Projekto Nr. XIVP-983(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
BANKŲ ĮSTATYMO NR. IX-2085 2, 9, 16, 48, 52, 57, 59, 67, 701, 72, 87 STRAIPSNIŲ, PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 703 STRAIPSNIU
ĮSTATYMAS
2021 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Europos bankininkystės institucija – 2010 m.
lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1093/2010,
kuriuo įsteigiama Europos priežiūros institucija (Europos bankininkystės
institucija), iš dalies keičiamas Sprendimas Nr. 716/2009/EB ir
panaikinamas Komisijos sprendimas 2009/78/EB (OL 2010 L 331, p. 12) (su
visais pakeitimais), įsteigta institucija.“
2. Pakeisti 2 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Europos sisteminės rizikos valdyba – 2010 m.
lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1092/2010 dėl
Europos Sąjungos finansų sistemos makrolygio rizikos ribojimo priežiūros ir
Europos sisteminės rizikos valdybos įsteigimo (OL 2010 L 331, p. 1)
įsteigta institucija.“
2. Pakeisti 2 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
„12. Kitos šio Įstatymo sąvokos suprantamos taip, kaip
jos apibrėžtos Finansų įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos finansinio
tvarumo įstatyme, Lietuvos Respublikos vertybinių popierių įstatyme, 2013 m.
birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 575/2013
dėl prudencinių reikalavimų kredito įstaigoms ir investicinėms įmonėms ir
kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 648/2012 (OL 2013 L 176, p.
1) (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 575/2013) (su visais
pakeitimais) ir 2012 m. liepos 4 d. Europos Parlamento ir Tarybos
reglamente (ES) Nr. 648/2012 dėl ne biržos išvestinių finansinių priemonių,
pagrindinių sandorio šalių ir sandorių duomenų saugyklų (OL 2012 L 201, p.
1) (su visais pakeitimais).“
2 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 9 straipsnio 6 dalies 11 punktą ir jį išdėstyti taip:
„11) valdymo ir organizacinės struktūros aprašymas, kuriame nurodoma banko patronuojančioji įmonė, finansų kontroliuojančioji bendrovė ir mišrios veiklos finansų kontroliuojančioji įmonė, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos įmonių, priklausančių finansų konglomeratui, papildomos priežiūros įstatyme, jeigu bankas priklauso finansinei grupei;“.
3 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas
Papildyti 16 straipsnį 8 dalimi:
„8. Užsienio banko filialas kartą per metus priežiūros institucijai teikia:
1) duomenis apie bendrą užsienio banko filialo turtą;
2) duomenis apie likvidųjį turtą;
3) duomenis apie nuosavų lėšų sumą;
4) duomenis apie taikomas indėlių apsaugos priemones;
5) duomenis apie rizikos valdymo sistemą;
6) duomenis apie valdymo ir organizacinę struktūrą;
7) taikomų atitikties reikalavimų atkūrimo planus;
8) kitą informaciją, kurios priežiūros institucijai reikia filialo veiklai stebėti.“
4 straipsnis. 48 straipsnio pakeitimas
Pripažinti netekusia galios 48 straipsnio 4 dalį.
4. Paskirstymui iš kapitalo rezervų taikomi
priežiūros institucijos vadovaujantis Europos Sąjungos teisės aktais nustatyti
apribojimai.
5 straipsnis. 52 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 52 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Skolinimas banko vadovams, su banko vadovais
jais artimos giminystės, taip pat svainystės ryšiais susijusiems
asmenims ir juridiniams asmenims, kurių kvalifikuotąją įstatinio
kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį turi banko vadovai, su jais
artimos giminystės, svainystės ryšiais susiję asmenys arba kuriuose šie asmenys
yra vadovai, negali viršyti banko stebėtojų tarybos nustatytų dydžių. Tokio
skolinimo sąlygas ir tvarką turi patvirtinti banko stebėtojų taryba.“
6 straipsnis. 57 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 57 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Priežiūros institucijos teisės aktai nustato mišrios
veiklos finansų kontroliuojančiosios įmonės, apibrėžtos Įmonių, priklausančių
finansų konglomeratui, papildomos priežiūros įstatyme, įtraukimo į detalią jungtinės
(konsoliduotos) priežiūros tvarką
ir sąlygas ir tvarką, mišrios
veiklos finansų kontroliuojančiosios įmonės, kaip ji apibrėžta Įmonių,
priklausančių finansų konglomeratui, papildomos priežiūros įstatyme, įtraukimo
į jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atvejus, taip
pat atvejus, kada finansinei grupei priklausančioms finansų įstaigoms
jungtinė (konsoliduota) priežiūra netaikoma, taip pat ir atvejus,
kada į finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą įtraukiamos ir
finansinei grupei nepriklausančios įmonės.“
7 straipsnis. 59 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 59 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„59 straipsnis. Jungtinė (konsoliduota) priežiūra
1. Šio Įstatymo 64 straipsnyje nurodyta priežiūros
institucija atlieka visos finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą,
išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytus atvejus.
