LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS VALSTYBINĖS KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-1005 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 22, 23, 27, 29, 35, 36, 37, 38, 398, 46, 48, 49, 50, 53 IR 54 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTo NR. XIIIP-3627
2019-12-04 Nr. 107-P-38
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas: Juozas Imbrasas, komiteto nariai: Kęstutis Bacvinka, Linas Balsys, Simonas Gentvilas, Kęstutis Mažeika, Petras Nevulis, Paulius Saudargas, Artūras Skardžius, Virginija Vingrienė, Aistė Gedvilienė, Andrius Mazuronis;
komiteto biuro darbuotojai: vedėja: Birutė Pūtienė, patarėjai: Jolita Jakučionytė, Rasa Liucija Matusevičiūtė, Audrius Želvys.
kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos atstovai: R. Sakalauskas, T. Leonova, A. Klimavičius, N. Kupstaitis, R. Vaitkevičiūtė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas |
2 5 |
1 |
|
1. Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje siūloma apibrėžti sąvoką ,,aplinkos apsaugos valstybinė kontrolė“, jos apibrėžime nurodant, kad tai valstybės įgaliotos institucijos ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų atliekama atitinkama veikla. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnyje siūloma nustatyti, kad aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdo viena įstatyme nurodyta valstybės institucija – biudžetinė įstaiga Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos. Atsižvelgus į tai bei siekiant aiškumo bei galimo nevienodo įstatymo nuostatų aiškinimo, svarstytina, ar nuostatą ,,valstybės įgaliotos institucijos“ nereikėtų sukonkretinti, vietoj jos įrašant nuostatą ,,Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos“. Be to, atkreipiame dėmesį, kad kituose projekto straipsniuose apibūdinant tą patį subjektą, vartojama kiek kitokia sąvoka - ,,aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdanti institucija“. Atsižvelgus į tai, kartu svarstytina, ar projekte vartojamas sąvokas nereikėtų suvienodinti. |
Pritarti |
Pasiūlymas: patikslinti vietoj „valstybės įgaliotos institucijos“ įrašant „aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančios institucijos“ 2 straipsnio, kuriuo keičiama 2 straipsnio 3 dalis išdėstyti taip: „„3. Aplinkos apsaugos
valstybinė kontrolė –
|
2. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
3 |
|
|
2. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 18 punkte siūloma nustatyti, kad valstybinę kontrolę vykdanti institucija ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai vykdo valstybinę saugomų teritorijų kontrolę. Šios projekto nuostatos nėra aiškios tarpusavio santykyje su kartu teikiamo susijusio Saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 2, 20, 27, 30, 33 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo (reg. Nr. XIIIP-3631) (toliau – projektas Nr. XIIIP-3631) 4 straipsniu keičiamo Saugomų teritorijų įstatymo 30 straipsnio 2 dalies ir 3 dalies 1 punkto nuostatomis. Projekto Nr. XIIIP-3631 4 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „valstybinė saugomų teritorijų kontrolė aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje organizuojama kaip sudėtinė aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės dalis, vadovaujantis Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo nuostatomis“, o šiuo straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 3 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad „Vyriausybės įgaliotos institucijos vykdo valstybinę saugomų teritorijų kontrolę“. Taigi iš abiejų projektų nuostatų nėra pakankamai aišku, kuri institucija -Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos ar Vyriausybės įgaliota institucija - vykdytų valstybinę saugomų teritorijų kontrolę. Atsižvelgiant į tai, abiejų projektų nuostatos derintinos tarpusavyje. |
Pritarti |
Pasiūlymas: 3 straipsnio, kuriuo keičiamas 3 straipsnis, 18 punktą išdėstyti taip: „18) vykdo valstybinę saugomų teritorijų kontrolę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje;“
|
3. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
3 |
|
|
3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 19 punkte siūloma nustatyti, kad valstybinę kontrolę vykdanti institucija ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai tais atvejais, kai viešasis interesas pažeistas dėl Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos arba institucijų, kurių funkcijas jis perėmė, veiksmų ar neveikimo, Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos dėl viešojo intereso gynimo kreipiasi į prokuratūrą. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokios konkrečiai, kurių institucijų bei nuo kada perimtos funkcijos, kurias perėmė Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos, turimos omenyje. Siekiant aiškumo, svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų patikslinti arba projektą papildyti atskiru straipsniu, reglamentuojančiu įstatymo nuostatų taikymą, kuriose būtų pašalinti aukščiau nurodyti neaiškumai. Pastebėtina ir tai, kad dėl savo veiksmų ir neveikimo, kuriais galimai būtų pažeistas viešasis interesas, į prokuratūrą turėtų kreiptis pats Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos. Svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nustatytus teisėkūros tikslingumo ir efektyvumo principus. |
Pritarti iš dalies |
Pasiūlymas: patikslinti nuostatas ir vietoj formuluotės „institucijų, kurių funkcijas jis perėmė“ įrašyti formuluotę „kitų institucijų“. 3 straipsnio 19 punktą išdėstyti taip: „19) kai yra pagrindas manyti, kad
viešasis interesas pažeistas aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo
srityje, kreipiasi į teismą dėl viešojo intereso gynimo, išskyrus atvejus,
kai viešasis interesas pažeistas dėl Aplinkos apsaugos departamento prie
Aplinkos ministerijos
