus.
1.1.2. Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo 58 punkte nustatyta, kad socialinių paslaugų teikimas gali būti (bet ne privalo būti) nutraukiamas, esant punkte nurodytoms aplinkybėms. Atsižvelgiant į tai, kad teisė nutraukti paslaugų teikimą nedetalizuojama, toks reglamentavimas sudaro sąlygas elgtis nesąžiningai ir, esant punkte nustatytoms aplinkybėms, nenutraukti paslaugų teikimo.
1.1.3. Integralios pagalbos paslaugų teikimo tvarkos aprašo 27.70 papunktyje, Dienos socialinės globos skyrimo, teikimo ir mokėjimo už paslaugą tvarkos aprašo 37 punkte ir Asmenų priėmimo į Šiaulių miesto savivaldybės globos namus tvarkos aprašo 33.10 papunktyje įtvirtintos normos, leidžiančios priimti sprendimą nutraukti socialinių paslaugų teikimą kitais minėtuose aprašuose nenumatytais atvejais. Tai yra toks sprendimas gali būti priimtas remiantis bet kokiais, jokiuose teisės aktuose nenustatytais motyvais. Manytina, kad ši absoliuti diskrecija sudaro prielaidas priimti subjektyvius sprendimus.
1.1.4. Asmenų priėmimo į Šiaulių miesto savivaldybės globos namus tvarkos aprašo 10 punkte išvardinti atvejai, kada asmenys nepriimami į Šiaulių miesto savivaldybės globos namus (pavyzdžiui, sergantys aktyviąja tuberkulioze ar odos infekcinėmis ligomis). Tarp išvardintų atvejų 10.12 papunktyje nustatyta: „kitais nenumatytais atvejais“. Kadangi pagal tokį reglamentavimą sprendimas, nepriimti asmenį į Šiaulių miesto savivaldybės globos namus, gali būti priimtas remiantis bet kokiais, jokiuose teisės aktuose nenustatytais motyvais, laikytina, kad įtvirtinta neribota diskrecija didina rizika pasielgti nesąžiningai.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Savivaldybės nustatytas reglamentavimas sudaro sąlygas paslaugas neskirti ar jų teikimą nutraukti, vadovaujantis ne objektyviomis aplinkybėmis, o asmeniniu suinteresuotumu. Siekdami mažinti galimybes piktnaudžiauti, siūlome tobulinti teisinį reglamentavimą ir:
- nustatyti ne teisę, o pareigą nutraukti socialinių paslaugų teikimą, esant teisės aktuose nustatytoms aplinkybėms;
- atsisakyti esamos galimybės neskirti paslaugų ar nutraukti jų teikimą kitais, nei jų skyrimą ir nutraukimą reglamentuojančiuose Savivaldybės teisės aktuose nenustatytais, pagrindais;
- atsisakyti Šiaulių miesto savivaldybės globos namus tvarkos apraše nustatytos galimybės nepriimti asmens į Šiaulių miesto savivaldybės globos namus kitais, nei šiame teisės akte nenumatytais, pagrindais arba detalizuoti atvejus, kada ši norma būtų taikoma.
1.2. Integralios pagalbos paslaugų teikimo tvarkos aprašo 11 punkte nurodoma, kad „11. Asmenys, norintys gauti integralios pagalbos paslaugas, pateikus visus reikalingus dokumentus, nesant laisvų vietų, gali būti įrašomi į eilę“. Pažymėtina, kad teisinis reglamentavimas nenustato, nuo ko priklauso, ar asmenys, norintys gauti integralios pagalbos paslaugas, nesant laisvų vietų, bus įrašyti į eilę. Nesant aiškių taisyklių, kurios nustatytų paslaugų laukiančių asmenų eilės sudarymą, sprendimus priimantiems asmenims suteikiama neribota diskrecija eilės sudarymo klausimus spręsti savo nuožiūra. Atsižvelgiant į tai, kad objektyvių sprendimų priėmimo kriterijų nebuvimas ir dėl to atsirandanti neribota diskrecija laikytini korupcijos rizikos veiksniais, siūlome, nustatyti imperatyvą, kad asmenys, norintys gauti integralios pagalbos paslaugas, nesant laisvų vietų, privalo būti įrašyti į eilę, bei detalizuoti šios eilės sudarymo ir administravimo tvarką.
Pažymėtina, kad ši pastaba taip pat taikytina ir Asmenų priėmimo į Šiaulių miesto savivaldybės globos namus tvarkos aprašo 9 punkto nuostatoms.
2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:
2.1. Vertintuose teisės aktuose pasigendama aiškesnio reglamentavimo atvejų, kai dėl pasikeitusios asmens, kuriam teikiamos socialinės paslaugos, sveikatos būklės ar socialinių aplinkybių atsiranda poreikis keisti teikiamų paslaugų rūšį. Dienos socialinės globos skyrimo, teikimo ir mokėjimo už paslaugą tvarkos aprašo 21 punkte ir Asmenų priėmimo į Šiaulių miesto savivaldybės globos namus tvarkos aprašo 27 punkte nustatyta tik tai, kad tokiais atvejais paslaugas teikianti įstaiga (jos vadovas) privalo kreiptis į Savivaldybės Socialinių paslaugų skyrių, o Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo 53 punkte papildomai nurodoma, kad paslaugas teikiančios įstaigos vadovas pats priima sprendimą, jeigu paslaugos buvos skirtos jo (ar jo įgalioto asmens) sprendimu. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Šiaulių miesto savivaldybės globos namų skelbiamą informaciją, ilgalaikės socialinės globos laukiančiųjų eilėje yra 25 asmenys, o trumpalaikės socialinės globos viena laisva vieta, dienos socialinės globos 15 laisvų vietų, socialinės priežiūros 6 laisvos vietos[1]. Dėl esamo reglamentavimo, nėra aišku, ar, pavyzdžiui, asmuo, kuriam teikiamos trumpalaikės socialinės globos paslaugos, ir kuriam atsiranda ilgalaikės socialinės globos paslaugų poreikis, turėtų būti įrašomas į ilgalaikės socialinės globos laukiančiųjų eilės pradžią ar pabaigą, ar apskritai paslaugos gali būti pradėtos teikti be eilės. Manytina, kad naudojantis esamu neapibrėžtumu, ir selektyviai taikant teisės normas, gali būti sudaromos sąlygos atskiriems asmenims reikiamas paslaugas gauti išvengiant laukiančiųjų eilės. Siekdami mažinti galimybes piktnaudžiauti, siūlome, detalizuoti procedūras, atliekamas, kai dėl pasikeitusios asmens, kuriam teikiamos socialinės paslaugos, sveikatos būklės ar socialinių aplinkybių atsiranda poreikis keisti teikiamų paslaugų rūšį.
2.2. Pagal Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo 34 punktą, asmens socialinės globos poreikis turi būti nustatytas per 30 kalendorinių dienų nuo prašymo-paraiškos gavimo dienos, tačiau šiame punkte taip pat nustatyta, kad „Esant reikalui, Socialinių paslaugų skyriaus vedėjo įsakymu šis terminas gali būti pratęsiamas“. Manome, kad toks teisinis reguliavimas yra ydingas, kadangi nėra aiškių kriterijų, kuriais vadovaujantis gali būti priimamas sprendimas pratęsti socialinės globos poreikio nustatymo terminą. Atsižvelgiant į tai, kad nuo asmens socialinės globos poreikio nustatymo datos priklauso, kada asmuo bus įtrauktas į socialinių paslaugų laukiančiųjų eilę, elgiantis neobjektyviai ar esant nesąžiningiems susitarimams ir siekiant geresniu numeriu įtraukti tam tikrą asmenį į laukiančių asmenų eilę konkrečiai paslaugai gauti, teisinis reguliavimas sudaro galimybę Socialinių paslaugų skyriaus vedėjui be objektyvių priežasčių pratęsti socialinės globos poreikio nustatymą kitam asmeniui ir tuo pačiu užtęsti įrašymą į laukiančiųjų eilę. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad remiantis esamu teisiniu reglamentavimu, net dėl objektyvių aplinkybių nespėjus per 30 dienų nustatyti asmens socialinės globos poreikį, termino pratesimas priklauso tik nuo subjektyvaus Socialinių paslaugų skyriaus vedėjo sprendimo.
Todėl siūlome, tikslinti Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo 34 punktą ir nustatyti kriterijus, kuriais vadovaudamasis Savivaldybės Socialinių paslaugų skyriaus vedėjas gali pratęsti asmens socialinės globos poreikio nustatymą (pavyzdžiui, vertinimą atliekantiems darbuotojams pateikus motyvuotą prašymą, kad reikalinga papildoma informacija, susijusi su asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymu).
3. Kitos pastabos ir pasiūlymai:
Kitų pastabų ir pasiūlymų neteikiame.
Atlikus antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad kai kurios teisės aktų, reglamentuojančių socialinių paslaugų teikimą, nuostatos yra mažinančios socialinių paslaugų teikimo skaidrumą ir galinčios sudaryti sąlygas piktnaudžiauti.
Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus (pateikti motyvuotą informaciją dėl kiekvienos pastabos ir pasiūlymo pagal lentelę[2]).
Direktoriaus pavaduotoja Rūta Kaziliūnaitė
Andrius Andrejus Fominas, tel. 8 706 63 300, mob. tel. 8 634 05 935, el. p. [email protected]
[1] Prieiga internete: https://siauliuglobosnamai.lt/index.php?qw=txt&id=92 (žiūrėta 2021-10-26).
[2] Prieiga internete: https://stt.lt/lt/doclib/ackw24e2fpyf3btnqcd3gwfx8zvaryav.