LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO NR. IX-569 23, 24, 25, 26, 30, 31, 65 IR 74 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP -3879(3)

 

 

2024-06-20 Nr. 109-P-26

Vilnius

 

1. Posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Dalia Asanaqvičiūtė (pavaduojanti Agnę Bilotaitę), Simonas Gentvilas,  Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto  sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

LRS Kanceliarijos Teisės departamentas

2024 m. birželio 19 d.

9

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, atkreipiame dėmesį, jog projekto 9 straipsnyje Akcizų įstatymo 30 straipsnio pakeitimai dėstytini iš eilės pagal keičiamas struktūrines dalis, o ne pagal šių pakeitimų įsigaliojimo datą, ir pritarus šiam siūlymui – atitinkamai tikslintinos nuorodos į projekto 9 straipsnio dalis projekto 19 straipsnyje. Pastebėtina, jog šiam siūlymui Biudžeto ir finansų komitetas jau pritarė (žr. 2024 m. birželio 17 d. Biudžeto ir finansų komiteto išvadą Nr. 109-P-24).

 

Nepritarti

Siūlomi juridinės technikos pakeitimai Projekto esmės nekeičia ir atitinka šiuo metu galiojančią Įstatymo redakciją, o taip pat ir ankstesnius analogiškus šio straipsnio pakeitimus.

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto  sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai: A. Bagdonas, R. Vaitkus, J. Varžgalys ir kiti

2024 m. birželio 19 d.

9

 

 

 

Argumentai:

Siūloma didinti akcizų tarifų kėlimą cigaretėms ir taip pajamų į biudžetą bei skirti juos gynybos finansavimui. Atsižvelgiant į kaimyninių valstybių (Latvijos, Estijos ir Lenkijos) taikomą akcizų politiką, Lietuva išsiskiria mažiausiu akcizų dydžių cigaretėms regione, todėl siekiant papildyti Valstybės gynybos fondą, cigaretėms siūloma nustatyti žymesnį akcizų tarifų kilimą – po 12,5 proc. kasmet.

 

Atkreiptinas dėmesys, kad pagal šiuo metu Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pateiktą akcizų pakeitimų projektą, cigarečių įperkamumas Lietuvos gyventojams, atsižvelgiant į vidutinio atlyginimo kilimą, iš esmės nesikeistų. Todėl svarbu pabrėžti, kad spartestinis akcizo didinimas mažintų cigarečių įperkamumą ir taip atlieptų valstybės tikslus sveikatos apsaugos srityje, įtvirtintus XVIII-osios Vyriausybės programoje bei kituose strateginiuose dokumentuose.

 

Nors Finansų ministerijos pateikti duomenys teigia, kad Lenkija ir Latvija akcizus cigaretėms 2025-2026 metais planuoja didinti po 10 procentų, o Estija – po 5 procentus kasmet, tačiau pažymėtina, kad Latvijoje ir Estijoje šiuo metu taikomi akcizų tarifai cigaretėms yra ženkliai didesni. Lietuvoje 2024 m. cigaretėms taikomas 138 EUR/1000 vnt. akcizų tarifas, Latvijoje – 156,3 EUR/1000 vnt. tarifas, Estijoje – 169,1 EUR/1000 vnt. tarifas.

 

Todėl, jei būtų priimtas teikiamas siūlymas ir cigarečių akcizo tarifui būtų nustatomas spartesnis jo didinimas, siekiantis 12,5 proc. kasmet, Lietuvoje taikomas akcizų tarifas šioms prekėms artėtų prie kaimyninių šalių ir regione būtų taikoma harmoningesnė akcizų politika.

 

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad valstybei tikslingai investavus į papildomas kontrabandos užkardymo priemones, jos mastas ir nelegalių cigarečių įvežimas į šalį mažėja. Birželio mėnesį Valstybinė sienos apsaugos tarnyba (VSAT) paskelbė, kad 2024 m. cigarečių kontrabandos į Lietuvą mastai beveik 2 kartus sumažėjo. Teigiamus pokyčius šioje srityje lėmė dėl migrantų krizės sustiprinta sienos apsauga, fizinio barjero ir VSAT stebėjimo sistemų įdiegimas prie sienos su Baltarusija, pasienio kontrolės punktų uždarymas.

 

Dėl aukščiau išvardintų priežasčių galima teigti, kad spartesnis akcizų tarifų kėlimas nesudaro prielaidų augti tabako gaminių kontrabandai.

 

Spartesnis nei numatoma Finansų ministerijos parengtame projekte akcizų didinimas cigaretėms sąlygotų papildomas valstybės biudžeto įplaukas, kurias būtų galima nukreipti šalies gynybai papildant Valstybės gynybos fondą. Net įvertinimus cigarečių įperkamumo sumažėjimą, kuris nulemtų ir potencialų šių prekių įsigijimo ir vartojimo sumažėjimą, per 2025-2027 m. galėtų būti papildomai surinkta ~15-20 mln. EUR m. daugiau nei planuoja Finansų ministerija.

 

Kartu su papildomis biudžeto pajamomis, mažesnis cigarečių įperkamumas ir to nulemtas mažesnis šių gaminių vartojimas prisidėtų prie Lietuvos sveikatos politikos tikslų, mažinant cigarečių vartojimo sukeliamas ligas, tokias kaip širdies ir kraujagyslių, vėžinius susirgimus ir kitas, taip prisidedant prie geresnės visuomenės sveikatos ir sutaupant sveikatos apsaugos sistemos lėšų, skiriamų šių susirgimų gydymui.

 

Pasiūlymai: 

1.      Pakeisti projekto 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„9 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) specifinis elementas – 96 92,6 euro;“.

2. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 155,3 149,7 euro už 1 000 cigarečių.“

3. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) specifinis elementas – 108 100,5 euro;“.

4. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 174,7 162,4 euro už 1 000 cigarečių.“

5. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) specifinis elementas – 121,5 109 eurai;“.

6. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 196,5  176,2 euro už 1 000 cigarečių.“

Nepritarti

Komitetas 2024 m. birželio 17 d. svarstė analogišką ir jam nepritarė.

Komitetas pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam cigarečių akcizo dydžiui.

 

Balsavimo rezultatai:

Už – 3, prieš – 0, susilaikė – 5

Seimo narių pasiūlymui nepritarta

2.

Seimo nariai:        A. Palionis, J. Pinskus,       

2024 m. birželio 19 d.

8

 

 

 

Argumentai:

Siekiant užtikrinti, kad augant akcizinių prekių įperkamumui neaugtų jų vartojimas, taip pat prisidedant prie sveikatos politikos tikslų - sumažinti alkoholio vartojimą, siūlytina padidinti akcizo tarifą stipriausiam alkoholiui, t. y. nustatyti didesnį akcizo tarifą etilo alkoholiui, nei siūlo Vyriausybė.

Pasiūlymai: 

Pakeisti projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„8 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Etilo alkoholiui taikomas 2 778 2 837 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą akcizų tarifas.“

2. Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Etilo alkoholiui taikomas 3 130 3 262 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą akcizų tarifas.“

3. Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Etilo alkoholiui taikomas 3 530 3 751 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą akcizų tarifas.“

 

Nepritarti

Svarstymo Seime metu, jau buvo pritarta didesniam etilo alkoholio akcizo dydžiui, nei siūlė LR Vyriausybė.

 

Balsavimo rezultatai:

Už – 4, prieš – 0, susilaikė – 6

Seimo narių pasiūlymui nepritarta

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                           Mindaugas Lingė                                                                                                                                                          

 

 

 

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė