LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1316 27 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-02-24 Nr. XIVP-1337

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas.

1. Įstatymo projektu 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 27 straipsnio 5 dalyje siūloma išskirtinai vienai valstybės tarnautojų grupei – seniūnams nustatyti skirtingą tarnybinės veiklos vertinimo tvarką, t. y. nustatyti, kad  „vertinant seniūno – karjeros valstybės tarnautojo ir seniūno valstybės tarnautojo – įstaigos vadovo metinės tarnybinės veiklos rezultatus seniūnaičiai gali išreikšti savo nuomonę, kuri yra rekomendacinio pobūdžio.“ Siūlomas reguliavimas svarstytinas.

Visų pirma, pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies nuostata dėl šio įstatymo taikymo imperatyviai nustato, kad „šis įstatymas be išlygų taikomas valstybės tarnautojams, išskyrus šiame straipsnyje nustatytas išimtis“ ir jokių išimčių dėl valstybės tarnautojų – seniūnų kitokios tarnybinės veiklos vertinimo nenustato, todėl siūlymas prieštarauja imperatyvioms keičiamo įstatymo nuostatoms. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamo įstatymo 5 straipsnio 7 dalyje nustatyta išimtis tik priimant į seniūno pareigas, t. y. nustatyta, kad tokiu atveju šio įstatymo nuostatos taikomos tiek, kiek priėmimo į seniūno pareigas sąlygų nenustato Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas.

Antra, pagal keičiamo įstatymo 27 straipsnio 2 ir 3 dalis įstaigos vadovo ir karjeros valstybės tarnautojo tarnybinės veiklos vertinimo tikslas – kiekvienais metais nustatyta tvarka įvertinti jo  kvalifikaciją, gebėjimus atlikti pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas, pasiektus rezultatus, vykdant atitinkamai jo vadovaujamai įstaigai arba jam pačiam suformuluotas užduotis. Toks vertinimas turi būti pagrįstas objektyviais duomenimis (faktais) ir teisės aktų normomis, todėl abejotina, ar nuomonė (siūlomo teisinio reguliavimo atveju – seniūnaičių nuomonė) gali būti laikoma objektyviu kriterijumi ar rodikliu.

Vertinant projektu siūlomą nuostatą, būtina pažymėti, kad Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje yra konstatuota, kad valstybės tarnautojo tarnybinės veiklos vertinimas yra šio tarnautojo tiesioginio vadovo bei vertinimo komisijos kompetencija, kad atitinkama valstybės tarnautojo tarnybinės veiklos vertinimo išvada turi būti pagrįsta faktinėmis vertinamo asmens tarnybinę veiklą charakterizuojančiomis aplinkybėmis (žr. LVAT 2014 m. sausio 6 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A492-2466/2013), kad kilus ginčui – teismui, turi būti pateikti įrodymai, kurių pagrindu padarytos atitinkamos išvados (žr. LVAT 2008 m. spalio 8 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A556-1727/2008; 2009 m. gegužės 19 nutartį administracinėje byloje Nr. A143-646/2009 ir kt.).

                 2. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikės priimti poįstatyminius teisės aktus (pakeisti Valstybės tarnautojų tarnybinės veiklos vertinimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės  2018 m. lapkričio 28 d. nutarimu  Nr. 1176 ,,Dėl Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo įgyvendinimo“), projekto 2 straipsnis pildytinas 2 dalimi, numatančia pavedimą Vyriausybei iki įstatymo įsigaliojimo priimti reikalingus teisės aktus. Atitinkamai šio straipsnio 1 dalyje reikėtų numatyti išlygą dėl ankstesnio straipsnio 2 dalies įsigaliojimo, o straipsnio pavadinime po žodžio „įsigaliojimas“ įrašyti žodžius „ir įgyvendinimas“.

                  3. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad siekiant inkorporuoti priimtą įstatymą į teisinę sistemą, reikės papildyti Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 34 straipsnį. Atkreiptinas dėmesys, kad remiantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 135 straipsnio 5 dalimi,  kiti Seimo priimamų teisės aktų projektai dėl galiojančių teisės aktų pakeitimo ar pripažinimo netekusiais galios, kuriuos būtina priimti, priėmus teikiamą projektą,  teikiami kartu su įstatymo projektu. Atsižvelgiant į tai, kartu su teikiamu įstatymo projektu turėtų būti teikiamas ir nurodyto įstatymo pakeitimo projektas.

 

 

Departamento direktorius                                                                                              Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]