image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

2022-01-      Nr.

Į 2021-12-27 Nr. S-2021-5934-XIVP-1241

 

Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

 

 

Dėl Lietuvos Respublikos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 27(2) straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XIVP-1241 atitikties Europos Sąjungos teisei

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 27(2) straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XIVP-1241 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Projekto nuostatos vertintinos Bendrojo duomenų apsaugos reglamento[1] nuostatų kontekste.

Projektu siūloma, jog Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir VIN (VIN numeris (vehicle identification number) unikalus septyniolikos raidžių ir skaičių derinys, identifikuojantis automobilio pagaminimo šalį, gamintoją, markę, variklio dydį ir tipą, modelį, pagaminimo metus ir transporto priemonės serijos numerį), teisėtiems tikslams galėtų gauti ir kiti registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai. Pažymėtina, kad Projekto 1 straipsniu teikiami siūlymai papildyti galiojančio įstatymo 272 straipsnį 6 dalimi yra analogiški Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII‑2043 2 ir 27(2) straipsnių papildymo bei Įstatymo papildymo 29(2) straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-3831 2 straipsniu teiktiems siūlymams. Dėl šios nuostatos Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021 m. kovo 31 d. nutarimu Nr. 200 pateiktoje išvadoje pažymėjo[2], kad „Įstatymo projektu siūloma keičiamo įstatymo 272 straipsnio 6 dalies nuostata, kad Centralizuotosios techninės apžiūros duomenų bazės ir Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir transporto priemonės identifikavimo numerį (VIN), Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka gali gauti ir kiti juridiniai asmenys, nedera su Bendrojo asmens duomenų apsaugos reglamento nuostatomis ir yra perteklinė galiojančio teisinio reguliavimo atžvilgiu. Siūloma nuostata nesukuria teisinio pagrindo tretiesiems asmenims („kitiems juridiniams asmenims“) rinkti asmens duomenis, o tik nustato jų teisę asmens duomenis gauti, tačiau, net ir neįtraukus šios nuostatos į keičiamą įstatymą, tretiesiems asmenims teisė rinkti asmens duomenis iš kitų duomenų valdytojų, įskaitant nurodytų Įstatymo projekto 2 straipsnyje, nėra apribota. Kitaip tariant, abiem atvejais tretieji asmenys, kreipdamiesi į Įstatymo projekto 2 straipsnyje nurodytus duomenų valdytojus, turės savo prašymą pagrįsti, t. y. nurodyti asmens duomenų rinkimo tikslą, pagrįsti teisėto asmens duomenų tvarkymo sąlygą, nustatytą Bendrojo duomenų apsaugos reglamento 6 straipsnyje (t. y. savo teisę prašomus asmens duomenis rinkti ir toliau tvarkyti), pagrįsti prašomų asmens duomenų santykį su asmens duomenų tvarkymo tikslu, o prašymą gavęs duomenų valdytojas turės pareigą vertinti, ar prašymas atitinka Bendrojo duomenų apsaugos reglamento reikalavimus ir asmens duomenis galima teikti. Taigi, siūlomas įstatymo pakeitimas yra perteklinis. Be to, tais atvejais, kai teisės aktu siūloma nustatyti asmens duomenų tvarkymo pagrindą, tokiame teisės akte, vadovaujantis Bendrojo duomenų apsaugos reglamento 6 straipsnio 3 dalimi, turi būti išdėstytos konkrečios nuostatos pagal Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą taikomoms taisyklėms pritaikyti, įskaitant konkrečius subjektus, kuriems asmens duomenys gali būti atskleisti, ir tikslus, dėl kurių asmens duomenys gali būti atskleisti. Įstatymo projekte tai nėra nustatyta, todėl Įstatymo projekto 2 straipsniu siūlomas keičiamo įstatymo 27² straipsnio papildymas yra perteklinis, esamas teisinis reguliavimas yra pakankamas.“

Papildomai atkreiptinas dėmesys, kad Projekto 1 straipsniu siūlomo papildyti galiojančio įstatymo 272 straipsnio 6 dalyje vartojami žodžiai „registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai“ yra neaiškūs, nes nėra pateikta paaiškinimo, kur šie asmenys turėtų būti registruoti, norėdami gauti duomenis, be to, tiksliau juos būtų vadinti „duomenų gavėjai“.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, nesant papildomo pagrindimo, manytina, kad Projekto 1 straipsnis, kuriuo siūloma galiojančio įstatymo 272 straipsnį papildyti 6 dalimi, yra perteklinis.

Projekto 1 straipsniu taip pat siūloma galiojančio įstatymo 272 straipsnį papildyti 7 dalimi, numatančia, kad duomenys apie transporto priemonės draudiminius įvykius, pagal tos transporto priemonės VIN, yra vieši. Pažymėtina, kad galiojančio įstatymo 273 straipsnyje numatyta, jog motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos identifikavimo numeris (VIN), kartu su kitais šiame straipsnyje nurodytais duomenimis, viešinamas motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų savininkų ir valdytojų nustatymo tikslu. Tuo tarpu remiantis Projekto aiškinamajame rašte pateikta informacija viešinti transporto priemonės VIN ir kartu su šiuo VIN susietą informaciją apie transporto priemonės draudiminius įvykius siekiama norint suteikti informaciją apie transporto priemonės būklę. Atkreiptinas dėmesys, kad Projekte turėtų būti bent jau apibrėžta, kokiu tikslu šie duomenys viešinami, viešinamų duomenų apimtis, duomenis viešinantis subjektas ir terminas, kurį aptariami duomenys viešinami, pagal Bendrojo duomenų apsaugos reglamento 6 straipsnio 2 ir 3 dalies reikalavimus.

 

 

 

 

 

 

Teisingumo ministrė                                                                                       Evelina Dobrovolska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viktorija Vasiliauskienė, (8 5) 2 662 852, el. p. [email protected]

Indrė Skersytė, (8 5) 266 2921, el. p. [email protected]         



[1] 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas)

[2] Vyriausybės išvadoje, be kita ko, atsispindi ir Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos 2021 m. kovo 4 d. raštu Nr. 2R-1039 (3.2.Mr) pateikti siūlymai https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/be831e217cde11eb9fc9c3970976dfa1?jfwid=48ptnhmo5