1.
|
Seimo
narys
V.
Sinkevičius,
2018-05-22
|
1
|
|
|
|
Argumentai:
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. gruodžio 20 d. nutarime Nr.
1088 dėl Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 9 ir 9-1
straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1112 nurodyta, kad Projekto
1 straipsnyje dėstoma Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo
9 straipsnio 2 dalis, kuria siekiama numatyti, kad „ūkinės veiklos
vykdymu nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo
teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga
(mokinių maitinimas mokykloje, medicinos paslaugos globos namuose ir pan.)“,
nepagrįstai išplečia savivaldybės valdomų juridinių asmenų veiklą, kuri
nelaikoma ūkinės veiklos vykdymu. Šia Projekto formuluote savivaldybėms
suteikiama teisė vertinti, ar tam tikra jų valdomų juridinių asmenų veikla
nelaikoma ūkinės veiklos vykdymu, nes papildo viešąją paslaugą ir teikiama
kartu tik su viešąja paslauga. Tačiau ūkinė veikla konkurencijos teisėje ir
teismų praktikoje apibrėžiama labai plačiai (Lietuvos Respublikos konkurencijos
įstatymo 3 straipsnio 21 dalyje ūkinė veikla apibrėžiama kaip „gamybinė,
komercinė, finansinė ar profesinė veikla, susijusi su prekių pirkimu ar
pardavimu, išskyrus atvejus, kai fiziniai asmenys prekę įsigyja asmeniniams
ir namų ūkio poreikiams tenkinti“; Europos Sąjungos Teisingumo Teismas
2006 m. sausio 10 d. sprendimo byloje C-222/04 Ministero
dell'Economia e delle Finanze prieš Cassa di Risparmio di
Firenze SpA 108 punkte yra įtvirtinęs, kad ūkine veikla laikoma bet
kokia veikla, kurią vykdant konkrečioje rinkoje siūlomos prekės ir
paslaugos). Taigi, konkurencijos teisės ir jos praktikos prasme Projekte
minima „teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama
tik kartu su šia viešąja paslauga“, įskaitant Projekte pateikiamus pavyzdžius
(mokinių maitinimą mokykloje ir pan.), būtų laikoma ūkine veikla.
Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad Projekto nuostata „ūkinės veiklos
vykdymu nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo
teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga“ bus
sudaryta galimybė pateisinti galimus savivaldybių Konkurencijos įstatymo 4
straipsnio pažeidimus – pagal Projektu dėstomą Vietos savivaldos įstatymo
9 straipsnio 2 dalies nuostatą savivaldybės prie viešosios paslaugos
galės priskirti iš esmės bet kokią veiklą, kuri įprastai laikoma ūkine veikla
(pagal Projekto nuostatas tokia veikla būtų nelaikoma ūkinės veiklos
vykdymu), ir taip diskriminuoti kitus rinkoje veikiančius ūkio subjektus,
pažeidžiant sąžiningos konkurencijos laisvę. Kartu pažymėtina tai, kad
Projekto nuostatos neužtikrins Projekto aiškinamajame rašte nurodyto teigiamo
poveikio verslo sąlygoms, kadangi teigiamas poveikis galėtų būti nebent
privilegijuojamiems savivaldybių valdomiems juridiniams asmenims, o ne
kitiems sąžiningai rinkoje veikiantiems ūkio subjektams.
Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo
projekto straipsnį ir jį išdėstyti taip:
1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Savivaldybė
steigia naujus viešųjų paslaugų teikėjus tik tais atvejais, kai kiti teikėjai
viešųjų paslaugų neteikia arba negali jų teikti gyventojams ekonomiškai ir
geros kokybės. Tais atvejais, kai dėl viešųjų paslaugų teikimas yra susijęs su ūkinės veiklos vykdymu taip, kaip
jis suprantamas Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 3 straipsnio 16
dalyje teikimo reikia vykdyti ūkinę veiklą, turi būti įgyvendinti šio įstatymo 91 straipsnyje
nustatyti reikalavimai. Ūkinės veiklos vykdymu nelaikoma
tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą
viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga (mokinių
maitinimas mokykloje, medicinos paslaugos globos namuose ir pan.).“
|
Pritarti
iš dalies
|
Argumentai:
Projekte numatyti, kad sąvoka „ūkinė
veikla“ apibrėžiama taip, kaip ji yra apibrėžta Konkurencijos įstatyme.
Tikslinga neatsisakyti projekto
nuostatos, pagal kurią ūkine veikla nelaikoma teikėjo
veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su
šia viešąja paslauga. Nepriklausomame ekspertiniame įvertinime dėl įstatymo
projekto Nr. XIIIP-787(2) nuostatų, kurios yra analogiškos projekto
nuostatoms, konstatuota, kad viešosios paslaugos teikimo procesas nėra
tapatus ūkinės veiklos vykdymui, todėl tikslinga įstatymu sudaryti teisines
prielaidas paslaugos teikėjui pasirinkti, ar jis pats vykdys ūkinės veiklos
požymių turinčią viešosios paslaugos teikimo proceso dalį, ar jos teikimą
įsigis iš kito juridinio asmens.
Tikslinga numatyti, kad savivaldybė steigia
naujus viešųjų paslaugų teikėjus, tik tada, kai kiti teikėjai viešųjų
paslaugų neteikia arba negali jų teikti gyventojams ne „ekonomiškai“, o
„už mažesnę kainą“.
Pasiūlymas:
Atsižvelgiant į tai, tikslinga patobulinti
projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 9 straipsnio 2 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„2. Savivaldybė steigia naujus viešųjų
paslaugų teikėjus tik tais atvejais, kai kiti teikėjai viešųjų paslaugų
neteikia arba negali jų teikti gyventojams ekonomiškai ir geros
kokybės ir už mažesnę kainą. Tais atvejais, kai viešąją paslaugą
teikia ne savivaldybės biudžetinė įstaiga ir dėl viešųjų viešosios
paslaugos teikimas yra paslaugų teikimo reikia vykdyti ūkinę veiklą
ūkinė veikla, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos konkurencijos
įstatyme, turi būti įgyvendinti šio įstatymo 91 straipsnyje
nustatyti reikalavimai. Ūkinės veiklos vykdymu Ūkine veikla
nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą
viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga (mokinių
maitinimas mokykloje, medicinos paslaugos globos namuose ir panašiai).“
|
4.
|
Seimo
narys
V.
Sinkevičius,
2018-05-22
|
2
|
|
|
|
Argumentai:
1. Tiek minėtame
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime, tiek Lietuvos Respublikos
specialiųjų tyrimų tarnybos 2017 m. spalio 4 d. pateiktoje
Antikorupcinio vertinimo išvadoje dėl vietos savivaldos įstatymo
projekto Nr. XIIIP-1112 Nr. 4-01-7425 atsižvelgiant į savivaldybių veiklos
skaidrumo ir konkurencijos teisės reikalavimus raginama neatsisakyti
galiojančioje Vietos savivaldos įstatymo 91 straipsnio redakcijoje
numatytos pareigos Konkurencijos tarybai iš anksto įvertinti, ar nauja ūkine
veikla nebus pažeidžiami konkurencijos teisės reikalavimai. Projektas
teikiamas atsižvelgiant į Projekto rengėjų argumentus, kad reikalavimas
kreiptis į Konkurencijos tarybą visais atvejais, kai ketinama vykdyti
ūkinę veiklą savivaldybėje per griežtai suvaržo savivaldybių teisę
savarankiškai spręsti dėl bendruomenės bendrųjų interesų tenkinimo būdų.
Siūlau tas ūkinės veiklos sritis, kurios yra tiesiogiai susijusios su
bendruomenės bendrųjų interesų tenkinimu (vandens tiekimas, nuotekų valymas,
šilumos tiekimas, atliekų tvarkymas, keleivių vežimas ir teritorijų
tvarkymas) leisti vykdyti savivaldybėms savo nuožiūra, tačiau dėl kitų ūkinės
veiklos formų, skirtų bendruomenės bendrųjų interesų tenkinimui, turėtų būti
gautas išankstinis Konkurencijos tarybos leidimas.
2. Minėtame
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime taip pat nurodyta, kad Projekto 2
straipsniu siūloma Vietos savivaldos įstatymo 91 straipsnio 2
dalies nuostata, kuria siekiama nustatyti, kad „nauju juridiniu asmeniu
nelaikomas po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis
asmuo, taip pat po pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo“,
yra klaidinanti ir neatitinka Lietuvos Respublikos civilinio kodekso
2.96–2.105 straipsniuose įtvirtinto reguliavimo. Pagal šias Civilinio
kodekso nuostatas sujungimo ir padalijimo atvejais gali atsirasti naujas
juridinis asmuo ar keli juridiniai asmenys, kuriems pereina visos arba dalis
reorganizuojamo juridinio asmens teisių ir pareigų, todėl kiekvienu konkrečiu
atveju vertintina, kuris iš naujų juridinių asmenų perėmė atitinkamą ūkinės
veiklos vykdymą iš pasibaigusio juridinio asmens, o pertvarkymo atveju naujo
juridinio asmens atsirasti negali, nes yra keičiama tik juridinio asmens
teisinė forma.
Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį
ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. 91 straipsnio
pakeitimas
„91 straipsnis. Naujos
ūkinės veiklos vykdymas
1.Savivaldybė gali priimti sprendimą dėl
naujos ūkinės veiklos vykdymo, kai:
1)nauja ūkinė veikla yra būtina siekiant
patenkinti savivaldybės bendruomenės bendruosius interesus ir
2) atsižvelgdami į savo komercinius
interesus, kiti ūkio subjektai tokios veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa
apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės bendruomenės bendriesiems interesams
patenkinti, ir tik
3) jeigu tokiu sprendimu nebus
teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų
grupės.
2. Jeigu nėra pažeidžiami šio straipsnio 1
dalyje nustatyti reikalavimai, savivaldybė gali steigti naują juridinį
asmenį šiai ūkinei veiklai vykdyti arba pavesti naujos
ūkinės veiklos vykdymą jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams
asmenims, tik gavusi išankstinį Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos
(toliau – Konkurencijos taryba) sutikimą išskyrus šio straipsnio 3 dalyje
nurodytas išimtis. Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po juridinių
asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po
pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla
laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai
nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo pavesti jam
tokią veiklą vykdyti priėmimo. Jeigu ūkinę veiklą vykdyti pavedama per
paskutinius trejus metus po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančiam
savivaldybės valdomam juridiniam asmeniui, bent vieno iš po juridinių asmenų
reorganizavimo pasibaigusių juridinių asmenų faktiškai vykdyta atitinkama
ūkinė veikla yra laikoma po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančio
juridinio asmens faktiškai vykdyta ūkine veikla.
3. Išankstinis konkurencijos tarybos
sutikimas nebūtinas, jei nauja ūkinė veikla yra vandens tiekimo, nuotekų
valymo, šilumos tiekimo, atliekų tvarkymo, keleivių vežimo ar teritorijų
tvarkymo paslaugų teikimas.
4. Siekdama gauti šio straipsnio 2
dalyje nurodytą Konkurencijos tarybos sutikimą, savivaldybė per 6 mėnesius
iki prašymo dėl sutikimo turi įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio
subjektų atrankos. Konkurencinga procedūra turi būti tokia, kad atskleistų,
ar kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai,
atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti atitinkamos
veiklos vykdymą.
5. Teikdama Konkurencijos tarybai prašymą
dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus
dėl įvykdytos konkurencingos procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos
tarybos nurodytą informaciją.
6. Gavusi šio straipsnio 4 dalyje nurodytą savivaldybės
prašymą, Konkurencijos taryba sprendimą dėl sutikimo priima ne vėliau kaip
per 30 dienų nuo Konkurencijos tarybos nustatytus reikalavimus atitinkančio
savivaldybės prašymo gavimo dienos.
7. Konkurencijos taryba išduoda šio
straipsnio 2 dalyje nurodytą sutikimą, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki
prašymo dėl leidimo išdavimo įvykdė konkurencingą procedūrą ir jeigu šios
procedūros rezultatai rodo, kad kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai
galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus,
negali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymo.
8. Konkurencijos taryba neduoda šio
straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki
prašymo dėl leidimo išdavimo neįvykdė konkurencingos procedūros arba jeigu
įvykdytos konkurencingos procedūros rezultatai rodo, kad rinkoje veikiantys
ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo
komercinius interesus, gali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymą.
93.