2. Jeigu priežiūros institucijos išduotą licenciją
turintis bankas priklauso finansinei grupei, į kurią įeina bent vienas kitoje
Europos Sąjungos valstybėje narėje licencijuotas užsienio bankas, visos
finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atliekanti institucija
nustatoma su kitų Europos Sąjungos valstybių narių priežiūros institucijomis
sudarytų susitarimų pagrindu arba vadovaujantis priežiūros institucijos teisės
aktuose nustatytais kriterijais.
3. Jeigu priežiūros institucijos išduotą licenciją
turintis bankas priklauso finansinei grupei, kurioje globojanti grupės įstaiga
priklauso valstybės, nesančios Europos Sąjungos valstybe nare, jurisdikcijai,
šio Įstatymo 64 straipsnyje nurodyta priežiūros institucija jungtiniu
(konsoliduotu) pagrindu prižiūri tik finansinės grupės dalį, kurioje išduotą licenciją
turintis bankas yra globojanti grupės įstaiga.
4. Finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą)
priežiūrą atliekanti priežiūros institucija jungtinės (konsoliduotos)
priežiūros tikslu gali iš asmenų, nurodytų šio Įstatymo 58 straipsnio 2 dalyje,
kreipdamasi tiesiogiai ar per prižiūrimą banką, reikalauti priežiūros
institucijai reikalingų ataskaitų, duomenų arba informacijos, o šie privalo
juos pateikti. Priežiūros institucijos reikalavimu pateikiamos finansinės
ataskaitos privalo būti patvirtintos auditoriaus. Tokią pačią teisę gauti
informaciją priežiūros institucija turi ir tuo atveju, jei ji pati neatlieka
finansinės grupės jungtinės (konsoliduotos) priežiūros, tačiau informacijos
prašo finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atliekanti kitos
Europos Sąjungos valstybės narės priežiūros institucija. Šioje dalyje nustatyta
teisė gauti informaciją nereiškia, kad priežiūros institucija atlieka šio
Įstatymo 58 straipsnio 2 dalyje nurodytų asmenų, kurie nėra bankai, veiklos
priežiūrą.
5. Bankui pagal šio Įstatymo 48 straipsnį ir
Reglamentą (ES) Nr. 575/2013 nustatyti rizikos apribojimai jungtiniu
(konsoliduotu) pagrindu taikomi visai finansinei grupei.
6. Finansinėje grupėje, kuriai taikoma jungtinė
(konsoliduota) priežiūra, turi būti tokia rizikos valdymo ir vidaus kontrolės
sistema, įskaitant patikimas apskaitos tvarkymo ir ataskaitų rengimo
procedūras, kuri užtikrintų prieigą prie visų tos finansinės grupės narių
ataskaitų, duomenų ir informacijos, reikalingų sudarant konsoliduotųjų
finansinių ataskaitų rinkinius ir atliekant jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą.
7. Jeigu banką globojanti (patronuojanti) įmonė yra
mišrią veiklą vykdanti kontroliuojančioji (holdingo) bendrovė, priežiūros
institucija turi teisę atlikti tarp banko ir mišrią veiklą vykdančios
kontroliuojančiosios (holdingo) bendrovės bei banko ir kitų šios bendrovės
globojamų (patronuojamų) įmonių sudaromų sandorių priežiūrą, įvertindama jų
rizikos valdymą ir vidaus kontrolę.
