LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL Lietuvos Respublikos SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO Nr. X-493 1, 2, 3, 4, 6, 8, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 26, 29, 34, 38 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 61, 193, 201, 202 STRAIPSNIAIS ir 36, 37 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-1095
2021-12-08 Nr. 109-P-60
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Vytautas Gapšys, Simonas Gentvilas, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
2 |
|
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas. 1. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo 19 straipsnio 1 dalį, neįgalumo lygis yra nustatomas, bet ne pripažįstamas, siūlytina patikslinti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir vietoj žodžių ,,pripažintas sunkaus neįgalumo lygis“ įrašyti žodžius ,,nustatytas sunkus neįgalumo lygis“. |
Pritarti. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
2 |
|
|
2. Tikslintina įstatymo projekto 2 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnį 31 dalyje apibrėžta sąvoka ,,individualios priežiūros darbuotojas“, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, ar individualios priežiūros darbuotojas turi vadovauti šio įstatymo 4 straipsnyje atskleistais socialinių paslaugų valdymo, skyrimo ir teikimo principais ar kokiais nors kitais principais. Be to, pažymėtina, kad savarankiškos teisės normos ir jų dalys teisės aktuose negali ir neturi būti dėstomos skliaustuose, todėl atsisakytina šioje dalyje teisinio reguliavimo dėstymo skliaustuose. |
Svarstyti pagrindiniame komitete. |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
2 |
|
|
3. Įstatymo projekto 2 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnį 41 dalimi siūloma apibrėžti sąvoką ,,metodinis kompleksinių paslaugų šeimai centras“, nustatant, kad tai ,,socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka atrinktas subjektas, kuris teikia metodinę pagalbą organizuojant ir (ar) teikiant kompleksines paslaugas šeimai, gerinant jų kokybę, dalijasi gerąja šių paslaugų teikimo patirtimi“. Pažymėtina, kad iš siūlomo reguliavimo, neaišku, koks subjektas galėtų teikti tokias paslaugas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad vadovaujantis Konstitucine jurisprudencija, pagrindinės ūkinės veiklos subjektų teisės ir pareigos turi būti reglamentuotos įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte, todėl socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatomoje tvarkoje galės būti reglamentuojamos tik subjekto atrankos procedūros, o koks subjektas galėtų juo būti turėtų būti numatyta keičiame įstatyme, bet ne poįstatyminiame teisės akte. |
Svarstyti pagrindiniame komitete. |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
2 |
|
|
4. Tikslintina įstatymo projekto 2 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnį 91 dalyje apibrėžta sąvoka ,,socialinis darbuotojas“, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, ar socialinis darbuotojas turi vadovauti šio įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatytais socialinio darbo įgyvendinimo principais ar kokiais nors kitais principais. |
Svarstyti pagrindiniame komitete. |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
3 |
|
|
5. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio pavadinimas neatitinka šio straipsnio turinio, todėl jis tikslintinas, suderinant jį su siūlomomis šiame straipsnyje nustatyti teisės normomis (nebeliko socialinių paslaugų sampratos, o tik tikslai). |
Svarstyti pagrindiniame komitete. |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
15 |
|
|
6. Įstatymo projekto 15 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 193 straipsnio 3 dalies 4 punkte reikėtų atsisakyti skliaustuose pateikiamų pavyzdžių, nes įstatymo tekstą turi sudaryti aiškios normos ir taisyklės. Be to, nėra aišku, koks yra šioje dalyje vartojamos formuluotės „neformali pagalba“ turinys. |
Svarstyti pagrindiniame komitete. |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
16 |
|
|
7. Siekiant išvengti teksto pasikartojimo, taip pat atsižvelgiant į tai, kad įstatymo tekstas turi būti glaustas ir aiškus, siūlytina įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje atsisakyti skliaustuose nurodomų socialinio darbo lygmenų, atsižvelgiant į tai, kad šie lygmenys yra nurodomi ir apibrėžiami keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje. |
Svarstyti pagrindiniame komitete. |
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
16 |
|
|
8. Įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 3 dalies 6 punkte po žodžio „artimiesiems“ siūlytina įrašyti žodį „giminaičiams“. |
Pritarti. |
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
16 |
|
|
9. Siekiant įstatymo teksto glaustumo ir aiškumo bei išvengti teksto pasikartojimo įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 4 dalies 3 punkte siūlytina atsisakyti žodžių „ir nuolat tobulina profesinę kompetenciją“, nes analogiška taisyklė yra įtvirtinta šio straipsnio 5 dalyje. |
Pritarti. |
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
16 |
|
|
