LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533

9 IR 91 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1112(2)

 

2018-06-12  Nr. 113-P-21

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Povilas Urbšys, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Gintautas Kindurys, Ričardas Juška, Vanda Kravčionok, Zenonas Streikus;

Komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Rasa Mačiulytė, Jurgita Marcinkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė;

Kviestieji asmenys: Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja Vida Ablingienė, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo valdymo politikos departamento direktorius Paulius Skardžius, Lietuvos laisvosios rinkos instituto projektų vadovė Gintarė Deržanauskienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-05-29

1

2

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Teikiamo įstatymo projekto turinys lyginant su pirminiu projekto variantu iš esmės nepakito. Teisės departamentas palaiko savo pastabas, pateiktas 2017 m. rugsėjo 25 d. išvadoje Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 9 ir 91 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui reg. Nr. XIIIP-1112, kuriomis atkreipiamas dėmesys į tai, kad nėra pakankamai aiškus projekto 1 straipsniu siūlomų keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalies ir projekto 2 straipsniu siūlomų keičiamo įstatymo 91 straipsnio nuostatų santykis, ir ar pagrįstai atsisakoma išankstinio (privalomo) Konkurencijos tarybos sutikimo savivaldybei pavedant ūkinės veiklos vykdymą savivaldybės įsteigtam naujam ar jau veikiančiam savivaldybės valdomam juridiniam asmeniui.

 

 

 

Pritarti iš dalies

Pritarti projekto patobulintoms nuostatoms, pagal kurias išankstinis Konkurencijos tarybos sutikimas nebūtų reikalingas tik išimtiniais atvejais, t. y. naujoms ūkinėms veikloms, susijusioms vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo, atliekų tvarkymo, keleivių vežimo, teritorijų ir gatvių priežiūros ir tvarkymo, maitinimo ugdymo, globos arba sveikatos priežiūros įstaigose paslaugų teikimu.

Taip pat šio sutikimo nereikėtų dėl biudžetinių įstaigų teikiamų viešųjų paslaugų ir dėl veiklų, kurios papildo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiamos tik kartu su to paties viešosios paslaugos teikėjo paslauga.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-05-29

2,

3

 

 

 

2. Atkreipiame dėmesį, kad nei galiojančiame Vietos savivaldos įstatyme, nei teikiamame įstatymo projekte nėra apibrėžtas sąvokos ,,savivaldybės valdomas juridinis asmuo“. Šiame kontekste pastebėtina, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės Seimui pateiktame Valstybės ir savivaldybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 2, 20 ir 23 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIIIP-2138 siūloma apibrėžti sąvokų ,,savivaldybės valdoma įmonė“ ir ,,savivaldybės valdoma bendrovė“ turinį. Taip pat savivaldybės valdomą (kontroliuojamą) juridinį asmenį galima apibrėžti nustatant, kad tokio juridinio asmens dalyvių susirinkime savivaldybė turi daugiau nei pusę balsų, arba turi teisę skirti daugiau nei pusę valdymo organų narių. Atsižvelgus į tai, siekiant suvienodinti projektuose vartojamas sąvokas, projekto 2 straipsniu siūlomų keičiamo įstatymo 91 straipsnio 2 ir 3 dalies nuostatas reikėtų patikslinti arba projekto 2 straipsniu siūlomoje keičiamo įstatymo 91 straipsnio 2 dalyje nurodyti, kokius juridinius asmenis sąvoka ,,savivaldybės valdomas juridinis asmuo“ apimtų.

Pritarti

Pakeisti projekto nuostatas ir vietoje sąvokos „savivaldybės valdomi juridiniai asmenys“:

1) projekto 2 straipsnio 1 dalyje įrašyti galiojančio Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 6 dalyje apibrėžtą sąvoką „savivaldybės kontroliuojamos įmonės“;

2) papildyti projektą 2 straipsnio 2 dalimi, įrašant nuo 2019 m. sausio 1 d. galiosiančioje Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 6 dalies redakcijoje apibrėžiamą sąvoką „savivaldybės valdomos įmonės;

3) projekto 3 straipsnyje įrašyti galiojančio Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 6 dalyje apibrėžtą sąvoką „savivaldybės kontroliuojamos įmonės“.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-05-29

3

 

 

 

3. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 3 straipsnio 3 dalyje siūloma reglamentuoti įstatymo taikymą, projekto 3 straipsnio pavadinimą reikėtų išdėstyti taip: ,,3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas“.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-05-29

3

 

 

 

4.   Projekto 3 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos naujų juridinių asmenų, vykdančių ūkinę veiklą, steigimo savivaldybėse procedūros tęsiamos ir sprendimai dėl steigimo priimami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatomis“. Pažymėtina, kad nuostata ,,naujų juridinių asmenų <...> steigimo savivaldybėse procedūros tęsiamos ir sprendimai dėl steigimo priimami <...>“ apimtų bet kurių juridinių asmenų, tame tarpe ir juridinių asmenų, kurių steigėjai yra privatūs asmenys, steigimą savivaldybėse. Svarstytina, ar atsižvelgiant į projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamame įstatyme siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, vertinamąją projekto nuostatą nereikėtų patikslinti, reglamentuojant tik savivaldybės valdomų juridinių asmenų, kurių steigėjas yra savivaldybė bei kuriems iki įstatymo įsigaliojimo pavedama vykdyti atitinkamą ūkinę veiklą, steigimo procedūrų tęstinumą.

Pritarti

Projekto 3 straipsnyje įrašyti galiojančio Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 6 dalyje apibrėžtą sąvoką „savivaldybės kontroliuojamos įmonės“.

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

1.

Seimo narys

V. Sinkevičius,

2018-05-22

1

 

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. gruodžio 20 d. nutarime Nr. 1088 dėl Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 9 ir 9-1 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1112 nurodyta, kad Projekto 1 straipsnyje dėstoma Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 9 straipsnio 2 dalis, kuria siekiama numatyti, kad „ūkinės veiklos vykdymu nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga (mokinių maitinimas mokykloje, medicinos paslaugos globos namuose ir pan.)“, nepagrįstai išplečia savivaldybės valdomų juridinių asmenų veiklą, kuri nelaikoma ūkinės veiklos vykdymu. Šia Projekto formuluote savivaldybėms suteikiama teisė vertinti, ar tam tikra jų valdomų juridinių asmenų veikla nelaikoma ūkinės veiklos vykdymu, nes papildo viešąją paslaugą ir teikiama kartu tik su viešąja paslauga. Tačiau ūkinė veikla konkurencijos teisėje ir teismų praktikoje apibrėžiama labai plačiai (Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 3 straipsnio 21 dalyje ūkinė veikla apibrėžiama kaip „gamybinė, komercinė, finansinė ar profesinė veikla, susijusi su prekių pirkimu ar pardavimu, išskyrus atvejus, kai fiziniai asmenys prekę įsigyja asmeniniams ir namų ūkio poreikiams tenkinti“; Europos Sąjungos Teisingumo Teismas 2006 m. sausio 10 d. sprendimo byloje C-222/04 Ministero dell'Economia e delle Finanze prieš Cassa di Risparmio di Firenze SpA 108 punkte yra įtvirtinęs, kad ūkine veikla laikoma bet kokia veikla, kurią vykdant konkrečioje rinkoje siūlomos prekės ir paslaugos). Taigi, konkurencijos teisės ir jos praktikos prasme Projekte minima „teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga“, įskaitant Projekte pateikiamus pavyzdžius (mokinių maitinimą mokykloje ir pan.), būtų laikoma ūkine veikla. Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad Projekto nuostata „ūkinės veiklos vykdymu nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga“ bus sudaryta galimybė pateisinti galimus savivaldybių Konkurencijos įstatymo 4 straipsnio pažeidimus – pagal Projektu dėstomą Vietos savivaldos įstatymo 9 straipsnio 2 dalies nuostatą savivaldybės prie viešosios paslaugos galės priskirti iš esmės bet kokią veiklą, kuri įprastai laikoma ūkine veikla (pagal Projekto nuostatas tokia veikla būtų nelaikoma ūkinės veiklos vykdymu), ir taip diskriminuoti kitus rinkoje veikiančius ūkio subjektus, pažeidžiant sąžiningos konkurencijos laisvę. Kartu pažymėtina tai, kad Projekto nuostatos neužtikrins Projekto aiškinamajame rašte nurodyto teigiamo poveikio verslo sąlygoms, kadangi teigiamas poveikis galėtų būti nebent privilegijuojamiems savivaldybių valdomiems juridiniams asmenims, o ne kitiems sąžiningai rinkoje veikiantiems ūkio subjektams.

Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo projekto  straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybė steigia naujus viešųjų paslaugų teikėjus tik tais atvejais, kai kiti teikėjai viešųjų paslaugų neteikia arba negali jų teikti gyventojams ekonomiškai ir geros kokybės. Tais atvejais, kai dėl viešųjų paslaugų teikimas yra susijęs su ūkinės veiklos vykdymu taip, kaip jis suprantamas Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 3 straipsnio 16 dalyje teikimo reikia vykdyti ūkinę veiklą, turi būti įgyvendinti šio įstatymo 91 straipsnyje nustatyti reikalavimai. Ūkinės veiklos vykdymu nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga (mokinių maitinimas mokykloje, medicinos paslaugos globos namuose ir pan.).

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Projekte numatyti, kad sąvoka „ūkinė veikla“ apibrėžiama taip, kaip ji yra apibrėžta Konkurencijos įstatyme.

Tikslinga neatsisakyti projekto nuostatos, pagal kurią ūkine veikla nelaikoma teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga. Nepriklausomame ekspertiniame įvertinime dėl įstatymo projekto Nr. XIIIP-787(2) nuostatų, kurios yra analogiškos projekto nuostatoms, konstatuota, kad viešosios paslaugos teikimo procesas nėra tapatus ūkinės veiklos vykdymui, todėl tikslinga įstatymu sudaryti teisines prielaidas paslaugos teikėjui pasirinkti, ar jis pats vykdys ūkinės veiklos požymių turinčią viešosios paslaugos teikimo proceso dalį, ar jos teikimą įsigis iš kito juridinio asmens.

Tikslinga numatyti, kad savivaldybė steigia naujus viešųjų paslaugų teikėjus, tik tada, kai kiti teikėjai viešųjų paslaugų neteikia arba negali jų teikti gyventojams ne „ekonomiškai“, o „už mažesnę kainą“.

 

Pasiūlymas:

Atsižvelgiant į tai, tikslinga patobulinti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybė steigia naujus viešųjų paslaugų teikėjus tik tais atvejais, kai kiti teikėjai viešųjų paslaugų neteikia arba negali jų teikti gyventojams ekonomiškai ir geros kokybės ir už mažesnę kainą. Tais atvejais, kai viešąją paslaugą teikia ne savivaldybės biudžetinė įstaiga ir dėl viešųjų viešosios paslaugos teikimas yra  paslaugų teikimo reikia vykdyti ūkinę veiklą ūkinė veikla, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme, turi būti įgyvendinti šio įstatymo 91 straipsnyje nustatyti reikalavimai. Ūkinės veiklos vykdymu Ūkine veikla nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga (mokinių maitinimas mokykloje, medicinos paslaugos globos namuose ir panašiai).“

2.

Seimo narė

I. Šimonytė,

2018-05-24

1

 

 

 

Argumentai:

Projektu siūloma nustatyti, kad ūkine veikla nėra laikoma tokia veikla, kuri papildo juridinio asmens teikiamą viešąją paslaugą ir yra teikiama kartu tik su viešąją paslauga. Pažymėtina, kad pagal Vietos savivaldos įstatymą viešąsias paslaugas savivaldybėse teikia biudžetinės ir viešosios įstaigos, savivaldybės įmonės, akcinės bendrovės ir kiti subjektai. Taigi, pagal siūlomą teisinį reguliavimą vykdoma ūkinė veikla vienaip ar kitaip bus susijusi su viešosios paslaugos teikimu, nes minėtų subjektų paskirtis yra teikti būtent viešąsias paslaugas. Įvertinus, kad praktikoje viešųjų paslaugų teikėjai vykdo ir ūkinę veiklą, įstatyme siūlytina aiškiai apibrėžti, kas laikoma ūkinės veiklos vykdymu.

Kadangi ūkinės veiklos sąvoka apibrėžta Konkurencijos įstatyme, siūlytina nustatyti, kad keičiamame įstatyme ūkinė veikla suprantama taip, kaip ji suprantama minėtame įstatyme.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybė steigia naujus viešųjų paslaugų teikėjus tik tais atvejais, kai kiti teikėjai viešųjų paslaugų neteikia arba negali jų teikti gyventojams ekonomiškai ir geros kokybės. Tais atvejais, kai dėl viešųjų paslaugų teikimas yra susijęs su ūkinės veiklos vykdymu taip, kaip jis suprantamas Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme teikimo reikia vykdyti ūkinę veiklą, turi būti įgyvendinti šio įstatymo 91 straipsnyje nustatyti reikalavimai. Ūkinės veiklos vykdymu nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga (mokinių maitinimas mokykloje, medicinos paslaugos globos namuose ir panašiai).“

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į komiteto argumentus, išdėstytus dėl Seimo nario V. Sinkevičiaus pasiūlymo tam pačiam projekto straipsniui, tikslinga patobulinti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip, kaip nurodyta prie minėto pasiūlymo.

3.

Seimo narys

N. Puteikis,

2018-05-24

1

 

 

 

Argumentai:

Projektu siūloma nustatyti, kad ūkine veikla nėra laikoma tokia veikla, kuri papildo juridinio asmens teikiamą viešąją paslaugą ir yra teikiama kartu tik su viešąją paslauga. Pažymėtina, kad pagal Vietos savivaldos įstatymą viešąsias paslaugas savivaldybėse teikia biudžetinės ir viešosios įstaigos, savivaldybės įmonės, akcinės bendrovės ir kiti subjektai. Taigi, pagal siūlomą teisinį reguliavimą vykdoma ūkinė veikla vienaip ar kitaip bus susijusi su viešosios paslaugos teikimu, nes minėtų subjektų paskirtis yra teikti būtent viešąsias paslaugas. Įvertinus, kad praktikoje viešųjų paslaugų teikėjai vykdo ir ūkinę veiklą, įstatyme siūlytina aiškiai apibrėžti, kas laikoma ūkinės veiklos vykdymu.