Savivaldybės valdomi juridiniai asmenys negali savo
iniciatyva pradėti vykdyti šio straipsnio 3 dalyje nurodytos naujos
ūkinės veiklos, susijusios su savivaldybės administruojamų viešųjų
paslaugų teikimu gyventojams. Jie gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą,
susijusią su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu
gyventojams, nurodytą šio straipsnio 3 dalyje, tik tuo
atveju, kai šią veiklą vykdyti ši veikla jiems šio ir
tokių juridinių asmenų veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta
tvarka pavedama vykdyti savivaldybės
sprendimu. Savivaldybės valdomi juridiniai asmenys gali
pradėti vykdyti kitą naują ūkinę veiklą tik tuo atveju, kai šią
veiklą vykdyti jiems šio ir tokių juridinių asmenų veiklą
reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka pavedama
vykdyti savivaldybės sprendimu ir tik gavus Konkurencijos
tarybos sutikimą pagal šio straipsnio 2 dalį.
104.
Siekdama įvertinti, ar
šio straipsnio 3 dalyje nurodytos naujos ūkinės veiklos vykdymas atitinka
šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus, savivaldybė
Konkurencijos tarybos nustatyta tvarka gali kreiptis išvados į Konkurencijos
tarybą. Kartu su šiuo kreipimusi savivaldybė pateikia Konkurencijos tarybos
išvadai priimti reikalingus dokumentus. Konkurencijos
taryba išvadą pateikia per 30 dienų nuo savivaldybės kreipimosi ir išvadai priimti
reikalingų dokumentų gavimo. Jeigu savivaldybė sprendimą priima
neatsižvelgdama į Konkurencijos tarybos išvadą arba tokios išvados nebuvo
kreiptasi, sprendime dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo privaloma nurodyti
motyvus, pagrindžiančius, kad sprendimas atitinka šio straipsnio 1 dalyje
nustatytus reikalavimus. Savivaldybei tenka pareiga įrodyti, kad nauja ūkinė
veikla atitinka šio įstatymo reikalavimus.
11. Jeigu šio straipsnio 4 dalyje nurodytai
konkurencingai procedūrai taikomi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų
įstatymo reikalavimai ir kompetentinga institucija įsiteisėjusiu sprendimu
nustato, kad vykdant šią konkurencingą procedūrą minėto įstatymo reikalavimai
buvo pažeisti, Konkurencijos taryba gali atšaukti pagal šio straipsnio 7 dalį
duotą sutikimą. Jeigu Konkurencijos taryba atšaukia savo sprendimą dėl duoto
sutikimo, savivaldybė privalo iš naujo kreiptis į Konkurencijos tarybą dėl
sutikimo šiame straipsnyje nustatyta tvarka.
12. Konkurencijos taryba nustato šio
straipsnio 5 dalyje nurodytų prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos
įvertinimo teikimo ir nagrinėjimo tvarką ir tokių prašymų tipinę formą.
13.
Konkurencijos tarybos sprendimai, nurodyti šio straipsnio 7, 8 ir 11 dalyse,
gali būti skundžiami teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų
teisenos įstatymo nustatyta tvarka“.
|
Pritarti
iš dalies
|
Argumentai:
Pritarti siūlymui nustatyti išimtį dėl konkrečių veiklų, kurios
yra reikšmingos bendruomenėms (dėl nuolatinio užtikrinimo ir kokybės) ir dėl
kurių išankstinis Konkurencijos tarybos sutikimas nėra būtinas, t.y. yra
vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo, atliekų tvarkymo, keleivių
vežimo, teritorijų ir gatvių priežiūros ir tvarkymo, maitinimo ugdymo, globos
arba sveikatos priežiūros įstaigose paslaugų teikimas.
Patikslinti nuostatą ir:
1) projekto 2 straipsnio 1 dalyje įrašyti galiojančio Vietos
savivaldos įstatymo 3 straipsnio 6 dalyje apibrėžtą sąvoką „savivaldybės
kontroliuojamos įmonės“;
2) papildyti projektą 2 straipsnio 2 dalimi, įrašant nuo 2019 m.
sausio 1 d. galiosiančioje Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 6 dalies
redakcijoje apibrėžiamą sąvoką „savivaldybės valdomos įmonės“.
Netikslinga tobulinti nuostatų dėl reorganizavimo
reglamentavimo, nes šios nuostatos leis išvengti
atvejų, kai dėl sudėtingų ir ilgų procedūrų savivaldybės vengtų juridinių
asmenų naikinimo ir jų vykdomos veiklos perdavimo kitiems savivaldybės
valdomiems juridiniams asmenims.
Nepritarti siūlymui dėl galiojančio
įstatymo 91 straipsnio papildymo 11 dalimi, nes teisė negali
atsirasti iš neteisės ir netikslinga reglamentuoti atvejų, kada
Konkurencijos taryba atšaukia Sutikimą, nustačius Viešųjų pirkimų įstatymo
pažeidimus.
Pasiūlymas:
Atsižvelgiant į tai, patobulinti
projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. 91 straipsnio
pakeitimas
1. Pakeisti 91
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„91
straipsnis. Naujos ūkinės veiklos vykdymas
1. Savivaldybė
gali priimti sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, kai:
1) nauja ūkinė
veikla yra būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės bendruosius
interesus ir
2)
atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios
veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės
bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir tik
3) jeigu tokiu
sprendimu nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio
subjektai ar jų grupės.
2. Jeigu nėra
pažeidžiami šio straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai, savivaldybė gali
steigti naują juridinį asmenį šiai ūkinei veiklai vykdyti arba pavesti naują
ūkinę veiklą vykdyti jau veikiantiems veikiančioms savivaldybės
valdomiems juridiniams asmenims kontroliuojamoms įmonėms, tik
gavusi išankstinį Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos (toliau –
Konkurencijos taryba) sutikimą (toliau – Sutikimas), išskyrus šio straipsnio
3 dalyje nurodytas išimtis. Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po
juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po
pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla
laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo kontroliuojama
įmonė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo pavesti jam
jai tokią veiklą vykdyti priėmimo faktiškai nevykdė. Jeigu ūkinę
veiklą vykdyti pavedama per paskutinius trejus metus po juridinių asmenų
reorganizavimo veiklą tęsiančiam tęsiančiai savivaldybės valdomam
juridiniam asmeniui kontroliuojamai įmonei, bent vieno iš po
juridinių asmenų reorganizavimo pasibaigusių juridinių asmenų faktiškai
vykdyta atitinkama ūkinė veikla yra laikoma po juridinių asmenų
reorganizavimo veiklą tęsiančio juridinio asmens faktiškai vykdyta ūkine
veikla.
3.
Išankstinis Konkurencijos tarybos Sutikimas nebūtinas, jei nauja ūkinė veikla
yra vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo, atliekų tvarkymo,
keleivių vežimo, teritorijų ir gatvių priežiūros ir tvarkymo, maitinimo
ugdymo, globos arba sveikatos priežiūros įstaigose paslaugų teikimas.
4. Siekdama
gauti Sutikimą, savivaldybė turi įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio
subjektų atrankos. Konkurencinga procedūra turi būti atlikta ne anksčiau kaip
6 mėnesiai iki prašymo dėl Sutikimo pateikimo ir tokia, kad atskleistų, ar
kiti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali
užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.
5. Teikdama
Konkurencijos tarybai prašymą dėl Sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus dėl
įvykdytos konkurencingos procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos
tarybos nurodytą informaciją.
6. Gavusi
šio straipsnio 4 dalyje nurodytą savivaldybės prašymą, Konkurencijos taryba
sprendimą dėl Sutikimo priima ne vėliau kaip per 30 dienų nuo Konkurencijos
tarybos nustatytus reikalavimus atitinkančio savivaldybės prašymo gavimo
dienos.
7.
Konkurencijos taryba išduoda Sutikimą, jeigu savivaldybė laiku įvykdė
konkurencingą procedūrą ir jeigu šios procedūros rezultatai rodo, kad kiti
ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, negali užtikrinti
atitinkamos veiklos vykdymo.
8.
Konkurencijos taryba neduoda Sutikimo, jeigu savivaldybė laiku neįvykdė
konkurencingos procedūros arba jeigu įvykdytos konkurencingos procedūros
rezultatai rodo, kad kiti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius
interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.
39. Savivaldybės valdomi juridiniai
asmenys kontroliuojamos įmonės negali savo iniciatyva pradėti
vykdyti naujos ūkinės veiklos, susijusios su savivaldybės administruojamų
viešųjų paslaugų teikimu gyventojams. Šie juridiniai asmenys Šios
įmonės gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą, susijusią su
savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu gyventojams, tik
tuo atveju, kai ši veikla jiems joms šio ir tokių juridinių
asmenų įmonių veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka
pavedama vykdyti savivaldybės sprendimu, o pradedant vykdyti šio
straipsnio 3 dalyje nenumatytą naują ūkinę veiklą – ir tik gavus
Konkurencijos tarybos Sutikimą.
410. Siekdama įvertinti, ar šio straipsnio
3 dalyje numatytos naujos ūkinės veiklos vykdymas atitinka šio straipsnio
1 dalyje nustatytus reikalavimus, savivaldybė Konkurencijos tarybos nustatyta
tvarka gali kreiptis išvados į Konkurencijos tarybą. Kartu su šiuo kreipimusi
savivaldybė pateikia Konkurencijos tarybos išvadai priimti reikalingus
dokumentus. Konkurencijos taryba išvadą pateikia per 30 dienų nuo
savivaldybės kreipimosi ir išvadai priimti reikalingų dokumentų gavimo. Jeigu
savivaldybė sprendimą priima neatsižvelgdama į Konkurencijos tarybos išvadą
arba tokios išvados nebuvo kreiptasi, sprendime dėl naujos ūkinės veiklos
vykdymo privaloma nurodyti motyvus, pagrindžiančius, kad sprendimas atitinka
šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus. Savivaldybei tenka pareiga
įrodyti, kad nauja ūkinė veikla atitinka šio įstatymo reikalavimus.
11.
Konkurencijos taryba nustato šio straipsnio 5 dalyje nurodytų prašymų dėl
savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo teikimo ir nagrinėjimo tvarką
ir tokių prašymų tipinę formą.
12. Konkurencijos tarybos sprendimai,
nurodyti šio straipsnio 7 ir 8 dalyse, gali būti skundžiami teismui Lietuvos
Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“
2. Pakeisti 91 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„91
straipsnis. Naujos ūkinės veiklos vykdymas
1. Savivaldybė
gali priimti sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, kai:
1) nauja
ūkinė veikla yra būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės
bendruosius interesus ir
2)
atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios veiklos
nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės
bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir tik
3) jeigu
tokiu sprendimu nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio
subjektai ar jų grupės.
2. Jeigu
nėra pažeidžiami šio straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai, savivaldybė
gali steigti naują juridinį asmenį šiai ūkinei veiklai vykdyti arba pavesti
naują ūkinę veiklą vykdyti jau veikiančioms savivaldybės valdomoms įmonėms,
tik gavusi išankstinį Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos (toliau –
Konkurencijos taryba) sutikimą (toliau – Sutikimas), išskyrus šio straipsnio
3 dalyje nurodytas išimtis. Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po juridinių
asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po
pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla
laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdoma įmonė per pastaruosius
trejus metus iki savivaldybės sprendimo pavesti jai tokią veiklą vykdyti
priėmimo faktiškai nevykdė. Jeigu ūkinę veiklą vykdyti pavedama per
paskutinius trejus metus po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančiai
savivaldybės valdomai įmonei, bent vieno iš po juridinių asmenų
reorganizavimo pasibaigusių juridinių asmenų faktiškai vykdyta atitinkama ūkinė
veikla yra laikoma po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančio
juridinio asmens faktiškai vykdyta ūkine veikla.
3.
Išankstinis Konkurencijos tarybos Sutikimas nebūtinas, jei nauja ūkinė veikla
yra vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo, atliekų tvarkymo,
keleivių vežimo, teritorijų ir gatvių priežiūros ir tvarkymo, maitinimo
ugdymo, globos arba sveikatos priežiūros įstaigose paslaugų teikimas.
4. Siekdama
gauti Sutikimą, savivaldybė turi įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio
subjektų atrankos. Konkurencinga procedūra turi būti atlikta ne anksčiau kaip
6 mėnesiai iki prašymo dėl Sutikimo pateikimo ir tokia, kad atskleistų, ar
kiti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali
užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.
5. Teikdama
Konkurencijos tarybai prašymą dėl Sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus dėl
įvykdytos konkurencingos procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos
tarybos nurodytą informaciją.
6. Gavusi
šio straipsnio 4 dalyje nurodytą savivaldybės prašymą, Konkurencijos taryba
sprendimą dėl Sutikimo priima ne vėliau kaip per 30 dienų nuo Konkurencijos
tarybos nustatytus reikalavimus atitinkančio savivaldybės prašymo gavimo
dienos.
7.
Konkurencijos taryba išduoda Sutikimą, jeigu savivaldybė laiku įvykdė
konkurencingą procedūrą ir jeigu šios procedūros rezultatai rodo, kad kiti
ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, negali užtikrinti
atitinkamos veiklos vykdymo.
8.
Konkurencijos taryba neduoda Sutikimo, jeigu savivaldybė laiku neįvykdė
konkurencingos procedūros arba jeigu įvykdytos konkurencingos procedūros
rezultatai rodo, kad kiti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius
interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.
9.
Savivaldybės valdomos įmonės negali savo iniciatyva pradėti vykdyti naujos
ūkinės veiklos. Šios įmonės gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą tik tuo
atveju, kai ši veikla joms šio ir tokių įmonių veiklą reglamentuojančių
įstatymų nustatyta tvarka pavedama vykdyti savivaldybės sprendimu, o pradedant
vykdyti šio straipsnio 3 dalyje nenumatytą naują ūkinę veiklą – ir tik gavus
Konkurencijos tarybos Sutikimą.
10. Siekdama
įvertinti, ar šio straipsnio 3 dalyje numatytos naujos ūkinės veiklos
vykdymas atitinka šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus,
savivaldybė Konkurencijos tarybos nustatyta tvarka gali kreiptis išvados į
Konkurencijos tarybą. Kartu su šiuo kreipimusi savivaldybė pateikia
Konkurencijos tarybos išvadai priimti reikalingus dokumentus. Konkurencijos
taryba išvadą pateikia per 30 dienų nuo savivaldybės kreipimosi ir išvadai
priimti reikalingų dokumentų gavimo. Jeigu savivaldybė sprendimą priima
neatsižvelgdama į Konkurencijos tarybos išvadą arba tokios išvados nebuvo
kreiptasi, sprendime dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo privaloma nurodyti
motyvus, pagrindžiančius, kad sprendimas atitinka šio straipsnio 1 dalyje
nustatytus reikalavimus. Savivaldybei tenka pareiga įrodyti, kad nauja ūkinė
veikla atitinka šio įstatymo reikalavimus.
11.
Konkurencijos taryba nustato šio straipsnio 5 dalyje nurodytų prašymų dėl
savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo teikimo ir nagrinėjimo tvarką
ir tokių prašymų tipinę formą.
12. Konkurencijos tarybos sprendimai,
nurodyti šio straipsnio 7 ir 8 dalyse, gali būti skundžiami teismui Lietuvos
Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“
|
5.
|
Seimo
narė
I.
Šimonytė,
2018-05-24
|
2
|
|
|
|
Argumentai:
1. Valstybės kontrolės
2017 m. balandžio 25 d. audito ataskaitoje ,,Ar savivaldybių kontroliuojamų
įmonių valdysena užtikrina efektyvią ir skaidrią įmonių veiklą“, konstatuota,
kad apie 10 proc. savivaldybių valdomų įmonių vykdo veiklą, kuri nėra
susijusi su savivaldybių funkcijomis (2015 m.
duomenimis 60 savivaldybių valdė 271 įmonę). Aukščiausiosios audito
institucijos teigimu būtina įvertinti ne tik naujai steigiamų įmonių
būtinumą, bet ir jau veikiančių savivaldybių valdomų įmonių reikalingumą.
Visgi atsižvelgiant į tai,
kad savivaldybės yra atsakingos už viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, o
šios paslaugos teikiamos per savivaldybės valdomus juridinius asmenis,
atsižvelgiant į geriuosius savivaldybėse esančius pavyzdžius, susijusius
išimtinai su šilumos ir vandens tiekimo, nuotekų valymo paslaugomis,
įvertinus, kad minėtų paslaugų tiekimo sferoje nėra pakankamai veikiančių
subjektų, todėl reikalavimas savivaldybėms atlikti konkurencingą procedūrą
gali būti laikomas pertekliniu bei neatnešančiu realios naudos savivaldybių
gyventojams, priešingai – atimančiu laiko bei didinančiu tiek savivaldybių,
tiek Konkurencijos tarybos administracinę naštą, siūlytina nustatyti
savivaldybių teisę steigti naujus juridinius asmenis šilumos ir vandens
tiekimo, nuotekų valymo paslaugų tiekimui be privalomo Konkurencijos tarybos
sutikimo.
Pritarus teikiamam
pasiūlymui, savivaldybėms nereikės gauti privalomo Konkurencijos tarybos
leidimo dėl esminių, nenutrauktinų paslaugų užtikrinimo, o dėl kitų paslaugų
bus atliekama konkurencinga procedūra, užtikrinanti geriausią paslaugų kainos
ir kokybės santykį.
Pabrėžtina, kad esamas
reguliavimas apriboja savivaldybių galimybes vykdyti su savivaldybių
funkcijomis nesusijusią ūkinę komercinę veiklą, tačiau neužkerta galimybių
tinkamai vykdyti savivaldybių savarankiškųjų ir valstybės savivaldybėms
deleguotų funkcijų. Savivaldybėms atlikus konkurencingą procedūrą, t. y. ne
vėliau kaip per 6 mėnesius iki kreipimosi į Konkurencijos tarybą, nustačius,
kad privatus ūkio subjektas tokios pat paslaugos nevykdytų ekonomiškiau ir
efektyviau, savivaldybės gali steigti naujus juridinius asmenis ūkinės
veiklos vykdymui. Čia pažymėtina, kad su realiomis galiojančio teisinio
reguliavimo praktinio taikymo problemomis nėra susiduriama. Tą patvirtino ir
Konkurencijos taryba, kuri ne tik nagrinėja prašymus dėl savivaldybių valdomų
įmonių naujos ūkinės veiklos vykdymo, bet ir konsultuoja savivaldybes.
2. Siekiant teisinio aiškumo
įgyvendinant įstatymą, siūlytina nustatyti, kad nauja ūkine veikla laikoma
tokia ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai
nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo patikėti jam
tokią veiklą vykdyti.
