LIETUVOS RESPUBLIKOS

ĮMONIŲ FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS ĮSTATYMO NR. IX-575 15, 20, 23 IR 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ GRUPIŲ KONSOLIDUOTOSIOS FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS ĮSTATYMO NR.  IX-576 4 IR 8 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS BUHALTERINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO Nr. IX-574 102 STRAIPSNIo PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS AUDITO ĮSTATYMO NR. VIII-1227 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo Nr. IX-575 15, 20, 23 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymo Nr. IX-576 4 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 102 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos audito įstatymo Nr. VIII-1227 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektai (toliau – įstatymų projektai) parengti rengiantis bendrosios Europos valiutos euro įvedimui Lietuvos Respublikoje. Įstatymo projektais siekiama įstatymuose nurodytų sumų vertes litais pakeisti į išraišką eurais.

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymų projektus parengė Finansų ministerijos specialistai. Įstatymų projektų rengimą koordinavo Finansų ministerijos Apskaitos metodologijos departamentas (Apskaitos metodologijos departamento direktorė Ingrida Muckutė, tel. (8 5) 239 0164), atsakingas asmuo – Apskaitos ir audito skyriaus (vedėja Asta Nareckaitė, tel. (8 5) 239 0018) vyr. specialistė Ramutė Bužavienė, tel. (8 5) 239 0167.

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu pagal Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo ir Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymo nuostatas atitinkamai finansinės ataskaitos ir konsoliduotosios finansinės ataskaitos sudaromos naudojant Lietuvos Respublikos piniginį vienetą – litą, o prireikus – ir litą, ir užsienio valiutą. Pardavimo grynosios pajamos per ataskaitinius finansinius metus, balanse nurodyto turto vertė galiojančiuose įstatymuose taip pat yra išreikštos litais. Įstatymuose, kur numatoma, kad apskaitos paslaugas teikianti įmonė arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiantis asmuo ir audito paslaugas atliekanti audito įmonė privalo apdrausti savo civilinę atsakomybę bendruoju civilinės atsakomybės draudimu, o auditus atliekanti audito įmonė privalo apdrausti savo civilinę atsakomybę profesinės civilinės atsakomybės draudimu, nurodytos draudimo sumos išreikštos litais.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Pagal Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo Nr. IX-575 15, 20, 23 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo ir pagal Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymo Nr. IX-576 4 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projektų nuostatas atitinkamai finansinės ataskaitos ir konsoliduotosios finansinės ataskaitos sudaromos naudojant eurą, o prireikus – ir eurą, ir užsienio valiutą. Taip pat pardavimo grynosios pajamos per ataskaitinius finansinius metus, balanse nurodyto turto vertė įstatymuose bus išreikštos eurais. Kituose teikiamuose įstatymų projektuose eurais išreiškiamos bendrojo civilinės atsakomybės draudimo ir profesinės civilinės atsakomybės draudimo sumos.

                 Atkreiptinas dėmesys, kad pagal siūlomas Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo Nr. IX-575 15, 20, 23 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymo Nr. IX-576 4 irstraipsnių pakeitimo įstatymo projektų nuostatas pardavimo grynųjų pajamų per ataskaitinius finansinius metus, balanse nurodyto turto vertės, pakeitus jų išraišką eurais ir suapvalinus, rodikliai nežymiai padidėja, tačiau toks padidėjimas nesukuria papildomų suvaržymų verslui, nedaro įtakos mokėjimo santykiams. Siūloma nustatyti patogią naudoti sumą eurais, apvalinimus atliekant ūkio subjektų naudai, t. y. kad našta dėl nustatyto naujo dydžio ūkio subjektams nepadidėtų.

Kituose teikiamuose įstatymų projektuose eurais išreiškiamos bendrojo civilinės atsakomybės draudimo ir profesinės civilinės atsakomybės draudimo sumos taip pat nereikšmingai didinamos (0,1 proc.), kad būtų patogesnės naudoti. Draudimo kainai toks didinimas įtakos neturėtų.

Pažymėtina, kad teikiamais įstatymų projektais sumų perskaičiavimas į eurus vykdomas ne tik vadovaujantis 1997 m. birželio 17 d. Tarybos reglamente (EB) Nr. 1103/97 dėl tam tikrų nuostatų, susijusių su euro įvedimu, numatytais principais, tačiau sumos keičiamos ir dėl institucijos sprendimo koreguoti jų dydžius.

 

5. Galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymų projektus, neigiamų pasekmių nenumatoma.

6. Kokią įtaką įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymai neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymai neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Galioja Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymas ir Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymas. Panaikinti galiojančių teisės aktų nereikės.

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

10. Ar įstatymų projektai atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms, yra suderinti su Europos Sąjungos teisės aktais.

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymams įgyvendinti įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikia.

12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas

Įstatymams įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymų projektų rengimo metu vertinimų, rekomendacijų ir išvadų nebuvo gauta.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: „finansinės ataskaitos“, „euras“, „užsienio valiuta“.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

                                                                                   

__________________