Kadangi ūkinės veiklos sąvoka apibrėžta Konkurencijos įstatyme, siūlytina nustatyti, kad keičiamame įstatyme ūkinė veikla suprantama taip, kaip ji suprantama minėtame įstatyme.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybė steigia naujus viešųjų paslaugų teikėjus tik tais atvejais, kai kiti teikėjai viešųjų paslaugų neteikia arba negali jų teikti gyventojams ekonomiškai ir geros kokybės. Tais atvejais, kai dėl viešųjų paslaugų teikimas yra susijęs su ūkinės veiklos vykdymu taip, kaip jis suprantamas Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme teikimo reikia vykdyti ūkinę veiklą, turi būti įgyvendinti šio įstatymo 91 straipsnyje nustatyti reikalavimai. Ūkinės veiklos vykdymu nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga (mokinių maitinimas mokykloje, medicinos paslaugos globos namuose ir panašiai).“

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į komiteto argumentus, išdėstytus dėl Seimo nario V. Sinkevičiaus pasiūlymo tam pačiam projekto straipsniui, tikslinga patobulinti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip, kaip nurodyta prie minėto pasiūlymo.

4.

Seimo narys

V. Sinkevičius,

2018-05-22

2

 

 

 

Argumentai:

1. Tiek minėtame Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime, tiek Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos 2017 m. spalio 4  d. pateiktoje Antikorupcinio vertinimo išvadoje dėl vietos savivaldos įstatymo projekto Nr. XIIIP-1112 Nr. 4-01-7425 atsižvelgiant į savivaldybių veiklos skaidrumo ir konkurencijos teisės reikalavimus raginama neatsisakyti galiojančioje Vietos savivaldos įstatymo 91 straipsnio redakcijoje numatytos pareigos Konkurencijos tarybai iš anksto įvertinti, ar nauja ūkine veikla nebus pažeidžiami konkurencijos teisės reikalavimai. Projektas teikiamas atsižvelgiant į Projekto rengėjų argumentus, kad reikalavimas kreiptis į Konkurencijos tarybą visais atvejais, kai ketinama  vykdyti ūkinę veiklą savivaldybėje per griežtai suvaržo savivaldybių teisę savarankiškai spręsti dėl bendruomenės bendrųjų interesų tenkinimo būdų. Siūlau tas ūkinės veiklos sritis, kurios yra tiesiogiai susijusios su bendruomenės bendrųjų interesų tenkinimu (vandens tiekimas, nuotekų valymas, šilumos tiekimas, atliekų tvarkymas, keleivių vežimas ir teritorijų tvarkymas) leisti vykdyti savivaldybėms savo nuožiūra, tačiau dėl kitų ūkinės veiklos formų, skirtų bendruomenės bendrųjų interesų tenkinimui, turėtų būti gautas išankstinis Konkurencijos tarybos leidimas.

2. Minėtame Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime taip pat nurodyta, kad Projekto 2 straipsniu siūloma Vietos savivaldos įstatymo 91 straipsnio 2 dalies nuostata, kuria siekiama nustatyti, kad „nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo“, yra klaidinanti ir neatitinka Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.96–2.105 straipsniuose įtvirtinto reguliavimo. Pagal šias Civilinio kodekso nuostatas sujungimo ir padalijimo atvejais gali atsirasti naujas juridinis asmuo ar keli juridiniai asmenys, kuriems pereina visos arba dalis reorganizuojamo juridinio asmens teisių ir pareigų, todėl kiekvienu konkrečiu atveju vertintina, kuris iš naujų juridinių asmenų perėmė atitinkamą ūkinės veiklos vykdymą iš pasibaigusio juridinio asmens, o pertvarkymo atveju naujo juridinio asmens atsirasti negali, nes yra keičiama tik juridinio asmens teisinė forma.

Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį  ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 91 straipsnio pakeitimas

91 straipsnis. Naujos ūkinės veiklos vykdymas

1.Savivaldybė gali priimti sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, kai:

1)nauja ūkinė veikla yra būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės bendruosius interesus ir

2) atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir tik

3) jeigu tokiu sprendimu nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų grupės.

2. Jeigu nėra pažeidžiami šio straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai, savivaldybė gali steigti naują juridinį asmenį šiai ūkinei veiklai vykdyti arba pavesti naujos ūkinės veiklos vykdymą jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims, tik gavusi išankstinį Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos (toliau – Konkurencijos taryba) sutikimą išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytas išimtis. Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo pavesti jam tokią veiklą vykdyti priėmimo. Jeigu ūkinę veiklą vykdyti pavedama per paskutinius trejus metus po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančiam savivaldybės valdomam juridiniam asmeniui, bent vieno iš po juridinių asmenų reorganizavimo pasibaigusių juridinių asmenų faktiškai vykdyta atitinkama ūkinė veikla yra laikoma po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančio juridinio asmens faktiškai vykdyta ūkine veikla.

3. Išankstinis konkurencijos tarybos sutikimas nebūtinas, jei nauja ūkinė veikla yra vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo, atliekų tvarkymo, keleivių vežimo ar teritorijų tvarkymo paslaugų teikimas.

 4. Siekdama gauti šio straipsnio 2 dalyje nurodytą Konkurencijos tarybos sutikimą, savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl sutikimo turi įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio subjektų atrankos. Konkurencinga procedūra turi būti tokia, kad atskleistų, ar kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.

5. Teikdama Konkurencijos tarybai prašymą dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus dėl įvykdytos konkurencingos procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos tarybos nurodytą informaciją.

6. Gavusi šio straipsnio 4 dalyje nurodytą savivaldybės prašymą, Konkurencijos taryba sprendimą dėl sutikimo priima ne vėliau kaip per 30 dienų nuo Konkurencijos tarybos nustatytus reikalavimus atitinkančio savivaldybės prašymo gavimo dienos.

7. Konkurencijos taryba išduoda šio straipsnio 2 dalyje nurodytą sutikimą, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl leidimo išdavimo įvykdė konkurencingą procedūrą ir jeigu šios procedūros rezultatai rodo, kad kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, negali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymo.

8. Konkurencijos taryba neduoda šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl leidimo išdavimo neįvykdė konkurencingos procedūros arba jeigu įvykdytos konkurencingos procedūros rezultatai rodo, kad rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymą.

93. Savivaldybės valdomi juridiniai asmenys negali savo iniciatyva pradėti vykdyti šio straipsnio 3 dalyje nurodytos naujos ūkinės veiklos, susijusios su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu gyventojams. Jie gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą, susijusią su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu gyventojamsnurodytą šio straipsnio 3 dalyje, tik tuo atveju, kai šią veiklą vykdyti ši veikla jiems šio ir tokių juridinių asmenų veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka  pavedama vykdyti savivaldybės  sprendimu. Savivaldybės valdomi juridiniai asmenys  gali pradėti vykdyti kitą naują ūkinę veiklą tik tuo atveju, kai šią veiklą vykdyti jiems šio ir tokių juridinių asmenų veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka  pavedama vykdyti savivaldybės sprendimu ir tik gavus Konkurencijos tarybos sutikimą pagal šio straipsnio 2 dalį.

104. Siekdama įvertinti, ar šio straipsnio 3 dalyje nurodytos naujos ūkinės veiklos vykdymas atitinka šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus, savivaldybė Konkurencijos tarybos nustatyta tvarka gali kreiptis išvados į Konkurencijos tarybą. Kartu su šiuo kreipimusi savivaldybė pateikia Konkurencijos tarybos išvadai priimti reikalingus dokumentus. Konkurencijos taryba išvadą pateikia per 30 dienų nuo savivaldybės kreipimosi ir išvadai priimti reikalingų dokumentų gavimo. Jeigu savivaldybė sprendimą priima neatsižvelgdama į Konkurencijos tarybos išvadą arba tokios išvados nebuvo kreiptasi, sprendime dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo privaloma nurodyti motyvus, pagrindžiančius, kad sprendimas atitinka šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus. Savivaldybei tenka pareiga įrodyti, kad nauja ūkinė veikla atitinka šio įstatymo reikalavimus.