3. Siekiant užtikrinti
kontrolės mechanizmą ir objektyvų įstatymo taikymą, taip užkirsti kelią
ekonomiškai nepagrįstam ir nebūtinam naujų savivaldybių juridinių asmenų
steigimui ir savivaldybėms nebūdingam ūkinės veiklos vykdymui, siūlytina
įtvirtinti reguliavimą pagal kurį savivaldybės steigdamos naujus juridinius
asmenis ūkinei veiklai vykdyti arba patikėdamos naujos ūkinės veiklos vykdymą
jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims, turėtų gauti Konkurencijos
tarybos sutikimą. Siekiant užtikrinti tinkamą savivaldos funkcijų vykdymą,
siūlyta nustatyti konkurencingos procedūros vykdymo tvarką ir Konkurencijos
sprendimų apskundimo tvarką.
4. Kaip perteklinės
atsisakytina įstatymo projekto nuostatos įtvirtinančios galimybę savivaldybei
konsultuotis su Konkurencijos taryba dėl šio įstatymo projekto nuostatų
taikymo. Pagal dabar galiojantį reguliavimą Konkurencijos taryba
bendradarbiauja su visomis Lietuvos institucijomis.
5. Siekiant teisinio aiškumo,
siūlytina patikslinti formuluotę nustatant, kad konkurencinga procedūra
turėtų būti atlikta ne vėliau kaip per 6 mėnesius iki prašymo Konkurencijos
tarybai pateikimo dienos, t. y. konkurencingos procedūros rezultatai turi
būti ne senesni nei 6 mėnesių.
6. Siekiant išvengti įstatymo
projektu siūlomo teisinio reguliavimo deklaratyvumo, siūlytina aiškiai
įtvirtinti, kad už nustatytų pareigų nevykdymą, konkurencijos principų
pažeidimą gali būti skiriamos sankcijos Konkurencijos įstatymo nustatyta
tvarka.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 2
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
Pakeisti 91
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„91 straipsnis. Naujos ūkinės veiklos
vykdymas
1. Savivaldybė gali priimti sprendimą dėl naujos
ūkinės veiklos vykdymo, kai:
1) nauja ūkinė veikla yra būtina siekiant patenkinti
savivaldybės bendruomenės bendruosius interesus ir
2) atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti
ūkio subjektai tokios veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri
yra būtina savivaldybės bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir
tik
3) jeigu tokiu sprendimu nebus teikiama privilegijų
arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų grupės.
2. Jeigu nėra pažeidžiami šio straipsnio 1
dalyje nustatyti reikalavimai, savivaldybė gali steigti naują juridinį asmenį
šiai ūkinei veiklai vykdyti arba pavesti naują ūkinę veiklą vykdyti
jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims, tik gavusi
išankstinį Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos sutikimą, išskyrus šio
straipsnio 3 dalyje nurodytas išimtis. Nauja ūkine veikla laikoma
tokia ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai
nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo patikėti jam
tokią veiklą vykdyti Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po juridinių
asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po
pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla
laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo per
pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo pavesti jam tokią veiklą
vykdyti priėmimo faktiškai nevykdė. Jeigu ūkinę veiklą vykdyti pavedama per
paskutinius trejus metus po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančiam
savivaldybės valdomam juridiniam asmeniui, bent vieno iš po juridinių asmenų
reorganizavimo pasibaigusių juridinių asmenų faktiškai vykdyta atitinkama
ūkinė veikla yra laikoma po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančio
juridinio asmens faktiškai vykdyta ūkine veikla.
3. Išankstinis Konkurencijos tarybos sutikimas
nebūtinas, jei nauja ūkinė veikla yra vandens tiekimo, nuotekų valymo,
šilumos tiekimo paslaugos.
4. Siekdama gauti šio straipsnio 2 dalyje
nurodytą Konkurencijos tarybos sutikimą, savivaldybė per 6 mėnesius iki
prašymo dėl sutikimo turi įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio subjektų
atrankos. Konkurencinga procedūra turi būti tokia, kad atskleistų, ar kiti
rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai,
atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos
vykdymą.
5. Teikdama Konkurencijos tarybai prašymą
dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus
dėl įvykdytos konkurencingos procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos
tarybos nurodytą informaciją.
6. Gavusi šio straipsnio 4 dalyje nurodytą
savivaldybės prašymą, Konkurencijos taryba sprendimą dėl sutikimo priima ne
vėliau kaip per 30 dienų nuo Konkurencijos tarybos nustatytus reikalavimus
atitinkančio savivaldybės prašymo gavimo dienos.
7. Konkurencijos taryba išduoda šio
straipsnio 2 dalyje nurodytą sutikimą, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki
prašymo dėl leidimo išdavimo įvykdė konkurencingą procedūrą ir jeigu šios
procedūros rezultatai rodo, kad kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai
galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus,
negali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymo.
8. Konkurencijos taryba neduoda šio
straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki
prašymo dėl leidimo išdavimo neįvykdė konkurencingos procedūros arba jeigu
įvykdytos konkurencingos procedūros rezultatai rodo, kad rinkoje veikiantys
ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo
komercinius interesus, gali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymą.
39. Savivaldybės valdomi juridiniai asmenys gali
pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą tik tuo atveju, kai šios veiklos
vykdymas jiems pavedamas savivaldybės sprendimu ir tik gavus
Konkurencijos tarybos sutikimą, nurodytą šio straipsnio 2 dalyje, išskyrus
šio straipsnio 3 dalyje įtvirtintas veiklas, kurių vykdymui Konkurencijos
tarybos sutikimas nėra būtinas. negali savo iniciatyva pradėti vykdyti
naujos ūkinės veiklos, susijusios su savivaldybės administruojamų viešųjų
paslaugų teikimu gyventojams. Šie juridiniai asmenys gali pradėti vykdyti
naują ūkinę veiklą, susijusią su savivaldybės administruojamų viešųjų
paslaugų teikimu gyventojams, tik tuo atveju, kai ši veikla jiems šio ir
tokių juridinių asmenų veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka
pavedama vykdyti savivaldybės sprendimu.
10. Jeigu šio straipsnio 4 dalyje nurodytai
konkurencingai procedūrai taikomi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų
įstatymo reikalavimai ir kompetentinga institucija įsiteisėjusiu sprendimu
nustato, kad vykdant šią konkurencingą procedūrą minėto įstatymo reikalavimai
buvo pažeisti, Konkurencijos taryba gali atšaukti pagal šio straipsnio 7 dalį
duotą sutikimą. Jeigu Konkurencijos taryba atšaukia savo sprendimą dėl duoto
sutikimo, savivaldybė privalo iš naujo kreiptis į Konkurencijos tarybą dėl
sutikimo šiame straipsnyje nustatyta tvarka.
