LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 22 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3590

 

2024-09-11 Nr. 107-P-34

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus. Komiteto biuras: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Evelina Bulotaitė, Jolita Jakučionytė, Rasa Liucija Matusevičiūtė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė. Kviestieji asmenys: aplinkos ministras Simonas Gentvilas, aplinkos viceministrė Giedrė Ričkutė; Aplinkos ministerijos atstovai: Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vyresn. patarėja  Erika Giedraitienė, Erdvinių duomenų politikos grupės vyresn. patarėja  Jurgita Milieškaitė, Taršos prevencijos politikos grupės vyresn. patarėja Beata Vilimaitė Šilobritienė; Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorius Saulius Mickus, direktoriaus pavaduotojas Dovydas Petraška;

VĮ Registrų centro atstovai: Registrų tvarkymo direktorius Kazys Maksvytis, Teisių registravimo centro vadovas Arnoldas Dzemyda; Lietuvos geodezininkų ir matininkų sąjungos pirmininkas Tomas Juozapavičius; UAB ,,Geometra“ vadovas Egidijus Stašelis; Nacionalinės žemės tarnybos darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Audrius Gelžinis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2024-04-02)

1

(22)

 

(13)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Siekiant suderinti įstatyme vartojamas formuluotes, projekto 1 straipsniu Žemės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 22 straipsnio 13 dalyje vietoj žodžio „patvirtintoje“ įrašytinas žodis „nustatytoje“.

Pritarti.

 

1.2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2024-04-02)

3

(48)

 

(1)

 

 

 

2.    Pagal kartu su projektu susijusio Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo Nr. VIII-1764 7, 8, 11, 12 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3589 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 8 straipsnio 6 dalį nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų detalią tvarką ir reikalavimus, nekilnojamojo daikto planų bei kadastro duomenų formų turinį ir parengimo bei nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos suformavimo tvarką nustatytų ne Nekilnojamojo turto kadastro nuostatai, o Vyriausybės įgaliota institucija. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu nereikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 48 straipsnio 1 dalies paskutiniojo sakinio toje apimtyje, kurioje nustatyta „Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka rengiami nurodytų suprojektuotų žemės sklypų planai“, vietoj žodžių „Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose“ įrašant žodžius „aplinkos ministro“.

 

Pritarti.

 

1.3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2024-04-02)

1

(22)

 

(13,

14)

 

3.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 13 ir 14 dalyse siūloma nustatyti, kad žemės sklypų kadastro duomenų nustatymo tvarką ir reikalavimus reglamentuotų ne Nekilnojamojo turto kadastro nuostatai, o aplinkos ministro nustatyta tvarka. Pažymėtina, kad projektu teikiamos nuostatos įsigaliotų kitą dieną po įstatymo oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Siekiant tinkamo nuostatų įgyvendinimo ir teisinio aiškumo, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo vėlesnio įsigaliojimo ir įgyvendinimo – nustatant tokią įstatymo įsigaliojimo datą, kad būtų pakankamas terminas pasirengti įstatymo įgyvendinimui (priimti atitinkamus įgyvendinamuosius teisės aktus).

Pritarti.

 

1.4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2024-04-02)

 

 

 

4.    Kyla abejonių, ar tam, kad būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai, pakanka vien tik dviejų įstatymų, t. y. Žemės įstatymo, kurį siūloma pakeisti teikiamu projektu, bei Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo, kurį siūloma pakeisti kartu teikiamu Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo Nr. VIII-1764 7, 8, 11, 12 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3589, pakeitimo. Atkreiptinas dėmesys, kad atitinkamų santykių reglamentavimas Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose yra numatytas ir Nekilnojamojo turto registro įstatyme bei kituose įstatymuose. Atsižvelgiant į tai, manytina, atitinkamai turėtų būti peržiūrėtas ir kituose įstatymuose nustatytas teisinis reguliavimas.

 

Pritarti.

Įvertinus poreikį dėl kitų įstatymų pakeitimo, Seime buvo registruotas Statybos įstatymo Nr. I-1240 28 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3895. Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą Nr. XIVP-3895(2).

1.5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2024-04-02)

 

 

 

5.    Atsižvelgiant į tai, kad teikiamu projektu keičiamame įstatyme siūloma įtvirtinti, jog žemės sklypų kadastro duomenų nustatymo tvarką ir reikalavimus nustatytų ne Vyriausybė jos tvirtinamuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose, bet Vyriausybės įgaliota institucija (aplinkos ministras), bei į keičiamame įstatyme ir Nekilnojamojo turto kadastro įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

Pritarti.

Vyriausybės išvada gauta

(2024-05-29 nutarimo Nr. 407, TAR, 2024-05-30, Nr. 9720).

2.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

(2024-04-08)

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3590 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

(2024-05-29 nutarimo Nr. 407, TAR, 2024-05-30, Nr. 9720)

2

(29),

 

3

(48)

 

(2),

 

 

(1)

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. balandžio 16 d. sprendimo Nr. SV-S-1371 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 9 ir 10 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

<...>

2. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3590 (toliau – Projektas Nr. 2), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui šį projektą tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

2.1. Įvertinus tai, kad, atsižvelgus į šio nutarimo 1.1 papunktyje nurodytus argumentus, Projekto Nr. 1 2 straipsniu keičiamo Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 8 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad „nekilnojamojo daikto planų bei kadastro duomenų formų turinį ir parengimo bei nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos suformavimo tvarką nustato aplinkos ministras“, siūlytina Projektu Nr. 2 papildomai patikslinti:

2.1.1. Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 29 straipsnio 2 dalį – vietoj žodžių „Vyriausybės įgaliotos institucijos“ įrašyti žodžius „aplinkos ministro“, ją išdėstant taip:

„2. Žemės sklypo planas arba žemės sklypo schema parengiami aplinkos ministro nustatyta tvarka pagal teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą, kurio pagrindu šis žemės sklypas buvo suformuotas.“;

2.1.2. Žemės įstatymo 48 straipsnio 1 dalies, kurioje nustatyta, kad „Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka rengiami nurodytų suprojektuotų žemės sklypų planai“, paskutinį sakinį – vietoj žodžių „Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose“ įrašyti žodžius „aplinkos ministro“. Taip pat, siekiant aiškumo, vadovaujantis Žemės įstatymo 2 straipsnio 21 ir 23 dalimis, kuriose įtvirtintos žemės sklypo atidalijimo ir žemės sklypo padalijimo sąvokos, atsižvelgiant į tai, kad po žemės sklypo dalies, reikalingos visuomenės poreikiams, atidalijimo ar padalijimo gali būti suprojektuotas daugiau kaip vienas žemės sklypas, siūlytina Žemės įstatymo 48 straipsnio 1 dalies paskutinį sakinį patikslinti išdėstant šią dalį taip:

„1. Žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektų rengimą ir įgyvendinimą savo lėšomis organizuoja žemės paėmimu visuomenės poreikiams suinteresuotos institucijos. Prašymus paimti žemę visuomenės poreikiams projektų organizatoriai paduoda Nacionalinės žemės tarnybos teritoriniam padaliniui pagal žemės sklypo buvimo vietą. Kai Nacionalinės žemės tarnybos vadovas priima sprendimą dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros pradžios, Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis padalinys išduoda žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto rengimo reikalavimų sąrašą. Žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto rengimo reikalavimų sąrašas išduodamas, kai paimamas visuomenės poreikiams žemės sklypas ir (ar) po žemės sklypo dalies, reikalingos visuomenės poreikiams, atidalijimo ar padalijimo liekantis žemės sklypas (-ai) nesuprojektuoti detaliajame plane ar specialiojo teritorijų planavimo dokumente, taip pat kai yra su paimamu privačios žemės sklypu besiribojantis laisvos valstybinės žemės plotas, kuriame pagal teisės aktus gali būti formuojamas vietoj paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo suteikiamas nuosavybėn kitas žemės sklypas. Kai paimamas visuomenės poreikiams žemės sklypas ir po žemės sklypo dalies, reikalingos visuomenės poreikiams, atidalijimo ar padalijimo liekantis (-ys) žemės sklypas (-ai) suprojektuotas (-i) detaliajame plane ar specialiojo teritorijų planavimo dokumente, vietoj žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto aplinkos ministro nustatyta tvarka rengiamas (-i) nurodyto (-ų) suprojektuoto (-ų) žemės sklypo (-ų) planas (-ai).“