11. Jeigu šio straipsnio 4 dalyje nurodytai konkurencingai procedūrai taikomi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimai ir kompetentinga institucija įsiteisėjusiu sprendimu nustato, kad vykdant šią konkurencingą procedūrą minėto įstatymo reikalavimai buvo pažeisti, Konkurencijos taryba gali atšaukti pagal šio straipsnio 7 dalį duotą sutikimą. Jeigu Konkurencijos taryba atšaukia savo sprendimą dėl duoto sutikimo, savivaldybė privalo iš naujo kreiptis į Konkurencijos tarybą dėl sutikimo šiame straipsnyje nustatyta tvarka.

12. Konkurencijos taryba nustato šio straipsnio 5 dalyje nurodytų prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo teikimo ir nagrinėjimo tvarką ir tokių prašymų tipinę formą.

13. Konkurencijos tarybos sprendimai, nurodyti šio straipsnio 7, 8 ir 11 dalyse, gali būti skundžiami teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka“.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pritarti siūlymui nustatyti išimtį dėl konkrečių veiklų, kurios yra reikšmingos bendruomenėms (dėl nuolatinio užtikrinimo ir kokybės) ir dėl kurių išankstinis Konkurencijos tarybos sutikimas nėra būtinas, t.y. yra vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo, atliekų tvarkymo, keleivių vežimo, teritorijų ir gatvių priežiūros ir tvarkymo, maitinimo ugdymo, globos arba sveikatos priežiūros įstaigose paslaugų teikimas.

 

Patikslinti nuostatą ir:

1) projekto 2 straipsnio 1 dalyje įrašyti galiojančio Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 6 dalyje apibrėžtą sąvoką „savivaldybės kontroliuojamos įmonės“;

2) papildyti projektą 2 straipsnio 2 dalimi, įrašant nuo 2019 m. sausio 1 d. galiosiančioje Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 6 dalies redakcijoje apibrėžiamą sąvoką „savivaldybės valdomos įmonės“.

 

Netikslinga tobulinti nuostatų dėl reorganizavimo reglamentavimo, nes šios nuostatos leis išvengti atvejų, kai dėl sudėtingų ir ilgų procedūrų savivaldybės vengtų juridinių asmenų naikinimo ir jų vykdomos veiklos perdavimo kitiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims.

 

Nepritarti siūlymui dėl galiojančio įstatymo 91 straipsnio papildymo 11 dalimi, nes teisė negali atsirasti iš neteisės ir netikslinga reglamentuoti atvejų, kada Konkurencijos taryba atšaukia Sutikimą, nustačius Viešųjų pirkimų įstatymo pažeidimus.

 

Pasiūlymas:

Atsižvelgiant į tai, patobulinti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 91 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 91 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

91 straipsnis. Naujos ūkinės veiklos vykdymas

1. Savivaldybė gali priimti sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, kai:

1) nauja ūkinė veikla yra būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės bendruosius interesus ir

2) atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir tik

3) jeigu tokiu sprendimu nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų grupės.

2. Jeigu nėra pažeidžiami šio straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai, savivaldybė gali steigti naują juridinį asmenį šiai ūkinei veiklai vykdyti arba pavesti naują ūkinę veiklą vykdyti jau veikiantiems veikiančioms savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims kontroliuojamoms įmonėms, tik gavusi išankstinį Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos (toliau – Konkurencijos taryba) sutikimą (toliau – Sutikimas), išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytas išimtis. Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo kontroliuojama įmonė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo pavesti jam jai tokią veiklą vykdyti priėmimo faktiškai nevykdė. Jeigu ūkinę veiklą vykdyti pavedama per paskutinius trejus metus po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančiam tęsiančiai savivaldybės valdomam juridiniam asmeniui kontroliuojamai įmonei, bent vieno iš po juridinių asmenų reorganizavimo pasibaigusių juridinių asmenų faktiškai vykdyta atitinkama ūkinė veikla yra laikoma po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančio juridinio asmens faktiškai vykdyta ūkine veikla.

3. Išankstinis Konkurencijos tarybos Sutikimas nebūtinas, jei nauja ūkinė veikla yra vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo, atliekų tvarkymo, keleivių vežimo,  teritorijų ir gatvių priežiūros ir tvarkymo, maitinimo ugdymo, globos arba sveikatos priežiūros įstaigose paslaugų teikimas.

4. Siekdama gauti Sutikimą, savivaldybė turi įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio subjektų atrankos. Konkurencinga procedūra turi būti atlikta ne anksčiau kaip 6 mėnesiai iki prašymo dėl Sutikimo pateikimo ir tokia, kad atskleistų, ar kiti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.

5. Teikdama Konkurencijos tarybai prašymą dėl Sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus dėl įvykdytos konkurencingos procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos tarybos nurodytą informaciją.

6. Gavusi šio straipsnio 4 dalyje nurodytą savivaldybės prašymą, Konkurencijos taryba sprendimą dėl Sutikimo priima ne vėliau kaip per 30 dienų nuo Konkurencijos tarybos nustatytus reikalavimus atitinkančio savivaldybės prašymo gavimo dienos.

7. Konkurencijos taryba išduoda Sutikimą, jeigu savivaldybė laiku įvykdė konkurencingą procedūrą ir jeigu šios procedūros rezultatai rodo, kad kiti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, negali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymo.

8. Konkurencijos taryba neduoda Sutikimo, jeigu savivaldybė laiku neįvykdė konkurencingos procedūros arba jeigu įvykdytos konkurencingos procedūros rezultatai rodo, kad kiti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.

39. Savivaldybės valdomi juridiniai asmenys kontroliuojamos įmonės negali savo iniciatyva pradėti vykdyti naujos ūkinės veiklos, susijusios su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu gyventojams. Šie juridiniai asmenys Šios įmonės gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą, susijusią su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu gyventojams,  tik tuo atveju, kai ši veikla jiems joms šio ir tokių juridinių asmenų įmonių veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka pavedama vykdyti savivaldybės sprendimu, o pradedant vykdyti šio straipsnio 3 dalyje nenumatytą naują ūkinę veiklą – ir tik gavus Konkurencijos tarybos Sutikimą.

410. Siekdama įvertinti, ar šio straipsnio 3 dalyje numatytos naujos ūkinės veiklos vykdymas atitinka šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus, savivaldybė Konkurencijos tarybos nustatyta tvarka gali kreiptis išvados į Konkurencijos tarybą. Kartu su šiuo kreipimusi savivaldybė pateikia Konkurencijos tarybos išvadai priimti reikalingus dokumentus. Konkurencijos taryba išvadą pateikia per 30 dienų nuo savivaldybės kreipimosi ir išvadai priimti reikalingų dokumentų gavimo. Jeigu savivaldybė sprendimą priima neatsižvelgdama į Konkurencijos tarybos išvadą arba tokios išvados nebuvo kreiptasi, sprendime dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo privaloma nurodyti motyvus, pagrindžiančius, kad sprendimas atitinka šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus. Savivaldybei tenka pareiga įrodyti, kad nauja ūkinė veikla atitinka šio įstatymo reikalavimus.