8. Jeigu priežiūros institucijos išduotą licenciją
turintis bankas priklauso finansinei grupei, kuriai taikoma jungtinė
(konsoliduota) priežiūra, priežiūros institucija turi glaudžiai bendradarbiauti
ir keistis priežiūros funkcijai atlikti reikalinga informacija su kitų Europos
Sąjungos valstybių narių priežiūros institucijomis, atliekančiomis įmonių,
kurioms taikoma jungtinė (konsoliduota) priežiūra, veiklos priežiūrą. Jeigu
priežiūros institucija yra atsakinga už finansinės grupės, kuriai priklauso ir
kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse licencijuoti užsienio bankai,
jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą, ji sudaro priežiūros institucijų kolegiją,
kurios paskirtis – užtikrinti bendradarbiavimą ir pasikeitimą informacija tarp
Lietuvos Respublikos ir kitų Europos Sąjungos valstybių narių priežiūros
institucijų ir Europos bankininkystės institucijos, o prireikus ir kitų
užsienio valstybių priežiūros institucijų. Be to, Lietuvos Respublikoje
susidarius kritinei situacijai, įskaitant Reglamento (ES) Nr. 1093/2010
18 straipsnyje numatytą atvejį arba neigiamus pokyčius finansų rinkose,
kuri kelia galimą grėsmę rinkos likvidumui ir finansinės sistemos stabilumui
bet kurioje kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje, kurioje yra licencijuoti
finansinei grupei priklausantys subjektai arba kurioje yra įsteigti pagal šio
Įstatymo 701 straipsnį svarbiais paskelbti filialai, priežiūros
institucija, jeigu ji atlieka finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą)
priežiūrą, iš karto, kai tik praktiškai tai įmanoma padaryti, atsižvelgdama į
Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 43 straipsnio nuostatas įspėja
Europos bankininkystės instituciją, Europos sisteminės rizikos valdybą, Europos
centrinių bankų sistemos centrinius bankus ir Lietuvos Respublikos finansų
ministeriją bei kitos Europos Sąjungos valstybės narės centrinės valdžios institucijas,
dalyvaujančias rengiant teisės aktus, susijusius su kredito įstaigų, finansų
įstaigų, investicines ir draudimo paslaugas teikiančių bendrovių priežiūra, ir
praneša visą informaciją, kuri yra esminė jų funkcijoms atlikti.
Bendradarbiavimą su kitų Europos Sąjungos valstybių narių priežiūros
institucijomis, priežiūros institucijų kolegijų sudarymą ir veiklą bei kitas
papildomas užduotis reglamentuoja priežiūros institucijos teisės aktai.
9. Valstybėje ne Europos Sąjungos narėje įsteigta
globojama (patronuojama) įmonė gali būti atleista nuo šiame Įstatyme ir
priežiūros institucijos teisės aktuose nustatytų jungtiniu (konsoliduotu)
pagrindu atsirandančių riziką ribojančių reikalavimų laikymosi, jei globojanti
grupės įstaiga ar mišrią veiklą vykdanti finansų kontroliuoja.
1. Šio Įstatymo 64 straipsnyje nurodyta priežiūros institucija atlieka visos finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą, išskyrus šio straipsnio 2–5 dalyse nustatytus atvejus.
2. Jeigu priežiūros institucijos išduotą licenciją turintis bankas priklauso finansinei grupei, į kurią įeina bent vienas kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje licencijuotas užsienio bankas, visos finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atliekanti institucija nustatoma su kitų Europos Sąjungos valstybių narių priežiūros institucijomis sudarytų susitarimų pagrindu arba vadovaujantis priežiūros institucijos teisės aktuose nustatytais kriterijais.
3. Jeigu priežiūros institucijos išduotą licenciją turintis bankas priklauso finansinei grupei, kurioje globojanti grupės įstaiga priklauso valstybės, kuri nėra Europos Sąjungos valstybė narė, jurisdikcijai, šio Įstatymo 64 straipsnyje nurodyta priežiūros institucija jungtiniu (konsoliduotu) pagrindu prižiūri tik tą dalį finansinės grupės, kurioje išduotą licenciją turintis bankas yra globojanti grupės įstaiga.
4. Jeigu konsolidavimą reikia atlikti pagal Reglamento (ES) Nr. 575/2013 18 straipsnio 3 ar 6 dalį, jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atlieka banko, kurio bendras balansas yra didžiausias, priežiūros institucija.
5. Jeigu finansinei grupei priklauso daugiau negu vienas Europos Sąjungos valstybėse narėse licencijuotas bankas, jungtinės (konsoliduotos) priežiūros institucija yra ta Europos Sąjungos valstybės narės priežiūros institucija, kuri individualiai prižiūri vieną arba daugiau finansinės grupės bankų, kurių bendras balansas yra didesnis už bankų, kuriuos individualiai prižiūri kita priežiūros institucija, bendrą balansą.
6. Finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atliekanti priežiūros institucija jungtinės (konsoliduotos) priežiūros tikslu gali iš asmenų, nurodytų šio Įstatymo 58 straipsnio 2 dalyje, kreipdamasi tiesiogiai ar per prižiūrimą banką, reikalauti priežiūros institucijai reikalingų ataskaitų, duomenų arba informacijos, o šie privalo juos pateikti. Priežiūros institucijos reikalavimu pateikiamos finansinės ataskaitos privalo būti patvirtintos auditoriaus. Tokią pačią teisę gauti informaciją priežiūros institucija turi ir tuo atveju, jeigu ji pati neatlieka finansinės grupės jungtinės (konsoliduotos) priežiūros, tačiau informacijos prašo finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą atliekanti kitos Europos Sąjungos valstybės narės priežiūros institucija. Šioje dalyje nustatyta teisė gauti informaciją nereiškia, kad priežiūros institucija atlieka šio Įstatymo 58 straipsnio 2 dalyje nurodytų asmenų, kurie nėra bankai, veiklos priežiūrą.
7. Bankui pagal šio Įstatymo 48 straipsnį ir Reglamentą (ES) Nr. 575/2013 nustatyti rizikos apribojimai jungtiniu (konsoliduotu) pagrindu taikomi visai finansinei grupei.
8. Finansinėje grupėje, kuriai taikoma jungtinė (konsoliduota) priežiūra, turi būti tokia rizikos valdymo ir vidaus kontrolės sistema, įskaitant patikimas apskaitos tvarkymo ir ataskaitų rengimo procedūras, kuri užtikrintų prieigą prie visų tos finansinės grupės narių ataskaitų, duomenų ir informacijos, reikalingų sudarant konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinius ir atliekant jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą.
9. Jeigu banko patronuojančioji įmonė yra mišrios veiklos finansų kontroliuojančioji įmonė, priežiūros institucija turi teisę atlikti tarp banko ir mišrios veiklos finansų kontroliuojančiosios įmonės bei kitų šios įmonės patronuojamųjų įmonių sudaromų sandorių priežiūrą, įvertindama jų rizikos valdymą ir vidaus kontrolę.
10. Jeigu priežiūros institucijos išduotą licenciją turintis bankas priklauso finansinei grupei, kuriai taikoma jungtinė (konsoliduota) priežiūra, priežiūros institucija turi glaudžiai bendradarbiauti ir keistis priežiūros funkcijai atlikti reikalinga informacija su kitų Europos Sąjungos valstybių narių priežiūros institucijomis, atliekančiomis įmonių, kurioms taikoma jungtinė (konsoliduota) priežiūra, veiklos priežiūrą. Jeigu priežiūros institucija yra atsakinga už finansinės grupės, kuriai priklauso ir kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse licencijuoti užsienio bankai, jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą, ji sudaro priežiūros institucijų kolegiją, kurios paskirtis – užtikrinti bendradarbiavimą ir keitimąsi informacija tarp Lietuvos Respublikos ir kitų Europos Sąjungos valstybių narių priežiūros institucijų ir Europos bankininkystės institucijos, o prireikus ir tarp kitų užsienio valstybių priežiūros institucijų. Be to, Lietuvos Respublikoje susidarius kritinei situacijai, įskaitant Reglamento (ES) Nr. 1093/2010 18 straipsnyje nurodytą atvejį arba neigiamus pokyčius finansų rinkose, kuri kelia galimą grėsmę rinkos likvidumui ir finansų sistemos stabilumui bet kurioje kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje, kurioje yra licencijuoti finansinei grupei priklausantys subjektai arba kurioje yra įsteigti pagal šio Įstatymo 701 straipsnį svarbiais paskelbti filialai, priežiūros institucija, jeigu ji atlieka finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą, iš karto, kai tik praktiškai įmanoma tai padaryti, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 43 straipsnio nuostatas, įspėja Europos bankininkystės instituciją, Europos sisteminės rizikos valdybą, Europos centrinių bankų sistemos centrinius bankus, Lietuvos Respublikos finansų ministeriją ir kitos Europos Sąjungos valstybės narės centrinės valdžios institucijas, dalyvaujančias rengiant teisės aktus, susijusius su kredito įstaigų, finansų įstaigų, investicines ir draudimo paslaugas teikiančių bendrovių priežiūra, ir pateikia visą informaciją, kuri yra esminė jų funkcijoms atlikti. Bendradarbiavimą su kitų Europos Sąjungos valstybių narių priežiūros institucijomis, priežiūros institucijų kolegijų sudarymą ir veiklą bei kitas papildomas užduotis nustato priežiūros institucijos teisės aktai.
