LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKLIAVŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1725 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2481
2019-09-25 Nr. 109-P-32
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Valius Ąžuolas, Viktoras Rinkevičius, Vida Ačienė, Gintarė Skaistė, Vytautas Kamblevičius, Mykolas Majauskas. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, vyr. specialistė Agnė Gedraitytė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-09-14 Nr. XIIIP-2814 |
1 |
|
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad sumokėta valstybės ar vietinė rinkliava arba jos dalis grąžinama, jeigu paslaugos suteikiamos pažeidžiant susitarimą. Siūloma nuostata diskutuotina keliais aspektais. Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnis yra II skyriuje „Valstybės rinkliava“, t.y. šiame skyriuje yra nustatomi valstybės rinkliavos dydžiai, objektai, atleidimas nuo valstybės rinkliavos, valstybės rinkliavos lengvatos ir kiti su valstybės rinkliava susiję klausimai. Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 10 straipsnyje negali būti nustatomi atleidimo nuo vietinės rinkliavos pagrindai bei tvarka. Antra, pabrėžtina, kad valstybės rinkliava yra privaloma įmoka už valstybės ir vietos savivaldos institucijų, įstaigų, tarnybų ar organizacijų, išskyrus teismus, teikiamas paslaugas, išskyrus specialiuose įstatymuose nustatytas paslaugas, už kurias šiuose įstatymuose nustatyta tvarka numatytas kitoks atlyginimas. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad valstybės rinkliava imama už įstatymuose, Europos Sąjungos reglamentuose ar sprendimuose nustatytas institucijų teikiamas asmenims paslaugas. Vietinė rinkliava - savivaldybės tarybos sprendimu nustatyta privaloma įmoka, galiojanti tos savivaldybės teritorijoje. Atsižvelgiant į tai, kad valstybės ar vietinė rinkliava nėra mokama už atliktas paslaugas tam tikro susitarimo pagrindu, siūlomos projekto nuostatos tikslintinos. Trečia, nors projektu siūloma nustatyti prievolę grąžinti rinkliavą už netinkamai suteiktas paslaugas, tačiau nėra aišku, kokiu būdu, kokiais kriterijais remiantis ir kas nustatytų, jog buvo suteiktos netinkamos kokybės paslaugos. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos. Ketvirta, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalis numato, jog institucijai atsiradusią žalą už per mažai arba išvis nepaimtą rinkliavą atlygina atsakingi valstybės tarnautojai. Pastebėtina, kad nei iš projekto, nei iš projekto aiškinamojo rašto nėra aišku, kuris subjektas būtų atsakingas už atsiradusią žalą dėl grąžintos valstybės ar vietinės rinkliavos. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos. Penkta, neatsižvelgus į aukščiau pateiktas pastabas, atkreipiame dėmesį, jog projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatomos identiškos nuostatos – vietos rinkliavos grąžinimo tvarką nustato savivaldybės. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atsisakyti vienos iš nuostatų kaip perteklinės. |
Pritarti |
|
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-09-14, Nr. XIIIP-2814 |
3 |
|
|
2. Projekto nuostatos įsigaliotų 2019 m. sausio 1 d., tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje įtvirtintam principui, pagal kurį Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Atsižvelgiant į tai, koreguotina įstatymo įsigaliojimo data. |
Pritarti |
|
3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-09-14, Nr. XIIIP-2814 |
|
|
|
3. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projektą papildyti nuostatomis, kurios reglamentuotų iki įstatymo įsigaliojimo susiklosčiusius santykius dėl rinkliavų grąžinimo už netinkamai suteiktas paslaugas. |
Pritarti |
|
4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-09-14 Nr. XIIIP-2814 |
|
|
|
4. Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...> manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo. |
Pritarti |
|
5 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-09-14 Nr. XIIIP-2814 |
|
|
|
5. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas: 5.1. įstatymo projekto pavadinime vietoj formuluotės „10 STRAIPSNIO“ rašytina formuluotė „10 IR 12 STRAIPSNIŲ“, o žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas naujos eilutės centre;
|
Pritarti |
|
6 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-09-14 Nr. XIIIP-2814 |
3 |
|
|
5.2. projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“; |
Pritarti |
|
7 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-09-14 Nr. XIIIP-2814 |
3 |
|
|
5.3. kadangi projekto 3 straipsnis turi tik 2 dalis, atitinkamai pernumeruotina šio straipsnio antroji dalis. |
Pritarti |
|
8 |
Europos teisės departamentas prie LR teisingumo ministerijos 2018-09-17 |
|
|
|
Europos teisės departamentas išnagrinėjo Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Seimo posėdžių sekretoriato 2018 m. rugsėjo 7 d. raštu Nr. S-2018-6416 pateiktą Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP‑2481 (toliau – įstatymo projektas). Pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl pateikto projekto nuostatų atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Atsižvelgti |
|
9 |
Europos teisės departamentas prie LR teisingumo ministerijos 2018-09-17 |
|
|
|
Įstatymo projekto 2 straipsniu siūloma keisti galiojančio Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 12 straipsnio 1 dalies 4 punktą, todėl atitinkamai turėtų būti keičiamas ir įstatymo projekto pavadinimas į „Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII‑1725 10 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas“. |
Pritarti |
|
10 |
Europos teisės departamentas prie LR teisingumo ministerijos 2018-09-17 |
1 |
|
|
Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma papildyti galiojančio Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 10 straipsnio 1 dalį 3 punktu, numatančiu dar vieną atvejį, kada sumokėta valstybės ar vietinė rinkliava arba jos dalis grąžinama. Siūloma nustatyti, kad sumokėta valstybės ar vietinė rinkliava arba jos dalis grąžinama, jeigu paslaugos suteikiamos pažeidžiant susitarimą. Tačiau iš šios formuluotės nėra aišku, kokio susitarimo pažeidimas gali būti ir kokiais kriterijais bus nustatomas netinkamas paslaugos suteikimas. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai):
Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-2481(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2019-09-25 |
1 |
|
|
|
Atsižvelgiant į Vyriausybės 2019 m. rugpjūčio 7 d. nutarimo Nr. 827 2 dalies 2.1. punktą, Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2018 m. rugsėjo 14 d. 1 pastabą bei Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pasiūlymą, siūlome išbraukti įstatymo projekto 1 straipsnį, įstatymo projekto 2 straipsnį laikyti 1 straipsniu.
|
Pritarti |
|
2 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2019-09-25 |
1 |
|
|
N |
Atsižvelgiant į Vyriausybės 2019 m. rugpjūčio 7 d. nutarimo Nr. 827 2 dalies 2.2. punktą, siūlome Įstatymo projekto 2 straipsnį laikyti įstatymo projekto 1 straipsniu ir keičiamo Rinkliavų įstatymo 12 straipsnį papildyti 6 punktu ir 1 straipsnį išdėstyti taip: ,,1 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 12 straipsnio 4 punktą, papildyti 6 punktu ir jį išdėstyti taip: ,,12 straipsnis. Vietinių rinkliavų nustatymas Savivaldybės taryba savo sprendimu tvirtina vietinės rinkliavos nuostatus, kuriuose nustato: 1) vietinės rinkliavos dydį; 2) vietinės rinkliavos mokėjimo tvarką; 3) vietinės rinkliavos lengvatas; 4)
vietinės rinkliavos grąžinimo 5) delspinigių dydį, jų apskaičiavimo, mokėjimo tvarką ir atleidimo nuo delspinigių atvejus. 6) vietinės rinkliavos, nustatytos šio įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 8 punkte, mokėtojui numatytos teikti paslaugos kokybės reikalavimus ir (ar) teikimo sąlygas (apimtį, asortimentą, terminus, periodiškumą ir kt.), taip pat kriterijus ir subjektą, kuris įgaliotas vertinti (nustatyti), ar yra (nėra) pažeisti šios paslaugos teikimo kokybės reikalavimai ir (ar) teikimo sąlygos.“
|
Pritarti |
|
3 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2019-09-25 |
2 |
|
|
N |
Atsižvelgiant į LRV 2019 m. rugpjūčio 7 d. nutarimo Nr. 827 2 dalies 2.3. punktą, siūlome papildyti Įstatymo projektą 2 straipsniu, papildant keičiamą Rinkliavų įstatymą nauju 132 straipsniu ir jį išdėstyti taip: ,,2 straipsnis. Įstatymo papildymas 132 straipsniu Papildyti įstatymą 132 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „132 straipsnis. Vietinės rinkliavos grąžinimas Sumokėta vietinė rinkliava arba jos dalis grąžinama šiais atvejais: 1) kai sumokėta daugiau, negu nustatyta vietinės rinkliavos nuostatuose; 2) jeigu paslauga nesuteikta; 3) jeigu paslauga suteikta, bet pažeidžiant vietinės rinkliavos nuostatuose nustatytus šios paslaugos kokybės reikalavimus ir (ar) teikimo sąlygas.“; |
Pritarti |
|
4 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2019-09-25 |
3 |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalį ir Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalį Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo jų paskelbimo dienos, bei Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 pastabą ir Vyriausybės 2019 m. rugpjūčio 7 d. nutarimo Nr. 827 2 dalies 5 punktą , siūlome pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: ,,3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2020 m. liepos 1 d. 2. Savivaldybių tarybos iki 2020 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|
Pritarti |
|
5 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2019-09-25 |
|
|
|
|
Atsižvelgiant į Teisės departamento 2019 m. rugsėjo 14 d. 5 pastabą, Vyriausybės 2019 m. rugpjūčio 7 d. nutarimo Nr. 827 2.3. pasiūlymą bei Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymus, siūlome pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip: ,,LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKLIAVŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1725 10 , 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 132 STRAIPSNIU ĮSTATYMAS“
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už –3, prieš –0, susilaikė –3. Komiteto pirmininko lemiamas balsas.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Palionis, Kęstutis Glaveckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: Negauta
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-2481(2), jo lyginamasis variantas Nr. XIIIP-2481(2).
Komiteto pirmininkas Valius Ąžuolas
Komiteto biuro patarėja J. Alasevičienė
Komiteto biuro vyriausioji specialistė Agnė Gedraitytė