 

Pritarti.

Projektas taip pat patobulintas atsižvelgiant į teisės aktų rengimo rekomendacijas, Komiteto pasiūlymus bei suderintas su aktualia Žemės įstatymo redakcija.

1.2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

(2024-05-29 nutarimo Nr. 407, TAR, 2024-05-30, Nr. 9720)

5

 

 

 

2.2. Atsižvelgiant į tai, kad dėl Projektu Nr. 2 siūlomo teisinio reguliavimo turės būti priimti įstatymui įgyvendinti reikalingi teisės aktai, siūlytina Projektą Nr. 2 papildyti nauja struktūrine dalimi dėl įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo, ją išdėstant taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos  Vyriausybė ir aplinkos ministras iki 2024 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

iš dalies.

Atsižvelgiant į Komiteto posėdžio metu institucijų išsakytą prašymą dėl ilgesnio laikotarpio  poreikio tinkamai pasirengti įgyvendinti svarstomų įstatymų pakeitimus, projekto 5 straipsnį siūloma išdėstyti taip:

,,5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį,  įsigalioja 2025 m. sausio liepos 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir aplinkos ministras iki 2024 2025 m. gruodžio 31 d. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Aplinkos apsaugos komitetas,

(2024-09-11)

2

(29)

 

2

(3)

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktus pasiūlymus įstatymo projektui, papildomai keistinos Žemės įstatymo 29 straipsnio 3 dalis ir 52 straipsnio 3 dalis.

Pasiūlymas: siūloma pakeisti Žemės įstatymo 29 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,3. Žemės sklypai sujungiami, padalijami, atidalijami ar atliekamas jų perdalijimas sudarant notariškai tvirtinamą sutartį, išskyrus atvejus, kai pertvarkomas vienam asmeniui priklausantis žemės sklypas (-ai), laikantis Civilinio kodekso, šio ir kitų įstatymų reikalavimų ir apribojimų. Sujungiant žemės sklypus, padalijant žemės sklypą, atidalijant žemės sklypo dalį natūra, taip pat atliekant žemės sklypų perdalijimą, prie sutarties turi būti pridedami suformuotų žemės sklypų planai, parengti Vyriausybės įgaliotos institucijos aplinkos ministro nustatyta tvarka.“

 

Pritarti.

 

2.

Aplinkos apsaugos komitetas

(2024-09-11)

4

(52)

 

(3)

 

N

Pasiūlymas: siūloma pakeisti Žemės įstatymo 52 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,3. Pagal žemės konsolidacijos sutartį Nekilnojamojo turto registre įregistruoti valstybinės, savivaldybės ir privačios žemės sklypai, įtraukti į žemės konsolidacijos projekto teritoriją, konsoliduojami – kompleksiškai pertvarkomi (padalijami, atidalijami, sujungiami, atliekamas jų perdalijimas) į žemės sklypus, suformuotus pagal patvirtintą žemės konsolidacijos projektą. Žemės konsolidacijos sutartis tvirtinama notaro. Prie žemės konsolidacijos sutarties turi būti pridedami pagal žemės konsolidacijos projektą konsoliduotų žemės sklypų planai, parengti Vyriausybės įgaliotos institucijos aplinkos ministro nustatyta tvarka.“

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už –4, prieš –1, susilaikė –3 (pirmininko balsas lėmė sprendimą).

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja E. Bulotaitė