LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1316 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1370 1 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIIIP-2713
2018-11-28 Nr. 113-P-47
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Jurgita Marcinkutė, Kristina Šimkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.
Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas, Vidaus reikalų ministerijos viceministras Darius Urbonas, Teisingumo ministerijos Teisinės veiklos koordinavimo skyrius patarėja Indrė Skersytė, Europos teisės departamento direktoriaus pavaduotojas Karolis Dieninis, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos direktorius Raimundas Andrijauskas, Vyriausybės kanceliarijos Politikos įgyvendinimo grupės vyriausioji patarėja Jurgita Domeikienė, Ministro Pirmininko patarėjas Donatas Matuiza, Vidaus reikalų ministerijos vyresnioji patarėja Dalia Masaitienė, LSA patarėja savivaldybių administravimo klausimais Vida Ablingienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-19 |
8 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Siekiant teisinio aiškumo, įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 2 punkto antrajame sakinyje vietoj skaičiaus ir žodžių „1 dalyje nurodytas apribojimas netaikomas“ įrašytini žodžiai „šioje dalyje nurodytas apribojimas dėl ne ilgesnio kaip 6 mėnesių per kalendorinius metus priemokos skyrimo netaikomas“.
|
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) už papildomų užduočių, suformuluotų raštu, atlikimą, kai dėl to
viršijamas įprastas darbo krūvis arba kai vykdomos pareigybės aprašyme
nenumatytos funkcijos. Priemokos už papildomų užduočių atlikimą dydį nustato
valstybės tarnautoją į pareigas priimantis asmuo, tačiau ši priemoka negali
būti mažesnė kaip 10 procentų ir didesnė kaip 40 procentų pareiginės algos.
Kai ši priemoka skiriama už dalyvavimą įgyvendinant Europos Sąjungos
struktūrinės, kitos Europos Sąjungos finansinės paramos ir tarptautinės
finansinės paramos lėšomis |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-19 |
14 |
2 |
|
|
2. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 131 dalyje vietoj žodžių „mokėtiną Priedą“ įrašytini žodžiai „mokėtino Priedo dydį“. |
Nepritarti |
131 dalyje yra įvestas sutrumpinimas „Priedas“, reiškiantis specialų „<...> darbo užmokesčio skirtumo dydžio priedą“, valstybės tarnautojams mokamą pagal Tarnybos Kalėjimų departamente ar Tarnybos Lietuvos Respublikos muitinėje statutą. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-19 |
14 |
4
|
|
|
3. Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į Valstybės tarnybos įstatymo 1 priede įtvirtintus pareigybių pavadinimus, projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 14 dalyje vietoj žodžių „valstybės tarnautojo pareigybei“ siūlome įrašyti žodžius „direktoriaus (įstaigos vadovo) pareigybei“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 14 straipsnio 4 dalyje keičiamo įstatymo 3 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip: „14. Iki šio įstatymo įsigaliojimo į
pareigas įstatymų nustatytai kadencijai paskirti Vyriausybės įstaigų vadovai,
įsigaliojus šiam įstatymui, tampa valstybės tarnautojais – įstaigos vadovais
ir eina šias pareigas iki kadencijos, kuriai jie buvo paskirti, pabaigos.
