1.
|
91
|
1,4 ir 5
|
|
Argumentai:
Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 1 ir 9
straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 9 (1) straipsniu įstatymo projekto
(toliau – Įstatymo projektas) 3 str. dėstomo įstatymo papildymo 9 (1) str. 1
d. siūloma nustatyti, kad biudžetinių įstaigų vadovai į pareigas priimami
konkurso būdu Vyriausybės nustatyta tvarka, tačiau to paties straipsnio 1 ir 5
dalyse, darant išimtį iš šios taisyklės numatyta, kad pasibaigus pirmajai
kadencijai, biudžetinės įstaigos vadovo, dirbančio pagal darbo sutartį, darbo
sutartis pratęsiama antrai kadencijai, neskelbiant konkurso biudžetinės
įstaigos vadovo, dirbančio pagal darbo sutartį, pareigoms eiti, jeigu visi jo
kasmetiniai veiklos vertinimai pirmosios kadencijos metu buvo geri arba labai
geri. Pasibaigus antrajai kadencijai, biudžetinės įstaigos vadovas, dirbantis
pagal darbo sutartį, atleidžiamas iš pareigų ir darbo sutartis su juo
nutraukiama, nemokant jam išeitinės išmokos.
Siūlomas
reguliavimas faktiškai reiškia, kad biudžetinės įstaigos vadovas paskiriamas
eiti antrąją kadenciją be konkurso, remiantis darbuotojo veiklos vertinimais,
iš esmės skiriamais darbuotojo kasmetinei veiklai pagal metines užduotis,
vertinti. Kasmetinis darbuotojų vertinimas turi savo tikslus, uždavinius ir
paskirtį ir juo neturėtų būti remiamasi sprendžiant dėl asmens skyrimo
antrajai kadencijai (konkurso būdu priimami vadovai vertinami pagal jų
pasiruošimą vadovauti įstaigai visą kadenciją, pagal tai pretendentai rengia
įstaigos veiklos programas ir pan.).
Įstatymo
projekto 9 (1) straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad Biudžetinių įstaigų
vadovai, dirbantys pagal darbo sutartis, į pareigas priimami ketverių metų
kadencijai ir kad kadencijų skaičius yra neribojamas.
Siūlomas
reguliavimas nesudaro prielaidų užtikrinti skaidraus biudžetinių įstaigų
vadovų skyrimo ir veiklos vertinimo proceso, kadangi pasibaigus kadencijai
biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija
galimai tik „dėl akių“ skelbs konkursą biudžetinės įstaigos vadovo pareigoms
užimti, ribojant galimybes kitiems asmenims dalyvauti konkurse. Tokiu būdu,
biudžetinės įstaigos vadovui gali būti sudarytos sąlygos eiti pareigas
neribotą laiką. Į tai dėmesį savo 2016-09-09 antikorupcinio vertinimo
išvadoje Nr. 4-01-6815 Dėl biudžetinių įstaigų įstatymo projekto Nr. XIIP-3294(2)
atkreipė Specialiųjų tyrimų tarnyba, teigdama, kad toks reguliavimas
potencialiai neužtikrins skaidraus biudžetinių įstaigų vadovų skyrimo ir
veiklos vertinimo proceso ir kad turėtų būti siekiama vieningo valstybės
įstaigų, valstybės ar savivaldybių institucijų ar įstaigų ir biudžetinių
įstaigų vadovų kadencijų reglamentavimo.
Papildomai
pažymėtina, kad nesiūlant apriboti įstaigų vadovų kadencijų skaičiaus, toks reguliavimas
tampa išimtinis, nes daugumos viešojo administravimo funkcijas vykdančių
įstaigų vadovams – Teismų, Prokuratūros, Valstybės kontrolės, Specialiųjų
tyrimų tarnybos, Valstybinės mokesčių inspekcijos, Valstybinės darbo
inspekcijos, Lietuvos darbo biržos, Valstybinio socialinio draudimo
fondo valdybos, Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybos, jų
veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ir nuostatuose jau yra nustatytas
maksimalus dviejų kadencijų vadovavimo laikotarpis. Pastebėtina, kad Seimui teikiami
ir kitų sričių įstatymų projektai, kuriuose numatomas kadencijų skaičiaus
ribojimas, kaip pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo
Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-3268, kurio 16
straipsnyje siūloma numatyti, kad valstybės įstaigų, valstybės ar
savivaldybių institucijų ar įstaigų vadovams būtų nustatoma 4 metų kadencija
ir numatyta, kad asmuo į šias pareigas gali būti skiriamas ne daugiau kaip 2
kadencijas iš eilės.
Norint
sukurti sistemiškai vieningą biudžetinių įstaigų vadovų kadencijų reglamentavimą,
manome, jog Projektą tikslinti būtina.
Siekiant, kad biudžetinių įstaigų vadovai būtų priimami į
pareigas tik konkurso būdu, atrenkant geriausiai pasirodžiusius ir labiausiai
toms pareigoms eiti tinkančius pretendentus, 9 (1) str. 1 ir 5 d. numatytą
išimtį tikslinga panaikinti, o keičiant 9 (1) str. 4 ir 5 d. nustatyti, kad tos
pačios biudžetinės įstaigos vadovu tas pats asmuo gali būti skiriamas ne
daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės.
Pasiūlymas:
1. Pakeisti
Įstatymo projekto 9 (1) straipsnio 1, 4 ir 5 dalis ir jas išdėstyti taip:
91
straipsnis. Biudžetinių įstaigų vadovų, dirbančių pagal darbo sutartis,
priėmimas į pareigas, jų veiklos vertinimas ir atleidimas
„1.
Biudžetinių įstaigų vadovai, dirbantys pagal darbo sutartis, į pareigas
priimami konkurso būdu Vyriausybės nustatyta tvarka, išskyrus šio
straipsnio 5 dalyje nustatytą atvejį. Konkursą biudžetinės įstaigos
vadovo, dirbančio pagal darbo sutartį, pareigoms eiti skelbia savininko
teises ir pareigas įgyvendinanti institucija arba jos įgaliotas asmuo.
4. Biudžetinių įstaigų vadovai, dirbantys pagal darbo
sutartis, į pareigas priimami ketverių metų kadencijai, nebent specialus
įstatymas numato kitokią kadencijos trukmę. Kadencijų skaičius neribojamas.
5.
Pasibaigus pirmajai kadencijai, biudžetinės įstaigos vadovo, dirbančio
pagal darbo sutartį, darbo sutartis pratęsiama antrai kadencijai, neskelbiant
konkurso biudžetinės įstaigos vadovo, dirbančio pagal darbo sutartį,
pareigoms eiti, jeigu visi jo kasmetiniai veiklos vertinimai pirmosios
kadencijos metu buvo geri arba labai geri. Pasibaigus antrajai kadencijai,
biudžetinės įstaigos vadovas, dirbantis pagal darbo sutartį, atleidžiamas iš
pareigų ir darbo sutartis su juo nutraukiama, nemokant jam išeitinės išmokos
Tos pačios biudžetinės įstaigos vadovu tas pats asmuo gali būti skiriamas
ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės“.
|
2.
|
91
|
3
|
|
Argumentai:
Įstatymo projekto 9 (1) straipsnio 3 dalyje siūloma numatyti atvejus, kai
asmuo negali būti priimtas į biudžetinės įstaigos vadovo, dirbančio pagal
darbo sutartį, pareigas, taip pat negali eiti šių pareigų.
Iš
esmės siūlomu reguliavimu siūloma nustatyti nepriekaištingos reputacijos
kriterijus ir reikalavimus asmenims, kurie eina ar pretenduoja eiti
biudžetinių įstaigų vadovų pareigas. Tačiau siūlomas kriterijų ir reikalavimų
sąrašas nėra pakankamas, nes apsiriboja reikalavimais asmeniui nebūti
pripažintu kaltu pagal LR baudžiamąjį kodeksą (Įstatymo projekto 9 (1) str. 3
d. 1-4 p. ir 7 p.), nebūti uždraustos organizacijos nariu (3 d. 5 p.) ir
nebūti jau atleistam iš skiriamų ar renkamų pareigų dėl priesaikos ar
pasižadėjimo sulaužymo (3 d. 6 p.). Tuo tarpu biudžetinių įstaigų vadovams taip
pat turėtų būti taikomi aiškūs tarnybinės etikos ir elgesio normų
reikalavimai (biudžetinių įstaigų vadovams LR valstybės tarnybos įstatyme
suformuluoti valstybės tarnybos ir valstybės tarnautojų veiklos etikos principai
netaikomi, o LR darbo kodekse, specialiuose šakiniuose įstatymuose specialūs
tarnybinės etikos ir elgesio normų reikalavimai nėra nustatyti).
Taip
pat kita pastaruoju metu išryškėjusi problema, kad tais atvejais, kai biudžetinių
įstaigų vadovai Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos sprendimu yra
pripažįstami pažeidę viešuosius ir privačius interesus, vadovaujantis LR
viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 15 str.
nuostatomis, už šio įstatymo pažeidimą patiria nepakankamas sankcijas, kurios
įstaigų vadovų atžvilgiu dėl jiems keliamų papildomų skaidrumo reikalavimų
turėtų būti griežtesnės. Šiuo metu, vadovaujantis minėto įstatymo 15 str. 1
d. nuostatomis „Valstybinėje tarnyboje dirbantys asmenys, teisės aktų
nustatyta tvarka pripažinti pažeidusiais šio įstatymo antrojo skirsnio
reikalavimus, vienerius metus nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos negali būti
skatinami. Valstybinėje tarnyboje dirbantys asmenys, teisės aktų nustatyta
tvarka pripažinti pažeidusiais kitus šio įstatymo reikalavimus, vienerius
metus, o asmenys, pripažinti šiurkščiai pažeidę šio įstatymo reikalavimus,
trejus metus nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos negali būti skatinami,
priimami, skiriami ar renkami į aukštesnes pareigas“.
Atsižvelgiant
į tai, kad vadovaujantis šio įstatymo 15 str. 2 d. nuostatomis asmenims,
dirbantiems valstybinėje tarnyboje, kituose įstatymuose gali būti nustatyta
ir kitų apribojimų ir draudimų, susijusių su šio įstatymo, Korupcijos
prevencijos įstatymo, Valstybės tarnybos įstatymo, Politikų elgesio kodekso
ar kito teisės akto, reglamentuojančio tarnybinės etikos ir elgesio normas,
reikalavimų pažeidimais, teikiamas žemiau esantis pasiūlymas.
Pasiūlymas:
Papildyti
Įstatymo projekto 9 (1) straipsnio 3 dalį naujais 7 ir 8 punktais, buvusį 7 punktą
atitinkamai laikant 9 punktu, ir juos išdėstyti taip:
„3.
Asmuo negali būti priimtas į biudžetinės įstaigos
vadovo, dirbančio pagal darbo sutartį, pareigas, taip pat negali eiti šių
pareigų, jeigu:
7)
jam atimta teisė eiti tokias pareigas yra pripažintas pažeidęs Viešųjų ir privačių
interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatas ir nuo pažeidimo padarymo
dienos nepraėjo vienerių metų laikotarpis, o jeigu yra įvykdęs šiurkštų šio
įstatymo nuostatų pažeidimą – nuo jo pripažinimo nepraėjo treji metai;
8) yra šiurkščiai pažeidęs atskirų biudžetinių
įstaigų sričių darbuotojams patvirtintus tarnybinės etikos ir elgesio normų
reikalavimus.
9)
jam atimta teisė eiti tokias pareigas“.
|
3.
|
4
|
1, 3, 4, 5
|
|
Argumentai:
Teikiamo Įstatymo projekto 4 str. nuostatose „Įstatymo įsigaliojimas ir
įgyvendinimas“ nepakankamai tiksliai apibrėžiamas siūlomo naujo reguliavimo
įgyvendinimo modelis, neišskiriami ir neaptariami atskirų biudžetinių įstaigų
vadovų grupių – einančių pareigas pagal terminuotas taip pat pagal
neterminuotas darbo sutartis, teisių įgyvendinimo aspektai, taip pat nesant
jokio aiškaus pagrindimo siūloma nustatyti, kad neterminuotai priimtų į
pareigas įstaigų vadovų kadencija pradedama skaičiuoti naujai, nuo 2018 m.
sausio 1 d.
Taip
pat numatomos ir siūlomos neproporcingos nuostatos, kurias reikėtų tikslinti,
pvz., Įstatymo projekto 4 straipsnio 4 dalyje siūloma numatyti nuostatas,
pagal kurias biudžetinių įstaigų vadovai, apie kurių reputaciją darbdavys gauna
neigiamas kompetentingų institucijų išvadas, yra atleidžiami jiems išmokant
dviejų mėnesių vidutinio darbo užmokesčio dydžio išeitinę išmoką.
Atsižvelgiant į tai, kad šiuo atveju biudžetinės įstaigos vadovas
atleidžiamas dėl jo kaltės, jam neatitinkant įstatyme nustatytų nepriekaištingos
reputacijos reikalavimų, išeitinė išmoka jam neturėtų būti mokama. Be to,
atleidimas be išeitinės išmokos derėtų ir su Įstatymo Projekto 9 (1) str. 9
d. nuostatomis.
Įstatymo
projekto 4 str. 3 d., saugant darbuotojų teisėtus lūkesčius, siūloma aiškiai
įtvirtinti, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo į biudžetinių įstaigų vadovų
pareigas tam tikram terminui priimti asmenys toliau eina atitinkamos įstaigos
vadovo pareigas iki šio termino pabaigos. Atsižvelgiant į tai, kad numatomas
kokybiškai naujas šios srities visuomeninių santykių reguliavimas, t. y. naujos
darbuotojų priėmimo į darbą, reikalavimų jiems normos, siektina, kad kiek
įmanoma daugiau vadovų pagal šią, vieningą reikalavimų kartelę ir būtų
atrinkta. Tuo tikslu siūloma numatyti ankstesnę įstatymo įsigaliojimo datą –
2017 m. liepos 1 d., taip pat aiškiai įtvirtinti, kad jeigu konkursas eiti biudžetinės
įstaigos vadovo pareigas buvo įvykdytas iki šio įstatymo įsigaliojimo, tačiau
konkursų nugalėtojai dar nebuvo nustatyti ir/ar nepradėjo eiti pareigų (t. y.
administraciniai aktai asmens atžvilgiu dar nesukėlė realių pasekmių ir
pokyčių darbo santykiuose), tokie konkursai laikomi negaliojančiais ir turi
būti organizuojami iš naujo.
Įstatymo
projekto 4 str. 4 d., siekiant įgyvendinti Įstatymo projekto pasiūlymus ir
siekiant visiško teisinio aiškumo, apibrėžtumo ir darbuotojų teisėtų lūkesčių
apsaugos, siūlytina aiškiai numatyti, kad biudžetinių įstaigų vadovai, kurie
iki šio įstatymo įsigaliojimo tos įstaigos vadovų pareigas ėjo daugiau kaip
dvi kadencijas iš eilės (maksimalus terminas pagal Įstatymo projekto
nuostatas), eina pareigas tiek, kiek numato galiojanti darbo sutartis.
Biudžetinių įstaigų vadovai, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo
paskirti ir tos įstaigos vadovų pareigas ėjo neterminuotai, toliau eina
atitinkamos įstaigos vadovo pareigas vienerius metus nuo šio įstatymo
įsigaliojimo dienos. Ši nuostata dera su Darbo kodekse nustatytu reguliavimu
ir yra subalansuota su darbdavio teise modifikuoti ar nutraukti darbo
santykius su darbuotoju iš esmės pasikeitus įstatyminiam reguliavimui ir teikiant
prioritetą darbuotojo teisėtiems lūkesčiams, t. y. nustatant pakankamą ir
protingą įspėjimo terminą darbuotojui, su kuriuo bus modifikuojami darbo
santykiai.
Atitinkamai
Įstatymo projekto 4 str. 5 d. siūloma aiškiai nustatyti, kad pasibaigus
Įstatymo projekto 4 str. nustatytiems įstaigų vadovų darbo santykiams (laikytina,
kad įsigaliojus įstatymui visos biudžetinių įstaigų vadovų darbo sutartys
tampa terminuotos) jie yra atleidžiami ir išeitinės išmokos jiems yra
nemokamos.
Atitinkamai,
pagal šiuos siūlymus tikslinamos ir kitos Įstatymo projekto 4 str. nuostatos,
taisoma šių normų juridinė technika.
Pasiūlymas:
Pakeisti
Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalį, papildyti jį 3, 4 ir 5 dalimis, buvusias
3 ir 4 dalį atitinkamai laikant 6 ir 7 dalimis, jas patikslinant, o buvusią 5
dalį panaikinti ir jas išdėstyti taip:
4 straipsnis. Įstatymo
įsigaliojimas ir įgyvendinimas
„1. Šis įstatymas, išskyrus 2 straipsnį ir šio
straipsnio 2 ir 4 dalis, įsigalioja 2017 m. gruodžio liepos
1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki šio
įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3.
Iki šio įstatymo įsigaliojimo į Biudžetinių įstaigų vadovų pareigas tam
tikram terminui priimti asmenys toliau eina atitinkamos įstaigos vadovo
pareigas iki šio termino pabaigos. Jeigu konkursas eiti Biudžetinės įstaigos
vadovo pareigas buvo įvykdytas iki šio įstatymo įsigaliojimo, tačiau konkursų
nugalėtojai dar nebuvo nustatyti ir/ar nepradėjo eiti pareigų, tokie
konkursai laikomi negaliojančiais ir turi būti organizuojami iš naujo.
4.
Biudžetinių įstaigų vadovai, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo tos įstaigos
vadovų pareigas ėjo daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės, baigia eiti šias
pareigas pagal galiojančią darbo sutartį. Biudžetinių įstaigų vadovai, kurie
iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo paskirti ir tos įstaigos vadovų pareigas
ėjo neterminuotai, toliau eina atitinkamos įstaigos vadovo pareigas vienerius
metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos.
5. Kai pasibaigia šio straipsnio 4 dalyje
nustatytas terminas, Biudžetinių įstaigų vadovas atleidžiamas iš darbo
nemokant jam išeitinės išmokos.
3 6. Iki šio įstatymo įsigaliojimo į
pareigas priimti biudžetinių įstaigų vadovai, dirbantys pagal darbo sutartis,
kurie neturi aukštojo išsilavinimo, eina biudžetinės įstaigos vadovo,
dirbančio pagal darbo sutartį, pareigas, bet ne ilgiau nei ketverius metus
nuo šio įstatymo įsigaliojimo, nebent jų įgaliojimai baigiasi anksčiau,
šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka. Per šį laikotarpį aukštojo
išsilavinimo neįgiję biudžetinių įstaigų vadovai, dirbantys pagal darbo
sutartis, atleidžiami iš einamų pareigų, nemokant jiems išeitinės išmokos.
4 7. Ne vėliau nei likus 30
kalendorinių dienų iki šio įstatymo įsigaliojimo, savininko teises ir
pareigas įgyvendinanti institucija kreipiasi į kompetentingą valstybės
instituciją dėl informacijos apie biudžetinės įstaigos vadovą, dirbantį pagal
darbo sutartį, pateikimo. Jeigu pagal gautą kompetentingos valstybės
institucijos informaciją biudžetinės įstaigos vadovas, dirbantis pagal darbo
sutartį, neatitinka šio įstatymo 3 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos
biudžetinių įstaigų įstatymo 91 straipsnio 3 dalyje nustatytų
reikalavimų, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija per 3
darbo dienas po to, kai savininko teises ir pareigas įgyvendinanti
institucija gauna kompetentingos valstybės institucijos informaciją apie
biudžetinės įstaigos vadovą, dirbantį pagal darbo sutartį, bet ne anksčiau
nei įsigaliojus šiam įstatymui, priima sprendimą biudžetinės įstaigos vadovą,
dirbantį pagal darbo sutartį, atleisti iš pareigų ir nutraukia su juo
sudarytą darbo sutartį, išmokant jam jo dviejų mėnesių vidutinio
darbo užmokesčio dydžio išeitinę išmoką. nemokant jam išeitinės išmokos.
5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo į pareigas
neterminuotai priimtiems biudžetinių įstaigų vadovams, dirbantiems pagal
darbo sutartis, ketverių metų kadencija nustatoma nuo 2018 m. sausio 1
d. Biudžetinės įstaigos vadovui, dirbančiam pagal darbo sutartį, Lietuvos
Respublikos darbo kodekso nustatyta tvarka ir terminais pranešama apie darbo
sutarties sąlygų (darbo sutarties termino) pasikeitimą ir, gavus biudžetinės
įstaigos vadovo, dirbančio pagal darbo sutartį, rašytinį sutikimą, keičiamos
jo darbo sutarties sąlygos (darbo sutarties terminas). Jeigu biudžetinės
įstaigos vadovas, dirbantis pagal darbo sutartį, nesutinka dirbti pakeistomis
darbo sutarties sąlygomis, jis atleidžiamas iš pareigų vadovaujantis Lietuvos
Respublikos darbo kodekso nuostatomis dėl darbo sutarties nutraukimo darbdavio
iniciatyva be darbuotojo kaltės.
|