LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 201 IR 202 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO“
PROJEKTO
2021-02-17 Nr. XIVP-198
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 2 straipsniu siūloma nuo 10 iki 30 dienų ilginti Seimo statuto 202 straipsnio 1 dalyje nustatytą terminą, skaičiuojamą nuo kandidatūros pristatymo Seimo posėdyje, per kurį kandidatūra turi būti apsvarstyta Seimo posėdyje bei balsuota dėl kandidato paskyrimo ar pritarimo kandidatūrai. Atkreiptinas dėmesys, kad Seimo statuto 204 straipsnyje nustatytas maksimalus vieno mėnesio terminas „nuo laisvos vietos atsiradimo“ ar nuo Seimo sesijos pradžios į pareigas paskirti kandidatą ar pritarti dėl jo skyrimo jeigu „valstybės pareigūnas ar teismo teisėjas atšaukiamas, atsistatydina ar dėl kurių nors kitų priežasčių toliau negali eiti pareigų“. Seimo statuto 204 straipsnyje nurodytais atvejais valstybės pareigūnas ar teisėjas į laisvas pareigas būtų skiriamas laikantis Seimo statuto 199-2031 straipsniuose nustatytų taisyklių, todėl projekto 2 straipsniu teikiamas siūlymas dėl Seimo statuto 202 straipsnio 1 dalyje nustatyto termino ilginimo vertintinas kaip nederantis su Seimo statuto 204 straipsnyje nustatytu terminu.
Taip pat šios pastabos kontekste atkreipiame dėmesį, kad Seimo statuto 200 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad „Konstitucinio Teismo teisėjų kandidatūros pateikiamos Seimui prieš tris mėnesius iki Konstitucinio Teismo teisėjų skyrimo procedūros“, o jau minėtame 204 straipsnyje tam tikrais atvejais nustatomas maksimalus vieno mėnesio teisėjo skyrimo terminas. Nors projektu nei vienos iš šių nuostatų keisti nesiūloma, svarstant projektą Seimo statuto trisdešimt antrajame skirsnyje nustatyti bei projektu siūlomi pareigūnų ir teisėjų skyrimo terminai turėtų būti įvertinti kompleksiškai ir suderinti tarpusavyje.
2. Projektu siūloma keisti Seimo statute nustatytus valstybės pareigūnų ir teismo teisėjų skyrimo procedūros terminus juos ilginant – nustatant daugiau nei du kartus ilgesnį terminą Seimo narių frakcijoms bei komitetams pateikti išvadas dėl kandidatūrų bei nustatant tris kartus ilgesnį terminą nuo kandidatūrų pristatymo iki svarstymo. Atkreipiame dėmesį, kad pavyzdžiui pagal Seimo statuto 200 straipsnio 1 dalį ir 202 straipsnio 4 dalį kai kurių institucijų sudėtis pristatoma ir tvirtinama in corpore. Taip pat pagal Konstitucijos 103 straipsnio 1 dalį bei Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo įstatymo 4 straipsnio 2 dalį kas treji metai Konstitucinio Teismo sudėtis atnaujinama vienu trečdaliu. Gali susidaryti situacija, kai priėmus vertinamo projekto nuostatas ir joms įsigaliojus dalis tos pačios institucijos tos pačios kadencijos narių ar to paties Teismo sudėties trečdalio teisėjų asmens pasikeitimo kadencijos metu arba vėlesnio tvirtinimo atveju gali būti skiriami ar tvirtinami pagal skirtingas taisykles. Įvertinus galimą šios situacijos įtaką tokių savo statusu vienodų asmenų tarpusavio lygiateisiškumui, svarstytina, ar projekte nederėtų numatyti jo įgyvendinimo ir taikymo nuostatų, dėl vienodų skyrimo ir tvirtinimo taisyklių tos pačios in corpore tvirtinamos institucijos ar tos pačios atnaujinamos institucijos ar teismo dalies atžvilgiu.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Meškienė, tel. (8 5) 239 6089, el. p. [email protected]
P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]