Argumentai: Įstatymo
projektui siūlomi pakeitimai tikslina savivaldybių tarybų sudaromų komitetų
ir komisijų procedūras bei užtikrina savivaldybės tarybose esančios
opozicijos teises. 14 straipsnio 2 dalis ir 15 straipsnio 1 dalis papildoma
nuostata, kad Kontrolės komiteto, Etikos bei Antikorupcijos komisijų nariu
gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, asmuo, kuris įstatymų
nustatyta tvarka nebuvo pripažintas pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų
ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Taip pat
papildoma nuostata, kad komiteto ar komisijos narys ar pirmininkas mero
siūlymu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu pripažįstamas pažeidusiu
Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje
tarnyboje įstatymą ir jeigu už sprendimą jį atleisti balsuoja visų posėdyje
dalyvaujančių savivaldybės tarybos narių dauguma.
Ši nuostata leis užtikrinti, kad svarbiausią savivaldybės
Kontrolės komitetą bei komisijas sudarytų nepriekaištingos reputacijos
nariai.
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija dėl Etikos komisijos pateikė
rekomendacijas, kad siekiant užtikrinti tinkamą savivaldybės darbą iki tol
kol bus pasiūlyti visi komisijos nariai, kuriems pritars Taryba, komisiją
galėtų teisėtai dirbti ir be šių narių.
Atsižvelgiant į šias rekomendacijas taip pat siūloma
papildyti įstatymo 14 straipsnį ir 15 straipsnį nuostata, kad laikoma, kad
Kontrolės komitetas ar Etikos ar Antikorupcijos komisijos gali veikti jeigu
yra išrinkta daugiau kaip pusė jų narių ir yra paskirti jų pirmininkai. Komitetai ir komisijos savo įgaliojimų netenka jeigu juose liko mažiau kaip pusė jų narių. Tokiu atveju, komitetai
sudaromi iš naujo, šiame straipsnyje nustatyta tvarka.
Šis pakeitimas leis užtikrinti stabilų komiteto bei
komisijų darbą atsistatydinus vienam ar keliems jų nariams.
Taip pat siūloma 14 straipsnio 3 dalyje bei 15 straipsnio
1 dalyje sukonkretinti nuostatą, kad Kontrolės komiteto, Etikos ir
Antikorupcijos komisijų pirmininkai renkami iš jau į komitetą bei komisijas
išrinktų jų narių. Minėta nuostata išdėstoma aiškiau atsižvelgiant į LVAT
išaiškinimą:
<<,,Vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 14
straipsnio 3 dalimi, yra pagrindas spręsti, jog pagal šioje dalyje įtvirtintą
reglamentavimą Kontrolės komiteto pirmininkas taip pat skiriamas jau
suformavus Kontrolės komitetą. Tai išplaukia iš sistemiško Vietos savivaldos
įstatymo 14 straipsnyje įtvirtintų nuostatų dėl savivaldybės tarybos
komitetų vertinimo – pirma, Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje
aptariama komitetų sudarymo tvarka, antra, 3 dalyje aptariamas pirmininkų ir
pavaduotojų skyrimas.>>“ (Administracinė byla
Nr. eA-53-415/2018 Lietuvos Vyriausiasis Administracinis Teismas 2018 m.
vasario 28 d.)
Taip pat siūloma papildyti 14 straipsnio 3 dalį ir 15
straipsnio 1 dalį nuostata, kad jeigu Kontrolės komitete ar Etikos ar
Antikorupcijos komisijoje yra daugiau kaip viena opozicijai atstovaujanti
savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė,
kandidatus į Kontrolės komiteto pirmininko pareigas gali pasiūlyti visos
opozicijai atstovaujančios savivaldybės tarybos narių frakcijos ar
savivaldybės tarybos narių grupės bendru rašytiniu sutarimu arba kiekviena
opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės
tarybos narių grupė gali siūlyti savo kandidatus atskirai.
Šis papildymas užtikrins visų taryboje esančių opozicinių
frakcijų ar grupių teises vienodomis sąlygomis, užkertant kelią kelioms
opozicinėms frakcijoms ar grupėms susitarus ignoruoti kitas opozicines frakcijas
ar grupes, siūlyti savo kandidatus į Kontrolės komiteto ir Etikos bei
Antikorupcijos komisijų pirmininkus.
Siūlome papildyti 15 straipsnio 3 dalies 5 punktą
nuostata, kad Etikos komisija teikia Vyriausiajai
rinkimų komisijai siūlymą dėl savivaldybės tarybos nario įgaliojimų
nutraukimo, ne tik jeigu šis tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris
savivaldybės tarybos bet ir tada, kai jis praleis iš eilės tris to paties
savivaldybės tarybos komiteto posėdžius be pateisinamos priežasties.
Toks papildymas drausmintų tarybos narius ir
užtikrintų kokybišką tarybos sudarytų komitetų veiklą.
Lietuvos Respublikos teismai yra išaiškinę, kad savivaldybės
tarybos nariai turi jiems suteiktą laisvą mandatą ir, kad jokie teisės aktai
negali varžyti šios teisės.
Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
7 straipsnis. 14 straipsnio
pakeitimas
1. Pakeisti 14
straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Komitetai
sudaromi ne mažiau kaip iš 3 tarybos narių savivaldybės tarybos sprendimu.
Kiekvienoje savivaldybėje privaloma sudaryti Kontrolės komitetą. Į Kontrolės
komitetą įeina vienodas visų tarybos narių frakcijų ir tarybos narių grupių,
jeigu jas sudaro ne mažiau kaip 3 tarybos nariai, deleguotų atstovų skaičius.
Savivaldybės taryba privalo patvirtinti Kontrolės komiteto sudėtį iš
tarybos narių frakcijų ir tarybos narių grupių deleguotų atstovų. Jei kuri
tarybos narių frakcija ir (ar) tarybos narių grupė per 2 mėnesius nedeleguoja
savo atstovų, Kontrolės komitetas sudaromas be jų. Kontrolės komiteto sudėtis
turi būti pakeista ne vėliau kaip per 2 mėnesius pasikeitus tarybos narių
frakcijoms ar tarybos narių grupėms ar jų skaičiui. Sudarant kitus komitetus,
laikomasi proporcinio daugumos ir opozicijos atstovavimo principo. Komitetų
ir jų narių skaičių, komitetų įgaliojimus, išskyrus Kontrolės komitetą,
nustato savivaldybės taryba. Kontrolės komiteto įgaliojimus
savivaldybės taryba nustato atsižvelgdama į šio straipsnio 4 dalį. Kontrolės
komiteto nariu gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji
yra apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, asmuo, kuris
įstatymų nustatyta tvarka nebuvo pripažintas pažeidusiu Lietuvos Respublikos
viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą.
Kontrolės komiteto narys ar pirmininkas mero siūlymu prieš terminą netenka
savo įgaliojimų, jeigu pripažįstamas pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų
ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą ir jeigu už
sprendimą jį atleisti balsuoja visų posėdyje dalyvaujančių savivaldybės
tarybos narių dauguma. Komitetų darbo tvarka nustatoma reglamente. Laikoma,
kad Kontrolės komitetas gali veikti jeigu yra išrinkta daugiau kaip pusė jo
narių ir yra paskirtas jo pirmininkas. Komitetai
savo įgaliojimų netenka jeigu juose liko mažiau
kaip pusė jų narių. Tokiu atveju, komitetai
sudaromi iš naujo, šiame straipsnyje nustatyta tvarka.“
2. Pakeisti 14
straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Komitetų,
išskyrus Kontrolės komitetą, pirmininkus ir jų pavaduotojus iš komiteto
narių mero pasiūlymu skiria komitetai. Tą pačią kandidatūrą meras gali
pasiūlyti du kartus. Kontrolės komiteto pirmininko kandidatūrą
savivaldybės taryba privalo patvirtinti, jei ją teikia savivaldybės tarybos
opozicija rašytiniu pasiūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų
savivaldybės tarybos opozicijos narių. Kontrolės komiteto pirmininko
pavaduotoją mero teikimu skiria savivaldybės taryba reglamento nustatyta
tvarka. Kontrolės komiteto pirmininką savivaldybės tarybos opozicijos
siūlymu, Kontrolės komiteto pirmininko pavaduotoją mero siūlymu skiria
savivaldybės taryba reglamento nustatyta tvarka iš komiteto narių. Jeigu Kontrolės
komitete yra daugiau kaip viena opozicijai atstovaujanti savivaldybės tarybos
narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė, kandidatus į Kontrolės
komiteto pirmininko pareigas gali pasiūlyti visos opozicijai atstovaujančios
savivaldybės tarybos narių frakcijos ar savivaldybės tarybos narių grupės
bendru rašytiniu sutarimu arba kiekviena opozicijai atstovaujanti
savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė gali
siūlyti savo kandidatus atskirai. Jeigu opozicijai atstovaujanti
savivaldybės tarybos narių frakcija ar savivaldybės tarybos narių grupė siūlo
savo kandidatus į Kontrolės komiteto pirmininko pareigas atskirai, už
kiekvieną pateiktą kandidatūrą balsuojama atskirai. Pirmininku laikomas
paskirtas tas kandidatas, kuris surinko posėdyje dalyvaujančių tarybos
narių balsų daugumą.
Tą pačią
kandidatūrą į Kontrolės komiteto pirmininką ir pirmininko pavaduotoją galima
siūlyti ne daugiau kaip du kartus. Jeigu taryba nepatvirtina pasiūlyto
kandidato du kartus, siūlomas kitas kandidatas. Jeigu
savivaldybės tarybos opozicija, per įstatymo nurodytą terminą sudaryti
Kontrolės komitetą, nepasiūlo Kontrolės komiteto pirmininko kandidatūros
arba jeigu nėra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Kontrolės komiteto
pirmininką ir pirmininko pavaduotoją skiria savivaldybės taryba mero
pasiūlymu reglamento nustatyta tvarka.“
|