11. Konkurencijos taryba nustato šio straipsnio 5 dalyje nurodytų prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo teikimo ir nagrinėjimo tvarką ir tokių prašymų tipinę formą.

12. Konkurencijos tarybos sprendimai, nurodyti šio straipsnio 7 ir 8 dalyse, gali būti skundžiami teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

2. Pakeisti 91 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„91 straipsnis. Naujos ūkinės veiklos vykdymas

1. Savivaldybė gali priimti sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, kai:

1) nauja ūkinė veikla yra būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės bendruosius interesus ir

2) atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir tik

3) jeigu tokiu sprendimu nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų grupės.

2. Jeigu nėra pažeidžiami šio straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai, savivaldybė gali steigti naują juridinį asmenį šiai ūkinei veiklai vykdyti arba pavesti naują ūkinę veiklą vykdyti jau veikiančioms savivaldybės valdomoms įmonėms, tik gavusi išankstinį Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos (toliau – Konkurencijos taryba) sutikimą (toliau – Sutikimas), išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytas išimtis. Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdoma įmonė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo pavesti jai tokią veiklą vykdyti priėmimo faktiškai nevykdė. Jeigu ūkinę veiklą vykdyti pavedama per paskutinius trejus metus po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančiai savivaldybės valdomai įmonei, bent vieno iš po juridinių asmenų reorganizavimo pasibaigusių juridinių asmenų faktiškai vykdyta atitinkama ūkinė veikla yra laikoma po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančio juridinio asmens faktiškai vykdyta ūkine veikla.

3. Išankstinis Konkurencijos tarybos Sutikimas nebūtinas, jei nauja ūkinė veikla yra vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo, atliekų tvarkymo, keleivių vežimo,  teritorijų ir gatvių priežiūros ir tvarkymo, maitinimo ugdymo, globos arba sveikatos priežiūros įstaigose paslaugų teikimas.

4. Siekdama gauti Sutikimą, savivaldybė turi įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio subjektų atrankos. Konkurencinga procedūra turi būti atlikta ne anksčiau kaip 6 mėnesiai iki prašymo dėl Sutikimo pateikimo ir tokia, kad atskleistų, ar kiti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.

5. Teikdama Konkurencijos tarybai prašymą dėl Sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus dėl įvykdytos konkurencingos procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos tarybos nurodytą informaciją.

6. Gavusi šio straipsnio 4 dalyje nurodytą savivaldybės prašymą, Konkurencijos taryba sprendimą dėl Sutikimo priima ne vėliau kaip per 30 dienų nuo Konkurencijos tarybos nustatytus reikalavimus atitinkančio savivaldybės prašymo gavimo dienos.

7. Konkurencijos taryba išduoda Sutikimą, jeigu savivaldybė laiku įvykdė konkurencingą procedūrą ir jeigu šios procedūros rezultatai rodo, kad kiti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, negali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymo.

8. Konkurencijos taryba neduoda Sutikimo, jeigu savivaldybė laiku neįvykdė konkurencingos procedūros arba jeigu įvykdytos konkurencingos procedūros rezultatai rodo, kad kiti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.

9. Savivaldybės valdomos įmonės negali savo iniciatyva pradėti vykdyti naujos ūkinės veiklos. Šios įmonės gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą tik tuo atveju, kai ši veikla joms šio ir tokių įmonių veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka pavedama vykdyti savivaldybės sprendimu, o pradedant vykdyti šio straipsnio 3 dalyje nenumatytą naują ūkinę veiklą – ir tik gavus Konkurencijos tarybos Sutikimą.

10. Siekdama įvertinti, ar šio straipsnio 3 dalyje numatytos naujos ūkinės veiklos vykdymas atitinka šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus, savivaldybė Konkurencijos tarybos nustatyta tvarka gali kreiptis išvados į Konkurencijos tarybą. Kartu su šiuo kreipimusi savivaldybė pateikia Konkurencijos tarybos išvadai priimti reikalingus dokumentus. Konkurencijos taryba išvadą pateikia per 30 dienų nuo savivaldybės kreipimosi ir išvadai priimti reikalingų dokumentų gavimo. Jeigu savivaldybė sprendimą priima neatsižvelgdama į Konkurencijos tarybos išvadą arba tokios išvados nebuvo kreiptasi, sprendime dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo privaloma nurodyti motyvus, pagrindžiančius, kad sprendimas atitinka šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus. Savivaldybei tenka pareiga įrodyti, kad nauja ūkinė veikla atitinka šio įstatymo reikalavimus.

11. Konkurencijos taryba nustato šio straipsnio 5 dalyje nurodytų prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo teikimo ir nagrinėjimo tvarką ir tokių prašymų tipinę formą.

12. Konkurencijos tarybos sprendimai, nurodyti šio straipsnio 7 ir 8 dalyse, gali būti skundžiami teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“

5.

Seimo narė

I. Šimonytė,

2018-05-24

2

 

 

 

Argumentai:

1. Valstybės kontrolės 2017 m. balandžio 25 d. audito ataskaitoje ,,Ar savivaldybių kontroliuojamų įmonių valdysena užtikrina efektyvią ir skaidrią įmonių veiklą“, konstatuota, kad apie 10 proc. savivaldybių valdomų įmonių vykdo veiklą, kuri nėra susijusi su savivaldybių funkcijomis (2015 m. duomenimis 60 savivaldybių valdė 271 įmonę). Aukščiausiosios audito institucijos teigimu būtina įvertinti ne tik naujai steigiamų įmonių būtinumą, bet ir jau veikiančių savivaldybių valdomų įmonių reikalingumą.

Visgi atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės yra atsakingos už viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, o šios paslaugos teikiamos per savivaldybės valdomus juridinius asmenis, atsižvelgiant į geriuosius savivaldybėse esančius pavyzdžius, susijusius išimtinai su šilumos ir vandens tiekimo, nuotekų valymo paslaugomis, įvertinus, kad minėtų paslaugų tiekimo sferoje nėra pakankamai veikiančių subjektų, todėl reikalavimas savivaldybėms atlikti konkurencingą procedūrą gali būti laikomas pertekliniu bei neatnešančiu realios naudos savivaldybių gyventojams, priešingai – atimančiu laiko bei didinančiu tiek savivaldybių, tiek Konkurencijos tarybos administracinę naštą, siūlytina nustatyti savivaldybių teisę steigti naujus juridinius asmenis šilumos ir vandens tiekimo, nuotekų valymo paslaugų tiekimui be privalomo Konkurencijos tarybos sutikimo.

Pritarus teikiamam pasiūlymui, savivaldybėms nereikės gauti privalomo Konkurencijos tarybos leidimo dėl esminių, nenutrauktinų paslaugų užtikrinimo, o dėl kitų paslaugų bus atliekama konkurencinga procedūra, užtikrinanti geriausią paslaugų kainos ir kokybės santykį.