11. Konkurencijos taryba nustato šio
straipsnio 5 dalyje nurodytų prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos
įvertinimo teikimo ir nagrinėjimo tvarką ir tokių prašymų tipinę formą.
12.
Konkurencijos tarybos sprendimai, nurodyti šio straipsnio 7, 8 ir 10 dalyse,
gali būti skundžiami teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų
teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
13.
Savivaldybė steigdama naują juridinį asmenį arba pavesdama naujos ūkinės
veiklos vykdymą jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims
privalo užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę. Savivaldybei, pažeidusiai
šį principą gali būti skiriama bauda Konkurencijos įstatymo nustatyta tvarka.
|
Pritarti
iš dalies
|
Atsižvelgiant į komiteto argumentus,
išdėstytus dėl Seimo nario V. Sinkevičiaus pasiūlymo tam pačiam projekto
straipsniui, tikslinga patobulinti projekto 2 straipsnį ir jį
išdėstyti taip, kaip nurodyta prie minėto pasiūlymo.
|
6.
|
Seimo
narys
N.
Puteikis,
2018-05-24
|
2
|
|
|
|
Argumentai:
1. Valstybės kontrolės
2017 m. balandžio 25 d. audito ataskaitoje ,,Ar savivaldybių kontroliuojamų
įmonių valdysena užtikrina efektyvią ir skaidrią įmonių veiklą“, konstatuota,
kad apie 10 proc. savivaldybių valdomų įmonių vykdo veiklą, kuri nėra
susijusi su savivaldybių funkcijomis (2015 m.
duomenimis 60 savivaldybių valdė 271 įmonę). Aukščiausiosios audito
institucijos teigimu būtina įvertinti ne tik naujai steigiamų įmonių
būtinumą, bet ir jau veikiančių savivaldybių valdomų įmonių reikalingumą.
Visgi atsižvelgiant į tai,
kad savivaldybės yra atsakingos už viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, o
šios paslaugos teikiamos per savivaldybės valdomus juridinius asmenis,
atsižvelgiant į geriuosius savivaldybėse esančius pavyzdžius, susijusius
išimtinai su šilumos ir vandens tiekimo, nuotekų valymo paslaugomis,
įvertinus, kad minėtų paslaugų tiekimo sferoje nėra pakankamai veikiančių
subjektų, todėl reikalavimas savivaldybėms atlikti konkurencingą procedūrą
gali būti laikomas pertekliniu bei neatnešančiu realios naudos savivaldybių
gyventojams, priešingai – atimančiu laiko bei didinančiu tiek savivaldybių,
tiek Konkurencijos tarybos administracinę naštą, siūlytina nustatyti
savivaldybių teisę steigti naujus juridinius asmenis šilumos ir vandens
tiekimo, nuotekų valymo paslaugų tiekimui be privalomo Konkurencijos tarybos
sutikimo. Taip pat atsižvelgiant į vietos savivaldos atstovų poziciją, kad
esama tvarka gali apsunkinti savivaldybių galimybę užtikrinti savalaikį ir
nenutrūkstamą keleivių vežimo paslaugų teikimą reguliaraus susisiekimo
maršrutais, siūlytina nustatyti, kad keleivių vežimo vietinio (miesto)
reguliaraus susisiekimo maršrutais paslaugų teikimas gali būti pavedamas
vykdyti savivaldybių valdomoms įmonėms be išankstinio Konkurencijos tarybos
sutikimo.
Pritarus teikiamam
pasiūlymui, savivaldybėms nereikės gauti privalomo Konkurencijos tarybos
leidimo dėl esminių, nenutrauktinų paslaugų užtikrinimo, o dėl kitų paslaugų
bus atliekama konkurencinga procedūra, užtikrinanti geriausią paslaugų kainos
ir kokybės santykį.
Pabrėžtina, kad esamas
reguliavimas apriboja savivaldybių galimybes vykdyti su savivaldybių
funkcijomis nesusijusią ūkinę komercinę veiklą, tačiau neužkerta galimybių
tinkamai vykdyti savivaldybių savarankiškųjų ir valstybės savivaldybėms
deleguotų funkcijų. Savivaldybėms atlikus konkurencingą procedūrą, t. y. ne
vėliau kaip per 6 mėnesius iki kreipimosi į Konkurencijos tarybą, nustačius,
kad privatus ūkio subjektas tokios pat paslaugos nevykdytų ekonomiškiau ir
efektyviau, savivaldybės gali steigti naujus juridinius asmenis ūkinės
veiklos vykdymui. Čia pažymėtina, kad su realiomis galiojančio teisinio
reguliavimo praktinio taikymo problemomis nėra susiduriama. Tą patvirtino ir
Konkurencijos taryba, kuri ne tik nagrinėja prašymus dėl savivaldybių valdomų
įmonių naujos ūkinės veiklos vykdymo, bet ir konsultuoja savivaldybes.
2. Siekiant teisinio aiškumo
įgyvendinant įstatymą, siūlytina nustatyti, kad nauja ūkine veikla laikoma
tokia ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai
nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo patikėti jam
tokią veiklą vykdyti.
3. Siekiant užtikrinti
kontrolės mechanizmą ir objektyvų įstatymo taikymą, taip užkirsti kelią
ekonomiškai nepagrįstam ir nebūtinam naujų savivaldybių juridinių asmenų
steigimui ir savivaldybėms nebūdingam ūkinės veiklos vykdymui, siūlytina
įtvirtinti reguliavimą pagal kurį savivaldybės steigdamos naujus juridinius
asmenis ūkinei veiklai vykdyti arba patikėdamos naujos ūkinės veiklos vykdymą
jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims, turėtų gauti
Konkurencijos tarybos sutikimą. Siekiant užtikrinti tinkamą savivaldos
funkcijų vykdymą, siūlyta nustatyti konkurencingos procedūros vykdymo tvarką
ir Konkurencijos sprendimų apskundimo tvarką.
4. Kaip perteklinės
atsisakytina įstatymo projekto nuostatos įtvirtinančios galimybę savivaldybei
konsultuotis su Konkurencijos taryba dėl šio įstatymo projekto nuostatų
taikymo. Pagal dabar galiojantį reguliavimą Konkurencijos taryba
bendradarbiauja su visomis Lietuvos institucijomis.
5. Siekiant teisinio aiškumo,
siūlytina patikslinti formuluotę nustatant, kad konkurencinga procedūra
turėtų būti atlikta ne vėliau kaip per 6 mėnesius iki prašymo Konkurencijos
tarybai pateikimo dienos, t. y. konkurencingos procedūros rezultatai turi
būti ne senesni nei 6 mėnesių.
6. Siekiant išvengti įstatymo
projektu siūlomo teisinio reguliavimo deklaratyvumo, siūlytina aiškiai
įtvirtinti, kad už nustatytų pareigų nevykdymą, konkurencijos principų
pažeidimą gali būti skiriamos sankcijos Konkurencijos įstatymo nustatyta
tvarka.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 2
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
Pakeisti 91
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„91 straipsnis.
Naujos ūkinės veiklos vykdymas
1. Savivaldybė gali priimti
sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, kai:
1) nauja ūkinė veikla yra
būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės bendruosius interesus ir
2) atsižvelgdami į savo
komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios veiklos nevykdytų arba
vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės bendruomenės
bendriesiems interesams patenkinti, ir tik
3) jeigu tokiu sprendimu nebus
teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų
grupės.
2. Jeigu nėra pažeidžiami šio
straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai, savivaldybė gali steigti naują
juridinį asmenį šiai ūkinei veiklai vykdyti arba pavesti naują ūkinę
veiklą vykdyti jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims,
tik gavusi išankstinį Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos sutikimą,
išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytas išimtis. Nauja ūkine veikla
laikoma tokia ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo
faktiškai nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo
patikėti jam tokią veiklą vykdyti Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas
po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat
po pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla
laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo per
pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo pavesti jam tokią veiklą
vykdyti priėmimo faktiškai nevykdė. Jeigu ūkinę veiklą vykdyti pavedama per
paskutinius trejus metus po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančiam
savivaldybės valdomam juridiniam asmeniui, bent vieno iš po juridinių asmenų
reorganizavimo pasibaigusių juridinių asmenų faktiškai vykdyta atitinkama
ūkinė veikla yra laikoma po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančio
juridinio asmens faktiškai vykdyta ūkine veikla.
3. Išankstinis Konkurencijos tarybos
sutikimas nebūtinas, jei nauja ūkinė veikla yra vandens tiekimo, nuotekų
valymo, šilumos tiekimo, keleivių vežimo vietinio (miesto) reguliaraus
susisiekimo maršrutais paslaugos.
4. Siekdama gauti šio straipsnio 2 dalyje
nurodytą Konkurencijos tarybos sutikimą, savivaldybė per 6 mėnesius iki
prašymo dėl sutikimo turi įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio subjektų
atrankos. Konkurencinga procedūra turi būti tokia, kad atskleistų, ar kiti
rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai,
atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti atitinkamos
veiklos vykdymą.
5. Teikdama Konkurencijos tarybai prašymą
dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus
dėl įvykdytos konkurencingos procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos
tarybos nurodytą informaciją.
6. Gavusi šio straipsnio 4 dalyje nurodytą
savivaldybės prašymą, Konkurencijos taryba sprendimą dėl sutikimo priima ne
vėliau kaip per 30 dienų nuo Konkurencijos tarybos nustatytus reikalavimus
atitinkančio savivaldybės prašymo gavimo dienos.
7. Konkurencijos taryba išduoda šio
straipsnio 2 dalyje nurodytą sutikimą, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo
dėl leidimo išdavimo įvykdė konkurencingą procedūrą ir jeigu šios procedūros
rezultatai rodo, kad kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti
ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, negali užtikrinti
tinkamos veiklos vykdymo.
8. Konkurencijos taryba neduoda šio
straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki
prašymo dėl leidimo išdavimo neįvykdė konkurencingos procedūros arba jeigu
įvykdytos konkurencingos procedūros rezultatai rodo, kad rinkoje veikiantys
ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo
komercinius interesus, gali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymą.
39.
Savivaldybės valdomi juridiniai asmenys gali pradėti vykdyti naują ūkinę
veiklą tik tuo atveju, kai šios veiklos vykdymas jiems
pavedamas savivaldybės sprendimu ir tik gavus Konkurencijos tarybos
sutikimą, nurodytą šio straipsnio 2 dalyje, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje
įtvirtintas veiklas, kurių vykdymui Konkurencijos tarybos sutikimas nėra
būtinas. negali savo iniciatyva pradėti vykdyti naujos ūkinės veiklos,
susijusios su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu
gyventojams. Šie juridiniai asmenys gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą,
susijusią su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu
gyventojams, tik tuo atveju, kai ši veikla jiems šio ir tokių juridinių
asmenų veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka pavedama vykdyti
savivaldybės sprendimu.
10. Jeigu šio straipsnio 4 dalyje nurodytai
konkurencingai procedūrai taikomi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų
įstatymo reikalavimai ir kompetentinga institucija įsiteisėjusiu sprendimu
nustato, kad vykdant šią konkurencingą procedūrą minėto įstatymo reikalavimai
buvo pažeisti, Konkurencijos taryba gali atšaukti pagal šio straipsnio 7 dalį
duotą sutikimą. Jeigu Konkurencijos taryba atšaukia savo sprendimą dėl duoto
sutikimo, savivaldybė privalo iš naujo kreiptis į Konkurencijos tarybą dėl
sutikimo šiame straipsnyje nustatyta tvarka.
11. Konkurencijos taryba nustato šio straipsnio
5 dalyje nurodytų prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo
teikimo ir nagrinėjimo tvarką ir tokių prašymų tipinę formą.
12.
Konkurencijos tarybos sprendimai, nurodyti šio straipsnio 7, 8 ir 10 dalyse,
gali būti skundžiami teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų
teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
13.
Savivaldybė steigdama naują juridinį asmenį arba pavesdama naujos ūkinės
veiklos vykdymą jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims
privalo užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę. Savivaldybei, pažeidusiai
šį principą gali būti skiriama bauda Konkurencijos įstatymo nustatyta tvarka.
|
Pritarti
iš dalies
|
Atsižvelgiant į komiteto argumentus,
išdėstytus dėl Seimo nario V. Sinkevičiaus pasiūlymo tam pačiam projekto
straipsniui, tikslinga patobulinti projekto 2 straipsnį ir jį
išdėstyti taip, kaip nurodyta prie minėto pasiūlymo.
|