10. Siekiant įstatymo teksto aiškumo ir nuoseklumo, įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 5 dalies pirmąjį sakinį „Socialinį darbą dirba socialiniai darbuotojai.“ siūlytina dėstyti 20 straipsnio 1 dalyje. |
Pritarti. |
|
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
|
|
|
11. Įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 6 dalies 1 punkte vietoj žodžio „dirbs“ reikėtų įrašyti žodį „dirba“. |
Pritarti. |
|
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
16 |
|
|
12. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo 19 straipsnio 1 dalį, asmeniui nustatomas neįgalumo lygis, tikslintina įstatymo projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 7 dalis ir vietoj žodžių ,,nustatytas negalios ir (ar) darbingumo lygis“ įrašyti žodžius ,,nustatytas neįgalumo ir (ar) darbingumo lygis“. |
Pritarti. |
|
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
16 |
|
|
13. Įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 9 dalies 1 punkte vartojamą formuluotę „skatinti socialinius pokyčius“ reikėtų tarpusavyje derinti su šio straipsnio 1 dalimi, atsižvelgiant į tai, kad joje vartojama formuluotė „skatinanti socialinę kaitą“. |
Pritarti. |
|
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
18 |
|
|
14. Įstatymo projekto 18 straipsniu išdėstyto keičiamo įstatymo 202 straipsnio 1 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti, kad socialinių paslaugų srities darbuotojų reguliaciją vykdys ,,socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka atrinktas subjektas, organizuojantis ir (ar) vykdantis socialinių paslaugų srities darbuotojų profesinės kompetencijos tobulinimą“. Pažymėtina, kad iš siūlomo reguliavimo, neaišku, koks subjektas galėtų vykdyti tokias funkcijas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad vadovaujantis Konstitucine jurisprudencija, pagrindinės ūkinės veiklos subjektų teisės ir pareigos turi būti reglamentuotos įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte, todėl socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatomoje tvarkoje galės būti reglamentuojamos tik subjekto atrankos procedūros, o koks subjektas galėtų juo būti turėtų būti numatyta keičiame įstatyme, bet ne poįstatyminiame teisės akte. Analogiška pastaba taikytina ir šio straipsnio 7 daliai. |
Svarstyti pagrindiniame komitete. |
|
15. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
18 |
|
|
15. Įstatymo projekto 18 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 202 straipsnio 4 dalis tikslintina, nes Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme nėra vartojama sąvoka „aukštasis neuniversitetinis išsilavinimas“ (čia apibrėžiama sąvoka ,,aukštasis koleginis išsilavinimas“) arba siūlytina skliaustuose dėstomos formuluotės „(aukštąjį universitetinį, aukštąjį neuniversitetinį ir (ar) kitą turimą išsilavinimą)“ apskritai atsisakyti kaip perteklinės. |
Svarstyti pagrindiniame komitete. |
|
16. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
18 |
|
|
16. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte įvestas Socialinių paslaugų priežiūros departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos trumpinys ,,Socialinių paslaugų priežiūros departamentas“, tikslintinos įstatymo projekto 18 straipsniu keičiamo įstatymo 202 straipsnio 1 ir 4 dalys, išbraukiant juose žodžius ,,prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos“. |
Pritarti. |
|
17. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-18 |
|
|
|
17. Projektas tikslintinas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus: 1) projekto 2 straipsnio 1 dalis dėstytina nauja redakcija, kadangi keičiama daugiau kaip pusė šios dalies punktų. Be to, punktuose nurodytos sąvokos neparyškintinos (įstatyme vartojamos sąvokos (terminai ir jų apibrėžtys) aiškinamos atskiromis straipsnio dalimis ir jas įvardijantys terminai paryškinami); 2) atsižvelgiant į tai, kad pagal įstatymo projekto 24 straipsnio 1 dalį įstatymo projekto 16 straipsnio 2 dalis, kurioje dėstomas keičiamo įstatymo 20 straipsnis, įsigalios 2022 m. liepos 1 d. ir lyginant su prieš tai galiosiančia 20 straipsnio redakcija bus keičiama tik šio straipsnio 5 dalis, o 9 dalis papildoma 3 punktu, nekeičiant daugiau šio straipsnio nuostatų, bei siekiant teisinio reguliavimo ekonomiškumo, teisės akto teksto aiškumo ir glaustumo, siūlytina dėstyti tik nurodytus pakeitimus, o ne visą 20 straipsnį. Jeigu būtų nuspręsta įstatymo projekto 16 straipsnio 2 dalyje dėstyti visą keičiamo įstatymo 20 straipsnį, jo pavadinimas turi būti paryškintas; 3) įstatymo projekto 17 ir 18 straipsnių pakeitimo esmėje braukti perteklinį žodį ,,Įstatymo“. |
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas:
Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto nuostatoms (socialinių paslaugų srities darbuotojų profesinių kompetencijų tobulinimui, Bendruomeninių šeimos namų funkcijų vykdymui, Metodinio kompleksinių paslaugų šeimai centro funkcijų vykdymui, kompleksinėms paslaugoms šeimoms) įgyvendinti lėšos 2022 metų biudžeto projekte yra suplanuotos, pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-1095 ir pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui tobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: M.Majauskas.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė