1.
|
8
|
7
|
|
Argumentai:
Įstatymo
įgyvendinamosiose nuostatose turi būti numatomos labiausiai įgyvendinamo
įstatymo tikslus atitinkančios, ekonomiškiausios ir efektyviausios priemonės.
Tai Teisėkūros įstatymo nuostata, tuo tarpu Aplinkos ministro Simono
Gentvilo, Seimo aplinkos komiteto pirmininkės Aistės Gedvilienės ir Seimo
narės Dalios Asanavičiūtės pasiūlymo dėl Pakuočių ir pakuočių atliekų
tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 (toliau – Pakuočių įstatymas) 2, 4, 4(2), 7, 10,
11(2) straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-172 (toliau
– Pasiūlymas) 8 straipsnio 7 dalimi siūloma nustatyti niekaip su svarstomais
Pakuočių įstatymo pakeitimais nesusijusį reikalavimą savivaldybėms iki 2022
m. spalio 1 d. paskelbti viešųjų pirkimų konkursus parinkti atliekų
tvarkytojams, kurie teiks surinkimo ir vežimo paslaugą ir numatoma, kad to
nepadarius, savivaldybės tampa atsakingomis už komunalinių atliekų sraute
susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos
finansavimą.
Pačiame Pakuočių
įstatyme, kaip ir Atliekų tvarkymo įstatyme yra reglamentuota nuostata, kad
atliekų tvarkytojai, kurie teiks surinkimo ir vežimo paslaugą, parenkami
teisės aktų nustatyta tvarka. Viešųjų pirkimų įstatyme ir Vietos savivaldos
įstatyme yra nustatyta savivaldybių teisė išvardintoms konkrečioms viešosioms
paslaugoms, tarp kurių yra ir atliekų surinkimas bei vežimas, pasirinkti
efektyviausią, kokybiškiausią ir savivaldybei tinkamiausią viešosios
paslaugos teikimo būdą, t. y. Viešųjų pirkimų įstatyme nustatyta tvarka
pirkti paslaugą rinkoje arba to paties Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta
tvarka pasirašyti sutartį dėl paslaugų teikimo su Viešųjų pirkimų įstatymo
nuostatas atitinkančia savivaldybės valdoma įmone. Vidaus
sandorių institutas ir jo taikymo apimtis nėra nacionalinio įstatymų leidėjo
sugalvojimas – tai yra Europos Sąjungos lygiu sukurtas institutas, kuris yra
subalansuotas su kitais teisiniais gėriais. Minėtas Aplinkos ministro,
Aplinkos komiteto pirmininkės ir Seimo narės Pasiūlymas nepagrįstai siaurina
Įstatymais ir ES direktyva įtvirtintas savivaldos teises ir neatitinka
aukščiausių šalies institucijų bei politinių partijų įsipareigojimų didinti
savivaldos savarankiškumą.
Tačiau šis Pasiūlymas
labai atitinka ilgalaikius privačių atliekų tvarkytojų siekius perimti šiuo
metu savivaldybių valdomų įmonių aptarnaujamą atliekų tvarkymo rinkos dalį.
Tų pačių privačių atliekų tvarkytojų iniciatyva šiuo metu Konstituciniame
teisme nagrinėjamas klausimas ar Viešųjų pirkimų įstatymu įteisintas vidaus
sandorių tarp savivaldybių ir jų valdomų įmonių institutas neprieštarauja
Lietuvos Respublikos Konstitucijai. Konstituciniam teismui nustačius tokį
prieštaravimą, vidaus sandoriams neliks vietos visoje viešųjų paslaugų teikimo
sistemoje. Konstituciniam teismui nustačius, kad vidaus sandoriai atitinka
Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintą savivaldybių savarankiškumo,
užtikrinant viešųjų paslaugų teikimą, teisę, pagrįstai kils klausimas ar šis
Aplinkos ministro, Aplinkos komiteto pirmininkės ir Seimo narės Pasiūlymas
neprieštarauja šalies Konstitucijai.
Atkreiptinas
dėmesys, kad tokį svarbų viešųjų pirkimų sistemos pokytį siekiama įgyvendinti
ne keičiant viešųjų pirkimų politiką, o paslepiant jį po įgyvendinamosiose
įstatymo pakeitimo nuostatose įrašytu nauju reikalavimu savivaldybėms.
Bandomas įgyvendinti pokytis neatskleidžiamas jokiame projekto lydinčiajame
dokumente, nepristatomas Projekto svarstymo metu ir netgi atvirkščiai –
įvardinamas kaip siūlymas nustatyti pakankamą terminą subjektams prisitaikyti
prie naujų reikalavimų, nors pačiame Pakuočių įstatyme tokio reikalavimo net
nesiekiama įtvirtinti.
Siūloma išeliminuoti iš Projekto antrojo varianto per minėtą Pasiūlymą
papildytą 8 straipsnio 7 dalį, kuri niekaip nėra susijusi nei su pateiktais
įstatymo pakeitimais, nei su ES direktyvų įgyvendinimu ir sulaukti
Konstitucinio teismo sprendimo dėl vidaus sandorių instituto teisėtumo. Jei
Aplinkos ministro manymu, pakuočių atliekų tvarkymo tinkamam užtikrinimui
vidaus sandoriai yra netinkama priemonė, šis klausimas turi būti keliamas
atskirai, argumentuojant ir diskutuojant su visomis susijusiomis šalimis bei
įgyvendinamas atskleidžiant tokį reikšmingą pokytį viešai, o ne paslepiant jį
po su juo nesusijusio įstatymo pakeitimo projekto įgyvendinamosiomis
nuostatomis.
Pasiūlymas:
Pakeisti Projekto 8 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu
– komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) iki 2022 m. spalio
1 d. įstatymų nustatyta tvarka turi paskelbti viešųjų pirkimų konkursus
parinkti atliekų tvarkytojams tvarkytojus, kurie teiks
komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo
surinkimo ir vežimo paslaugą, parinkti. Savivaldybės, kurios (arba
savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos
administratoriai) iki nurodyto termino nepaskelbia viešųjų pirkimų
konkursų neparenka šioje dalyje nurodytiems atliekų
tvarkytojams parinkti nurodytų atliekų tvarkytojų, tampa
atsakingomis už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų
rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos finansavimą, iki bus paskelbti
parinkti šioje dalyje nurodyti viešųjų pirkimų konkursai atliekų
tvarkytojai.“
|