PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

PAKUOČIŲ IR PAKUOČIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. IX-517 2, 4, 42, 7, 10, 112 STRAIPSNIŲ IR 2 PRIEDO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-172(2)

 

2021-04-28

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

8

7

 

Argumentai:

Įstatymo įgyvendinamosiose nuostatose turi būti numatomos labiausiai įgyvendinamo įstatymo tikslus atitinkančios, ekonomiškiausios ir efektyviausios priemonės. Tai Teisėkūros įstatymo nuostata, tuo tarpu Aplinkos ministro Simono Gentvilo, Seimo aplinkos komiteto pirmininkės Aistės Gedvilienės ir Seimo narės Dalios Asanavičiūtės pasiūlymo dėl Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 (toliau – Pakuočių įstatymas) 2, 4, 4(2), 7, 10, 11(2) straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-172 (toliau – Pasiūlymas) 8 straipsnio 7 dalimi siūloma nustatyti niekaip su svarstomais Pakuočių įstatymo pakeitimais nesusijusį reikalavimą savivaldybėms iki 2022 m. spalio 1 d. paskelbti viešųjų pirkimų konkursus parinkti atliekų tvarkytojams, kurie teiks surinkimo ir vežimo paslaugą ir numatoma, kad to nepadarius, savivaldybės tampa atsakingomis už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos finansavimą.

Pačiame Pakuočių įstatyme, kaip ir Atliekų tvarkymo įstatyme yra reglamentuota nuostata, kad atliekų tvarkytojai, kurie teiks surinkimo ir vežimo paslaugą, parenkami teisės aktų nustatyta tvarka. Viešųjų pirkimų įstatyme ir Vietos savivaldos įstatyme yra nustatyta savivaldybių teisė išvardintoms konkrečioms viešosioms paslaugoms, tarp kurių yra ir atliekų surinkimas bei vežimas, pasirinkti efektyviausią, kokybiškiausią ir savivaldybei tinkamiausią viešosios paslaugos teikimo būdą, t. y. Viešųjų pirkimų įstatyme nustatyta tvarka pirkti paslaugą rinkoje arba to paties Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka pasirašyti sutartį dėl paslaugų teikimo su Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas atitinkančia savivaldybės valdoma įmone. Vidaus sandorių institutas ir jo taikymo apimtis nėra nacionalinio įstatymų leidėjo sugalvojimas – tai yra Europos Sąjungos lygiu sukurtas institutas, kuris yra subalansuotas su kitais teisiniais gėriais. Minėtas Aplinkos ministro, Aplinkos komiteto pirmininkės ir Seimo narės Pasiūlymas nepagrįstai siaurina Įstatymais ir ES direktyva įtvirtintas savivaldos teises ir neatitinka aukščiausių šalies institucijų bei politinių partijų įsipareigojimų didinti savivaldos savarankiškumą.

Tačiau šis Pasiūlymas labai atitinka ilgalaikius privačių atliekų tvarkytojų siekius perimti šiuo metu savivaldybių valdomų įmonių aptarnaujamą atliekų tvarkymo rinkos dalį. Tų pačių privačių atliekų tvarkytojų iniciatyva šiuo metu Konstituciniame teisme nagrinėjamas klausimas ar Viešųjų pirkimų įstatymu įteisintas vidaus sandorių tarp savivaldybių ir jų valdomų įmonių institutas neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai. Konstituciniam teismui nustačius tokį prieštaravimą, vidaus sandoriams neliks vietos visoje viešųjų paslaugų teikimo sistemoje. Konstituciniam teismui nustačius, kad vidaus sandoriai atitinka Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintą savivaldybių savarankiškumo, užtikrinant viešųjų paslaugų teikimą, teisę, pagrįstai kils klausimas ar šis Aplinkos ministro, Aplinkos komiteto pirmininkės ir Seimo narės Pasiūlymas neprieštarauja šalies Konstitucijai.

Atkreiptinas dėmesys, kad tokį svarbų viešųjų pirkimų sistemos pokytį siekiama įgyvendinti ne keičiant viešųjų pirkimų politiką, o paslepiant jį po įgyvendinamosiose įstatymo pakeitimo nuostatose įrašytu nauju reikalavimu savivaldybėms. Bandomas įgyvendinti pokytis neatskleidžiamas jokiame projekto lydinčiajame dokumente, nepristatomas Projekto svarstymo metu ir netgi atvirkščiai – įvardinamas kaip siūlymas nustatyti pakankamą terminą subjektams prisitaikyti prie naujų reikalavimų, nors pačiame Pakuočių įstatyme tokio reikalavimo net nesiekiama įtvirtinti.

 

Siūloma išeliminuoti iš Projekto antrojo varianto per minėtą Pasiūlymą papildytą 8 straipsnio 7 dalį, kuri niekaip nėra susijusi nei su pateiktais įstatymo pakeitimais, nei su ES direktyvų įgyvendinimu ir sulaukti Konstitucinio teismo sprendimo dėl vidaus sandorių instituto teisėtumo. Jei Aplinkos ministro manymu, pakuočių atliekų tvarkymo tinkamam užtikrinimui vidaus sandoriai yra netinkama priemonė, šis klausimas turi būti keliamas atskirai, argumentuojant ir diskutuojant su visomis susijusiomis šalimis bei įgyvendinamas atskleidžiant tokį reikšmingą pokytį viešai, o ne paslepiant jį po su juo nesusijusio įstatymo pakeitimo projekto įgyvendinamosiomis nuostatomis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 8 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7. Savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) iki 2022 m. spalio 1 d. įstatymų nustatyta tvarka turi paskelbti viešųjų pirkimų konkursus parinkti atliekų tvarkytojams tvarkytojus, kurie teiks komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugą, parinkti. Savivaldybės, kurios (arba savivaldybių  pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) iki nurodyto termino nepaskelbia viešųjų pirkimų konkursų neparenka šioje dalyje nurodytiems atliekų tvarkytojams parinkti nurodytų atliekų tvarkytojų, tampa atsakingomis už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos finansavimą, iki bus paskelbti parinkti šioje dalyje nurodyti viešųjų pirkimų konkursai atliekų tvarkytojai.

 

 

Teikia:

Seimo narys                        Eugenijus Sabutis