Pabrėžtina, kad esamas reguliavimas apriboja savivaldybių galimybes vykdyti su savivaldybių funkcijomis nesusijusią ūkinę komercinę veiklą, tačiau neužkerta galimybių tinkamai vykdyti savivaldybių savarankiškųjų ir valstybės savivaldybėms deleguotų funkcijų. Savivaldybėms atlikus konkurencingą procedūrą, t. y. ne vėliau kaip per 6 mėnesius iki kreipimosi į Konkurencijos tarybą, nustačius, kad privatus ūkio subjektas tokios pat paslaugos nevykdytų ekonomiškiau ir efektyviau, savivaldybės gali steigti naujus juridinius asmenis ūkinės veiklos vykdymui. Čia pažymėtina, kad su realiomis galiojančio teisinio reguliavimo praktinio taikymo problemomis nėra susiduriama. Tą patvirtino ir Konkurencijos taryba, kuri ne tik nagrinėja prašymus dėl savivaldybių valdomų įmonių naujos ūkinės veiklos vykdymo, bet ir konsultuoja savivaldybes.

2. Siekiant teisinio aiškumo įgyvendinant įstatymą, siūlytina nustatyti, kad nauja ūkine veikla laikoma tokia ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo patikėti jam tokią veiklą vykdyti.

3. Siekiant užtikrinti kontrolės mechanizmą ir objektyvų įstatymo taikymą, taip užkirsti kelią ekonomiškai nepagrįstam ir nebūtinam naujų savivaldybių juridinių asmenų steigimui ir savivaldybėms nebūdingam ūkinės veiklos vykdymui, siūlytina įtvirtinti reguliavimą pagal kurį savivaldybės steigdamos naujus juridinius asmenis ūkinei veiklai vykdyti arba patikėdamos naujos ūkinės veiklos vykdymą jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims, turėtų gauti Konkurencijos tarybos sutikimą. Siekiant užtikrinti tinkamą savivaldos funkcijų vykdymą, siūlyta nustatyti konkurencingos procedūros vykdymo tvarką ir Konkurencijos sprendimų apskundimo tvarką.

4. Kaip perteklinės atsisakytina įstatymo projekto nuostatos įtvirtinančios galimybę savivaldybei konsultuotis su Konkurencijos taryba dėl šio įstatymo projekto nuostatų taikymo. Pagal dabar galiojantį reguliavimą Konkurencijos taryba bendradarbiauja su visomis Lietuvos institucijomis.

5. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti formuluotę nustatant, kad konkurencinga procedūra turėtų būti atlikta ne vėliau kaip per 6 mėnesius iki prašymo Konkurencijos tarybai pateikimo dienos, t. y. konkurencingos procedūros rezultatai turi būti ne senesni nei 6 mėnesių.

6. Siekiant išvengti įstatymo projektu siūlomo teisinio reguliavimo deklaratyvumo, siūlytina aiškiai įtvirtinti, kad už nustatytų pareigų nevykdymą, konkurencijos principų pažeidimą gali būti skiriamos sankcijos Konkurencijos įstatymo nustatyta tvarka.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

Pakeisti 91 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

91 straipsnis. Naujos ūkinės veiklos vykdymas

1. Savivaldybė gali priimti sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, kai:

1) nauja ūkinė veikla yra būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės bendruosius interesus ir

2) atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir tik

3) jeigu tokiu sprendimu nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų grupės.

2. Jeigu nėra pažeidžiami šio straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai, savivaldybė gali steigti naują juridinį asmenį šiai ūkinei veiklai vykdyti arba pavesti naują ūkinę veiklą vykdyti jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims, tik gavusi išankstinį Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos sutikimą, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytas išimtis. Nauja ūkine veikla laikoma tokia ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo patikėti jam tokią veiklą vykdyti Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo pavesti jam tokią veiklą vykdyti priėmimo faktiškai nevykdė. Jeigu ūkinę veiklą vykdyti pavedama per paskutinius trejus metus po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančiam savivaldybės valdomam juridiniam asmeniui, bent vieno iš po juridinių asmenų reorganizavimo pasibaigusių juridinių asmenų faktiškai vykdyta atitinkama ūkinė veikla yra laikoma po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančio juridinio asmens faktiškai vykdyta ūkine veikla.

3. Išankstinis Konkurencijos tarybos sutikimas nebūtinas, jei nauja ūkinė veikla yra vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo paslaugos.

4. Siekdama gauti šio straipsnio 2 dalyje nurodytą Konkurencijos tarybos sutikimą, savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl sutikimo turi įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio subjektų atrankos. Konkurencinga procedūra turi būti tokia, kad atskleistų, ar kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.

5. Teikdama Konkurencijos tarybai prašymą dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus dėl įvykdytos konkurencingos procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos tarybos nurodytą informaciją.

6. Gavusi šio straipsnio 4 dalyje nurodytą savivaldybės prašymą, Konkurencijos taryba sprendimą dėl sutikimo priima ne vėliau kaip per 30 dienų nuo Konkurencijos tarybos nustatytus reikalavimus atitinkančio savivaldybės prašymo gavimo dienos.

7. Konkurencijos taryba išduoda šio straipsnio 2 dalyje nurodytą sutikimą, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl leidimo išdavimo įvykdė konkurencingą procedūrą ir jeigu šios procedūros rezultatai rodo, kad kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, negali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymo.

8. Konkurencijos taryba neduoda šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl leidimo išdavimo neįvykdė konkurencingos procedūros arba jeigu įvykdytos konkurencingos procedūros rezultatai rodo, kad rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymą.

39. Savivaldybės valdomi juridiniai asmenys gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą tik tuo atveju, kai šios veiklos vykdymas jiems pavedamas savivaldybės sprendimu ir tik gavus Konkurencijos tarybos sutikimą, nurodytą šio straipsnio 2 dalyje, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje įtvirtintas veiklas, kurių vykdymui Konkurencijos tarybos sutikimas nėra būtinas. negali savo iniciatyva pradėti vykdyti naujos ūkinės veiklos, susijusios su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu gyventojams. Šie juridiniai asmenys gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą, susijusią su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu gyventojams, tik tuo atveju, kai ši veikla jiems šio ir tokių juridinių asmenų veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka pavedama vykdyti savivaldybės sprendimu.

10. Jeigu šio straipsnio 4 dalyje nurodytai konkurencingai procedūrai taikomi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimai ir kompetentinga institucija įsiteisėjusiu sprendimu nustato, kad vykdant šią konkurencingą procedūrą minėto įstatymo reikalavimai buvo pažeisti, Konkurencijos taryba gali atšaukti pagal šio straipsnio 7 dalį duotą sutikimą. Jeigu Konkurencijos taryba atšaukia savo sprendimą dėl duoto sutikimo, savivaldybė privalo iš naujo kreiptis į Konkurencijos tarybą dėl sutikimo šiame straipsnyje nustatyta tvarka.

11. Konkurencijos taryba nustato šio straipsnio 5 dalyje nurodytų prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo teikimo ir nagrinėjimo tvarką ir tokių prašymų tipinę formą.

12. Konkurencijos tarybos sprendimai, nurodyti šio straipsnio 7, 8 ir 10 dalyse, gali būti skundžiami teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

13. Savivaldybė steigdama naują juridinį asmenį arba pavesdama naujos ūkinės veiklos vykdymą jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims privalo užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę. Savivaldybei, pažeidusiai šį principą gali būti skiriama bauda Konkurencijos įstatymo nustatyta tvarka.

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į komiteto argumentus, išdėstytus dėl Seimo nario V. Sinkevičiaus pasiūlymo tam pačiam projekto  straipsniui, tikslinga patobulinti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip, kaip nurodyta prie minėto pasiūlymo.

