AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 242, 268, 286 IR 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-2662 1, 2, 3, 7 IR 8 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Lietuvos Respublikos Seimas 2024 m. gegužės 16 d. priėmė Administracinių nusižengimų kodekso 242, 268, 286 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymą  Nr. XIV-2662. Įstatyme nustatytos kelios įsigaliojimo datos, susijusios su Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 242 straipsnio nuostatomis (24-10-01; 25-05-01; 26-05-01). ANK 242 straipsnio keičiamas pavadinimas  ir straipsnis pasipildo naujomis 5 ir 6 dalimis ir atitinkamai teikiamos nuorodos į šias dalis ANK 589 straipsnio 82 punkte.

Teisės ir teisėtvarkos komitete šiuo metu svarstomi keli įstatymų projektai:

1) Administracinių nusižengimų kodekso 12, 29, 235, 236, 239, 242, 247, 260, 262, 271, 276, 281, 284, 285, 291, 293, 295, 303, 3042, 309, 356, 440, 505, 589 straipsnių ir priedo pakeitimo, papildymo 2551 straipsniu ir 304 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas Nr. XIVP-3551, kuriame yra keičiamas ANK 242 straipsnis – pripažįstama netekusia galios šio straipsnio 2 dalis ir persinumeruoja atitinkamai kitos dalys, o taip pat teikiamos nuorodos į šio straipsnio atitinkamas dalis ANK 589 straipsnio 82 punkte. Įstatymas įsigalioja 2024 m. liepos 2 d.;

2) Administracinių nusižengimų kodekso 417, 589 ir 603 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3114, kuriame ANK 417 straipsnis pasipildo nauja 11 dalimi. Atitinkama nuoroda į šią naują dalį teikiama ir ANK 589 straipsnio 82 punkte. Įstatymas įsigaliotų nuo oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre.

Atsižvelgiant į tai, tikslintinas Seimo priimtasis įstatymas Nr. XIV-2662, įsigaliosiantis vėliau.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Projektą parengė ir inicijavo Seimo nariai Irena Haase, Vilius Semeška.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Įstatymu Nr. XIV-2662 nustatyta, kad 2024 m. spalio 1 d., vėliau 2024 m. gegužės 1 d. ir dar vėliau 2026 m. gegužės 1 d. įsigalios ANK 242 straipsnio skirtingos redakcijos. Jis pasipildo naujomis 5 ir 6 dalimis. ANK 589 straipsnio 82 punkte atsiranda nuorodos į šias naujas 242 straipsnio dalis.

Priėmus šiuo metu Seime svarstomą įstatymo projektą Nr. XIVP-3551, minėtame ANK 242 straipsnyje lieka ne keturios, bet trys dalys ir atitinkamai ANK 589 straipsnyje yra teikiamos nuorodos į šias 242 straipsnio dalis.

Priėmus Seime svarstomą įstatymo projektą Nr. XIVP-3114, ANK 589 straipsnio 82 punktas pasipildo nuoroda į 417 straipsnio 11 dalį.

Nesuderinus priimto įstatymo Nr. XIV-2662 nuostatų su svarstomais įstatymų projektais, vieno įstatymo nustatytas teisinis reglamentavimas paneigtų kito įstatymo teisinį reglamentavimą ir atsirastų trijų įstatymų nesuderinamumas.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Šiuo įstatymo projektu naujo teisinio reguliavimo nesiekama įtvirtinti. Yra suderinamos trijų įstatymų redakcijos.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiame atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų teisinio reguliavimo pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Priimtas įstatymas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

Projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus įstatymą, pakeisti ar panaikinti kitų galiojančių teisės aktų nereikės.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Projektas parengtas, laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų, ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte naujos sąvokos, kurias reikėtų aprobuoti Valstybinėje lietuvių kalbos komisijoje, nevartojamos.

 

11. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

 

12. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, ‑ kas ir kada juos turėtų priimti:

Priėmus Įstatymą įgyvendinamųjų teisės aktų nereikės.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Įstatymo įgyvendinimui papildomo valstybės lėšų poreikio nenumatoma.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Nėra.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

„teršalų išmetimas į aplinkos orą“.

 

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

 

 

Teikia:

 

 

Seimo nariai

Irena Haase,

Vilius Semeška