LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO

PATVIRTINIMO, ĮSIGALIOJIMO IR ĮGYVENDINIMO TVARKOS ĮSTATYMO

NR. XII-1869 420 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-743

 

2017-07-05 Nr. 102-P-27

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai:  Rimas Andrikis, Vitalijus Galius, Irena Degutienė, Česlav Olševski, Lauras Stacevičius, Rimantė Šalaševičiūtė, Petras Valiūnas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Dalia Latvelienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėja Aidena Bacevičienė.

Lietuvos kelių policijos tarnybos vyr. specialistas Audrius Valatka.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-06-01

S

 

 

Įvertinus įstatymo projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas (toliau – Kodeksas) jau yra įsigaliojęs, projekto pavadinimas keistinas ir išdėstytinas taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 420 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-06-01

1

 

 

2. Siekiant darnios ir sistemiškos Kodekso konstrukcijos, projekto 1 straipsniu keičiamo Kodekso 420 straipsnio 5 dalies tekste formuluotė „ <...> galima skirti teisės vairuoti transporto priemonę atėmimą <...>“ keistina formuluote „gali būti skiriamas teisės vairuoti transporto priemonę atėmimas <...>“. 

Pritarti

 

3.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

2017-06-02

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 420 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-743 (toliau – Projektas) pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų dėl Projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos kelių policijos tarnyba

2017-06-20

 

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2017 m. birželio 21 d. posėdyje numatyta svarstyti Administracinių nusižengimų kodekso 420 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-743 (toliau – projektas).

Projektu siekiama sušvelninti administracinę atsakomybę už Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 420 str. 1 d. numatytus administracinius nusižengimus, t. y. transporto priemonių vairavimą vienu metu ar paeiliui padarant kelis grėsmę eismo saugumui keliančius eismo taisyklių pažeidimus, lenkimą vietose, kuriose pagal Kelių eismo taisykles draudžiama lenkti, įvažiavimą į priešpriešinio eismo juostą pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus, vairavimą neteisėtai organizuotose transporto priemonių lenktynėse, pavojingą situaciją sukėlusį Kelių eismo taisyklių pažeidimą.

Pažymėtina, kad visi šiame ANK 420 str. nurodyti nusižengimai turi tiesioginę įtaką eismo įvykiams kilti. Per 2017 m. penkis mėn. (sausis–gegužė) šalies keliuose įvyko 292 priešpriešiniai susidūrimai, 94 iš šių eismo įvykių nukentėjo žmonės: 12 žuvo ir 157 buvo sužeisti. 2016 metais užregistruoti 803 priešpriešiniai susidūrimai (2015 m. – 789 priešpriešiniai susidūrimai), iš jų 237 susidūrimuose žuvo 29 ir 384 žmonės buvo sužeisti (2015 m. – 257 priešpriešiniuose susidūrimuose žuvo 48 žmonės ir 433 sužeisti). T. y. priešpriešiniuose transporto priemonių susidūrimuose žuvę žmonės sudaro 15–20 proc. visų žuvusiųjų eismo įvykiuose.

ANK 33 str. 1 d. 3 p. nustatyta, kad surašant administracinį nurodymą už administracinius nusižengimus, už kuriuos pagal šio kodekso specialiąją dalį gali būti skiriamas asmeniui suteiktos specialiosios teisės atėmimas, ši administracinio poveikio priemonė nesiūloma. Dėl to, pritarus projektui, asmenims, kurie nebuvo bausti pagal ANK 420 str., net ir labai pavojingai atlikusiems lenkimo manevrą ar padariusiems kitus ANK 420 str. 1 d. nustatytus nusižengimus ir sukėlusiems grėsmę eismo saugumui, negalės būti taikoma administracinio poveikio priemonė – asmeniui suteiktos specialiosios teisės atėmimas. Net ir pakartotinai padarius tokį pat nusižengimą, teisės vairuoti atėmimas taip pat bus neprivalomas, o priklausys nuo administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo metu nustatytų aplinkybių (pažeidėjo kaltės formos ir rūšies, asmenybės, atsakomybę lengvinančių ar sunkinančių aplinkybių).

Atkreiptinas dėmesys, kad administracinio poveikio priemonė – asmeniui suteiktos specialiosios teisės atėmimas yra viena efektyviausių priemonių, suteikianti galimybę atgrasyti nuo pavojingų nusižengimų darymo, ir kuri vienodai įtakoja asmenis, nepriklausomai nuo jų turimų pajamų.

Manome, kad eismo dalyvių sveikatos ir gyvybės užtikrinimas yra svarbiau negu pavojingus nusižengimus padariusiems asmenims sukelti nepatogumai. Dėl to, nepritariame siūlymui panaikinti privalomą teisės vairuoti transporto priemones atėmimą už ANK 420 str. 1 d. numatytus nusižengimus. Jei vis dėl to manoma, kad už tokius nusižengimus sankcija yra per griežta, galėtų būti svarstoma nustatyti trumpesnį privalomą teisės vairuoti transporto priemones atėmimo terminą (pavyzdžiui, nuo vieno iki šešių mėnesių).