Šiems valstybės tarnautojams nustatomas šio įstatymo 1
straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 1
priede |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:/ 4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||||||||||||||
str. |
str. d. |
p. |
||||||||||||||||||
1. |
Pil. Petras Gerulevičius |
11 |
1 |
|
|
Siūloma Projekto 5 straipsnio 1 dalį patobulinti nekeičiant esmės ir išdėstyti sekančiai: 5 straipsnis. 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo priedo pakeitimas „1. Pakeisti 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo Lietuvos Respublikos valstybės tarnautojų pareigybių pareiginių algų koeficientų lentelės 2 eilutę ir ją išdėstyti taip:
Siūloma Teismo kanclerio pareigybę įstatymo priedo lentelėje išskirti atskira eilute, kad teismo kanclerio pareiginės algos kooficientų intervalas būtų nustatytas atskirai nuo kitų pareigybių nurodytų lentelės 2 eilutėje. Teismo kanclerio pareigybė įvertinant šiai pareigybei keliamus reikalavimus, funkcijas, kompetenciją ir atsakomybės lygį, negali būti tapatinama su kitomis įstatymo priedo lentelės 2 eilutėje paminėtomis pareigybėmis – vyriausybės įstaigos vadovu, ministerijos kancleriu ar įstaigos vadovu (direktoriumi) kai įstaiga veikia visoje valstybės teritorijoje, todėl turėtų būti išskirta į atskirą kategoriją. Priimtame Valstybės tarnybos įstatyme, o taip pat kituose įstatymuose- įstaigos vadovui, ministerijos kancleriui, Vyriausybės įstaigos vadovui yra nustatomi papildomi ir išskirtiniai reikalavimai – bendrinė atsakomybė už visą įstaigos veiklą, įgaliojimai veikti įstaigos vardu, nustatomas ribotas laikas eiti vadovo pareigas (4 metų kadencija), atranka į pareigas vykdoma tik konkurso būdu ir kitaip nei kitų valstybės tarnautojų, į pareigas negalima paskirti be konkurso, negalimas perėjimas į kitas valstybės tarnautojo pareigas ir pan. Teismo kancleriui tokie specifiniai reikalavimai ir ribojimai nėra nustatyti, nes teismo, kaip įstaigos, vadovas yra teismo pirmininkas. Teismo kanclerio pareigybė hierarchine ir funkcine prasme labiau lygiavertė įstaigos vadovo pavaduotojui. Teismo kancleris teismo pirmininkui (įstaigos vadovui) padeda vykdyti ūkines, administracines, teismo personalo (išskyrus teisėjus) valdymo ir pan. ūkinio-techninio pobūdžio funkcijas konkrečiame teisme. Taip pat teismo kanclerio veikla, priešingai nei kitos 2 eilutėje paminėtos pareigybės yra dar ir teritoriškai ribota, nes teismas, kaip įstaiga, neturi teritorinių padalinių ar kitų pavaldžių subjektų, kokius gali turėti ministerija ar įstaiga, veikianti visoje valstybės teritorijoje (VMI, Sodra, Ligonių kasos ir pan.). Išskyrus lentelėje teismo kanclerio pareigybę į atskirą eilutę, likusių 2 eilutėje pareigybių nebetenka prasmės ir būtinybės skirstyti į 3 kategorijas pagal įstaigų grupes, todėl siūloma palikti vieną (pirmos kategorijos įstaigų grupės) pareiginės algos koeficientų intervalą. |
Nepritarti |
Valstybės tarnybos įstatymo 1 priede įtvirtintose pareigybių grupėse yra išskirti vadovavimo funkcijas atliekančių (jei į grupę patenka tokios pareigybės) ir vadovavimo funkcijų neatliekančių pareigybių pogrupiai, jiems nustatant skirtingus koeficientų intervalus. Atsižvelgiant į tai, jog pasiūlyme teismo kanclerio pareiginės algos koeficientų intervalai nėra keičiami, netikslinga šią pareigybę perkelti į atskirą eilutę. |
||||||||||||
2. |
Druskininkų savivaldybės administracijos 2018-11-13 Nr. S12-4079-4.27.