11. Jeigu priežiūros institucija yra atsakinga už kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje licencijuotos banko patronuojančiosios įmonės, finansų kontroliuojančiosios bendrovės patronuojančiąją įmoną arba mišrios veiklos finansų kontroliuojančiąją įmonę, kaip ji apibrėžta Įmonių, priklausančių finansų konglomeratui, papildomos priežiūros įstatyme, patronuojančios įmonės konsoliduotą (jungtinę) priežiūrą, kai visų tarpvalstybinių patronuojamųjų įmonių pagrindinės buveinės yra užsienio valstybėse ir užsienio valstybių konsoliduotos priežiūros institucijoms taikomi reikalavimai saugoti informaciją yra ne mažesni, negu nustatyta šiame Įstatyme, ji sudaro priežiūros institucijų kolegiją, kurios paskirtis – užtikrinti Lietuvos Respublikos ir kitų užsienio valstybių priežiūros institucijų bendradarbiavimą ir keitimąsi informacija.
12. Valstybėje, kuri nėra Europos Sąjungos valstybė narė, įsteigta patronuojamamoji įmonė gali būti atleista nuo šiame Įstatyme ir priežiūros institucijos teisės aktuose nustatytų jungtiniu (konsoliduotu) pagrindu atsirandančių riziką ribojančių reikalavimų laikymosi, jeigu patronuojačioji įmonė priežiūros institucijai įrodo, kad šių reikalavimų laikymasis pažeistų tos valstybės, kurioje įsteigta patronuojamoji įmonė, teisinį reguliavimą arba šių reikalavimų laikytis neįmanoma dėl kitų priežasčių.
13. Jeigu grupės, kurios patronuojančioji įmonė yra mišrios veiklos finansų kontroliuojančioji įmonė, konsoliduotą (jungtinę) priežiūrą atliekanti Lietuvos Respublikos priežiūros institucija nėra koordinatorė, nustatyta pagal Įmonių, priklausančių finansų konglomeratui, papildomos priežiūros įstatymo 13 straipsnį, Lietuvos Respublikos priežiūros institucija bendradarbiauja su koordinatoriumi ir prireikus su juo privalo sudaryti ir įgyvendinti susitarimus dėl koordinavimo ir bendradarbiavimo.“
8 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 67 straipsnio 2 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:
„6) sumažinti su banko veikla, produktais ir sistemomis, įskaitant tretiesiems asmenims perduotą veiklą, susijusias rizikas;“.
2. Papildyti 67 straipsnio 2 dalį 22 punktu:
„22) pateikti priežiūros reikalavimų laikymosi atkūrimo planą, parengtą pagal šio Įstatymo ir Reglamento (ES) Nr. 575/2013 reikalavimus, ir nustatyti galutinį šio plano įgyvendinimo terminą, įskaitant to plano patobulinimus atsižvelgiant į jo taikymo sritį ir galutinį įgyvendinimo terminą.“
3. Pakeisti 67 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Pagal šio straipsnio 2 dalį dalies 2 ir 11 punktus nustatant
tinkamą individualaus kapitalo reikalavimo dydį ar tinkamus kapitalo rezervų
dydžius, taip pat specialius likvidumo reikalavimus, atsižvelgiama į
kiekybinius ir kokybinius priežiūrinio tikrinimo ir vertinimo rezultatus,
sisteminės rizikos įvertinimą, banko valdymo struktūrą, rizikos nustatymo,
valdymo, vidaus kontrolės procesus.“
4. Papildyti 67 straipsnį nauja 8 dalimi:
„8. Šio straipsnio 2 dalies 10 punkte nustatytas privalomas nurodymas gali būti duodamas, jeigu bankas tos pačios prašomos informacijos priežiūros institucijai nėra pateikęs ar neteikia kitais būdais ar forma.“