6.

Seimo narys

N. Puteikis,

2018-05-24

2

 

 

 

Argumentai:

1. Valstybės kontrolės 2017 m. balandžio 25 d. audito ataskaitoje ,,Ar savivaldybių kontroliuojamų įmonių valdysena užtikrina efektyvią ir skaidrią įmonių veiklą“, konstatuota, kad apie 10 proc. savivaldybių valdomų įmonių vykdo veiklą, kuri nėra susijusi su savivaldybių funkcijomis (2015 m. duomenimis 60 savivaldybių valdė 271 įmonę). Aukščiausiosios audito institucijos teigimu būtina įvertinti ne tik naujai steigiamų įmonių būtinumą, bet ir jau veikiančių savivaldybių valdomų įmonių reikalingumą.

Visgi atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės yra atsakingos už viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, o šios paslaugos teikiamos per savivaldybės valdomus juridinius asmenis, atsižvelgiant į geriuosius savivaldybėse esančius pavyzdžius, susijusius išimtinai su šilumos ir vandens tiekimo, nuotekų valymo paslaugomis, įvertinus, kad minėtų paslaugų tiekimo sferoje nėra pakankamai veikiančių subjektų, todėl reikalavimas savivaldybėms atlikti konkurencingą procedūrą gali būti laikomas pertekliniu bei neatnešančiu realios naudos savivaldybių gyventojams, priešingai – atimančiu laiko bei didinančiu tiek savivaldybių, tiek Konkurencijos tarybos administracinę naštą, siūlytina nustatyti savivaldybių teisę steigti naujus juridinius asmenis šilumos ir vandens tiekimo, nuotekų valymo paslaugų tiekimui be privalomo Konkurencijos tarybos sutikimo. Taip pat atsižvelgiant į vietos savivaldos atstovų poziciją, kad esama tvarka gali apsunkinti savivaldybių galimybę užtikrinti savalaikį ir nenutrūkstamą keleivių vežimo paslaugų teikimą reguliaraus susisiekimo maršrutais, siūlytina nustatyti, kad keleivių vežimo vietinio (miesto) reguliaraus susisiekimo maršrutais paslaugų teikimas gali būti pavedamas vykdyti savivaldybių valdomoms įmonėms be išankstinio Konkurencijos tarybos sutikimo.

Pritarus teikiamam pasiūlymui, savivaldybėms nereikės gauti privalomo Konkurencijos tarybos leidimo dėl esminių, nenutrauktinų paslaugų užtikrinimo, o dėl kitų paslaugų bus atliekama konkurencinga procedūra, užtikrinanti geriausią paslaugų kainos ir kokybės santykį.

Pabrėžtina, kad esamas reguliavimas apriboja savivaldybių galimybes vykdyti su savivaldybių funkcijomis nesusijusią ūkinę komercinę veiklą, tačiau neužkerta galimybių tinkamai vykdyti savivaldybių savarankiškųjų ir valstybės savivaldybėms deleguotų funkcijų. Savivaldybėms atlikus konkurencingą procedūrą, t. y. ne vėliau kaip per 6 mėnesius iki kreipimosi į Konkurencijos tarybą, nustačius, kad privatus ūkio subjektas tokios pat paslaugos nevykdytų ekonomiškiau ir efektyviau, savivaldybės gali steigti naujus juridinius asmenis ūkinės veiklos vykdymui. Čia pažymėtina, kad su realiomis galiojančio teisinio reguliavimo praktinio taikymo problemomis nėra susiduriama. Tą patvirtino ir Konkurencijos taryba, kuri ne tik nagrinėja prašymus dėl savivaldybių valdomų įmonių naujos ūkinės veiklos vykdymo, bet ir konsultuoja savivaldybes.

2. Siekiant teisinio aiškumo įgyvendinant įstatymą, siūlytina nustatyti, kad nauja ūkine veikla laikoma tokia ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo patikėti jam tokią veiklą vykdyti.

3. Siekiant užtikrinti kontrolės mechanizmą ir objektyvų įstatymo taikymą, taip užkirsti kelią ekonomiškai nepagrįstam ir nebūtinam naujų savivaldybių juridinių asmenų steigimui ir savivaldybėms nebūdingam ūkinės veiklos vykdymui, siūlytina įtvirtinti reguliavimą pagal kurį savivaldybės steigdamos naujus juridinius asmenis ūkinei veiklai vykdyti arba patikėdamos naujos ūkinės veiklos vykdymą jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims, turėtų gauti Konkurencijos tarybos sutikimą. Siekiant užtikrinti tinkamą savivaldos funkcijų vykdymą, siūlyta nustatyti konkurencingos procedūros vykdymo tvarką ir Konkurencijos sprendimų apskundimo tvarką.

4. Kaip perteklinės atsisakytina įstatymo projekto nuostatos įtvirtinančios galimybę savivaldybei konsultuotis su Konkurencijos taryba dėl šio įstatymo projekto nuostatų taikymo. Pagal dabar galiojantį reguliavimą Konkurencijos taryba bendradarbiauja su visomis Lietuvos institucijomis.

5. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti formuluotę nustatant, kad konkurencinga procedūra turėtų būti atlikta ne vėliau kaip per 6 mėnesius iki prašymo Konkurencijos tarybai pateikimo dienos, t. y. konkurencingos procedūros rezultatai turi būti ne senesni nei 6 mėnesių.

6. Siekiant išvengti įstatymo projektu siūlomo teisinio reguliavimo deklaratyvumo, siūlytina aiškiai įtvirtinti, kad už nustatytų pareigų nevykdymą, konkurencijos principų pažeidimą gali būti skiriamos sankcijos Konkurencijos įstatymo nustatyta tvarka.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

Pakeisti 91 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

91 straipsnis. Naujos ūkinės veiklos vykdymas

1. Savivaldybė gali priimti sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, kai:

1) nauja ūkinė veikla yra būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės bendruosius interesus ir

2) atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir tik

3) jeigu tokiu sprendimu nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų grupės.

2. Jeigu nėra pažeidžiami šio straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai, savivaldybė gali steigti naują juridinį asmenį šiai ūkinei veiklai vykdyti arba pavesti naują ūkinę veiklą vykdyti jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims, tik gavusi išankstinį Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos sutikimą, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytas išimtis. Nauja ūkine veikla laikoma tokia ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo patikėti jam tokią veiklą vykdyti Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo pavesti jam tokią veiklą vykdyti priėmimo faktiškai nevykdė. Jeigu ūkinę veiklą vykdyti pavedama per paskutinius trejus metus po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančiam savivaldybės valdomam juridiniam asmeniui, bent vieno iš po juridinių asmenų reorganizavimo pasibaigusių juridinių asmenų faktiškai vykdyta atitinkama ūkinė veikla yra laikoma po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančio juridinio asmens faktiškai vykdyta ūkine veikla.

3. Išankstinis Konkurencijos tarybos sutikimas nebūtinas, jei nauja ūkinė veikla yra vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo, keleivių vežimo vietinio (miesto) reguliaraus susisiekimo maršrutais paslaugos.

4. Siekdama gauti šio straipsnio 2 dalyje nurodytą Konkurencijos tarybos sutikimą, savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl sutikimo turi įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio subjektų atrankos. Konkurencinga procedūra turi būti tokia, kad atskleistų, ar kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.

5. Teikdama Konkurencijos tarybai prašymą dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus dėl įvykdytos konkurencingos procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos tarybos nurodytą informaciją.

6. Gavusi šio straipsnio 4 dalyje nurodytą savivaldybės prašymą, Konkurencijos taryba sprendimą dėl sutikimo priima ne vėliau kaip per 30 dienų nuo Konkurencijos tarybos nustatytus reikalavimus atitinkančio savivaldybės prašymo gavimo dienos.

7. Konkurencijos taryba išduoda šio straipsnio 2 dalyje nurodytą sutikimą, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl leidimo išdavimo įvykdė konkurencingą procedūrą ir jeigu šios procedūros rezultatai rodo, kad kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, negali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymo.

8. Konkurencijos taryba neduoda šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl leidimo išdavimo neįvykdė konkurencingos procedūros arba jeigu įvykdytos konkurencingos procedūros rezultatai rodo, kad rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymą.

39. Savivaldybės valdomi juridiniai asmenys gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą tik tuo atveju, kai šios veiklos vykdymas jiems pavedamas savivaldybės sprendimu ir tik gavus Konkurencijos tarybos sutikimą, nurodytą šio straipsnio 2 dalyje, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje įtvirtintas veiklas, kurių vykdymui Konkurencijos tarybos sutikimas nėra būtinas. negali savo iniciatyva pradėti vykdyti naujos ūkinės veiklos, susijusios su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu gyventojams. Šie juridiniai asmenys gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą, susijusią su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu gyventojams, tik tuo atveju, kai ši veikla jiems šio ir tokių juridinių asmenų veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka pavedama vykdyti savivaldybės sprendimu.

10. Jeigu šio straipsnio 4 dalyje nurodytai konkurencingai procedūrai taikomi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimai ir kompetentinga institucija įsiteisėjusiu sprendimu nustato, kad vykdant šią konkurencingą procedūrą minėto įstatymo reikalavimai buvo pažeisti, Konkurencijos taryba gali atšaukti pagal šio straipsnio 7 dalį duotą sutikimą. Jeigu Konkurencijos taryba atšaukia savo sprendimą dėl duoto sutikimo, savivaldybė privalo iš naujo kreiptis į Konkurencijos tarybą dėl sutikimo šiame straipsnyje nustatyta tvarka.

11. Konkurencijos taryba nustato šio straipsnio 5 dalyje nurodytų prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo teikimo ir nagrinėjimo tvarką ir tokių prašymų tipinę formą.

12. Konkurencijos tarybos sprendimai, nurodyti šio straipsnio 7, 8 ir 10 dalyse, gali būti skundžiami teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

13. Savivaldybė steigdama naują juridinį asmenį arba pavesdama naujos ūkinės veiklos vykdymą jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims privalo užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę. Savivaldybei, pažeidusiai šį principą gali būti skiriama bauda Konkurencijos įstatymo nustatyta tvarka.

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į komiteto argumentus, išdėstytus dėl Seimo nario V. Sinkevičiaus pasiūlymo tam pačiam projekto  straipsniui, tikslinga patobulinti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip, kaip nurodyta prie minėto pasiūlymo.

7.

Seimo narys

V. Sinkevičius,

2018-05-24

3

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tikėtiną Projekto priėmimo laiką, siūlau koreguoti jo įsigaliojimo ir įgyvendinimo terminus.

 

Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir išdėstyti jį taip:

„3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis, įsigalioja 2018 m. liepos 1 d. 2017 m. lapkričio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba iki 2018 m. birželio 30 d. 2017 m. spalio 31 d. patvirtina kreipimosi dėl išvados ar savivaldybės nauja ūkinė veikla atitinka šio įstatymo reikalavimus, teikimo ir nagrinėjimo tvarkos aprašą ir Konkurencijos tarybai teikiamo kreipimosi dėl išvados tipinę formą.“

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos naujų juridinių asmenų, vykdančių ūkinę veiklą, steigimo savivaldybėse procedūros tęsiamos ir sprendimai dėl steigimo priimami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatomis.“

Pritarti iš dalies

Pasiūlymas:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas Nr. 3 ir Nr. 4, bei į pasiūlymą, patobulinti projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, ir įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 23 ir 34 dalis ir šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. liepos 1 d.

2. Šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.

23. Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba iki 2018 m. birželio 30 d. patvirtina kreipimosi dėl išvados, ar savivaldybės nauja ūkinė veikla atitinka šio įstatymo reikalavimus, teikimo ir nagrinėjimo tvarkos aprašą ir Konkurencijos tarybai teikiamo kreipimosi dėl išvados tipinę formą šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

34. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos naujų savivaldybės juridinių asmenų kontroliuojamų įmonių, vykdančių ūkinę veiklą, steigimo savivaldybėse procedūros tęsiamos ir sprendimai dėl steigimo priimami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatomis.“

 

8.

Seimo narė

I. Šimonytė,

2018-05-24

3

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytų pasiūlymų turinį, taip pat į tai, kad Konkurencijos taryba jau yra parengusi reikiamus įgyvendinamuosius teisės aktus, siūlytina atsisakyti projekto 3 straipsnio 2 dalies bei pakeisti įstatymo įsigaliojimo datą.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis, įsigalioja 2018 m. liepos 1 d.

2. Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba iki 2018 m. birželio 30 d. patvirtina prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo, teikimo ir nagrinėjimo tvarkos aprašą ir Konkurencijos tarybai teikiamų prašymų tipinę formą kreipimosi dėl išvados, ar savivaldybės nauja ūkinė veikla atitinka šio įstatymo reikalavimus, teikimo ir nagrinėjimo tvarkos aprašą ir Konkurencijos tarybai teikiamo kreipimosi dėl išvados tipinę formą.

32. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos naujų juridinių asmenų, vykdančių ūkinę veiklą, steigimo savivaldybėse procedūros tęsiamos ir sprendimai dėl steigimo priimami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatomis.“

Pritarti iš dalies

Tikslinga patobulinti projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip, kaip nurodyta prie Seimo nario V. Sinkevičiaus pasiūlymo tam pačiam projekto  straipsniui.

9.

Seimo narys

N. Puteikis,

2018-05-24

3

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytų pasiūlymų turinį, taip pat į tai, kad Konkurencijos taryba jau yra parengusi reikiamus įgyvendinamuosius teisės aktus, siūlytina atsisakyti projekto 3 straipsnio 2 dalies bei pakeisti įstatymo įsigaliojimo datą.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis, įsigalioja 2018 m. liepos 1 d.

2. Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba iki 2018 m. birželio 30 d. patvirtina prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo, teikimo ir nagrinėjimo tvarkos aprašą ir Konkurencijos tarybai teikiamų prašymų tipinę formą kreipimosi dėl išvados, ar savivaldybės nauja ūkinė veikla atitinka šio įstatymo reikalavimus, teikimo ir nagrinėjimo tvarkos aprašą ir Konkurencijos tarybai teikiamo kreipimosi dėl išvados tipinę formą.

32. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos naujų juridinių asmenų, vykdančių ūkinę veiklą, steigimo savivaldybėse procedūros tęsiamos ir sprendimai dėl steigimo priimami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatomis.“

Pritarti iš dalies

Tikslinga patobulinti projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip, kaip nurodyta prie Seimo nario V. Sinkevičiaus pasiūlymo tam pačiam projekto  straipsniui.

 

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Povilas Urbšys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Jurgita Marcinkutė