LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO NR. VIII-729 19 IR 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-08-28 Nr. XIVP-3024
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 19 straipsnio 4 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad viena iš centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojo veiklų yra sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turto, valstybės sveikatos priežiūros viešųjų įstaigų, kuriose valstybė turi pusę ar daugiau kaip pusę balsų visuotiniame viešosios įstaigos dalininkų susirinkime, naudojamo sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti valdymas ir priežiūra pagal su šio turto naudotojais sudarytas turto nuomos sutartis. Taigi, vertinamojoje projekto nuostatoje yra atskirai nurodomas tiek sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turtas, naudojamas sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti, tiek valstybės sveikatos priežiūros viešųjų įstaigų, kuriose valstybė turi pusę ar daugiau kaip pusę balsų visuotiniame viešosios įstaigos dalininkų susirinkime, turtas, naudojamas sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti. Nėra aišku, kokiais argumentais remiantis atskirai nurodomas valstybės sveikatos priežiūros viešųjų įstaigų, kuriose valstybė turi pusę ar daugiau kaip pusę balsų visuotiniame viešosios įstaigos dalininkų susirinkime, turtas, naudojamas sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti. Svarstytina, ar vertinamojoje projekto nuostatoje nepakaktų nurodyti, kad centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojo viena iš veiklos rūšių yra būtent valstybei nuosavybės teise priklausančio sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turto, naudojamo sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti, valdymas ir priežiūra. Tokiu būdu pastaroji nuostata apimtų ir atitinkamų viešųjų įstaigų valdomą tokios pačios paskirties valstybės nekilnojamąjį turtą. Kitu atveju, siekiant aiškumo, projekte reikėtų atskleisti sąvokos „valstybės sveikatos priežiūros viešoji įstaiga“ turinį arba pateikti nuorodą į kitą įstatymą, kuriame šios sąvokos turinys būtų atskleistas.
2. Projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 5 dalį siūloma papildyti 6 punktu, nustatant, kad „sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turtas, kuris naudojamas sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti gali būti atnaujinamas, kai jis atitinka Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme nustatytas sąlygas“. Pažymėtina, kad pagal projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 5 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turtas, kuris naudojamas sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti, galėtų būti atnaujinamas esant bent vienai iš keičiamo įstatymo 19 straipsnio 5 dalies 1-5 punktuose nustatytų sąlygų. Atkreipiame dėmesį, kad projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad projektu „Yra padaroma viena išlyga dėl sąlygų, kurioms esant valstybės viešųjų sveikatos priežiūros įstaigų nekilnojamojo turto atnaujinimo projektas gali būti teikiamas tvirtinti –būtina atitikti ne tik vieną iš sąlygų nurodytų Disponavimo įstatyme, bet ir atitikti, kaip minėta, papildomas sąlygas, numatytas SPĮ 36 str. 10 d.“. Taigi, pagal projekto aiškinamajame rašto nuostatas sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turtas, kuris naudojamas sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti, galėtų būti atnaujinamas tik tuo atveju, jeigu tokio turto atnaujinimas atitiktų tiek Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytas valstybės turto atnaujinimo sąlygas, tiek tokio turto atnaujinimo sąlygas, nustatytas Sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme. Tuo tarpu pagal projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 5 dalies 1-6 punktuose siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turtas, kuris naudojamas sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti galėtų būti atnaujinamas, jeigu atitiktų bent vieną iš keičiamo įstatymo 19 straipsnio 5 dalies 1-5 punktuose nustatytų požymių (sąlygų). Taigi, projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 5 dalies 6 punkto nuostata tokiu atveju galėtų būti netaikoma, jeigu tokio turto atnaujinimas atitiktų bent vieną iš keičiamo įstatymo 19 straipsnio 5 dalies 1-5 nustatytų požymių (sąlygų). Atsižvelgiant į tai, bei siekiant projekto aiškinamajame rašte nurodytų projekto tikslų, svarstytina, ar projekto 1 straipsnio 4 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 19 straipsnio 5 dalies 6 punktas neturėtų būti išdėstytas atskiroje keičiamo įstatymo 19 straipsnio struktūrinėje dalyje kaip papildoma sąlyga valstybei nuosavybės teise priklausančiam sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turtui, kuris naudojamas sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti, atnaujinti.
3. Atsižvelgiant į tai, kad Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas ir Vyriausybė, manytina, kad dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.
4. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma reguliuoti valstybės nekilnojamojo turto valdymą, naudojimą ir disponavimą juo (sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties valstybei nuosavybės teise priklausančio nekilnojamojo turto nuomą, jo atnaujinimą) bei į Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 ir 14 punktų bei 5 dalies nuostatas, turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.
Viešosios teisės skyriaus vedėja,
pavaduojanti departamento direktorių Jurgita Meškienė
I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]