5. Buvusias 67 straipsnio 8‒14 dalis laikyti atitinkamai 9‒15 dalimis.
6. Papildyti 67 straipsnį 16 dalimi:
„16. Priežiūros institucija pertvarkymo instituciją informuoja apie pagal šio straipsnio 2 dalies 2 punkte nustatytus papildomo kapitalo reikalavimo dydžius.“
9 straipsnis. 701 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 701 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Siekdama bendradarbiauti atliekant banko, kuris turi
svarbių filialų kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, priežiūrą ir keistis
informacija pagal šio straipsnio 5 ir 6 dalis, priežiūros institucija sudaro
priežiūros institucijų kolegiją (jeigu priežiūros institucijų kolegija pagal
šio Įstatymo 59 straipsnio 8 10 dalį nėra sudaryta dėl visos finansinės grupės, kuriai priklauso
svarbiu pripažintą filialą įsteigęs bankas). Priežiūros institucijų kolegija
sudaroma vadovaujantis sutartimis, sudarytomis su Europos Sąjungos valstybių
narių, kuriose įsteigti svarbiais pripažinti filialai, priežiūros
institucijomis, ir veikia jomis vadovaujantis vadovaudamasi
sutartimis, sudarytomis su Europos Sąjungos valstybių narių, kuriose
įsteigti svarbūs filialai, priežiūros institucijomis. Priežiūros
institucija sprendžia, kurios priežiūros institucijos dalyvauja kolegijos
posėdžiuose arba konkrečioje kolegijos veikloje. Planuodama ir koordinuodama
priežiūros institucijų kolegijos veiklą priežiūros institucija atsižvelgia į
priimamų sprendimų svarbą ir galimą jų poveikį priežiūros institucijų
kolegijoje dalyvaujančioms priežiūros institucijoms, visų pirma į galimą
poveikį kitų suinteresuotų Europos Sąjungos valstybių narių finansų sistemos
stabilumui ir šio straipsnio 5 ir 6 dalyse nurodytoms pareigoms. Visi
priežiūros institucijų kolegijos nariai iš anksto informuojami apie
organizuojamus kolegijos posėdžius, pagrindinius klausimus ir veiklą, kuri bus
aptariama posėdžio metu, o posėdžiui įvykus – apie visus veiksmus, kurių buvo
imtasi posėdžio metu, arba apie visas įvykdytas priemones.“
10 straipsnis. Įstatymo papildymas 703 straipsniu
Papildyti Įstatymą 703 straipsniu:
„703 straipsnis. Bendradarbiavimas su užsienio valstybėje licencijuoto banko, įsteigusio Lietuvos Respublikoje filialą, priežiūros institucija
Lietuvos priežiūros institucija bendradarbiauja su užsienio valstybėje licencijuoto banko, įsteigusio Lietuvos Respublikoje filialą, priežiūros institucija. Lietuvos priežiūros institucija ir užsienio valstybėje licencijuoto banko, įsteigusio Lietuvos Respublikoje filialą, priežiūros institucija atlieka užsienio valstybės grupės veiklos Europos Sąjungoje priežiūrą, neleidžia išvengti reikalavimų, taikytinų užsienio valstybių grupėms pagal šį Įstatymą ir Reglamentą (ES) Nr. 575/2013, taikymo ir siekia, kad nebūtų daromas žalingas poveikis Europos Sąjungos finansiniam stabilumui.“
11 straipsnis. 72 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 72 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Bylose, kuriose nagrinėjami skundai (prašymai) dėl
Lietuvos banko sprendimo taikyti šio straipsnio 1 dalies 8–11 punktuose ir 3
dalies 2 ir 3 punktuose nustatytas poveikio priemones, negali būti taikomos
reikalavimo užtikrinimo priemonės, numatytos Lietuvos Respublikos
administracinių bylų teisenos įstatymo 71 70 straipsnio 3 dalies
1 ir 3 punktuose.“
12 straipsnis. 87 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 87 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„87 straipsnis. Kreditorių reikalavimų tenkinimo eilė
1. Pirmąja eile tenkinami darbuotojų reikalavimai, susiję su darbo santykiais.
2. Antrąja eile tenkinami reikalavimai dėl apdraustųjų indėlių, taip pat valstybės įmonės „Indėlių ir investicijų draudimas“ reikalavimai dėl išlaidų, susijusių su Indėlių draudimo fondo lėšų panaudojimu pagal Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymą ir (arba) Finansinio tvarumo įstatymą.
3. Trečiąja eile tenkinami reikalavimai dėl mokesčių ir kitų mokėjimų į biudžetą bei valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo įmokų, dėl suteiktų paskolų, gautų valstybės vardu ir su valstybės garantija, taip pat Garantinio fondo administratoriaus ir (ar) valstybei atstovaujančių institucijų atgręžtiniai reikalavimai.
4. Ketvirtąja eile tenkinami fizinių asmenų ir labai mažų, mažų ir vidutinių įmonių, kaip jos apibrėžtos Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, reikalavimai dėl indėlių dalies, viršijančios draudžiamą sumą, numatytą Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymo 4 straipsnyje, ir fizinių asmenų ir labai mažų, mažų ir vidutinių įmonių reikalavimai dėl indėlių, kurie būtų laikomi reikalavimus atitinkančiais indėliais, jeigu būtų laikomi Lietuvos Respublikoje įsisteigusiuose bankuose, o ne jų filialuose, esančiuose trečiosiose valstybėse.
5. Penktąja eile tenkinami kiti banko kreditorių reikalavimai, išskyrus šio straipsnio 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 ir 9 dalyse nurodytus reikalavimus.