|
|
|
|
|
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1370 (toliau – VTĮ pakeitimo įstatymas) buvo priimtas, siekiant įgyvendinti septynioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programoje prisiimtus įsipareigojimus – siekti, kad valstybės tarnyba būtų patraukli, moderni, depolitizuota ir efektyvi. Taip pat Vyriausybė pabrėžia, kad vienas iš Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo tikslų – pakeisti darbo užmokesčio sistemą, kadangi šiuo metu valstybės tarnautojų darbo užmokestis yra žemas, o galiojanti darbo užmokesčio sistema nesudaro prielaidų lanksčiai reaguoti į ekonomikos ir rinkos tendencijas. Akcentuojama, kad VTĮ pakeitimo įstatyme pareiginių algų koeficientų ribos yra suprojektuotos taip, kad nuo 2019 m. sausio 1 d., įsigaliojus VTĮ pakeitimo įstatymui, valstybės tarnautojų pareiginės algos nemažėtų. Druskininkų savivaldybės administracija, siekdama išsiaiškinti valstybės tarnautojų būsimus darbo užmokesčio pokyčius, atliko kiekvieno valstybės tarnautojo būsimo darbo užmokesčio skaičiavimus pagal VTĮ pakeitimo įstatymą ir palygino kiekvieno valstybės tarnautojo naująjį darbo užmokestį su šiuo metu jo gaunamu darbo užmokesčiu. Apibendrinus gautus rezultatus, paaiškėjo, kad didžiosios dalies (74 %) valstybės tarnautojų darbo užmokestis nuo 2019 m. sausio 1 d. sumažės, net ir tų, kurių pareiginės algos koeficientas bus pakeltas iki žemutinės ribos; atskirais atvejais darbo užmokestis mažės apie 600 Eur. Norime atkreipti dėmesį į kelis aspektus, turinčius įtakos valstybės tarnautojų darbo užmokesčio nustatymui nuo 2019 m. sausio 1 d.
1. Dėl savivaldybių suskirstymo į grupes. Šiuo metu savivaldybės yra suskirstytos į 2 grupes: tos, kuriose daugiau kaip 100 tūkst. gyventojų, ir tos, kuriose mažiau kaip 100 tūkst. gyventojų. Analogiškas suskirstymas yra paliekamas ir VTĮ pakeitimo įstatyme išdėstytoje naujoje Valstybės tarnybos įstatymo redakcijoje, įsigaliosiančioje nuo 2019 m. sausio 1 d. (toliau – Naujos redakcijos įstatymas). Vadinasi, valstybės tarnautojų pareiginės algos koeficientų ribos ir toliau priklausys nuo savivaldybės gyventojų skaičiaus. Tuo tarpu LR valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatyme Nr. XIII-198 (toliau – Darbo apmokėjimo įstatymas) nėra savivaldybių skirstymo į grupes, todėl darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo užmokestis nepriklauso nuo savivaldybių gyventojų skaičiaus ir yra nustatomas žymiai lanksčiau nei valstybės tarnautojų. Toks nesistemiškas teisinis reguliavimas neatitinka teisingo apmokėjimo už darbą principo, kadangi valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo užmokesčio nustatymo sąlygos yra nevienodos, o darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, yra palankesnės nei valstybės tarnautojams, nors valstybės tarnautojų vykdomos funkcijos yra svarbesnės, sudėtingesnės ir atsakingesnės, kadangi jos susijusios su sprendimų priėmimu. Tiek šiuo metu galiojančiame Valstybės tarnybos įstatyme, tiek Naujos redakcijos įstatyme valstybės tarnautojų darbo užmokestis už vienodų darbo funkcijų atlikimą, darbų apimtį ir vienodai tenkančią atsakomybę yra diferencijuojamas ne pagal objektyvius ir aiškius kriterijus. Konstitucinis Teismas 2013 m. balandžio 30 d. nutarime yra pažymėjęs, kad aiškūs kriterijai, kuriais