LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

paGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL MEDŽIOKLĖS ĮSTATYMO NR. IX-966 8, 10 IR 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4189

 

2024-10-09 104-P-63

Vilnius

 

          1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Arvydas Pocius, komiteto nariai: Dainius Gaižauskas, Virgilijus Alekna, Arvydas Pocius, Andrius Mazuronis, Raimondas Lopata, Valdas Rakutis, Saulius Skvernelis, Dovilė Šakalienė. Komiteto biuras: vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai: Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Mantas Lapinskas. Kviestieji asmenys: KAM viceministras Renius Pleškys, KAM Teisės departamento direktorė Judita Nagienė, KAM Logistikos departamento Teritorijų valdymo skyriaus vedėjas Vytautas Paršeliūnas, KAM Logistikos departamento vyr. specialistė Jurgita Urbonaitė, Aplinkos ministerijos viceministras Kęstutis Šetkus, Aplinkos ministerijos Gamtos apsaugos politikos grupės vadovas Algirdas Klimavičius, Aplinkos ministerijos Gamtos apsaugos politikos grupės vyresn. patarėjas Vilmantas Graičiūnas, Lietuvos kariuomenės vado padėjėjas plk. Andrius Jagminas, Valstybinės miškų urėdijos Generalinis direktorius Valdas Kaubrė, Valstybinės miškų urėdijos Miškininkystės direktorius Mindaugas Petkevičius, Valstybinės miškų urėdijos Miškotvarkos direktorius Martas Lynikas, Seimo narys Romualdas Vaitkus, Tauragės medžiotojų ir žvejų draugijos valdybos pirmininkas Kęstutis Balašaitis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas,

2024-10-03

 

 

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „vadovaujantis Lietuvos kariuomenės karinių poligonų ir karinio mokymo teritorijų nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 545 „Dėl Lietuvos kariuomenės karinių poligonų ir karinio mokymo teritorijų“ kariniuose poligonuose medžioti draudžiama“, taigi „įstatymo projekto tikslas – užtikrinti didesnį visuomenės palaikymą karinių poligonų plėtrai nustatant tvarką, kaip būtų kompensuojama medžioklės plotų naudotojams, netekusiems dalies ar viso medžioklės plotų vieneto Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo nustatyta tvarka atlikus žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras“. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo 2 straipsnio 1 dalimi, ypatingos valstybinės svarbos projektams priskiriami energetikos infrastruktūros, transporto infrastruktūros ar krašto apsaugos sričių projektai, kuriuos šio įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikimu Lietuvos Respublikos Seimas pripažįsta valstybei ypač svarbiais ekonominiu ar strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčiais projektais, taip pat karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo projektai. Taigi pažymėtina, kad Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo nustatyta tvarka žemės paėmimas visuomenės poreikiams vykdomas ne tik karinių poligonų, kuriuose yra nustatytas draudimas medžioti, steigimui, bet ir kitiems ypatingos valstybinės reikšmės objektams, todėl projekto nuostatos neatitinka projekto aiškinamajame rašte nurodyto įstatymo tikslo. Atsižvelgiant į tai projekto nuostatos tikslintinos detalizuojant, ar siūlomas teisinis reguliavimas būtų taikomas tik kai žemė visuomenės poreikiams būtų paimama karinių poligonų steigimui, ar visais atvejais, kai žemė visuomenės poreikiams paimama Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo nustatyta tvarka ir dėl to medžioklės plotų naudotojai netektų dalies ar viso medžioklės ploto vieneto.

Pastebėtina ir tai, kad žemė visuomenės poreikiams gali būti paimama bei medžioklės ribojimai nustatomi ir Žemės įstatymo VIII skyriaus nustatyta tvarka, todėl svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas, kuriuo įtvirtinama, kad medžioklės plotų vienetų ribos ir teritorijos, kuriose leidžiama medžioti, gali būti tikslinamos bei papildomi medžioklės plotai suteikiami tik tuo atveju, kai žemė paimama Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo nustatyta tvarka, yra pakankamas.

Pritarti

Argumentai:

Šio įstatymo projekto tikslas yra nustatyti netektų medžioklės plotų kompensavimo pagrindą būtent dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams, įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos krašto apsaugos srities projektus.  Todėl atsižvelgiant į LRSK Teisės departamento pastabą, siūloma vietoje projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 3 punkto pakeitimo, daryti 2 dalies papildymą  nauju 6 punktu.

 

Pasiūlymas:

Projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas

Pakeisti Papildyti 8 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip dalį 6 punktu:

„3) kai medžioklės plotų vieneto ribas arba teritorijas, kuriose leidžiama medžioti, būtina patikslinti, įsteigus pagal Saugomų teritorijų įstatymą naujas saugomas teritorijas arba pakeitus esamų saugomų teritorijų, kuriose medžioti draudžiama, ribas ar Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo nustatyta tvarka atlikus žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras;“

6) atlikus žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras, įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos krašto apsaugos srities projektus.“

 

 

2.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas,

 2024-10-03

 

2

1

 

Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo Medžioklės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad naujas leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete medžioklės plotų naudotojui išduodamas pasibaigus ankstesniojo leidimo galiojimo terminui, jeigu medžioklės plotų naudotojas tinkamai vykdė leidime nustatytas sąlygas. Atkreiptinas dėmesys, kad nėra aiškus minėtos keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 3 punkto ir šio straipsnio 5 dalies santykis, nes keičiamo įstatymo 10 straipsnio 5 dalyje numatoma, kad pasibaigus leidimo naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete laikotarpiui, kuriam jis buvo išduotas, jeigu šio leidimo gavėjas tinkamai vykdė visas jame nustatytas sąlygas ir pasibaigus šio leidimo galiojimui per 2 mėnesius pateikė prašymą pratęsti jo galiojimo laiką, šis leidimas pratęsiamas, o ne išduodamas naujas leidimas. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos derintinos tarpusavyje.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į LRSK Teisės departamento pastabą siūloma atsisakyti projekto 2 straipsnio 1 dalies kaip perteklinės,  nesusijusios su šio įstatymo projekto tikslais ir ją išbraukti.

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti 10 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) naujas leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete medžioklės plotų naudotojui išduodamas pasibaigus ankstesniojo leidimo galiojimo terminui, jeigu medžioklės plotų naudotojas tinkamai vykdė leidime nustatytas sąlygas;“

3.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas,

 2024-10-03

 

2

 

 

Redakciniu aspektu tikslintinas projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 5 punktas, vietoje žodžių „skiriant medžioklės plotą neturintį naudotojo, profesionalios medžioklės plotą ar mokslo ir mokymo medžioklės plotą“ įrašant žodžius „skiriamas medžioklės plotas neturintis naudotojo, profesionalios medžioklės plotas ar mokslo ir mokymo medžioklės plotas“.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Projekte netikslinga detalizuoti kokie turi būti medžioklės plotai, tačiau būtina reglamentuoti, kad medžioklės plotų naudotojas netenka dalies ar viso medžioklės plotų vieneto įgyvendinant krašto apsaugos srities ypatingos valstybinės svarbos projektus ir kaip kompensacija jam skiriami medžioklės plotai neturintys naudotojo.

Pasiūlymas:

Projekto 2 straipsnį, kuriuo keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalis papildoma nauju 5 punktu, išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

„5) medžioklės plotų naudotojui netekusiam naudotojas netenka dalies ar viso medžioklės plotų vieneto Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo nustatyta tvarka atlikus žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras, įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos krašto apsaugos srities projektus įgyvendinančiosios institucijos siūlymu ir kaip kompensaciją skiriant medžioklės plotą neturintį naudotojo, profesionalios medžioklės plotą ar mokslo ir mokymo medžioklės plotą kompensacija jam skiriami medžioklės plotai, neturintys naudotojo. Ypatingos valstybinės svarbos krašto apsaugos srities projektą įgyvendinanti institucija apie įgyvendinamą ypatingos valstybinės svarbos krašto apsaugos srities projektą, dėl kurio medžioklės plotų naudotojas netenka dalies ar viso medžioklės plotų vieneto, informuoja institucijas, šio Įstatymo nustatyta tvarka sudarančias medžioklės plotų vienetus ir išduodančias leidimus naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete. Kaip kompensacija skiriami medžioklės plotai negali skirtis daugiau kaip 20 procentų nuo medžioklės plotų naudotojo netektos medžioklės plotų dalies ar viso medžioklės plotų vieneto, atsižvelgiant į jų dydį ir kokybę, išreiškiamą apskaičiuotu mokėtinu mokesčiu už medžiojamųjų gyvūnų išteklių naudojimą.

