aiškinamasis raštas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
LIETUVOS NACIONALINIO RADIJO IR TELEVIZIJOS
ĮSTATYMO NR. I-1571 PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai.
Pastarųjų metų laikotarpyje kompetentingos institucijos nustatė visą eilę pažeidimų arba galimų prielaidų korupcijai LRT, kurie leidžia abejoti šios įstaigos valdymo skaidrumu ir esančio valdymo modelio savireguliacijos galimybėmis. Seimo laikinosios komisijos prašymu dėl ekspertinės pagalbos suteikimo, vertinimus, ypač programų pirkimo bei viešųjų pirkimų srityse, pateikė tiek Specialiųjų tyrimų tarnyba, tiek Viešųjų pirkimų tarnyba. Pvz. buvo nustatyti didelės vertės viešųjų pirkimų pažeidimai, kuriuose ribojama konkurencija. LRT valdymui bei ūkinei ir finansinei veiklai tirti skirta laikinoji komisija nustatė atvejus, kada savo jiems įstatymu numatytų funkcijų nevykdė ištisi LRT padaliniai – pvz. Administracinė komisija, o Taryba laiku nesiėmė priemonių, kurios užtikrintų įstatymo laikymąsi.
Teikiamu projektu yra siekiama atnaujinti LRT valdymo modelį, sudarant galimybę LRT valdyme dalyvauti vadybos, teisės bei ekonomikos žinių turintiems ekspertams. Taip pat siekiama didinti nacionalinio transliuotojo nepriklausomumą nuo politikų, jo atvirumą bei atskaitomybę visuomenei, užtikrinti pastovų išorinį auditavimą, tobulinti nacionalinio transliuotojo savireguliacijos mechanizmą, sureguliuoti LRT portalo veiklą, kuri ankstesnėje įstatymo redakcijoje iš viso nebuvo įstatymo reguliavimo objektu.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.
Seimo narių, pasirašiusių projektą, grupė.
3. Dabartinis Įstatymo projekte aptartų teisinių santykių reguliavimas.
LRT šiuo metu valdoma Tarybos, sudarytos iš 12 asmenų, 8 iš jų yra politikų tiesiogiai deleguojami asmenys. LRT Tarybos nariams nėra taikomi kvalifikaciniai reikalavimai, netaikomas ir nepriekaištingos reputacijos kriterijus. Administracinė taryba – darinys neturintis precedento modernių įstaigų valdysenoje – buvo sukurta siekiant užtikrinti Tarybos narių konsultavimosi su valdymo, ekonomikos žinių turinčiais ekspertais galimybę. Kaip minėta, LRT laikinosios komisijos tyrimo metu buvo nustatyta, kad dalies funkcijų Administracinė taryba nevykdė.
LRT portalas, kadangi įstatymas buvo priiminėjamas pačioje internetinės žiniasklaidos eros pradžioje, liko nesureguliuotas. Jame iki šiol leidžiama reklama, nors kitose LRT medijose – televizijoje ir radijuje – ji yra draudžiama.
4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos, laukiami teigiami rezultatai.
Projekte atlikti šie esminiai pakeitimai:
Projekte atsiranda kolegialus valdymo organas – Valdyba. Ji sudaroma 4 metams iš 7 asmenų. Valdybos narys savo pareigas eiti gali ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Valdybos sudėčiai ex officio priklauso LRT generalinis direktorius, kuris kartu yra ir Valdybos pirmininkas, bei du jo pavaduotojai. 4 Valdybos nariai, kurie atitinka šio straipsnio 3 dalyje nustatytus reikalavimus, yra atrenkami viešo konkurso būdu. Juos iš 12 kandidatų į Valdybos narius daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma paskiria Taryba. Viešą konkursą, kuriame atrenkama 12 kandidatų į Valdybos narius, vykdo Tarybos sprendimu paskelbto viešo konkurso būdu atrinkta audito kompanija, turinti bent 10 metų tarptautinės veiklos patirtį. Valdybos nariais gali būti skiriami tik nepriekaištingos reputacijos asmenys. Valdybos nariais, išskyrus tuos, kurie Valdybos nario pareigas eina ex officio, gali būti skiriami tik tie asmenys, kurie yra įgiję aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą socialinių mokslų krypties teisės arba ekonomikos, arba vadybos ir administravimo srities išsilavinimą, turi vienos iš šių mokslo sričių magistro kvalifikacinį laipsnį arba yra baigę vientisąsias vienos iš šių mokslo sričių studijas bei turi 5 metų vadovaujamojo darbo patirties. Asmenys Valdybos nariais yra skiriami tokiu būdu, kad Valdyboje būtų bent po vieną teisės, ekonomikos bei vadybos ir administravimo specialistą. Kriterijai, kada asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos yra apibrėžti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme.
Taip pat įkuriama LRT ombudsmeno pareigybė. LRT ombudsmenas prižiūri, kaip LRT laikosi šio įstatymo 3 bei 4 straipsniuose ir LRT Etikos kodekse nustatytų reikalavimų, o taip pat savo kompetencijos ribose nagrinėja LRT darbuotojų ir visuomenės atstovų skundus bei pasiūlymus. LRT ombudsmeną, pasirinkdama iš 3 kandidatų, atrinktų viešo konkurso būdu, 5 metams skiria Taryba daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma. Negavus tokio balsų skaičiaus, rengiamas naujas konkursas. LRT ombudsmenas savo pareigas eiti gali ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. 3 kandidatų į LRT ombudsmeno pareigas atrankos viešą konkursą vykdo Valdybos sprendimu paskelbto viešo konkurso būdu atrinkta audito kompanija, turinti bent 10 metų tarptautinės veiklos patirtį. LRT ombudsmenu gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos asmuo, kuris yra įgijęs aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą humanitarinių ar socialinių mokslų krypties išsilavinimą, turi vienos iš šių mokslo krypčių magistro kvalifikacinį laipsnį arba yra baigęs vientisąsias studijas bei turi 10 metų darbo pagal įgytą specialybę patirties. Ir šiuo atveju, kriterijai, kada asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos yra apibrėžti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme.
Jeigu asmuo, patvirtintas LRT ombudsmenu, yra politinės partijos ar politinės organizacijos narys, jis sustabdo savo narystę šioje buvimo LRT ombudsmenu laikotarpiui. Taip pat LRT ombudsmenu negali būti skiriami Seimo, Vyriausybės, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos nariai, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, asmenys, dirbantys pagal darbo sutartis radijo ir televizijos stotyse, interneto portaluose, tarp jų LRT, taip pat radijo stočių ir televizijos kanalų, interneto portalų savininkai ir bendraturčiai bei LRT Valdybos, Tarybos nariai, auditoriai ar audito įmonių darbuotojai, dalyvaujantys ir (ar) dalyvavę atliekant LRT auditą, nuo kurio atlikimo nepraėjo 2 metų laikotarpis. Šie reikalavimai bus taikomi ir valdybos bei tarybos nariams.
LRT ombudsmenas:
1) Nuolat vertina ir prižiūri, kaip LRT laikosi šio įstatymo 3 bei 4 straipsniuose ir LRT Etikos kodekse nustatytų reikalavimų;
2) LRT tarybai teikia tvirtinti LRT Etikos kodeksą ir jo pakeitimus;
3) Savo kompetencijos ribose nagrinėja LRT Valdybos, Tarybos, generalinio diraktoriaus, administracijos ar darbuotojų, kitų fizinių ir juridinių asmenų kreipimusis ir per ne ilgiau kaip 20 darbo dienų pateikia savo išvadą;
4) gauto skundo pagrindu arba savo iniciatyva atlieka tyrimus dėl LRT įvykdytų šio įstatymo 3 ir 4 straipsnių bei LRT Etikos kodekso reikalavimų pažeidimų ir per ne ilgiau kaip 20 darbo dienų pateikia savo išvadą;
5) du kartus per metus teikia ataskaitą Valdybai apie tai, kaip LRT laikomasi šio įstatymo 3 ir 4 straipsnių bei LRT Etikos kodekso reikalavimų;
6) Savo iniciatyva arba LRT administracijos, Valdybos arba Tarybos prašymu teikia pasiūlymus LRT administracijai dėl šio įstatymo 3 ir 4 straipsnių bei LRT Etikos kodekso reikalavimų įgyvendinimo. Tuo atveju, kai rekomendacijų adresatas atsisako rekomendacijas įgyvendinti, per 20 darbo dienų jis turi pateikti motyvuotą paaiškinimą, kuriame nurodomos atsisakymo priežastys bei motyvai;
7) LRT darbuotojams organizuoja profesinės etikos mokymus;
8) Kartą per mėnesį dalyvauja LRT radijo laidoje, kurioje apžvelgia gautus kreipimusis, nustatytus pažeidimus, pateiktas rekomendacijas bei visuomenei atsiskaito už kitus, šios dalies aukščiau numatytus, atliktus veiksmus;
Projektu sumažinama politikų įtaka LRT tarybai ir taip pasiekiamas EBU rekomenduojamas 1/3 politikų deleguotų narių. Sumažinus Seimo ir Prezidento deleguotų asmenų skaičių, atsirado galimybė į LRT tarybos veiklą įtraukti mokslo bendruomenės atstovus, kuriuos deleguotų universitetų, vykdančių žurnalistikos studijas, senatai bendru sutarimu. Šiems asmenims būtų taikomas daktaro laipsnio reikalavimas.
Įstatyme įtvirtinama prievolė kasmet atlikti LRT išorinį auditą, nustatoma pareiga tiesiogiai transliuoti LRT tarybos posėdžius, atsiranda pareiga tvirtinant struktūrą užtikrinti, kad joje būtų sudarytos palankios sąlygos LRT atskaitomybei visuomenei, LRT portalui imami taikyti tie patys nepriklausomumo, nešališkumo reikalavimai, reklamos draudimas, kaip ir televizijai bei radijui.
LRT turės pasitvirtinti ir vidinį Etikos kodeksą, kurio įgyvendinimo stebėsena ir vertinimas patikima vidiniam savireguliatoriui – ombudsmenui.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Neigiamų pasekmių priėmus įstatymų projektą nenumatoma.
6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.
Įstatymo projektas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.
7. Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
Įstatymo projekto įgyvendinimas niekaip neįtakos verslo sąlygų ir jo plėtros.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.
Pritarus įstatymo projektui priimti naujų įstatymų, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios esamus nereikės.
9. Įstatymo projekto atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, įstatymo projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.
10. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.
Įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms. Įstatymo projektas neprieštarauja Europos Sąjungos teisės aktams.
11. Įgyvendinamuosius teisės aktus priimančios institucijos ir terminai.
Pritarus įstatymo projektui, įgyvendinamųjų teisės aktų rengti nereikės.
12. Valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų poreikis įstatymui įgyvendinti, lėšų sutaupymas.
Valstybės lėšų įstatymo įgyvendinimui neprireiks. Valdybos bei ombudsmeno funkcijų atlikimas bus užtikrintas iš valstybės kasmetinių asignavimų, kurių pagrindu formuojamas LRT biudžetas. LRT biudžeto formavimo principai teikiamu teisės aktu nėra keičiami.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.
Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai: nacionalinis transliuotojas, Lietuvos radijas ir televizija, portalas, ombudsmenas
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.
Nėra.
Seimo nariai
Ramūnas Karbauskis
Kęstutis Mažeika
Dainius Gaižauskas
Virgilijus Poderys
Agnė Širinskienė
Arvydas Nekrošius