PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 5 STRAIPSNIO PAPILDYMO, 14, 21, 29, 34, 36, 38

STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-3794

 

                                                                       2019-09-09                           

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

4

 

1

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog įstatymo projekte (Nr. XIIIP-3794) atsisakoma galimybės mokykloms, dėl objektyvių priežasčių negalinčioms užtikrinti pagalbos mokiniui, turinčiam specialiųjų poreikių, pasiūlyti mokytis kitoje mokykloje, kyla pagrįstų abejonių, ar iki 2021 m. liepos 1 d. visos švietimo įstaigos bus pasiruošusios užtikrinti visavertišką pagalbą spec. poreikių reikalaujantiems vaikams.

 

Pirmiausiai, mokyklose susiduriama su specialistų trūkumu. Dėl nepakankamų lėšų savivaldybės yra priverstos mažinti švietimo pagalbos specialistų etatų skaičių – 2017 m. 9 proc. bendrojo ugdymo mokyklų apskritai neturėjo jokio pagalbos mokiniui specialisto (Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) statistika).

 

Didelė dalis mokyklų yra nepritaikytos ir fiziškai. Švietimo valdymo informacinės sistemos (ŠVIS) duomenimis, mokyklos, įsivertindamos, ar įstaiga prieinama žmogui su negalia judančiam neįgaliojo vežimėliu ar žmonėms su regėjimo negalia, dažniausiai atsako, jog mokykla yra arba nepritaikyta, arba pritaikyta tik iš dalies.


Kadangi priėmus įstatymo projektą finansinė našta švietimo sistemai (tiek žmogiškųjų resursų, tiek pastatų pritaikymo prasme) būtų itin reikšminga, šiuo pasiūlymu siekiama nustatyti, jog visas spec. poreikių vaikams reikiamas paslaugas užtikrintų ne kiekviena mokykla atskirai, o tą bendrai galėtų padaryti savivaldybės teritorijoje esančių švietimo įstaigų tinklas.

 

Savivaldybėse būtų sudaromas ir patvirtinamas, viešai skelbiamas mokyklų tinklo aprašas, kuriame būtų užtikrinama, jog tam tikroje mokykloje ar mokyklose, atsižvelgiant į esančią infrastruktūrą ir resursus, yra suteikiama atitinkamų rūšių psichologinė, speciali pedagoginė, speciali ar socialinė pedagoginė pagalba mokiniui. Tokiu būdu įvairaus amžiaus ir skirtingų pagalbos poreikių asmenys galėtų visapusiškai dalyvauti ugdymo procese ir gauti reikiamos srities pagalbą toje savivaldybės mokykloje, kuri turi geriausias sąlygas kiekvieno konkretaus mokinio atveju.


Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekte 4 straipsniu keičiamą Švietimo įstatymo 29 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

1.      Pripažinti 29 straipsnio 10 dalį netekusia galios.

 

„10. Valstybinių ir savivaldybių mokyklų savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija iki Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro nurodytų terminų bendrojo ugdymo mokykloms sudaro ir tvirtina aprašą dėl mokyklų tinklo, kuriame visiems savivaldybės mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, užtikrinamos sąlygos savivaldybės teritorijoje gauti aukštos kokybės psichologinę, specialią pedagoginę, specialią ar socialinę pedagoginę pagalbą. Informacija apie mokyklų tinklą, teikiančių ugdymo paslaugas, atsižvelgiant į moksleivių amžių, specialių poreikių lygį ir pobūdį, skelbiama viešai.“


 

 

 

 

Teikia

Seimo narys                                                                                      Edmundas Pupinis