|
4. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
5 |
|
|
4. Svarstytina, ar atsižvelgiant į projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio nuostatas bei į kitose projekto ir keičiamo įstatymo nuostatose vartojamą formuluotę „aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančios institucijos vadovas“ ir siekiant aiškumo, projekto 12 straipsniu nereikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 23 straipsnio 8 dalies nuostatose vartojamos formuluotės „šio įstatymo 6 straipsnyje nurodytos Aplinkos ministerijos įgaliotos institucijos vadovas“, kurios turinys projekto nuostatų kontekste nėra pakankamai aiškus. |
Pritarti |
12 straipsnio, kuriuo keičiamas 23 straipsnis, 3 dalį išdėstyti taip: 3. „Pakeisti 23 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. Jeigu privalomąjį nurodymą davė šio
Įstatymo 6 straipsnyje nurodytos |
5. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
9 |
1 |
|
5. Projekto 9 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 20 punkto siūlomi pakeitimai kritikuotini dėl šių aspektų: 5.1. Siūlomose įtvirtinti nuostatose vartojami du, subjekto, kurio neblaivumą ar apsvaigimą tikrins aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai, apibrėžimai – „medžioklėje dalyvaujantis medžiotojas“ ir „asmuo“. Pažymėtina, kad žodis „asmuo“ gali būti suprantamas plačiau, nei „medžioklėje dalyvaujantis medžiotojas“, todėl siūlytina sukonkretinti siūlomas įtvirtinti nuostatas, nustatant, kokių konkrečiai subjektų neblaivumą ar apsvaigimą tikrins aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai. 5.2. Siūlomuose pakeitimuose siekiama numatyti aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams teisę, esant įtarimams dėl neblaivumo ar apsvaigimo, kai asmuo nesutinka tikrintis dėl neblaivumo ar apsvaigimo, ar užfiksavus, kad asmuo yra neblaivus ar apsvaigęs, neleisti šiam asmeniui dalyvauti medžioklėje. Pažymėtina, kad nei iš projekto nuostatų, nei iš aiškinamojo rašto, nei kitų galiojančių įstatymų nėra pakankamai aišku, kokiais būdais aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai galės užtikrinti jiems įstatymų numatytą teisę. 5.3. Atsižvelgiant į keičiamame 20 punkte vartojamas formuluotes, siūlytina pirmos punkto eilutės formuluotėje „neblaivus ar/ir apsvaigęs“ išbraukti jungtuką „ir“. |
Pritarti |
9 straipsnio, kuriuo keičiamas 12 straipsnis, 1 dalį išdėstyti taip: „) įtardami, kad medžioklėje dalyvaujantis
medžiotojas yra neblaivus ar (ir) apsvaigęs nuo narkotinių,
psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, Vyriausybės nustatyta
tvarka tikrinti, ar jis yra neblaivus ar apsvaigęs, taip pat esant įtarimams
dėl neblaivumo ar apsvaigimo, kai
Argumentas dėl 5.2.: Teikiamo paketo aiškinamajame rašte nurodyta, kad ketinama keisti Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2000-06-27 įsakymu Nr. 258 „Dėl Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklių patvirtinimo“. Jose ketinama nustatyti reikiamą reglamentavimą, atitinkamas pareigas medžioklės vadovui, medžioklėje dalyvaujančiam medžiotojui. |
6. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
18 |
|
|
6. Projekto 18 straipsnyje dėstant keičiamo įstatymo 38 straipsnį nauja redakcija, reikėtų nurodyti ir šio straipsnio pavadinimą. Be to, šio straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme vietoj formuluotės „išdėstyti jį nauja redakcija“ įrašytina formuluotė „jį išdėstyti taip“. |
Pritarti |
|
7. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
26 |
|
|
7. Projekto 26 straipsnyje siūloma nustatyti, kad Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos per vieną mėnesį nuo įstatymo įsigaliojimo dienos priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Pažymėtina, kad įsigaliojus įstatymui, jo taikymas iki tol, kol nebus priimti ir įsigalios jo įgyvendinimą reglamentuojantys teisės aktai, gali būti apsunkintas, nes poįstatyminiuose teisės aktuose įstatymo nuostatos nebus detalizuotos. Be to, tokios įstatymo nuostatos prieštarauja Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 7 punkte nustatytam teisėkūros sistemiškumo principui, reiškiančiam, kad įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turi būti rengiami ir priimami taip, kad įsigaliotų kartu su įstatymu ar atskiromis jo nuostatomis, kurias šie teisės aktai įgyvendina. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekte nereikėtų nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą ir pasiūlyti Vyriausybei ar jos įgaliotoms institucijoms iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus. |
Pritarti |
26 straipsnį išdėstyti taip: „26 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas įsigalioja 2020 m. liepos 1 d. 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir ar jo įgaliotos institucijos iki 2020 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|
8. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
|
|
|
8. Projekto lyginamajame variante po 2 straipsnio išdėstytos redakcijos įrašytina formuluotė „3 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas“. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas:
7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo Nr. IX-1005 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 22, 23, 27, 29, 35, 36, 37, 38, 398, 46, 48, 49, 50, 53 ir 54 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-3627 ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: negauta
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: V. Vingrienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo Nr. IX-1005 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 22, 23, 27, 29, 35, 36, 37, 38, 398, 46, 48, 49, 50, 53 ir 54 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-3627, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Juozas Imbrasas
Patarėjas Audrius Želvys