LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Žmogaus teisių komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 487 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS

ĮSTATYMO PROJEKTO NR.  XIIIP-4100

2023 m. birželio 7 d.

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius; Komiteto nariai: Dainius Kepenis, Vytautas Bakas, Tomas Bičiūnas, Eugenijus Gentvilas, Andrius Navickas, Arūnas Valinskas; Komiteto biuro patarėjos Jolanta Savickienė, patarėjos Eglė Lukšienė, Rūta Ragaliauskienė, Inga Strazdė, Komiteto biuro padėjėja Ingrida Aidietienė.

Kviestieji asmenys: nedalyvavo.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2019-11-05

 

 

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

 

 

1.1

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2019-11-05

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, atkreipiame dėmesį į tai, kad pripažįstant netekusiu galios Administracinių nusižengimo kodekso 487 straipsnį kartu atitinkamai reikėtų pakoreguoti šio kodekso 589 straipsnio 49 punktą, kuriame yra nustatyti policijos pareigūnų įgaliojimai pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus dėl šio kodekso 487 straipsnyje numatytų administracinių nusižengimų.

Pritarti

 

2.

Europos teisės departamentas

2019-11-14

 

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 487 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIIIP‑4100 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.    

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:-.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:-.

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas

2020-02-17

 

 

 

 

<...> 4.Iš Projektų Nr. XIIIP-4099–4100 aiškinamojo rašto matyti, kad BK ir ANK pakeitimais yra siekiama sumažinti prostitucijos paklausą ir prostitucijai išnaudojamų asmenų skaičių, tačiau siūlomame BK 1473 straipsnyje yra kriminalizuojamas atlygintinas pasinaudojimas asmens seksualinėmis, o ne prostitucijos paslaugomis. Aktualu, kad ANK 487 straipsnyje, siūlomame panaikinti Projektu Nr. XIIIP-4100 taip pat nurodomas vertimasis būtent prostitucija ir atlygintinis naudojimasis prostitucijos paslaugomis.

Pritarti

Jeigu būtų pritarta BK pakeitimams, siūlyti įvertinti pastabą  ir  patikslinti įstatymo projektą pagrindiniam komitetui.

2.

Lietuvos apeliacinis teismas

2020-02-10

 

 

 

2019 m. lapkričio 27 d. Lietuvos apeliaciniame teisme buvo gautas Jūsų raštas, kuriuo prašėte pateikti pasiūlymus ir pastabas dėl Baudžiamojo kodekso papildymo 1473 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4099 ir Administracinių nusižengimų kodekso 487 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIIIP-4100.

Atsakydami į Jūsų raštą informuojame, kad Lietuvos apeliacinio teismo teisėjai iš esmės pritaria įstatymo projekto autorių siekiui mažinti prostitucijos paklausą ir prostitucijai išnaudojamų asmenų skaičių, bet negali vienareikšmiškai pritarti pasirinktam būdui spręsti keliamą problemą. Iš esmės minėtais pakeitimais siūloma numatyti ne administracinę, o baudžiamąją atsakomybę už seksualinių paslaugų pirkimą (t. y. norima kriminalizuoti šią veiką) ir panaikinti administracinę atsakomybę už vertimąsi prostitucija. Tuo pačiu pastebėtina, kad įstatymo projekto autoriai nesiūlo atlygintinio naudojimosi asmens seksualinėmis paslaugomis vertinti kaip nusikaltimo, nes pagal pateiktą projektą tokia veika būtų laikoma baudžiamuoju nusižengimu. Manytina, kad vien seksualinių paslaugų pirkimo veikos perkėlimas iš Administracinių nusižengimų kodekso į Baudžiamąjį kodeksą nepadės pasiekti pagrindinio siūlomų pakeitimų tikslo, o tam tikrais aspektais tam gali ir pakenkti, nes toks reglamentavimas apsunkins seksualinių paslaugų pirkimo veikų tyrimą ir nagrinėjimą. Tai turės būti daroma pagal gerokai griežtesnes ir ilgesnes Baudžiamojo proceso kodekso procedūras, o tai visais atvejais prailgins laiką nuo tokių veikų padarymo iki asmens nubaudimo. Be to, daugeliu atveju asmeniui paskirta nuobauda bus tokia pati, kokia būtų paskirta pagal Administracinių nusižengimų kodeksą (tikėtina, kad sankcijoje numatyta arešto bausmė, kurios nenumato ANK, būtų skiriama tik retais ir išskirtiniais atvejais, esant pakartotinumui ir pan.).

Lietuvoje, kaip ir įstatymo projekto autorių minimose šalyse, kurios pasirinko taip vadinamą Šiaurės šalių kovos su prostitucija modelį, jau yra numatyta gana griežta atsakomybė už tikrai pavojingas veikas - t. y. BK 307 straipsnis, numatantis atsakomybę už pelnymąsi iš kito asmens prostitucijos, taip pat BK 308 straipsnis, numatantis baudžiamąją atsakomybę už asmens įtraukimą už prostituciją. Baudžiamosios atsakomybės numatymas už seksualinių paslaugų pirkimą visais be išimties atvejais, t. y. neapibrėžiant jokių šios veikos išskirtinį pavojingumą atspindinčių požymių, kai iš ties reikėtų spręsti siūlomos arešto bausmės skyrimo klausimą, be jau minėtų neigiamų tokio reglamentavimo padarinių aiškiai prieštarauja pastaruoju metu vykdomai valstybės politikai, kurios tikslas dekriminalizuoti mažiau pavojingas veikas. Svarstytina, ar siekiant projekto autorių akcentuojamų tikslų, nepakaktų peržiūrėti ANK 487 straipsnio nuostatų, diferencijuojant ir griežtinant atsakomybę už didesnio pavojingumo veikas, susijusias su seksualinių paslaugų pirkimu.

Abejonių kelia ir Projektų nuostatos, kuriomis besąlygiškai panaikinama net ir administracinė atsakomybė už vertimąsi prostitucija. Tokiu atveju net ir tie asmenys, kurie versis prostitucija aiškiai laisva valia, tą galės daryti nuolat, bus nebaudžiami, o vertimasis prostitucija iš esmės kaip veika bus legalizuota. Pažymėtina, kad galiojančio ANK 487 straipsnio redakcija (šio straipsnio 4 dalis) ir dabar numato, kad administracinėn atsakomybėn netraukiamas prostitucija vertęsis asmuo, kuris į prostituciją buvo įtrauktas būdamas materialiai, dėl tarnybos ar kitaip priklausomas arba įtrauktas į prostituciją panaudojant fizinę ar psichinę prievartą ar apgaulę, arba bet kokiu būdu įtrauktas į prostituciją būdamas nepilnametis ir (ar) nukentėjo nuo prekybos žmonėmis ir yra pripažintas nukentėjusiuoju baudžiamajame procese. Tokio „saugiklio“ numatymas įstatyme yra pakankama priemonė siekiant nuo bet kokios atsakomybės apsaugoti asmenis, kurie prostitucija verčiasi ne savo noru.

 

Pritarti iš dalies

Dėl besąlygiško atsakomybės panaikinimo už vertimąsi prostitucija kritikos, atkreiptinas dėmesys į Aiškinamajame rašte išdėstytus argumentus, kad dauguma teikiančių seksualines paslaugas asmenų turi sunkių patirčių: seksualinė prievarta, smurtas artimoje aplinkoje, skurdas ir k.t. Taigi dažniausiai tai yra pasinaudojimo asmens pažeidžiamumu atvejai, todėl neteisėta veika laikytinas atlygintinas naudojimasis seksualinėmis paslaugomis.

3.

Generalinė prokuratūra

2020-03-02

 

 

 

Iš dalies pritariame ANK projektui.

Pritariame ANK projekte pateiktam siūlymui panaikinti administracinę atsakomybę už vertimąsi prostitucija, nes ši priemonė mažintų prostitucija besiverčiančių asmenų pažeidžiamumą, sudarytų jiems sąlygas efektyviau ginti savo teises nukentėjus nuo seksualinės prievartos ar kitų nusikalstamų veikų, tačiau siūlome palikti administracinę atsakomybę seksualinių paslaugų pirkėjams (gali būti svarstomas sankcijos sugriežtinimo klausimas). Ši teisinė priemonė vertintina kaip pakankamai efektyvi ir proporcinga teisės pažeidimo pavojingumui.

Pritarti

 

4.

Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2020-02-14

 

 

 

Atsakydami į raštą, kuriame buvo prašoma pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso papildymo 1473 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4099 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 487 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIIIP-4100, informuojame, kad pritariame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 5 d. nutarime Nr. 88 „Dėl Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso papildymo 1473 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4099 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 487 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIIIP-4100“ išdėstytoms priežastims, dėl kurių nepritariama minėtiems projektams.

Nepritarti

Pritariama 2021-04-21 Vyriausybės išvadai dėl šio įstatymo projekto.

5.

Nacionalinė teismų administracija

2020-02-24

 

 

 

 

Administracinių nusižengimų kodekso 487 straipsnyje už vertimąsi prostitucija ir už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis numatyta administracinė atsakomybė. Tačiau Įstatymų projektais siūloma atsisakyti administracinės atsakomybės už vertimąsi prostitucija ir už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis, o baudžiamąją atsakomybę numatyti tik už atlygintinį naudojimąsi asmens seksualinėmis paslaugomis. Tai reiškia, kad, panaikinus administracinę atsakomybę, už vertimąsi apskritai nebūtų taikoma jokia teisinė atsakomybė, t. y. nebūtų jokio teisinio pagrindo laikyti šią veiklą neteisėta.

Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyta, kad sekso paslaugų kriminalizavimas ir administracinės atsakomybės už vertimąsi prostitucija panaikinimas yra svarbus siekiant sumažinti į prostituciją įtrauktų asmenų tolesnį viktimizavimą. Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos duomenimis už vertimąsi prostituciją 2015-2019 laikotarpiu buvo nubausta 799 asmenys (iš jų pakartotinai padarę minėtą nusižengimą - 543), už atlygintiną naudojimąsi prostitucijos paslaugomis - 104 (iš jų pakartotinai padarę minėtą nusižengimą - 11). Tačiau manytina, kad administracinės atsakomybės taikymo trūkumai negali pagrįsti atitinkamos veikos kriminalizavimo poreikio. Siekiant nustatyti baudžiamąją atsakomybę už tam tikrus veiksmus ar neveikimą, būtina įvertinti ne tik siūlomos kriminalizuoti veikos pavojingumą, bet ir paplitimo mastą visuomenėje.

Pritarti iš dalies

Atkreiptinas dėmesys į Aiškinamajame rašte išdėstytus argumentus, kad dauguma teikiančių seksualines paslaugas asmenų turi sunkių patirčių: seksualinė prievarta, smurtas artimoje aplinkoje, skurdas ir k.t. Taigi dažniausiai tai yra pasinaudojimo asmens pažeidžiamumu atvejai, todėl neteisėta veika laikytinas atlygintinas naudojimasis seksualinėmis paslaugomis.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-04-21

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. vasario 17 d. sprendimo Nr. SV-S-46 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 5 ir 6 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

<...>

2. Iš dalies pritarti ANK projektui ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

 

 

 

2.1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-04-21

 

 

 

2.1. Dėl šio nutarimo 1 punkte nurodytų priežasčių ANK projektas turėtų būti tikslinamas atsisakant administracinės atsakomybės už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis panaikinimo.

 

Pritarti

 

2.2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-04-21

 

 

 