6. Šeštąja eile tenkinami kreditorių reikalavimai dėl skolos priemonių – obligacijų ar kitų formų perduodamos skolos, finansinių priemonių, kuriomis sukuriama arba pripažįstama skola (toliau šiame straipsnyje bet kuri (kurios) iš jų atskirai ar visos kartu – skolos priemonės), – jeigu jos atitinka visas šias sąlygas:
1) skolos priemonių pradinis sutartinis terminas yra bent vieni metai;
2) skolos priemonės nėra išvestinės finansinės priemonės ir jų sudedamąja dalimi nėra įterptosios išvestinės finansinės priemonės. Šiame punkte nurodytomis skolos priemonėmis, kurių sudedamąja dalimi yra įterptosios išvestinės finansinės priemonės, nelaikomos kintamosios palūkanų normos skolos priemonės, jeigu kintamoji palūkanų norma nustatyta taikant plačiai naudojamą pagrindinę palūkanų normą, ir emitento nacionaline valiuta neišreikštos skolos priemonės, jeigu pagrindinė skolos suma, grąžinama jos dalis ir palūkanos išreikštos ta pačia valiuta;
3) sutartiniuose dokumentuose,
susijusiuose su emisija, ir prospekte, susijusiame
su emisija, kai jis rengiamas,
nustatyta, kad skolos priemonės turėtojo reikalavimas bus tenkinamas šioje
dalyje nustatyta šeštąja eile.
7. Septintąja eile tenkinami kreditorių reikalavimai dėl
bankui suteiktų pasitikėtinių (subordinuotų) paskolų ir banko išleistų ne
nuosavybės vertybinių popierių, kurie turi visus pasitikėtinės (subordinuotos)
paskolos požymius, išskyrus šio straipsnio 8 dalyje ir 9 dalyse nurodytus
reikalavimus.
8. Aštuntąja eile tenkinami kreditorių reikalavimai dėl banko
išleistų ne nuosavybės vertybinių popierių, kurie turi visus pasitikėtinės
(subordinuotos) paskolos požymius ir kurių įsigijimo sandoriuose numatyta, kad
pagal juos reikalavimai tenkinami tik po kitų banko kreditorių reikalavimų,
įskaitant reikalavimus dėl bankui suteiktų pasitikėtinių (subordinuotų) paskolų
ir kitų banko išleistų ne nuosavybės vertybinių popierių, kurie turi visus
pasitikėtinės (subordinuotos) paskolos požymius. kapitalo priemonių, atitinkančių Reglamento (ES) Nr.
575/2013 63 straipsnyje nustatytas sąlygas. Jeigu
šioje dalyje nurodyta kapitalo priemonė tik iš dalies pripažįstama nuosavomis
lėšomis, visi iš tokios priemonės kylantys reikalavimai tenkinami šioje dalyje
nustatyta eile.
9. Devintąja eile tenkinami banko akcininkų, turinčių
banko kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį, banko
stebėtojų tarybos narių, banko valdybos narių ir banko administracijos vadovų
reikalavimai. kreditorių
reikalavimai dėl kapitalo priemonių, atitinkančių Reglamento (ES) Nr. 575/2013
52 straipsnio 1 dalyje nustatytas sąlygas. Jeigu
šioje dalyje nurodyta kapitalo priemonė tik iš dalies pripažįstama nuosavomis
lėšomis, visi iš tokios priemonės kylantys reikalavimai tenkinami šioje dalyje
nustatyta eile.“
13 straipsnis. Įstatymo priedo pakeitimas
Pakeisti Įstatymo priedą ir jį išdėstyti taip:
„Lietuvos Respublikos
bankų įstatymo
priedas
ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI
1. 1983 m. birželio 13 d. Septintoji Tarybos
direktyva 83/349/EEB, pagrįsta Sutarties 54 straipsnio 3 dalies g punktu, dėl
konsoliduotos atskaitomybės, (OL 2004 m. specialusis leidimas, 17 skyrius, 1 tomas, p.
58)
21. 1986 m. gruodžio 8 d. Tarybos Direktyva 86/635/EEB dėl bankų ir
kitų finansų įstaigų metinės finansinės atskaitomybės ir konsoliduotos
finansinės atskaitomybės, su paskutiniais pakeitimais,
padarytais 2003 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva
2003/51/EB. (OL 2004 m. specialusis leidimas, 6
skyrius, 1 tomas, p. 157)
32. 1989 m. vasario 13 d. Tarybos Direktyva 89/117/EEB dėl valstybėje
narėje įsteigtų kredito ir finansų įstaigų, kurių pagrindinės buveinės yra
kitoje valstybėje narėje, filialų prievolių, susijusių su metinės finansinės
atskaitomybės dokumentų skelbimu (OL 2004 m. specialusis leidimas,
6 skyrius, 1 tomas, p. 213).
