LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 2.79 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO ir LIETUVOS RESPUBLIKOS ALTERNATYVIŲJŲ KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ VALDYTOJŲ ĮSTATYMO NR. XII-1467 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS BANKŲ ĮSTATYMO NR. IX-2085 9,10,19 IR 22 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS CENTRINIŲ KREDITO UNIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1682 8 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS DRAUDIMO ĮSTATYMO                         NR. IX-1737 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTRONINIŲ PINIGŲ IR ELEKTRONINIŲ PINIGŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO                               NR. XI-1868 15 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS FARMACIJOS ĮSTATYMO NR. X-709 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSINIŲ PRIEMONIŲ RINKINIŲ ĮSTATYMO                               NR. X-1024 6 IR 79 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS INFORMUOTIESIEMS INVESTUOTOJAMS SKIRTŲ KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ ĮSTATYMO NR. XII-376 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ ĮSTATYMO NR. IX-1709 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS KREDITO UNIJŲ ĮSTATYMO NR. I-796 7 IR 8 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKĖJIMO ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. XI-549 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS PROFESINIO MOKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-450 14 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. X-493 23 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ PALAIKŲ LAIDOJIMO ĮSTATYMO NR. X-1404 11STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

         1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.79 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Projektas) ir  lydimieji įstatymų projektai (toliau kartu – Projektai):

1.    Lietuvos Respublikos alternatyviųjų kolektyvinio investavimo subjektų valdytojų įstatymo Nr. XII-1467 6 straipsnio pakeitimo įstatymas;

2.    Lietuvos Respublikos bankų įstatymo Nr. IX-2085 9,10,19 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymas;

3.    Lietuvos Respublikos centrinių kredito unijų įstatymo Nr. VIII-1682 8 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymas;

4.    Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo Nr. IX-1737 13 straipsnio pakeitimo įstatymas;

5.    Lietuvos Respublikos elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatymo                Nr. XI-1868 15 straipsnio pakeitimo įstatymas;

6.    Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 20 straipsnio pakeitimo įstatymas;

7.    Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkinių įstatymo Nr. X-1024 6 ir                       79 straipsnių pakeitimo įstatymas;

8.    Lietuvos Respublikos informuotiesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo Nr. XII-376 9 straipsnio pakeitimo įstatymas;

9.       Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo Nr. IX-1709 6 straipsnio pakeitimo įstatymas;

10.   Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo Nr. I-796 7 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymas;

11.   Lietuvos Respublikos mokėjimo įstaigų įstatymo Nr. XI-549 8 straipsnio pakeitimo įstatymas;

12.   Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo Nr. VIII-450 14 straipsnio pakeitimo įstatymas;

13.   Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 23 straipsnio pakeitimo įstatymas.

14.   Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo Nr. X-1404 111 straipsnio pakeitimo įstatymas.

 

             Projektai parengti atsižvelgiant į tai, kad 2019 m. lapkričio 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 151 straipsnis, kuriame įtvirtinta, kad viešojo administravimo subjektas, teikdamas administracinę paslaugą ir priėmęs sprendimą dėl licencijos, leidimo, reikalingų tam tikrai ūkinei veiklai pradėti ar vykdyti (toliaulicencija), išdavimo, tikslinimo, keitimo, jų galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ar galiojimo panaikinimo, licencijos arba licencijos išdavimo, licencijos patikslinimo ar pakeitimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo duomenis įrašo Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos valdomoje ir tvarkomoje, vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu įsteigtoje Licencijų informacinėje sistemoje, skirtoje licencijų duomenims ir informacijai tvarkyti vienoje vietoje. Minėtuoju straipsniu nustatoma, kad administracinė paslauga išduodant licenciją ūkinei veiklai baigiama licencijos įrašymu Licencijų informacinėje sistemoje, visos institucijos įpareigojamos licencijas įrašyti ir kitus įrašus apie licencijas daryti naudodamosi Licencijų informacine sistema. Jei licencijas išduodančios institucijos naudoja kitas sukurtas valstybės informacines sistemas ar valstybės registrus, joms taip pat galioja įpareigojimas duomenis perduoti Licencijų informacinei sistemai. Tačiau šiuo metu galiojantis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.79 straipsnis nustato, kad „Informacija apie licencijos išdavimą, jos galiojimo sustabdymą ir panaikinimą kaupiama Juridinių asmenų registre. Licencijas išduodanti institucija privalo apie licencijų išdavimą, galiojimo sustabdymą ar panaikinimą pranešti Juridinių asmenų registrui Juridinių asmenų registro nuostatų nustatyta tvarka.“ Pažymėtina, kad kartu su Viešojo administravimo įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo projektu jau buvo parengtas ir Lietuvos Respublikos Seimui pateiktas Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.79 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, tačiau atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos pateiktą išvadą ir siekiant tinkamai  ir sistemiškai įtraukti teikiamą įstatymo projektą į teisės sistemą, nuspręsta, kad kartu turėtų būti teikiami ir kiti Seimo priimamų teisės aktų projektai. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2019 m. spalio 29 d. Tarpinstituciniame pasitarime (protokolas Nr. 44) (toliau – Vyriausybės pavedimas) pavedė „Ekonomikos ir inovacijų ministerijai per 1,5 mėnesio inicijuoti pirminio įstatymo projekto atšaukimą, pateikiant Seimui naują Civilinio kodekso 2.79 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, kuriame būtų numatyta vėlesnė jo įsigaliojimo data bei kartu pateikiami ir lydimieji įstatymų projektai. Ministerijoms pavesta pagal kompetenciją iki 2019 m. lapkričio 25 d. pateikti Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijai įstatymų projektus, kuriais įgyvendinamos minėto Projekto nuostatos (atsisakoma informacijos apie licencijas pateikimo Juridinių asmenų registrui)“. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, ir siekiant išvengti perteklinio reglamentavimo teikiamas Projektas, kuriuo naikinama Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.79 straipsnio 4 dalis, t. y. atsisakoma šiame straipsnyje įtvirtintos nuostatos, kad informacija apie licencijos išdavimą, jos galiojimo sustabdymą ir panaikinimą kaupiama Juridinių asmenų registre, o licencijas išduodanti institucija privalo apie licencijų išdavimą, galiojimo sustabdymą ar panaikinimą pranešti Juridinių asmenų registro nuostatų nustatyta tvarka.