 

 

Pritarti iš dalies

 

Pritarus Lietuvos kelių policijos tarnybos nuomonei, kad nederėtų naikinti  privalomą teisės vairuoti transporto priemones atėmimą už ANK 420 str. 1 d. numatytus nusižengimus bei atsižvelgiant į Seimo nario pateiktus pasiūlymus yra tikslinama šio straipsnio 1 d. dispozicija ir atitinkamai koreguojamos 417 str. 3 ir 9 dalių nuostatos.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys

Rimas Andrikis

2017-06-23

1

 

 

 

Argumentai:

 Nuo metų pradžios jau daugiau nei 600 asmenų prarado teisę vairuoti transporto priemones dėl to, kad neleistinoje vietoje kirto ištisinę liniją. Dažnai pasitaiko situacijų, kuomet vairuotojai šį pažeidimą padaro stengdamiesi išvengti kliūties, todėl privalomas teisės vairuoti transporto priemones atėmimas tokiose situacijose yra per griežta sankcija. Atsižvelgiant į Teisės ir teisėtvarkos komitete išgirstas pastabas ir gautą pasiūlymą iš Lietuvos kelių policijos tarnybos, siūloma išbraukti 420 str. esančią nuostatą dėl įvažiavimo į priešpriešinio eismo juostą pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus. Tokiu būdu, už minėtą pažeidimą nebūtų taikomas privalomas teisės vairuoti transporto priemones atėmimas ir vairuotojai būtų traukiami atsakomybėn pagal Administracinių nusižengimų kodekso 417 str.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XIIP-1869 420 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-743 (toliau – Projektas) 1 straipsnį ir pakeitimą išdėstyti taip:

 „1 straipsnis. 420 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 420 straipsnį:

             420 straipsnis. Pavojingas ir chuliganiškas vairavimas, Kelių eismo taisyklėse nustatyto draudimo lenkti ar įvažiuoti į priešpriešinio eismo juostą pažeidimas

1. Transporto priemonių vairavimas vienu metu ar paeiliui padarant kelis grėsmę eismo saugumui keliančius eismo taisyklių pažeidimus, lenkimas vietose, kuriose pagal Kelių eismo taisykles draudžiama lenkti, įvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus, vairavimas neteisėtai organizuotose transporto priemonių lenktynėse, pavojingą situaciją sukėlęs (t. y. privertęs kitus eismo dalyvius staigiai keisti judėjimo greitį, kryptį arba imtis kitokių veiksmų savo ar kitų žmonių saugumui užtikrinti) Kelių eismo taisyklių pažeidimas

užtraukia baudą vairuotojams nuo vieno šimto septyniasdešimt iki dviejų šimtų trisdešimt eurų ir neturintiems teisės vairuoti transporto priemones asmenims – nuo trijų šimtų iki šešių šimtų eurų.

2. Chuliganiškas vairavimas, t. y. pavojų eismo saugumui arba savo ar kitų žmonių saugumui keliantis Kelių eismo taisyklių pažeidimas dėl chuliganiškų paskatų,

užtraukia baudą vairuotojams nuo keturių šimtų penkiasdešimt iki penkių šimtų penkiasdešimt eurų ir neturintiems teisės vairuoti transporto priemones asmenims – nuo septynių šimtų penkiasdešimt iki vieno tūkstančio eurų.

3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyti veiksmai, padaryti neblaivaus (nustatytas lengvas neblaivumas (daugiau negu 0,4 promilės, bet ne daugiau negu 1,5 promilės) arba apsvaigusio nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų asmens, taip pat vengusio neblaivumo ar apsvaigimo patikrinimo arba alkoholį, narkotines, psichotropines ar kitas psichiką veikiančias medžiagas vartojusio iki patikrinimo asmens,

užtraukia baudą vairuotojams nuo šešių šimtų iki aštuonių šimtų penkiasdešimt eurų.

4. Šio straipsnio 2 dalyje numatyti veiksmai, padaryti neblaivaus (nustatytas lengvas neblaivumas (daugiau negu 0,4 promilės, bet ne daugiau negu 1,5 promilės) arba apsvaigusio nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų asmens, taip pat vengusio neblaivumo ar apsvaigimo patikrinimo arba alkoholį, narkotines, psichotropines ar kitas psichiką veikiančias medžiagas vartojusio iki patikrinimo asmens,

užtraukia baudą vairuotojams nuo aštuonių šimtų penkiasdešimt iki vieno tūkstančio dviejų šimtų eurų.

5. Už šio straipsnio 1 dalyje numatytą administracinį nusižengimą galima privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo trijų iki šešių mėnesių. Už šio straipsnio 2 dalyje numatytą administracinį nusižengimą privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo vienų iki dvejų metų. Už šio straipsnio 3 dalyje numatytą administracinį nusižengimą privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo dvejų iki trejų metų. Už šio straipsnio 4 dalyje numatytą administracinį nusižengimą privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo trejų iki penkerių metų.“

 

 

 

Pritarti iš dalies

Pritarus Lietuvos kelių policijos tarnybos nuomonei, kad nederėtų naikinti  privalomą teisės vairuoti transporto priemones atėmimą už ANK 420 str. 1 d. numatytus nusižengimus bei atsižvelgiant į Seimo nario pateiktus pasiūlymus yra tikslinama 420 straipsnio 1 d. dispozicija ir atitinkamai koreguojamos 417 str. 3 ir 9 dalių nuostatos ir Seimui teikiamas komiteto patobulintas įstatymo projektas.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 9 , prieš – nėra , susilaikė – nėra .

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Julius Sabatauskas.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Julius Sabatauskas

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė