LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS POLITINIŲ KAMPANIJŲ FINANSAVIMO IR FINANSAVIMO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-2428 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22 STRAIPSNIŲ IR KETVIRTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

2019-02-06 Nr. XIIIP-3129

Vilnius

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Iš projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies nuostatos – „Šioje dalyje nustatyta tvarka aukų grąžinimas aukotojui ar pervedimas į valstybės biudžetą sustabdomas, jei dėl neteisėto politinių kampanijų finansavimo yra pradėtas (vyksta) baudžiamasis procesas. Aukų grąžinimas aukotojui ar pervedimas į valstybės biudžetą tęsiamas, kai <...>“ – nėra aišku, kas turi teisę priimti „sprendimą sustabdyti“ ir „sprendimą tęsti“ lėšų gražinimą aukotojui ar pervedimą į valstybės biudžetą.

2.   Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies nuostata dėl Vyriausiosios rinkimų komisijos (toliau – VRK) įgaliojimų priimti sprendimus, kuriais politinės kampanijos dalyviai (priėmę ir panaudoję lėšas ar nepiniginę auką, kurių suma viršija mažos aukos sumą) įpareigojami atitinkamą lėšų sumą pervesti į valstybės biudžetą, turėtų būti dėstoma keičiamo įstatymo 7 straipsnio atskiroje dalyje.

Be to, VRK priimamo sprendimo turinį siūlytina patikslinti, nustatant šio sprendimo vykdymo terminą, per kurį politinės kampanijos dalyvis įpareigojamas pervesti į valstybės biudžetą atitinkamą lėšų sumą. Be to, rekomenduotina aptarti politinės kampanijos dalyviams kylančias teisines pasekmes dėl šio VRK sprendimo nevykdymo. Taip pat siūlytina patikslinti šios dalies nuostatą – „išskyrus tuos atvejus, kai <...> valstybės biudžeto asignavimai nebuvo skirti“ – po žodžių „valstybės biudžeto asignavimai“, įrašant žodžius – „politinei partijai“.

3.    Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 8 dalis tikslintina pagal pastabas:

1)   VRK priimamo sprendimo turinį siūlytina patikslinti, nustatant ir šio sprendimo vykdymo terminą, per kurį politinės kampanijos dalyvis įpareigojamas pervesti į valstybės biudžetą atitinkamą lėšų sumą;

2) nuostatoje „išskyrus tuos atvejus, kai <...> valstybės biudžeto asignavimai nebuvo skirti“ po žodžių „valstybės biudžeto asignavimai“ įrašytini žodžiai – „politinei partijai“.

4.    Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnyje siūlytina aptarti politinės kampanijos dalyviams kylančias teisines pasekmes už šio straipsnio 8 dalyje nurodyto VRK sprendimo nevykdymą.

5.   Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalies nuostata „iki galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo“ turi būti tikslinama dviem aspektais. Pirma, ji turėtų apimti ne tik „rinkimų“, bet ir „referendumo“ rezultatų paskelbimą. Antra, pagal šį įstatymą politinės kampanijos (rinkimų ar referendumo) pabaiga yra siejama su „galutinių rezultatų paskelbimu“ (keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalis, 4 straipsnio 3 dalis, ir kt.).

6.   Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 7 dalies nuostata kad „paskleista politinė reklama registruojama ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo politinės reklamos paskleidimo“ yra deklaratyvi ir neturi teisinio jos įgyvendinimo mechanizmo. Atkreipiame dėmesį, kad politinės reklamos stebėsena yra, be kita ko, duomenų apie rinkimų (referendumo) agitacijos ir politinės reklamos finansavimą ir skleidimą politinių kampanijų laikotarpiu ir tarp politinių kampanijų rinkimas, kaupimas, analizė ir vertinimas šio įstatymo nustatytais tikslais (Įstatymo 2 straipsnio 15 dalis). Taigi aptariama projekto nuostata turi būti tikslinama taip, kad būtų aišku, jog ne vėliau kaip per 10 dienų nuo politinės reklamos paskleidimo turėtų būti pildoma viešosios informacijos rengėjo ar skleidėjo deklaracija ar pan.

7.   Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalies 3 punkte atsisakytina jį papildančios nuostatos – „rinkimų proceso skaidrumo užtikrinimo tikslais“. Pažymime, kad VRK svetainėje skelbiami atitinkami duomenys savaime reiškia, jog tai yra viena iš priemonių, skirtų užtikrinti politinės kampanijos skaidrumui.

8.   Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalies 7 punkte brauktinas žodis „banko“, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje apibrėžtą politinės kampanijos sąskaitos sąvoką.

9.   Atsižvelgiant į tai, kad projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio nuostatų paskirtis skiriasi, siūlytina šio straipsnio 1 dalyje išdėstyti nuostatas dėl politinės partijos ir politinių kampanijų įsiskolinimų parengimo šaltinių, o 2 dalyje – nuostatas dėl politinės kampanijos metų atsiradusių įsiskolinimų padengimo laikotarpio, VRK informavimo tvarkos. Šią dalį rekomenduotina patikslinti taip, kad politinės kampanijos įsiskolinimą padengę politinės kampanijos dalyviai apie tai galėtų pranešti iš karto, o ne iki kiekvienų metų vasario 1 dienos.

Be to, aptariamojo straipsnio nuostata – „nuo galutinių rinkimų, referendumo rezultatų paskelbimo“ – turėtų būti patikslinta, nes pagal šį įstatymą politinės kampanijos (rinkimų ar referendumo) pabaiga yra siejama su „galutinių rezultatų paskelbimu“ (keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalis, 4 straipsnio 3 dalis, ir kt.).

10.     Atsižvelgiant į tai, kad projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnis reglamentuoja, be kita ko, politinės reklamos stebėseną, šio straipsnio 5 dalies nuostata dėl paskleistos informacijos turinio vertinimo turėtų būti siejama su politinės reklamos tikslais paskleistos (past. – ne kurios nors kitos) informacijos turinio vertinimu.

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O. Buišienė, tel. (8 5) 239 6160, el. p. [email protected]

P. Veršekys, tel. (8 5) 239 6353, el. p. [email protected]