remiantis nustatomas apmokėjimo už darbą dydis, yra esminis kiekvieno piliečio teisės gauti teisingą apmokėjimą elementas ir šie kriterijai turi būti nustatomi įstatymu. Manome, kad darbo užmokesčio diferencijavimas turi būti pagrįstas tokiais kriterijais, kaip priskirtų funkcijų pobūdis, jų sudėtingumas, reikšmingumas, apimtis, atsakomybė už šių funkcijų vykdymą, veiklos sričių kiekis ir kt. Savivaldybės skiriasi ne tik jų teritorijoje gyvenančių gyventojų skaičiumi, bet ir savivaldybių kompetencijai priskirtų spręsti klausimų apimtimi dėl jų reikšmingumo ir sudėtingumo, todėl valstybės tarnautojų veiklos apimtis ir jiems tenkančios atsakomybės mastas taip pat skiriasi dėl atitinkamos savivaldybės ypatumų, o ne dėl savivaldybės dydžio. Pažymėtina, kad mažesnėse savivaldybėse valstybės tarnautojams dažnai tenka vykdyti platesnės apimties funkcijas nei didesnėse savivaldybėse, kuriose valstybės tarnautojai specializuojasi tik labai siauroje jiems priskirtoje srityje, o jų darbo užmokestis dėl priskyrimo aukštesnei savivaldybių grupei yra didesnis. Praradus galimybę nuo 2019 metų valstybės tarnautojams nustatyti tokį užmokestį, kuris būtų proporcingas jų darbo indėliui, esant žemai koeficientų apatinei ribai bei apribotam priemokų dydžiui ir mokėjimo trukmei, bei įvertinus savivaldybių skirstymą į grupes, mažesnėse savivaldybėse bus sunku išlaikyti kompetentingus valstybės tarnautojus: turintieji didelę darbo patirtį jau dabar pasirenka privatų sektorių, kuriame darbo užmokestis yra žymiai konkurencingesnis nei viešajame sektoriuje, o kiti, įgiję darbo patirties, dažnai išvyksta į didesnes savivaldybes, kuriose darbo užmokesčio lygis yra aukštesnis nei regionuose. Be to, dėl savivaldybių skirstymo į grupes pritraukti naujus specialistus, turinčius didelę darbo patirtį, mažose savivaldybėse darosi neįmanoma. Akivaizdu, kad Naujos redakcijos įstatymas nesudaro prielaidų įgyvendinti valstybinę regionų išlyginimo politiką, sustiprinti savivaldą, pagerinti regionų įvaizdį. Savivaldybių skirstymas į grupes neleidžia sumažinti tiek regionų, tiek savivaldybių socialinių ir ekonominių skirtumų, o darbo užmokesčio nustatymo teisinė bazė yra palankesnė darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, nei valstybės tarnautojams.
2. Dėl priemokų mokėjimo Naujos redakcijos įstatyme priemokų nustatymo sąlygos yra suvaržytos tiek priemokų dydžio (40 proc.), tiek mokėjimo trukmės (iki 6 mėn.), todėl dalies valstybės tarnautojų, turinčių didelį ir intensyvų darbo krūvį, vykdant pavestas funkcijas, darbo užmokestis 2019 metais nepasieks 2018 metais mokamo darbo užmokesčio, o 2019 m. antrą pusmetį drastiškai sumažės. Po 2019 m. sausio 1 d. taip pat bus neįmanoma garantuoti anksčiau mokėto darbo užmokesčio valstybės tarnautojui, sugrąžintam į pagrindines pareigas iš aukštesnių pareigų, į kurias jis buvo laikinai perkeltas esant tarnybinei būtinybei. Druskininkų savivaldybės administracijoje yra nedidelis personalo skaičius. Tai konstatuojama ir LR vidaus reikalų ministerijos kasmetinėse stebėsenos ataskaitose dėl didžiausio leistino valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičiaus nustatymo savivaldybėse. Siekiant išlaikyti stabilią valstybės tarnybą ir nesant galimybių savivaldybėje, kuri patenka į žemiausią grupę, pasiūlyti aukštesnes pareigas arba nustatyti tokias pareigybių kategorijas, kokios yra galimos didesnėse savivaldybėse, Druskininkų savivaldybės administracijoje darbo užmokesčio klausimą sprendžiame priemokų dėka tiems valstybės tarnautojams, kurie atlieka platesnės apimties darbą, atitinkantį vykdomas funkcijas. Paskaičiavę būsimą 2019 metų darbo užmokestį, pastebėjome, kad dėl valstybės tarnybos reformos darbo užmokestis labiausiai mažės tiems valstybės tarnautojams, kurie šiuo metu gauna priemoką, neturi kvalifikacinės klasės arba yra sukaupę nedidelį tarnybos Lietuvos valstybei stažą. Norime atkreipti dėmesį, kad priemokų mokėjimo sąlygos darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, yra žymiai palankesnės nei valstybės tarnautojams. Darbo apmokėjimo įstatyme yra nustatyta, kad darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, gali būti mokamos priemokos už padidėjusį darbų mastą, tuo tarpu valstybės tarnautojai nuo 2019 metų neteks šiuo metu mokamų priemokų už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą, nors jų veikla, vykdant viešojo administravimo funkcijas, yra ir sudėtingesnė, ir atsakingesnė, ir platesnė nei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis. Be to, Darbo apmokėjimo įstatyme priemokų mokėjimo trukmė apskritai nėra ribojama, o valstybės tarnautojai priemokas už pavadavimą ar papildomų užduočių vykdymą galės gauti ne ilgiau kaip 6 mėnesius per kalendorinius metus, o priemokų dydis neturės viršyti 40 procentų algos, tuo tarpu darbuotojo priemoka kartu su kintamąja dalimi gali siekti 60 procentų algos. Atkreipiame dėmesį, kad visos savivaldybės vykdo projektinę veiklą, administruoja ir įgyvendina projektus, tačiau Naujos redakcijos įstatyme eliminuota galimybė skirti priemoką valstybės tarnautojui už dalyvavimą projektuose. Praktikoje yra taip, kad įstaiga, vykdydama projektuose nustatytus administravimo reikalavimus, projekto vykdytojais privalo įdarbinti asmenis, jau dirbančius įstaigoje. Pavyzdžiui, Jungtinio stebėsenos komiteto 2016 m. rugsėjo 8 d. patvirtintose Europos kaimynystės priemonės Latvijos, Lietuvos ir Baltarusijos bendradarbiavimo per sieną programos Gairėse pareiškėjams ir paramos gavėjams yra nustatyta, kad paramos gavėjas turi paskirti arba pasamdyti projekto vadovą ir finansininką iš nuolatinių įstaigos darbuotojų. Šiuo atveju įstaiga projekto vadovo pareigas ir projekto finansininko pareigas dažniausiai paveda vykdyti įstaigos valstybės tarnautojams, kadangi jie turi reikalingą kompetenciją ir didelę projektų administravimo patirtį. Tačiau teisinis reglamentavimas neužtikrina valstybės tarnautojui teisės gauti papildomą darbo užmokestį už faktiškai atliekamą papildomą projekto vykdymo darbą, kadangi valstybės tarnautojui draudžiama dirbti pagal darbo sutartį toje pačioje įstaigoje, kurioje jis eina valstybės tarnautojo pareigas, be to, Naujos redakcijos įstatyme yra nustatytos mokėjimo už dalyvavimą projektuose sąlygos: jeigu už dalyvavimą projekte valstybės tarnautojui yra mokama projekto lėšomis, tai už dalyvavimo laiką darbo užmokestis biudžeto lėšomis nemokamas. Projekte nustatytos darbo užmokesčio lėšos paprastai būna nedidelės, o įstaigos vadovas negali nustatyti didesnio mokėjimo už projekto vykdymą, kadangi projektuose mokėjimo sąlygos ir įkainiai būna jau nustatyti.
3. Dėl tarnybinės veiklos vertinimo pasekmių Valstybės tarnautojams yra nustatyta griežta tarnybinės veiklos vertinimo tvarka, tačiau apribojamos teigiamos vertinimo pasekmės (įvertinus valstybės tarnautojo veiklą labai gerai, gali būti taikomas ne daugiau kaip 1,5 didesnis koeficientas), o pagal Darbo apmokėjimo įstatymą darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareiginės algos koeficientus darbdavys gali didinti bet kuriuo metu ir didinimo mastai nėra ribojami. Daliai valstybės tarnautojų, kurių darbo užmokestis nuo 2019 metų mažės, jo nebus įmanoma atstatyti į 2018 metų lygį per tarnybinės veiklos vertinimą, kadangi koeficiento didinimo riba yra per žema: koeficientą padidinus net ir maksimaliu 1,5 dydžiu, dalies valstybės tarnautojų darbo užmokestis vis tiek nepasieks 2018 metų lygio, kadangi 2019 metų pradžioje perskaičiuojant koeficientą, nėra leidžiama prisumuoti priemokos, mokėtos 2018 metais.
4. Dėl garantijų valstybės tarnautojams užtikrinimo 4.1. Naujos redakcijos įstatyme nustatyta, kad prieš skelbiant konkursą ar atranką į valstybės tarnautojo pareigas, pareiginė alga nustatoma iš koeficientų intervalo. Tuo tarpu nuo 2019 m. sausio 1 d. perskaičiuojant jau dirbančių valstybės tarnautojų pareigines algas, nėra leidžiama koeficientus parinkti iš intervalo. Atkreipiame dėmesį, kad dėl tokio teisinio reglamentavimo anksčiau į pareigas priimti valstybės tarnautojai bus diskriminuojami naujai priimamų atžvilgiu, kadangi anksčiau priimtų darbo užmokestis nuo 2019 m. sausio 1 d. bus mažesnis nei naujai į pareigas priimamų. Pavyzdžiui, iš pridedamų skaičiavimų matyti, kad perskaičiavus šiuo metu dirbančio skyriaus vedėjo, neturinčio stažo, koeficientą, jam bus nustatytas minimalus koeficientas 8,1, o jo darbo užmokestis nuo 2019 m. sausio 1 d. žymiai sumažės, kai tuo tarpu 2019 metais į pareigas priimamam naujam skyriaus vedėjui bus galima nustatyti bet kurį koeficientą iš diapazono 8,10–15, pasirinktą pagal tarnautojui nustatytų funkcijų apimtį, sudėtingumą, atsakomybės lygį. Politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai yra palankesnėje situacijoje nei karjeros valstybės tarnautojai, kadangi perskaičiuotą politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo koeficientą bus galima tuojau pat padidinti, o karjeros valstybės tarnautojo koeficientas galės būti didinamas tik tuomet, jei tarnautojo tarnybinė veikla bus įvertinta labai gerai, be to, didinimo mastai yra apriboti. 4.2. Palyginę koeficiento nustatymo reglamentavimą, kai perskaičiuotasis koeficientas nesiekia intervalo žemiausios ribos, su reglamentavimu, kai perskaičiuotasis koeficientas viršija intervalo viršutinę ribą, matome, kad įstatymas yra ydingai pritaikytas išskirtiniams, išimtiniams atvejams, kadangi antruoju atveju leidžiama nustatyti tokius koeficientus, kurie viršytų įstatyme nurodytus maksimalius koeficientus, tuo tarpu didžiajai daliai valstybės tarnautojų dėl koeficiento perskaičiavimo formulės, į kurią neįeina priemoka, galiotų pirmasis atvejis, kai tarnautojams būtų nustatoma žemiausia koeficientų intervalo riba. 4.3. Naujos redakcijos įstatyme nėra numatyti būdai, kaip garantuoti valstybės tarnautojams, kurie 2019 metais sugrįš iš vaiko priežiūros atostogų, darbo užmokestį, ne mažesnį nei turėtą ankstesniais metais. Atlikti skaičiavimai įrodė, kad pagal Naujos redakcijos įstatymo reglamentavimą 2019 m. pradžioje nustačius koeficientus valstybės tarnautojams, išleistiems vaiko priežiūros atostogų, sugrįžus jiems į tarnybą po dvejų ar daugiau metų, nebus užtikrintos garantijos gauti ne mažesnį darbo užmokestį nei buvusį iki išėjimo į atostogas. Valstybės tarnautojai negalės pretenduoti į neeilinį vertinimą, kuris sudarytų sąlygas pakelti koeficientą, nes jie pareigas bus ėję trumpiau nei 6 mėnesius per kalendorinius metus.