4.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas,

 2024-10-03

 

2

 

 

Tikslintinos projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 5 punkto nuostatos nurodant, kad medžioklės plotų naudotojui gali būti suteikiamas ne bet koks, o būtent netekto medžioklės ploto dydžio medžioklės plotas.

Be to, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar kaip kompensacija skiriami medžioklės plotai, kai netenkama dalies medžioklės plotų vieneto, turėtų būti skiriami taip, kad šie plotai su likusiais medžioklės plotais atitiktų medžioklės plotų vieneto vientisumo kriterijų; ar kaip kompensacija galėtų būti skiriami ir tokie medžioklės plotai, kurie galėtų būti nutolę nuo likusios medžioklės plotų vieneto dalies (neatitikti medžioklės plotų vieneto vientisumo kriterijaus). Siekiant aiškumo, projekto nuostatos tikslintinos.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Siūloma keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 5 punktą papildyti nuostatomis, kad kompensuojamas medžioklės plotas negali skirtis daugiau kaip 20 proc. lyginant plotą ir medžioklės plotų kategorijas.

Keičiamame įstatyme numatyti reikalavimai dėl medžioklės plotų vienetų vientisumo ir minimalaus 1000 ha dydžio. Šie įstatymo reikalavimai išlieka privalomi ir tais atvejais kai keičiamos medžioklės plotų vienetų ribos dėl kompensavimo, t.y. prijungiamoji dalis turi fiziškai ribotis, kad būtų užtikrintas vientisumas, arba kaip kompensacija turi būti paskiriamas atskiras, ne mažesnis kaip 1000ha medžioklės plotų vienetas.

 

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 5 punktą išdėstyti taip:

„5) medžioklės plotų naudotojas netenka dalies ar viso medžioklės plotų vieneto įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos krašto apsaugos srities projektus ir kaip kompensacija jam skiriami naudotojo neturintys medžioklės plotai. Ypatingos valstybinės svarbos krašto apsaugos srities projektą įgyvendinanti institucija apie įgyvendinamą ypatingos valstybinės svarbos krašto apsaugos srities projektą, dėl kurio medžioklės plotų naudotojas netenka dalies ar viso medžioklės plotų vieneto, informuoja institucijas, šio Įstatymo nustatyta tvarka sudarančias medžioklės plotų vienetus ir išduodančias leidimus naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete. Kaip kompensacija skiriami medžioklės plotai negali skirtis daugiau kaip 20 procentų nuo medžioklės plotų naudotojo netektos dalies ar viso medžioklės plotų vieneto, atsižvelgiant į jų dydį ir kokybę, išreiškiamą apskaičiuotu mokėtinu mokesčiu už medžiojamųjų gyvūnų išteklių naudojimą.

 

5.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas,

 2024-10-03

 

2

 

 

1.       Projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 5 punkte siūloma nustatyti, kad medžioklės plotų naudotojui, netekusiam dalies ar viso medžioklės plotų vieneto kaip kompensacija gali būti skiriamas medžioklės plotas, neturintis naudotojo, o taip pat profesionalios medžioklės plotas ar mokslo ir mokymo medžioklės plotas. Taigi projektu siūloma nustatyti, kad kaip kompensacija, medžioklės plotų naudotojui, netekusiam dalies ar viso medžioklės plotų vieneto, būtų suteikiama kitų subjektų (miškų urėdijos bei biologinio profilio mokslo ir mokymo įstaigų) naudojami medžioklės plotai, kuriuose įgyvendinamos specialios medžiojamųjų gyvūnų populiacijų gausinimo priemonės bei plėtojamas medžioklės turizmas ar kurie skirti laukinės gyvūnijos, jos gyvenamosios aplinkos ir medžioklės moksliniams tyrimams, studentų, medžiotojų arba siekiančių jais tapti asmenų mokymui. Abejotina ar toks teisinis reguliavimas, be kita ko nenustatantis jokių kompensacijos priemonių minėtiems subjektams, yra proporcingas ir pagrįstas.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus, susijusius su karinės infrastruktūra, miškų urėdijai jos steigėjas gali siūlyti atsisakyti jos valdomų profesionalios medžioklės plotų kitų naudotojų, įgyjančių teisę gauti kompensaciją medžioklės plotais, naudai, nes medžioklės plotai miškų urėdijai buvo paskirti be konkurso. Tokie siūlymai gali būti teikiami ir biologinio profilio mokslo ir mokymo įstaigoms, kurios šiuos plotus taip pat gauna be konkurso, be to nemoka ir mokesčio už medžiojamųjų gyvūnų išteklių naudojimą. Jeigu šių plotų naudojimo būtų atsisakoma, būtų laikoma, kad jie neturi naudotojo, todėl atskiras profesionalios medžioklės plotų ar mokslo ar mokymo medžioklės plotų paminėjimas įstatymo tekste būtų perteklinis.

Pasiūlymas dėl keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 5 punkto suformuluotas teikiant siūlymą dėl 1 pastabos.

 

Pasiūlymas:

Atsisakyti 3 straipsniu siūlytų pakeitimų 11 straipsnyje (išbraukti iš projekto 3 straipsnį):

3 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas

Papildyti 11 straipsnio 1 dalį 5 punktu:

„5) profesionalios medžioklės plote ar mokslo ir mokymo medžioklės plote, kai šie plotai ypatingos valstybinės svarbos projektus įgyvendinančiosios institucijos siūlymu skiriami kaip kompensacija medžioklės plotų naudotojui, kuris neteko dalies ar viso medžioklės plotų vieneto Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo nustatyta tvarka atlikus žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras.“

6.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas,

 2024-10-03

 

 

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad Seime šiuo metu svarstomas Lietuvos Respublikos medžioklės įstatymo Nr. IX-966 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-3091(2), kurio 1 straipsniu keičiamas Medžioklės įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 3 punktas ir ši dalis pildoma nauju 5 punktu. Pažymėtina, kad minėtame projekte siūloma nustatyti įstatymo įsigaliojimo data (2025 m. sausio 1 d.) yra tokia pati kaip ir siūloma nustatyti teikiamame projekte. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 3 punktas yra analogiškas projekto reg. Nr. XIVP-3091(2) 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Medžioklės įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 3 punktui, o projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 5 punktą siūloma išdėstyti kitaip nei projekte Nr. XIVP-3091(2), reikėtų suderinti teikiamo projekto ir projekto Nr. XIVP-3091(2) minėtas nuostatas tarpusavyje, nes kitu atveju tą pačią dieną įsigaliotų įstatymo nuostatos, nustatančios skirtingą teisinį reguliavimą.

 

Pritarti

Argumentai:

Iš projekto išbraukiamas pasiūlymas pakeisti Medžioklės įstatymo 10 str. 2 d. 3 p.

Siekiant išspręsti skirtingų įstatymų projektų, keičiančių tą pačią įstatymo dalį, tarpusavio suderinamumą, siūloma paankstinti šio įstatymo įsigaliojimo datą į 2024-12-01, o įstatymo projektą reg. Nr. XIVP-3091(2) svarstančiam pagrindiniam komitetui (Kaimo reikalų komitetas), siūlyti pakeisti keičiamos įstatymo 20 str. 2 d. punktų numeraciją (įtraukti naują 6 dalį).

 

Pasiūlymas:

Projekto 3 (buvusį 4) straipsnį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. sausio 1 d 2024 m. gruodžio 1 d.

2. Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos Aplinkos ministras kartu su žemės ūkio ministru iki 2024 m. gruodžio 31 lapkričio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

7.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas,

 2024-10-03

 

 

 

Atsižvelgiant į Vyriausybės ir Aplinkos ministerijos kompetenciją, nustatytą keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkte bei 2 dalies 2 punkte, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

Nepritarti

Šis įstatymo projektas turi įsigalioti kartu su Lietuvos Respublikos Lietuvos kariuomenės Tauragės karinio poligono ir Lietuvos kariuomenės Šilalės karinio poligono įstatymo projektu Nr. XIVP-4028, abiejų projektų įsigaliojimo data 2024 m. gruodžio 1 d.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Papildomų komitetų išvados: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-10-09.

 

 

 

I

Argumentai:

Dėl įstatymo projekte atliktų pakeitimų jame nelieka keičiamo įstatymo 11 straipsnio pakeitimų, todėl turi būti pakeistas įstatymo projekto pavadinimas.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto pavadinimą išdėstyti taip:

Medžioklės įstatymo Nr. IX-966 8, ir 10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas.

 

Pritarti 

 

 

 

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Arvydas Pocius.

 

Pridedama. Komiteto patobulintas įstatymo projektas Nr. XIVP-4189(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                              Arvydas Pocius                       

 

 

Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto biuro patarėjas Mantas Lapinskas