1.
|
Seimo nariai: A.
Bagdonas, R. Vaitkus, J. Varžgalys ir kiti
2024 m. birželio
19 d.
|
9
|
|
|
|
Argumentai:
Siūloma didinti akcizų tarifų kėlimą cigaretėms ir
taip pajamų į biudžetą bei skirti juos gynybos
finansavimui. Atsižvelgiant į kaimyninių valstybių (Latvijos,
Estijos ir Lenkijos) taikomą akcizų politiką, Lietuva išsiskiria mažiausiu
akcizų dydžių cigaretėms regione, todėl siekiant papildyti Valstybės gynybos
fondą, cigaretėms siūloma nustatyti žymesnį akcizų tarifų kilimą
– po 12,5 proc. kasmet.
Atkreiptinas dėmesys, kad pagal šiuo metu Lietuvos
Respublikos finansų ministerijos pateiktą akcizų pakeitimų projektą,
cigarečių įperkamumas Lietuvos gyventojams, atsižvelgiant į vidutinio
atlyginimo kilimą, iš esmės nesikeistų. Todėl svarbu pabrėžti, kad
spartestinis akcizo didinimas mažintų cigarečių įperkamumą ir taip atlieptų
valstybės tikslus sveikatos apsaugos srityje, įtvirtintus XVIII-osios
Vyriausybės programoje bei kituose strateginiuose dokumentuose.
Nors Finansų ministerijos pateikti duomenys teigia, kad
Lenkija ir Latvija akcizus cigaretėms 2025-2026 metais planuoja didinti po 10
procentų, o Estija – po 5 procentus kasmet, tačiau pažymėtina,
kad Latvijoje ir Estijoje šiuo metu taikomi akcizų tarifai cigaretėms
yra ženkliai didesni. Lietuvoje 2024 m. cigaretėms taikomas 138 EUR/1000
vnt. akcizų tarifas, Latvijoje – 156,3 EUR/1000 vnt. tarifas, Estijoje –
169,1 EUR/1000 vnt. tarifas.
Todėl, jei būtų priimtas teikiamas siūlymas ir cigarečių
akcizo tarifui būtų nustatomas spartesnis jo didinimas, siekiantis 12,5 proc.
kasmet, Lietuvoje taikomas akcizų tarifas šioms prekėms artėtų prie
kaimyninių šalių ir regione būtų taikoma harmoningesnė akcizų politika.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad valstybei
tikslingai investavus į papildomas kontrabandos užkardymo priemones, jos
mastas ir nelegalių cigarečių įvežimas į šalį mažėja. Birželio
mėnesį Valstybinė sienos apsaugos tarnyba (VSAT) paskelbė, kad 2024 m.
cigarečių kontrabandos į Lietuvą mastai beveik 2 kartus sumažėjo. Teigiamus
pokyčius šioje srityje lėmė dėl migrantų krizės sustiprinta sienos
apsauga, fizinio barjero ir VSAT stebėjimo sistemų įdiegimas prie sienos su
Baltarusija, pasienio kontrolės punktų uždarymas.
Dėl aukščiau išvardintų priežasčių galima teigti, kad
spartesnis akcizų tarifų kėlimas nesudaro prielaidų augti tabako gaminių
kontrabandai.
Spartesnis nei numatoma Finansų ministerijos parengtame
projekte akcizų didinimas cigaretėms sąlygotų papildomas valstybės
biudžeto įplaukas, kurias būtų galima nukreipti šalies gynybai papildant
Valstybės gynybos fondą. Net įvertinimus cigarečių įperkamumo sumažėjimą,
kuris nulemtų ir potencialų šių prekių įsigijimo ir vartojimo sumažėjimą, per
2025-2027 m. galėtų būti papildomai surinkta ~15-20 mln. EUR m. daugiau
nei planuoja Finansų ministerija.
Kartu su papildomis biudžeto pajamomis, mažesnis
cigarečių įperkamumas ir to nulemtas mažesnis šių gaminių vartojimas
prisidėtų prie Lietuvos sveikatos politikos tikslų, mažinant cigarečių
vartojimo sukeliamas ligas, tokias kaip širdies ir kraujagyslių, vėžinius
susirgimus ir kitas, taip prisidedant prie geresnės visuomenės sveikatos ir
sutaupant sveikatos apsaugos sistemos lėšų, skiriamų šių susirgimų gydymui.
Pasiūlymai:
1. Pakeisti projekto 9
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„9 straipsnis. 30 straipsnio
pakeitimas
1. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1
punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) specifinis elementas – 96 92,6 euro;“.
2. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms
nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 155,3 149,7 euro
už 1 000 cigarečių.“
3. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1
punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) specifinis elementas – 108 100,5 euro;“.
4. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms
nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 174,7 162,4 euro
už 1 000 cigarečių.“
5. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1
punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) specifinis elementas – 121,5 109 eurai;“.
6. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms
nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 196,5 176,2 euro
už 1 000 cigarečių.“
|
Nepritarti
|
Balsavimo rezultatai:
Už – 3, prieš – 0, susilaikė – 5
|
2.
|
Seimo nariai: A. Palionis, J. Pinskus,
2024 m. birželio 19 d.
|
8
|
|
|
|
Argumentai:
Siekiant
užtikrinti, kad augant akcizinių prekių įperkamumui neaugtų jų vartojimas,
taip pat prisidedant prie sveikatos politikos tikslų - sumažinti alkoholio
vartojimą, siūlytina padidinti akcizo tarifą stipriausiam alkoholiui, t. y.
nustatyti didesnį akcizo tarifą etilo alkoholiui, nei siūlo Vyriausybė.
Pasiūlymai:
Pakeisti
projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„8 straipsnis. 26
straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„1. Etilo alkoholiui taikomas 2 778 2
837 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą akcizų tarifas.“
2. Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„1. Etilo alkoholiui taikomas 3 130 3
262 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą akcizų tarifas.“
3. Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„1. Etilo alkoholiui taikomas 3
530 3 751 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą
akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Balsavimo rezultatai:
Už – 4, prieš – 0, susilaikė – 6
|