SIŪLYMAI
Esant išvardytoms problemoms, atsiranda didelė rizika, kad valstybės tarnautojai, sumažėjus jų darbo užmokesčiui ir socialinėms garantijoms, paliks valstybės tarnybą. Todėl, atsižvelgdami į tai, kas aukščiau išdėstyta, bei siekdami, kad valstybės tarnybos pertvarkos tikslai nebūtų sužlugdyti, o valstybės tarnautojų lūkesčiai gauti darbo indėlį atitinkantį užmokestį būtų pateisinti, siūlome: 1. Apjungti savivaldybes į vieną grupę. 2. Padidinti Naujos redakcijos įstatyme nurodytų pareiginės algos koeficientų intervalų žemutines ribas. 3. Leisti valstybės tarnautoją į pareigas priimančiam asmeniui spręsti dėl koeficiento dydžio, sudarant galimybę turimų darbo užmokesčio fondo lėšų ribose nustatyti tokį koeficientą iš intervalo, kurį taikant valstybės tarnautojo būsimasis darbo užmokestis nesumažėtų. 4. Pailginti priemokų už papildomų užduočių atlikimą skyrimo trukmę iki vienerių metų ir padidinti leistiną priemokų dydį iki šiuo metu galiojančios 60 procentų viršutinės ribos. 5. Nustatyti įstatyme galimybę valstybės tarnautojui dirbti su projektų įgyvendinimu susijusį darbą, įdarbinant valstybės tarnautoją toje pačioje įstaigoje pagal darbo sutartį teisės aktų nustatyta tvarka. 6. Leisti valstybės tarnautoją į pareigas priimančiam asmeniui nustatyti valstybės tarnautojui priemoką už projekto vykdymą visam projekto įgyvendinimo laikui, leisti spręsti dėl šios priemokos dydžio bei sudaryti galimybę skirti šio pobūdžio priemoką kartu su priemoka už pavadavimą arba papildomų užduočių atlikimą. |
Iš dalies pritarti |
Pritarta pasiūlymui neriboti priemokos mokėjimo trukmės dalyvaujant projektuose. Nuspręsta nuo 2019-09-01 atsisakyti įstaigų skirstymo į grupes. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
str. |
str. d. |
p. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Seimo narys Rimantas Jonas Dagys, 2018-11-15 |
11 |
|
|
N |
Argumentai: Lietuvos Respublikoje socialinio draudimo valdymo sistemą, remiantis Valstybinio socialinio draudimo įstatymu, sudaro Socialinės apsaugos ir darbo ministerija; Valstybinio socialinio draudimo fondo taryba (toliau – Fondas); Fondo valdyba ir Fondo valdybos teritoriniai skyriai. Socialinio draudimo fondo valdyba, kaip socialinio draudimo fondą administruojanti centrinė institucija, kartu su savo teritoriniais skyriais (toliau tekste – SODRA) organizuoja ir užtikrina valstybinį socialinį draudimą bei vykdo operatyvų socialinio draudimo fondo lėšų tvarkymą ir apskaitą (užtikrindama priskaičiuotų socialinio draudimo įmokų sumų, baudų, delspinigių surinkimą į Fondą ir jų išieškojimą, teisingą duomenų apie apdraustuosius asmenis tvarkymą bei įstatymuose nustatytų socialinio draudimo išmokų ir kitų išmokų, kurių mokėjimas pavestas Fondo valdybos teritoriniams skyriams, paskyrimą ir mokėjimą gavėjams, taip pat vykdanti valstybės informacinių technologijų paslaugų teikėjo funkcijas). Priimant įstatymų pataisas, jau keli metai iš eilės SODRA‘i papildomai pavedamos naujos funkcijos (pvz.,Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 1, 2, 6, 7, 8, 23 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo VI-1 skyriumi įstatymu numatyta, kad nuo 2019 metų Fondo administravimo įstaigos perima eilę naujų funkcijų vykdymo (šalpos išmokų ir pensijų priemokų skyrimas bei mokėjimas), tačiau nėra tinkamai įvertinama šios institucijos svarba bei darbuotojų atliekamų darbų sudėtingumas bei gausa. Todėl atsižvelgiant į ypatingą SODRA vietą Lietuvos Respublikos institucijų sistemoje bei socialinės apsaugos srities, kuri paliečia visus Lietuvos Respublikos piliečius, svarbą, SODRA turėtų būti prilyginama aukštesnei institucijų grupei – Fondo valdyba turėtų patekti į 1 įstaigų grupę, o Fondo administravimo įstaigos – į 2 įstaigų grupę.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projektą nauju 5 straipsniu (kuriame būtų keičiamas 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 priedas), atitinkamai pakeičiant po to sekančių straipsnių numeraciją. “5 straipsnis. 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 priedo pakeitimas 1. Pakeisti 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 priedą „Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų skirstymo į grupes kriterijai“ ir jį išdėstyti taip: „
|
Nepritarti |
Komitetas priėmė sprendimą panaikinti įstaigų skirstymą į grupes nuo 2019-09-01, todėl pasiūlymas iš esmės nebeaktualus, nes įstaigų vadovams bus suteikta didesnė diskrecija darbo užmokesčio nustatymo srityje. Seimo nario pasiūlymu norima spręsti problema bus išspręsta minėtais Komiteto pasiūlymais. |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||||||||
str. |
str. d. |
p. |
||||||||||||
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2018-11-21 |
|
|
|
|
6. Komiteto sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIIP-2713 ir siūlyti pagrindiniam Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui projektą tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadas, Seimo nario pasiūlymą bei Komiteto pasiūlymą, kuriems Komitetas pritarė. |
Atsižvelgti |
|
||||||
2. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2018-11-21 |
5 |
1 |
|
|
Argumentai: Teismo kanclerio pareigybė pagal užimamų pareigų ir vykdomų funkcijų svarbą negali būti prilyginama viceministrui, Vyriausybės įstaigos vadovui ir pan. Todėl Komitetas iš esmės nepritaria tokiems pareiginių algų koeficientams, nustatytiems teismo kancleriui Valstybės tarnybos įstatyme ir atkreipdamas pagrindinio Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto dėmesį, siūlo išbraukti 5 straipsnio 1 dalį, atitinkamai 5 straipsnio 2 dalį laikyti 1 dalimi.
Pasiūlymas: Išbraukti 5 straipsnio 1 dalį.
|
Nepritarti |
Dalis teismų priklauso III įstaigų grupei, todėl III įstaigų grupės stulpelyje būtina numatyti koeficientų intervalą III įstaigų grupės teismo kanclerio pareigybei. Įstaigų skirstymas į grupes galios iki 2019-09-01, todėl VRM pasiūlymas užpildyti III įstaigų grupės intervalą yra būtinas, kad įstatyme neliktų teisės spragos. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto išvadoms ir Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-2713(2).
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Guoda Burokienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas Nr. XIIIP-2713(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Kristina Šimkutė