LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 2, 3 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR

4 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-10-13 Nr. XIVP-895

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 3 dalį, nustatant, kad projekto nuostatos įsigalios 2022 m. sausio 1 d. Pažymėtina, jog 2023 m. sausio 1 d. įsigalios Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo įstatymo 1 straipsnis, kuriuo dėstomas keičiamo įstatymo 2 straipsnis. Siekiant, kad projektu siūlomi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 dalies pakeitimai nebūtų panaikinti 2023 m. sausio 1 d. įsigaliojus naujai keičiamo įstatymo 2 straipsnio redakcijai, kartu su teikiamu projektu turėtų būti teikiamas ir Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas.

2. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto lyginamojo varianto 3 straipsnyje pripažįstant keičiamo įstatymo 4 straipsnį netekusiu galios dėstytinas visas 4 straipsnis su pavadinimu.

3. Projekto 2 straipsniu keičiamas įstatymo 3 straipsnis, jame nurodant, kad programa finansuojama tik Lietuvos Respublikos biudžeto lėšomis. Atkreiptinas dėmesys, kad dabar galiojančiame keičiamo įstatymo 3 straipsnyje yra išvardinti visi programos finansavimo šaltiniai, juos toliau detalizuojant keičiamo įstatymo 4 – 8 straipsniuose. Nei iš projekto, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aiškus projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio santykis su keičiamo įstatymo 4 - 8 straipsniais.

4. Siekiant teisinio nuoseklumo ir atsižvelgus į projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3, 4 ir 5 dalių turinį, siūlytina keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalį perkelti išdėstant ją po 5 šio straipsnio dalies.

5. Siekiant teisinio aiškumo ir atsižvelgus į tai, kad teisės akto tekste skliausteliuose dėstomi paaiškinimai, o ne nustatomos taisyklės, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalyje formuluotė „Iki einamųjų metų (pirmųjų metų) pabaigos“ keistina formuluote „Iki trimetės lėšų naudojimo sąmatos laikotarpio pirmųjų metų pabaigos“.

6. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies formuluotė „savivaldybės gali pasirašyti sutarčių“ tikslintina atsižvelgus į tai, kad ne savivaldybės, o savivaldybių administracijos pasirašo sutartis dėl rangos darbų ar paslaugų suteikimo.

7. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad dėl keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 ir 2 dalyse numatytų veiklų gali būti pasirašomos tam tikros vertės neviršijančios rangos darbų atlikimo ar paslaugų suteikimo sutartys. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 ir 2 dalyse numatytoms veikloms užtikrinti gali būti reikalingas ne tik rangos darbų atlikimas, paslaugų suteikimas, bet taip pat ir tam tikrų įrenginių įsigijimas (pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 17 punkte nustatyta „kelių transporto priemonių svėrimo įrangai įsigyti“, 21 punkte – „Kelių muziejui ir kelių srities istorinėms vertybėms išlaikyti, įsigyti ir eksponuoti“). Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektas neturėtų būti atitinkamai patobulintas, nustatant, kad gali būti sudarytos sutartys, reikalingos visoms keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 ir 2 dalyse numatytoms veikloms.

8. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje siūloma formuluotė „deklaruojamos patirtos ir apmokėtos išlaidos už praėjusiais finansiniais metais atliktus darbus“. Pažymėtina, jog keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje nustatomos veiklos vietinės reikšmės kelių tinklui plėsti ir užtikrinti, kad šis tinklas veiktų ir išvardijamos konkrečios veiklos, tarp kurių yra ne tik darbų atlikimas, tačiau ir paslaugų teikimas – tiek projektavimas, tiek priežiūra. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektas neturėtų būti atitinkamai patobulintas.

9. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje vartojama formuluotė „trimetė Programos finansavimo lėšų naudojimo sąmata“, nors to paties straipsnio 3 ir 5 dalyse vartojama formuluotė „trimetė lėšų naudojimo sąmata“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina suvienodinti projekte vartojamas formuluotes.

10. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies 1 ir 2 punktuose siūloma numatyti, kad Programos finansavimo lėšos paskirstomos pagal konkrečius Lietuvos statistikos departamento duomenis – suteiktų nakvynių apgyvendinimo įstaigose skaičių, nuolatinių gyventojų skaičių, o nuo 2025 metų įtraukiant ir papildomą rodiklį – Nekilnojamojo turto registre įregistruotų motorizuoto eismo kelių ilgį. Pažymėtina, jog iš projekto nuostatų nėra aišku, kokio konkretaus laikotarpio duomenys būtų imami nustatant konkretų paskirstymą. Siekiant teisinio aiškumo, projektas tobulintinas pašalinant minėtą neaiškumą.

11. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 7 dalyje vartojamos sąvokos „Programos finansavimo lėšų, skirtų savivaldybių institucijų valdomiems vietinės reikšmės keliams“ bei „skirtų Programos finansavimo lėšų“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina suvienodinti šioje dalyje vartojamas sąvokas.

12. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje numatyta, kad savivaldybių institucijos Programos finansavimo lėšas paskirsto vadovaudamosi savivaldybių tarybų nustatyta tvarka, pagal kurią turi būti sudaromos viešai skelbiamos ir nuolat atnaujinamos vietinės reikšmės kelių objektų prioritetinės eilės. Atsižvelgus į tai, projekto 5 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl savivaldybių tarybų turimų priimti įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad projekto nuostatos įsigalios 2022 m. sausio 1 d. Svarstytina, ar atsižvelgus į įstatymo priėmimo procedūras bei terminus įstatymo įsigaliojimo datos nereikėtų pakeisti, kad savivaldybių taryboms užtektų laiko minėtiems teisės aktams priimti. Taip pat siekiant teisinio aiškumo siūlytina po formuluotės „viešai skelbiamos“ įrašyti formuluotę „savivaldybės interneto svetainėje“.

13. Pažymėtina, jog pagal Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII- 2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo įstatymo 3 straipsnio 2 dalį ir 6 straipsnio 1 dalį, šiuo metu galiojančio keičiamo įstatymo 9 straipsnio 7 dalies 4 punkto tekstas išdėstytas taip: „4) tolimojo, vietinio (miesto) reguliaraus susisiekimo autobusų, dviračių, autocisternų, kuriomis vežamas kuras į Kuršių neriją, ir transporto priemonių, kuriomis gabenamas biokuras į Kuršių neriją;“. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 9 dalies 4 punktas neturėtų būti atitinkamai patikslintas.

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]