LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS

ĮSTATYMO NR. NR.  I-533

12 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai.

Lietuvos Respublikos Vietos savivaldos įstatymas Nr. I-533 (toliau – Įstatymas) nenumato pakankamo Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų narių išmokų reguliavimo ir viešinimo, dėl ko kyla realios ir potencialios situacijos neracionaliai naudoti mokesčių mokėtojų lėšas iki galimo piktnaudžiavimo.

Šiuo metu savivaldybės taryboms yra palikta diskrecija savo priimamuose reglamentuose pačioms nusistatyti išmokos dydį ir tvarką. Atlikti tyrimai, STT analizė parodė, kad toks reguliavimas yra ydingas, neužtikrinantis lygiateisiškumo, skaidrumo ir sąžiningumo principų. Siekiant pagerinti savivaldos veiklos kokybę, skaidrumą ir atskaitomybę prieš rinkėjus, teikiamas Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio papildymo projektas, kuris numato patikslintą ir aiškią savivaldybių tarybų narių išmokų mokėjimo ir apskaitymo tvarką bei viešinimą.

Šio Įstatymo tikslas  užkardyti piktnaudžiavimą netinkamai naudojant mokesčių mokėtojų lėšas ir didinti skaidrumą savivaldoje. Uždaviniai – nustatyti savivaldybės tarybos nario veiklai apmokėti išmokos lubas, baigtinį sąrašą galimų kompensuoti išlaidų, susijusių su tarybos nario tiesiogine veikla, kartu patikslinti kitas Įstatymo 12 straipsnio nuostatas, siekiant aiškesnio reglamentavimo, kad būtų išvengta skirtingo Įstatymo aiškinimo savivaldybių tarybų reglamentuose  bei užtikrinti skaidrumo principo įgyvendinimą – skelbiant savivaldybės tarybos nario veiklai skirtų išlaidų ataskaitą. 

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.

 Projektą parengė – Lietuvos Respublikos Seimo nariai.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai.

 

Pagal galiojantį Vietos savivaldos įstatymo (toliau tekste – Įstatymas) 12 straipsnio 2 dalyje yra įvardytos kelių rūšių paslaugos / prekės, kurios laikomos būtinomis savivaldybės tarybos nario veiklai ir už kurias yra apmokama: kanceliarinės, pašto, telefono, interneto ryšio, transporto, biuro nuomos, viešosios informacijos rengėjų teikiamos paslaugos. Taip pat apmokama už  tarybos nario ataskaitų gamybą ir platinimą. Įstatyme nustatyta, kad gali būti skiriama išmoka ir kitoms reglamente numatytoms išlaidoms apmokėti, kiek jų nesuteikia ar tiesiogiai neapmoka savivaldybės administracija. Bendras leistinas išmokos dydis nėra nustatytas. Įstatyme nurodyta, kad išmokos dydis, atsiskaitymo tvarka ir tinkamomis pripažintinų išlaidų baigtinis sąrašas nustatomi reglamente, nėra įpareigojimo viešinti savivaldybės tarybos nario veiklai skirtų išlaidų ataskaitas. Pažymėtina, kad kontrolės mechanizmas yra neefektyvus ir neužtikrina lėšų naudojimo skaidrumo.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Siūloma Įstatymo pakeitimu nustatyti savivaldybės tarybos nario veiklai apmokėti skiriamos išmokos lubas, baigtinį, tiesiogiai su savivaldybės tarybos nario veikla teiktų būtinų apmokamų paslaugų / prekių sąrašą. Panaikinama teisė savivaldybės tarybai reglamente numatyti galimybę  skirti išmoką savivaldybės tarybos nariams už kitas jiems teiktas paslaugas, kurios nenumatytos Įstatyme, paliekant galimybę savivaldybės tarybai numatyti tik paslaugas / prekes, kurios yra tiesiogiai susijusios su informavimu apie tarybos nario veiklą. Įstatymo pakeitimu yra patikslinama transporto išlaidų samprata – leidžiama apmokėti tik už savivaldybės tarybos nario naudotą kurą transportui, kurį tarybos narys tiesiogiai naudoja tarybos veiklai ir viešojo transporto bilietus. Panaikinama teisė  padengti išlaidas biuro patalpų nuomai, atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės narys turi gyventi tos savivaldybės teritorijoje ir jo pagrindinė veikla vyksta pačioje savivaldybėje. Siekiant užtikrinti biudžeto lėšų atsakingą naudojimą, numatomos maksimalios išmokos lubos, kurios negali viršyti Lietuvos statistikos departamento skelbiamo paskutinio Lietuvos ūkio vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio (VMDU) 0,2 dydžio sumos. Siekiant užtikrinti skaidrumo principo įgyvendinimą, nustatoma pareiga kiekvieno tarybos nario išlaidas skelbti savivaldybės interneto svetainėje ir informaciją atnaujinti ne rečiau kaip vieną kartą per tris mėnesius, savivaldybės administracijos užsakymu nustatoma prievolė atlikti nepriklausomą išmokų panaudojimo ir apskaitos auditą kas du metus. Audito rezultatai skelbiami viešai, savivaldybės interneto svetainėje.

Nauju teisiniu reguliavimu šiame įstatyme nustatyta tvarka nėra esminė, todėl siūloma, kad ji įsigaliotų nuo 2023 m. liepos 1 d.

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis,

kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Priėmus Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Priimtas Įstatymo projektas pašalins prielaidas daryti pažeidimus skiriant išmokas už savivaldybės tarybos nariams jų veiklai suteiktas paslaugas, o atitinkamais atvejais galimai ir prielaidas korupcijai kilti. Didins skaidrumą savivaldoje ir atskaitomybę prieš rinkėjus.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Priėmus Įstatymo projektu siūlomus pakeitimus bus skaidriai ir atsakingai naudojamos biudžeto lėšos, tiesioginės įtakos verslui neturės.

 

8. Ar įstatymų projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

Įstatymų projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.

Priėmus Įstatymo projektą naujų įstatymų priimti, keisti ar pripažinti netekusiais galios jau galiojančių įstatymų nereikės.

 

10. Ar įstatymų projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

Įstatymo projektas atitinka Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimus.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

12. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti.

 Priėmus Įstatymo projektą  savivaldybės tarybos  atitinkamai patikslins savo reglamentus.

 

 13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks

įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti.

Įstatymo projekte numatytoms nuostatoms nereikės papildomų valstybės biudžeto lėšų; įmokos į nacionalinį biudžetą padidės.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Įstatymų projekto rengimo metu specialistų išvados nebuvo reikalingos.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.

Išmoka.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

Teikia Seimo nariai:                                                                          

1.    Vilius Semeška;

2.    Jurgis Razma;

3.    Bronislovas Matelis;

4.    Andrius Vyšniauskas;

5.    Andrius Kupčinskas;

6.    Irena Haase;

7.    Jonas Gudauskas.