2.2. Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 487 straipsnio 4 dalyje nurodyta, kad administracinėn atsakomybėn netraukiamas prostitucija vertęsis asmuo, kuris į prostituciją buvo įtrauktas būdamas materialiai, dėl tarnybos ar kitaip priklausomas arba įtrauktas į prostituciją panaudojant fizinę ar psichinę prievartą ar apgaulę, arba bet kokiu būdu įtrauktas į prostituciją būdamas nepilnametis ir (ar) nukentėjo nuo prekybos žmonėmis ir yra pripažintas nukentėjusiuoju baudžiamajame procese. Tačiau statistiniai duomenys rodo, kad ši norma, skirta prievarta į prostituciją įtrauktiems asmenims apsaugoti, nėra veiksminga, nes praktikoje visiškai netaikoma ir administracinių nusižengimų bylos šiuo pagrindu nėra nutraukiamos. Vadinasi, galiojantis teisinis reguliavimas, neatleidžiant prostitucija besiverčiančių asmenų – aukų nuo atsakomybės, neužtikrina tinkamos jų apsaugos. Priešingai – baudimas administracine tvarka nesuteikiant būtinos pagalbos didina prostitucija besiverčiančių asmenų pažeidžiamumą ir jų viktimizaciją. ANK 487 straipsnio 4 dalies netaikymas praktikoje rodo, kad priverstinai prostitucija besiverčiantys asmenys vietoje būtinos pagalbos sulaukia perteklinės valstybės prievartos priemonės – administracinės nuobaudos taikymo. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu ANK įtvirtinta galimybė administracine tvarka nebausti prievarta į prostituciją įtraukto asmens nėra veiksminga, siekiant vieno iš Įstatymų projektų tikslų – sumažinti į prostituciją įtrauktų asmenų tolesnį viktimizavimą, pritartina administracinės atsakomybės už vertimąsi prostitucija panaikinimui, valstybės taikomas prievartos priemones keičiant pagalbos tokiems asmenims teikimu. Tačiau, atsisakant administracinės atsakomybės už vertimąsi prostitucija taikymo, siekiant užtikrinti tinkamą kompleksinių prostitucija besiverčiančių asmenų – aukų apsaugos priemonių – efektyvaus prostitucijos veiklos nutraukimo strategijos ir prevencinių priemonių visuomenės neigiamam požiūriui į seksualinių paslaugų pirkimą formuoti – įgyvendinimą, būtina sistemiškai įvertinti teisinį reglamentavimą ir esamą kompensacinių priemonių taikymo mechanizmo efektyvumą.

 

Pritarti

 

2.3

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-04-21

 

 

 

2.3. Siekiant nustatyti baudžiamąją atsakomybę už tam tikrus veiksmus ar neveikimą, būtina įvertinti ne tik siūlomos kriminalizuoti veikos pavojingumą ar tai, kad konkretaus teisinio gėrio negalima apginti kitomis teisinėmis priemonėmis, t. y. nesinaudojant baudžiamąja teise kaip ultima ratio priemone, bet ir tai, ar tinkamai išnaudojamos šiuo metu galiojančios teisinės priemonės, galinčios užtikrinti efektyvų administracinės atsakomybės taikymą už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis. Atsižvelgiant į tai, kad statistiniai duomenys rodo galimai didelį atlygintinio naudojimosi prostitucijos paslaugomis latentiškumą (už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis 2018 m. nubausti 22 asmenys, 2019 m. – 15, 2020 m. – 4; dar mažesni pakartotinumo rodikliai: 2018 m. nubausti 6 asmenys, 2019 m. – vienas, 2020 m. – nei vieno), sprendžiant atlygintinio naudojimosi prostitucijos paslaugomis problemą, tikslinga būtų efektyviau išnaudoti jau šiuo metu galiojančias teisines priemones: dažniau inicijuoti, suaktyvinti administracinių nusižengimų tyrimus, rengti patikrinimo akcijas, susijusias su šiais nusižengimais. Įvertinus šias alternatyvas dėl efektyvesnio galiojančių teisinių priemonių pritaikomumo, siekiant mažinti prostitucijos paklausą, taip pat siūlytina didinti ANK 487 straipsnyje numatytas baudas už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis.

Pritarti

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

     6.1. Sprendimas: pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-4100  ir komiteto išvadai.

      6.2 Pasiūlymas: siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Žmogaus teisių komiteto išvadas:

       1) atsisakant administracinės atsakomybės nustatymo už vertimąsi prostitucija;

       2) paliekant nustatytą administracinę atsakomybę už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis, tačiau, siekiant mažinti prostitucijos paklausą, didinant ANK 487 straipsnyje nustatytas baudas už atlygintinį naudojimąsi prostitucijos paslaugomis.

7. Balsavimo rezultatai:  už – bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Tomas Vytautas Raskevičius.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė:-.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                Tomas Vytautas Raskevičius

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Eglė Lukšienė, 239 6809