Visuose pateiktuose lydimuosiuose įstatymų projektuose panaikinama pareiga licencijas išduodančiai institucija pranešti apie licencijų išdavimą, galiojimo sustabdymą ar panaikinimą Juridinių asmenų registrui. Taip pat nustatoma lydimųjų įstatymų įsigaliojimo data – 2020 m. gegužės 1 d. Taip panaikinama perteklinė pareiga licencijas išduodančiai institucijai pranešti apie licencijų išdavimą, galiojimo sustabdymą ar panaikinimą  Juridinių asmenų registrui, tačiau išlieka pareiga tokią informaciją įrašyti Licencijų informacinėje sistemoje, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo papildymo 151 straipsniu. Vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data nustatoma, atsižvelgiant į tai, kad priėmus įstatymus turės būti pakeisti Juridinių asmenų registro nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 12 d. nutarimu  Nr. 1407 „Dėl Juridinių asmenų registro nuostatų patvirtinimo.  

              Pažymėtina kad viename iš lydimųjų įstatymo projektų t. y. Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo Nr. VIII-450 14 straipsnio pakeitimo įstatyme, papildomai atsiranda nuostatos susijusios su Licencijų registru. Šiuo metu galiojančiame Profesinio mokymo įstatyme 14 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad formalųjį profesinį mokymą ir su profesiniu mokymu susijusią veiklą gali vykdyti asmenys, turintys formaliojo profesinio mokymo licenciją, kuri suteikia teisę vykdyti Licencijų registre juridiniam ar fiziniam asmeniui įrašytas formaliojo profesinio mokymo programas. Todėl keičiamoje Profesinio mokymo įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje siekiant nuoseklumo, nurodomas Licencijų registras, kuriam, išdavus licenciją, perduodami licencijos duomenys. Licencijų registras turi funkcionalumą reikiamus duomenis perduoti Licencijų informacinei sistemai. Licencijų registras kaupia papildomus duomenis, kurių nekaupia Licencijų informacinė sistema. Tai duomenys apie: profesinio mokymo programas, Lietuvos kvalifikacijų sandaros lygius, mokymo programų vykdymo vietos adresus, mokymo filialus, skyrius ir padalinius, išduodamus kvalifikaciją patvirtinančius dokumentus. Šie duomenys būtini užtikrinti funkcionalumui  su kitomis švietimo sistemomis ir registrais (Aukštųjų mokyklų asociacijos bendrajam priėmimui organizuoti informacinę sistema,  valstybės Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registru, Švietimo ir mokslo institucijų, Mokinių, Išsilavinimo pažymėjimų ir blankų registru). Švietimo registrų sąveikos pagrindu ruošiamos ataskaitos, atliekamos analizės atitinkamose švietimo srityse,  duomenys teikiami priežiūrą vykdančiai institucijai.

Taip pat pažymėtina, kad dviejuose lydimuosiuose įstatymo projektuose t. y. Lietuvos Respublikos informuotiesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo Nr. XII-376 9 straipsnio pakeitimo įstatyme ir Lietuvos Respublikos alternatyviųjų kolektyvinio investavimo subjektų valdytojų įstatymo Nr. XII-1467 6 straipsnio pakeitimo įstatyme atsisakoma perteklinių nuostatų dėl „informacijos pateikimo kituose teisės aktuose nurodytoms institucijoms“. Galiojančios nuostatos įstatymuose suformuluotos kaip pareiga Lietuvos bankui teikti informaciją apie licencijos išdavimą, jos galiojimo sustabdymą ar panaikinimą kituose teisės aktuose nurodytoms institucijoms. Tuo tarpu praktikoje toks informacijos teikimas yra tik Lietuvos banko teisė remiantis duomenų keitimosi ar institucinio bendradarbiavimo sutartimis.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Projekto iniciatorė ir rengėja – Ekonomikos ir inovacijų ministerija. Projektą parengė Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Verslo aplinkos departamento Geresnio reglamentavimo politikos skyriaus vedėja Jelena Dilienė, tel. 8 706 64 778, el. p. [email protected]), vyriausioji specialistė Roberta Valinčienė, tel. 8 706 64 900, el. p. [email protected] . Lydimuosius įstatymų projektus parengė: Sveikatos apsaugos ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Finansų ministerija, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu  Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.79 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad „Informacija apie licencijos išdavimą, jos galiojimo sustabdymą ir panaikinimą kaupiama Juridinių asmenų registre. Licencijas išduodanti institucija privalo apie licencijų išdavimą, galiojimo sustabdymą ar panaikinimą pranešti Juridinių asmenų registrui Juridinių asmenų registro nuostatų nustatyta tvarka.

Šiuo metu galiojančiame Viešojo administravimo įstatymo 151 straipsnyje nustatyta, kad visi administravimo paslaugą teikiantys viešojo administravimo subjektai, išduodantys licencijas, leidimus, reikalingus tam tikrai ūkinei veiklai pradėti ar vykdyti, Licencijų informacinėje sistemoje įrašo licencijos arba licencijų duomenis (kai Licencijų informacinėje sistemoje įrašoma ne pirminė licencija, o duomenys iš kitais būdais išduotos licencijos), turi įrašyti licencijų tikslinimo, pakeitimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, licencijos galiojimo panaikinimo duomenis. Minėtuoju straipsniu nustatoma, kad administracinė paslauga išduodant licenciją ūkinei veiklai baigiama licencijos įrašymu Licencijų informacinėje sistemoje, visos institucijos įpareigojamos licencijas įrašyti ir kitus įrašus apie licencijas daryti naudodamosi Licencijų informacine sistema. Jei licencijas išduodančios institucijos naudoja kitas sukurtas valstybės informacines sistemas ar valstybės registrus, joms taip pat galioja įpareigojimas duomenis perduoti Licencijų informacinei sistemai.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

            Priėmus Projektus neliks perteklinės licencijas išduodančių institucijų pareigos pranešti Juridinių asmenų registrui šioje dalyje nustatytų duomenų (apie juridinių asmenų licencijų išdavimą, galiojimo sustabdymą ar panaikinimą), tačiau išlieka pareiga tokią informaciją įrašyti Licencijų informacinėje sistemoje vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo papildymo 151 straipsniu. Atsižvelgiant į Licencijavimo pagrindų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės                2012 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. 937 „Dėl Licencijavimo pagrindų aprašo patvirtinimo“ antro skirsnio 20.4 papunktį, kuriame numatyta, kad nuostata  – jog licencijas išduodantis subjektas informaciją Licencijų informacinei sistemai teikia vadovaudamasis Licencijavimo pagrindų aprašu, turi būti įtvirtinta rengiamose Licencijavimo taisyklėse, ir į tai, kad informacinės sistemos nuolat tobulinamos, dėl ko dažnai keičiasi  šių sistemų pavadinimai, o pasikeitus vėl turėtų būti  keičiami įstatymai, nuspręsta atsisakyti lydimuosiuose įstatymų projektuose nuostatos, kad licencijas išduodanti institucija praneša apie licencijų išdavimą, galiojimo sustabdymą ar panaikinimą Licencijų informacinei sistemai. Priėmus Projektus bus išvengta perteklinių įstatymų nuostatų ir Projektai bus tinkamai įtraukti į teisės sistemą, o reglamentavimas taps aiškesnis.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Priėmus įstatymus neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimti įstatymai įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymų įgyvendinimas tiesiogiai verslo sąlygoms neatsilieps, tačiau prisidės prie aiškesnės ir palankesnės verslui aplinkos kūrimo.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios       

Priėmus įstatymus turės būti pakeisti Juridinių asmenų registro nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 12 d. nutarimu  Nr. 1407 „Dėl Juridinių asmenų registro nuostatų patvirtinimo“.  

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Projekte nėra nustatomos naujos ar keičiamos esamos sąvokos ir jas įvardijantys terminai.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus įstatymus kitų įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti papildomų lėšų nereikės.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminiai Projekto žodžiai, kurių reikia jam įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal žodyną „Eurovoc“, yra: „Licencijų informacinė sistema“, „licencija“, „administracinė paslauga“, „licencijos išdavimas“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.