LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO
NR. IX-1007 21 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-05-28 Nr. XIVP-1049(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 21 straipsnio 1 dalį 4 punktu ir nustatyti, kad iš pajamų gali būti atimamos per mokestinį laikotarpį patirtos nuolatinio Lietuvos gyventojo išlaidos, kurias sudaro sumos, sumokėtos už paties nuolatinio Lietuvos gyventojo, jo sutuoktinio arba savo nepilnamečių vaikų (įvaikių, globotinių, kuriems nustatyta nuolatinė globa (rūpyba) šeimoje), iki 18 metų, naudai suteiktas sportavimo paslaugas, kai šias paslaugas suteikia Lietuvos Respublikoje įregistruotas mokesčių mokėtojas arba registruotis mokesčių mokėtoju privalantis asmuo. Siūlomos nuostatos diskutuotinos keliais aspektais.
Pirma, projekte vartojama sąvoka „sportavimo paslaugos“, kurios turinys nėra aiškus. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šią sąvoką apibrėžti keičiamame įstatyme.
Antra, atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, manytina, kad projektu turėtų būti keičiamos ir keičiamo įstatymo 21 straipsnio 2 bei 3 dalys.
Trečia, atkreiptinas dėmesys, jog iš esmės analogiško turinio Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui reg. Nr. XIVP-1049 buvo pateikta Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės išvada[1], kurioje nurodyta, jog „Projekto nuostata, pagal kurią <...> lengvata Projekte nurodytiems asmenims būtų taikoma tik tuo atveju, kai sportavimo paslaugas teikia Lietuvos Respublikoje įregistruotas mokesčių mokėtojas arba registruotis mokesčių mokėtoju privalantis asmuo, galimai neatitiktų Europos Sąjungos teisės“. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar lengvatos taikymas neturėtų būti išplėstas ją taikant, kai paslaugas atitinkamai suteikia Europos Sąjungoje bei Europos ekonominėje erdvėje įregistruoti mokesčių mokėtojai ar jais registruotis privalantys asmenys.
2. Projektu siūlomos nuostatos įsigaliotų 2025 m. sausio 1 d. Atsižvelgus į įstatymo priėmimo stadijas ir terminus, manytina, kad šis terminas prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys <...> mokesčio lengvatą <...> turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos.
3. Atsižvelgus į tai, kad Finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 8 d. nutarimu Nr. 1088 „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.11 papunktyje nustatyta, jog Finansų ministerija formuoja valstybės politiką mokesčių ir jų administravimo srityje, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą, o 8.11.2 papunktyje nustatyta, jog Finansų ministerija koordinuoja ir kontroliuoja valstybės politikos mokesčių ir jų administravimo srityje įgyvendinimą, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.
4. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:
4.1. atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 4 punktas buvo pripažintas netekusiu galios, o pildyti teisės akto nauja struktūrine dalimi su tuo pačiu numeriu, kaip jau pripažintos netekusia galios struktūrinės dalies numeris, negalima, projektu 1 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalis turėtų būti pildoma 5 punktu;
4.2. atsižvelgus į projekto nuostatas ir siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl jo taikymo ir įgyvendinimo bei atitinkamai tikslintinas projekto 2 straipsnio pavadinimas. Neatsižvelgus į šią pastabą, šio straipsnio pavadinime formuluotė „ir įgyvendinimas“ brauktina kaip perteklinė, o vienintelė projekto 2 straipsnio dalis nenumeruotina.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 209 6350, el. p. [email protected]
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. [email protected]
[1] Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės išvada Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui reg. Nr. XIVP-1049. Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/663e88404dbb11ec86bdcb0a6d573b32?jfwid=i6w36197j