43. 2001 m. balandžio 4 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva
2001/24/EB dėl kredito įstaigų reorganizavimo ir likvidavimo su paskutiniais
pakeitimais, padarytais 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos
direktyva 2014/59/ES (OL 2004 m. specialusis leidimas, 6
skyrius, 4 tomas, p. 15).
5. 2001 m. rugsėjo 27 d. Europos Parlamento ir
tarybos Direktyva 2001/65/EB, iš dalies keičianti Direktyvas 78/660/EEB,
83/349/EEB ir 86/635/EEB, dėl vertinimo taisyklių rengiant tam tikrų bendrovių,
taip pat bankų ir kitų finansų įstaigų metinę ir konsoliduotą atskaitomybę,
(OL 2004 m. specialusis leidimas, 17 skyrius, 1 tomas, p. 245).
6. 2007 m. rugsėjo 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos
direktyva 2007/44/EB, iš dalies keičianti Tarybos direktyvą 92/49/EEB ir
direktyvas 2002/83/EB, 2004/39/EB, 2005/68/EB ir 2006/48/EB dėl riziką
ribojančio vertinimo tvarkos taisyklių ir vertinimo kriterijų, taikomų akcijų
paketų įsigijimui ir didinimui finansų sektoriuje, (OL 2007 L 247, p. 1).
7. 2009 m. kovo 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos
direktyva 2009/14/EB, iš dalies keičianti Direktyvos 94/19/EB dėl indėlių
garantijų sistemų nuostatas dėl kompensacijų lygio ir išmokėjimo termino, su
paskutiniais pakeitimais padarytais 2014 m. balandžio
16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/49/ES (OL 2009 L 68, p. 3).
84. 2009 m. rugsėjo 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB)
Nr. 1060/2009 dėl kredito reitingų agentūrų (OL 2009 L 302, p. 1) su
paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. gegužės 21 d. Europos
Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 462/2013 (OL 2013 L 146, p. 1)
2013 m. gegužės 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 462/2013.
95.
2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2013/36/ES dėl
galimybės verstis kredito įstaigų veikla ir dėl riziką ribojančios kredito
įstaigų ir investicinių įmonių priežiūros, kuria iš dalies keičiama Direktyva
2002/87/EB ir panaikinamos direktyvos 2006/48/EB bei 2006/49/EB, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. gegužės 20 d. Europos
Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/878.
106. 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva
2014/49/ES dėl indėlių garantijų sistemų (OL 2014 L
173, p. 149).
117. 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva
2014/59/ES, kuria nustatoma kredito įstaigų ir investicinių įmonių gaivinimo
ir pertvarkymo sistema ir iš dalies keičiamos Tarybos direktyva 82/891/EEB,
direktyvos 2001/24/EB, 2002/47/EB, 2004/25/EB, 2005/56/EB, 2007/36/EB,
2011/35/ES, 2012/30/ES bei 2013/36/ES ir Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai
(ES) Nr. 1093/2010 bei (ES) Nr. 648/2012, su paskutiniais pakeitimais,
padarytais 2017 m. gruodžio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva
(ES) 2017/2399 (OL 2017 L 345, p. 96) 2019 m.
gegužės 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/879.
128. 2014 m. lapkričio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas
(ES) Nr. 1286/2014 dėl mažmeninių investicinių produktų paketų ir draudimo
principu pagrįstų investicinių produktų (MIPP ir DIP) pagrindinės informacijos
dokumentų su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019
m. birželio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2019/1156 (OL 2014 L 352, p. 1).“
14 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.
2. Šio įstatymo 12 straipsnyje išdėstytos Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 87 straipsnio nuostatos dėl kreditorių reikalavimų tenkinimo eilės taikomos pertvarkymo procedūroms, vykdomoms pagal Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo įstatymą, ir bankroto procesams, kurie pradėti po šio įstatymo įsigaliojimo dienos, išskyrus Lietuvos Respublikos bankų įstatymo Nr. IX-2085 2, 87 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2022 4 straipsnio 2 dalyje, Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo Nr. X-1024 106 straipsnio ir priedo pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2024 3 straipsnio 2 dalyje ir Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo įstatymo Nr. XI-393 102 straipsnio ir priedo pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2021 3 straipsnio 2 dalyje nustatytus atvejus.
3. Lietuvos bankas iki 2021 m. gruodžio 31 d. dienos priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas