PASIŪLYMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533

3, 4, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 24, 27, 29, 32, 321 , 33, 351  STRAIPSNIŲ ir devintojo skirsnio PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-2834

 

 

2018-11-26

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

7

 

 

Argumentai:  Įstatymo projektui siūlomi pakeitimai tikslina savivaldybių tarybų sudaromų komitetų ir komisijų  procedūras bei užtikrina savivaldybės tarybose esančios opozicijos teises. 14 straipsnio 2 dalis ir 15 straipsnio 1 dalis papildoma nuostata, kad Kontrolės komiteto, Etikos bei Antikorupcijos komisijų nariu gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, asmuo, kuris įstatymų nustatyta tvarka nebuvo pripažintas pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Taip pat papildoma nuostata, kad komiteto ar komisijos narys ar pirmininkas mero siūlymu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu pripažįstamas pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą ir jeigu už sprendimą jį atleisti balsuoja visų posėdyje dalyvaujančių savivaldybės tarybos narių dauguma.

Ši nuostata leis užtikrinti, kad svarbiausią savivaldybės Kontrolės komitetą bei komisijas sudarytų nepriekaištingos reputacijos nariai.

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija dėl Etikos komisijos pateikė rekomendacijas, kad siekiant užtikrinti tinkamą savivaldybės darbą iki tol kol bus pasiūlyti visi komisijos nariai, kuriems pritars Taryba, komisiją galėtų teisėtai dirbti ir be šių narių.

Atsižvelgiant į šias rekomendacijas taip pat siūloma papildyti įstatymo 14 straipsnį ir 15 straipsnį nuostata, kad laikoma, kad Kontrolės komitetas ar Etikos ar Antikorupcijos komisijos gali veikti jeigu yra išrinkta daugiau kaip pusė jų narių ir yra paskirti jų pirmininkai. Komitetai ir komisijos savo įgaliojimų netenka jeigu juose liko mažiau kaip pusė jų narių. Tokiu atveju, komitetai sudaromi iš naujo, šiame straipsnyje nustatyta tvarka.

 Šis pakeitimas leis užtikrinti stabilų komiteto bei komisijų darbą atsistatydinus vienam ar keliems jų nariams.

Taip pat siūloma 14 straipsnio 3 dalyje bei 15 straipsnio 1 dalyje sukonkretinti nuostatą, kad Kontrolės komiteto, Etikos ir Antikorupcijos komisijų pirmininkai renkami iš jau į komitetą bei komisijas išrinktų jų narių. Minėta nuostata išdėstoma aiškiau atsižvelgiant į LVAT išaiškinimą:

<<,,Vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnio 3 dalimi, yra pagrindas spręsti, jog pagal šioje dalyje įtvirtintą reglamentavimą Kontrolės komiteto pirmininkas taip pat skiriamas jau suformavus Kontrolės komitetą. Tai išplaukia iš sistemiško Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnyje įtvirtintų nuostatų dėl savivaldybės tarybos komitetų vertinimo – pirma, Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje aptariama komitetų sudarymo tvarka, antra, 3 dalyje aptariamas pirmininkų ir pavaduotojų skyrimas.>>“  (Administracinė byla Nr. eA-53-415/2018 Lietuvos Vyriausiasis Administracinis Teismas 2018 m. vasario 28 d.)

Taip pat siūloma papildyti 14 straipsnio 3 dalį ir 15 straipsnio 1 dalį nuostata, kad jeigu Kontrolės komitete ar Etikos ar Antikorupcijos komisijoje yra daugiau kaip viena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė, kandidatus į Kontrolės komiteto pirmininko pareigas gali pasiūlyti visos opozicijai atstovaujančios savivaldybės tarybos narių frakcijos ar savivaldybės tarybos narių grupės bendru rašytiniu sutarimu arba kiekviena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė gali siūlyti savo kandidatus atskirai.

Šis papildymas užtikrins visų taryboje esančių opozicinių frakcijų ar grupių teises vienodomis sąlygomis, užkertant kelią kelioms opozicinėms frakcijoms ar grupėms susitarus ignoruoti kitas opozicines frakcijas ar grupes, siūlyti savo kandidatus į Kontrolės komiteto ir Etikos bei Antikorupcijos komisijų pirmininkus.

Siūlome papildyti 15 straipsnio 3 dalies 5 punktą nuostata, kad Etikos komisija teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, ne tik jeigu šis tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris savivaldybės tarybos bet ir tada, kai jis praleis iš eilės tris to paties savivaldybės tarybos komiteto posėdžius be pateisinamos priežasties.

Toks papildymas drausmintų tarybos narius ir užtikrintų kokybišką tarybos sudarytų komitetų veiklą.                

       Lietuvos Respublikos teismai yra išaiškinę, kad savivaldybės tarybos nariai turi jiems suteiktą laisvą mandatą ir, kad jokie teisės aktai negali varžyti šios teisės.

 

Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

7 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 14 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Komitetai sudaromi ne mažiau kaip iš 3 tarybos narių savivaldybės tarybos sprendimu. Kiekvienoje savivaldybėje privaloma sudaryti Kontrolės komitetą. Į Kontrolės komitetą įeina vienodas visų tarybos narių frakcijų ir tarybos narių grupių, jeigu jas sudaro ne mažiau kaip 3 tarybos nariai, deleguotų atstovų skaičius. Savivaldybės taryba privalo patvirtinti Kontrolės komiteto sudėtį iš tarybos narių frakcijų ir tarybos narių grupių deleguotų atstovų. Jei kuri tarybos narių frakcija ir (ar) tarybos narių grupė per 2 mėnesius nedeleguoja savo atstovų, Kontrolės komitetas sudaromas be jų. Kontrolės komiteto sudėtis turi būti pakeista ne vėliau kaip per 2 mėnesius pasikeitus tarybos narių frakcijoms ar tarybos narių grupėms ar jų skaičiui. Sudarant kitus komitetus, laikomasi proporcinio daugumos ir opozicijos atstovavimo principo. Komitetų ir jų narių skaičių, komitetų įgaliojimus, išskyrus Kontrolės komitetą, nustato savivaldybės taryba. Kontrolės komiteto įgaliojimus savivaldybės taryba nustato atsižvelgdama į šio straipsnio 4 dalį. Kontrolės komiteto nariu gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, asmuo, kuris įstatymų nustatyta tvarka nebuvo pripažintas pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Kontrolės komiteto narys ar pirmininkas mero siūlymu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu pripažįstamas pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą ir jeigu už sprendimą jį atleisti balsuoja visų posėdyje dalyvaujančių savivaldybės tarybos narių dauguma. Komitetų darbo tvarka nustatoma reglamente. Laikoma, kad Kontrolės komitetas gali veikti jeigu yra išrinkta daugiau kaip pusė jo narių ir yra paskirtas jo pirmininkas. Komitetai savo įgaliojimų netenka jeigu juose liko mažiau kaip pusė narių. Tokiu atveju, komitetai sudaromi iš naujo, šiame straipsnyje nustatyta tvarka.“

 

2. Pakeisti 14 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Komitetų, išskyrus Kontrolės komitetą, pirmininkus ir jų pavaduotojus iš komiteto narių mero pasiūlymu skiria komitetai. Tą pačią kandidatūrą meras gali pasiūlyti du kartus. Kontrolės komiteto pirmininko kandidatūrą savivaldybės taryba privalo patvirtinti, jei ją teikia savivaldybės tarybos opozicija rašytiniu pasiūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų savivaldybės tarybos opozicijos narių. Kontrolės komiteto pirmininko pavaduotoją mero teikimu skiria savivaldybės taryba reglamento nustatyta tvarka. Kontrolės komiteto pirmininką savivaldybės tarybos opozicijos siūlymu,  Kontrolės komiteto pirmininko pavaduotoją mero siūlymu skiria savivaldybės taryba reglamento nustatyta tvarka iš komiteto narių. Jeigu Kontrolės komitete yra daugiau kaip viena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė, kandidatus į Kontrolės komiteto pirmininko pareigas gali pasiūlyti visos opozicijai atstovaujančios savivaldybės tarybos narių frakcijos ar savivaldybės tarybos narių grupės bendru rašytiniu sutarimu arba kiekviena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė gali siūlyti savo kandidatus atskirai. Jeigu opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė siūlo savo kandidatus į Kontrolės komiteto pirmininko pareigas atskirai, už kiekvieną pateiktą kandidatūrą balsuojama atskirai. Pirmininku laikomas paskirtas tas kandidatas, kuris surinko  posėdyje dalyvaujančių tarybos narių balsų daugumą.

Tą pačią kandidatūrą į Kontrolės komiteto pirmininką ir pirmininko pavaduotoją galima siūlyti ne daugiau kaip du kartus. Jeigu taryba nepatvirtina pasiūlyto kandidato du kartus, siūlomas kitas kandidatas. Jeigu savivaldybės tarybos opozicija, per įstatymo nurodytą terminą sudaryti Kontrolės komitetą, nepasiūlo Kontrolės komiteto pirmininko kandidatūros arba jeigu nėra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Kontrolės komiteto pirmininką ir pirmininko pavaduotoją skiria savivaldybės taryba mero pasiūlymu reglamento nustatyta tvarka.“

 

2.

8

 

 

      Argumentai: išdėstyti 1 punkte

 

         Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1. Pakeisti 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Savivaldybės taryba savo įgaliojimų laikui sudaro Etikos komisiją ir Antikorupcijos komisiją. Jei yra paskelbta tarybos opozicija, sudarant šias komisijas laikomasi proporcinio tarybos daugumos ir opozicijos atstovavimo principo. Tą pačią kandidatūrą į komisijų narius galima siūlyti ne daugiau kaip du kartus. Jeigu taryba nepatvirtina pasiūlyto kandidato du kartus, siūlomas kitas kandidatas. Savivaldybės taryba šių komisijų pirmininkus mero teikimu skiria iš šių komisijų tarybos narių išrinktų į Etikos komisiją ir Antikorupcijos komisiją. Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkų kandidatūras savivaldybės taryba privalo patvirtinti, jei jas siūlo savivaldybės tarybos opozicija rašytiniu pasiūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų savivaldybės tarybos opozicijos narių. Jeigu yra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkų kandidatūras meras teikia savivaldybės tarybos opozicijos siūlymu, reglamento nustatyta tvarka. Jeigu savivaldybės taryboje yra daugiau kaip viena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė, kandidatus į Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininko pareigas gali pasiūlyti visos opozicijai atstovaujančios savivaldybės tarybos narių frakcijos ar savivaldybės tarybos narių grupės bendru rašytiniu sutarimu arba kiekviena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė gali siūlyti savo kandidatus atskirai. Jeigu savivaldybės tarybos opozicija per 2 mėnesius nepasiūlo Etikos komisijos pirmininko ar Antikorupcijos komisijos pirmininko kandidatūrų arba jeigu nėra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, šių komisijų pirmininkus skiria savivaldybės taryba mero pasiūlymu reglamento nustatyta tvarka. Laikoma, kad Etikos komisija ir Antikorupcijos komisija gali veikti jeigu yra išrinkta daugiau kaip pusė jų narių ir yra paskirtas jų pirmininkas. Komisijos savo įgaliojimų netenka jeigu jose liko mažiau kaip pusė narių. Tokiu atveju, komisijos sudaromos iš naujo, šiame straipsnyje nustatyta tvarka.

 Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos sudėtis turi būti pakeista ne vėliau kaip per 2 mėnesius pasikeitus tarybos daugumos ir opozicijos atstovavimo proporcijai.  Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos nariais gali būti skiriami tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, asmenys, kurie įstatymų nustatyta tvarka nebuvo pripažinti pažeidusiais Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Etikos komisijos ir  Antikorupcijos komisijos nariai ir pirmininkai mero siūlymu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu pripažįstami pažeidusiais Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą ir jeigu už sprendimą juos atleisti balsuoja visų posėdyje dalyvaujančių savivaldybės tarybos narių dauguma. Komisijų atsakingųjų sekretorių pareigas atlieka savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti valstybės tarnautojai, šios funkcijos įrašomos į jų pareigybės aprašymą.“  

2. Pakeisti 15 straipsnio 3 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5) teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris savivaldybės tarybos ar iš eilės tris to paties savivaldybės tarybos komiteto posėdžius be pateisinamos priežasties;“.

3. Pakeisti 15 straipsnio antrąją 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Etikos komisija, veikdama pagal šio straipsnio 3 dalies 2 ir 6 punktus, rengia posėdžius ne rečiau kaip kartą per mėnesį.“

4. Papildyti 15 straipsnį 9 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„9. Savivaldybės tarybos sudaromų komisijų nariai, kurie nėra tarybos nariai, komisijų posėdžių metu atleidžiami nuo tiesioginio darbo ar pareigų bet kurioje institucijoje, įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje, išsaugant jiems darbo vietą, darbo stažą ir teisę į socialinį draudimą. Atlygis už darbą Etikos ir Antikorupcijos komisijose šių komisijų nariams, kurie nėra tarybos nariai, apmokamas įstatymų ir teisės aktų, reguliuojančių komisijų, finansuojamų iš valstybės ir savivaldybės biudžetų, narių darbo apmokėjimą, nustatyta tvarka.“

3.

20

 

 

Argumentai: Siūlomi 14 ir 15 straipsnių pakeitimai galėtų įsigalioti 2019 metais naujai išrinktoms  savivaldybių taryboms susirinkus į pirmąjį posėdį, nes keisti komitetų ir komisijų sudarymo tvarką baigiantis kadencijai netikslinga.

 

         Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 20 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

20 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

           1. Šis įstatymas, išskyrus 7 straipsnį, 8 straipsnio 1 ir 2 dalis ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2019 m. sausio 3 d.  

          2. Šio įstatymo 7 straipsnis ir 8 straipsnio 1 ir 2 dalys įsigalioja naujai išrinktoms savivaldybių taryboms susirinkus į pirmąjį posėdį.

23. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, savivaldybių institucijos iki 2019 m. sausio 2 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

34. Vietos gyventojų apklausų organizavimo procedūros, pradėtos iki šio įstatymo įsigaliojimo, tęsiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusio Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nuostatas.

45. Šio įstatymo 17 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 33 straipsnio 7 dalies nuostatos taikomos po šio įstatymo įsigaliojimo renkamiems seniūnaičiams.“

 

 


 

 

 

Teikia

Seimo narys                                                     (Parašas)                                  Zenonas Streikus