LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 22 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3590
2024-09-11 Nr. 107-P-34
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus. Komiteto biuras: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Evelina Bulotaitė, Jolita Jakučionytė, Rasa Liucija Matusevičiūtė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė. Kviestieji asmenys: aplinkos ministras Simonas Gentvilas, aplinkos viceministrė Giedrė Ričkutė; Aplinkos ministerijos atstovai: Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vyresn. patarėja Erika Giedraitienė, Erdvinių duomenų politikos grupės vyresn. patarėja Jurgita Milieškaitė, Taršos prevencijos politikos grupės vyresn. patarėja Beata Vilimaitė Šilobritienė; Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorius Saulius Mickus, direktoriaus pavaduotojas Dovydas Petraška;
VĮ Registrų centro atstovai: Registrų tvarkymo direktorius Kazys Maksvytis, Teisių registravimo centro vadovas Arnoldas Dzemyda; Lietuvos geodezininkų ir matininkų sąjungos pirmininkas Tomas Juozapavičius; UAB ,,Geometra“ vadovas Egidijus Stašelis; Nacionalinės žemės tarnybos darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Audrius Gelžinis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1.1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-04-02) |
1 (22) |
(13) |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Siekiant suderinti įstatyme vartojamas formuluotes, projekto 1 straipsniu Žemės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 22 straipsnio 13 dalyje vietoj žodžio „patvirtintoje“ įrašytinas žodis „nustatytoje“. |
Pritarti. |
|
1.2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-04-02) |
3 (48) |
(1)
|
|
2. Pagal kartu su projektu susijusio Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo Nr. VIII-1764 7, 8, 11, 12 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3589 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 8 straipsnio 6 dalį nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų detalią tvarką ir reikalavimus, nekilnojamojo daikto planų bei kadastro duomenų formų turinį ir parengimo bei nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos suformavimo tvarką nustatytų ne Nekilnojamojo turto kadastro nuostatai, o Vyriausybės įgaliota institucija. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu nereikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 48 straipsnio 1 dalies paskutiniojo sakinio toje apimtyje, kurioje nustatyta „Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka rengiami nurodytų suprojektuotų žemės sklypų planai“, vietoj žodžių „Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose“ įrašant žodžius „aplinkos ministro“.
|
Pritarti. |
|
1.3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-04-02) |
1 (22) |
(13, 14) |
|
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 13 ir 14 dalyse siūloma nustatyti, kad žemės sklypų kadastro duomenų nustatymo tvarką ir reikalavimus reglamentuotų ne Nekilnojamojo turto kadastro nuostatai, o aplinkos ministro nustatyta tvarka. Pažymėtina, kad projektu teikiamos nuostatos įsigaliotų kitą dieną po įstatymo oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Siekiant tinkamo nuostatų įgyvendinimo ir teisinio aiškumo, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo vėlesnio įsigaliojimo ir įgyvendinimo – nustatant tokią įstatymo įsigaliojimo datą, kad būtų pakankamas terminas pasirengti įstatymo įgyvendinimui (priimti atitinkamus įgyvendinamuosius teisės aktus). |
Pritarti. |
|
1.4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-04-02) |
|
|
|
4. Kyla abejonių, ar tam, kad būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai, pakanka vien tik dviejų įstatymų, t. y. Žemės įstatymo, kurį siūloma pakeisti teikiamu projektu, bei Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo, kurį siūloma pakeisti kartu teikiamu Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo Nr. VIII-1764 7, 8, 11, 12 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3589, pakeitimo. Atkreiptinas dėmesys, kad atitinkamų santykių reglamentavimas Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose yra numatytas ir Nekilnojamojo turto registro įstatyme bei kituose įstatymuose. Atsižvelgiant į tai, manytina, atitinkamai turėtų būti peržiūrėtas ir kituose įstatymuose nustatytas teisinis reguliavimas.
|
Pritarti. |
Įvertinus poreikį dėl kitų įstatymų pakeitimo, Seime buvo registruotas Statybos įstatymo Nr. I-1240 28 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3895. Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą Nr. XIVP-3895(2). |
1.5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-04-02) |
|
|
|
5. Atsižvelgiant į tai, kad teikiamu projektu keičiamame įstatyme siūloma įtvirtinti, jog žemės sklypų kadastro duomenų nustatymo tvarką ir reikalavimus nustatytų ne Vyriausybė jos tvirtinamuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose, bet Vyriausybės įgaliota institucija (aplinkos ministras), bei į keičiamame įstatyme ir Nekilnojamojo turto kadastro įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą. |
Pritarti. |
Vyriausybės išvada gauta (2024-05-29 nutarimo Nr. 407, TAR, 2024-05-30, Nr. 9720). |
2. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė (2024-04-08) |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3590 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Aplinkos apsaugos komitetas, (2024-09-11) |
2 (29)
|
2 (3) |
|
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktus pasiūlymus įstatymo projektui, papildomai keistinos Žemės įstatymo 29 straipsnio 3 dalis ir 52 straipsnio 3 dalis. Pasiūlymas: siūloma pakeisti Žemės įstatymo 29 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: ,,3. Žemės sklypai sujungiami, padalijami,
atidalijami ar atliekamas jų perdalijimas sudarant notariškai tvirtinamą
sutartį, išskyrus atvejus, kai pertvarkomas vienam asmeniui priklausantis
žemės sklypas (-ai), laikantis Civilinio kodekso, šio ir kitų įstatymų
reikalavimų ir apribojimų. Sujungiant žemės sklypus, padalijant žemės sklypą,
atidalijant žemės sklypo dalį natūra, taip pat atliekant žemės sklypų
perdalijimą, prie sutarties turi būti pridedami suformuotų žemės sklypų
planai, parengti
|
Pritarti. |
|
2. |
Aplinkos apsaugos komitetas (2024-09-11) |
4 (52) |
(3) |
|
N |
Pasiūlymas: siūloma pakeisti Žemės įstatymo 52 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: ,,3. Pagal žemės konsolidacijos sutartį
Nekilnojamojo turto registre įregistruoti valstybinės, savivaldybės ir
privačios žemės sklypai, įtraukti į žemės konsolidacijos projekto teritoriją,
konsoliduojami – kompleksiškai pertvarkomi (padalijami, atidalijami,
sujungiami, atliekamas jų perdalijimas) į žemės sklypus, suformuotus pagal
patvirtintą žemės konsolidacijos projektą. Žemės konsolidacijos sutartis
tvirtinama notaro. Prie žemės konsolidacijos sutarties turi būti pridedami
pagal žemės konsolidacijos projektą konsoliduotų žemės sklypų planai,
parengti |
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: už –4, prieš –1, susilaikė –3 (pirmininko balsas lėmė sprendimą).
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
Komiteto biuro patarėja E. Bulotaitė