2018-06-12

 

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 2, 6, 16, 20, 21 IR 27 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2215

 

Eil.Nr.

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

punktas

1.

2

 

 

Argumentai:

Siekiant remti patvarų ir labiau subalansuotą Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlymą mažinti darbo jėgos apmokestinimą ir užtikrinant didesnį ilgalaikį Valstybinio socialinio draudimo fondo stabilumą, vietoj siūlomo 21 proc. GPM tarifo, siūlytina numatyti 20 proc. GPM tarifą (o vietoje 18,5 Valstybinio socialinio draudimo įmokoms taikomo tarifo, įskaitant privalomojo sveikatos draudimo, siūlytina numatyti 19,5 proc. tarifą), tačiau jį taikyti ne tik pajamoms iš darbo santykių, bet ir kitoms gyventojo gaunamoms pajamoms, išskyrus pajamas, gaunamas vykdant individualią veiklą bei pajamas, gautas iš paskirstytojo pelno, taip pat ligos, motinystės ir kitas socialines išmokas (šioms pajamoms ir toliau taikyti 15 proc. GPM tarifą).

Taip pat siūloma atsisakyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlomų valstybinio socialinio draudimo įmokų lubų įvedimo bei su šiuo pakeitimu susijusio progresinio GPM tarifo įvedimo, nes dėl apmokestinimo mažinimo mažėtų Valstybinio socialinio draudimo fondo pajamos.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

1.   Papildyti 6 straipsnį 11 dalimi:

„11. Gyventojo pajamos iš darbo santykių arba jų esmę atitinkančių santykių, išskyrus ligos, motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros ir ilgalaikio darbo išmokas, apmokestinamos taip:

1) metinė pajamų dalis, neviršijanti 120 vidutinių šalies darbo užmokesčių (toliau – VDU), taikomų apdraustųjų asmenų 2019 metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama 21procentų pajamų mokesčio tarifu;

2) metinė pajamų dalis, viršijanti 120 VDU, taikomų apdraustųjų asmenų 2019 metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama 25 procentų pajamų mokesčio tarifu.“

2.   Pakeisti 6 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Gyventojo pajamos iš darbo santykių arba jų esmę atitinkančių santykių, išskyrus ligos, motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros ir ilgalaikio darbo išmokas, apmokestinamos taip:

1) metinė pajamų dalis, neviršijanti  84 vidutinių šalies darbo užmokesčių (toliau – VDU), taikomų apdraustųjų asmenų 2020 metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama 21  procentu pajamų mokesčio tarifu;

2) metinė pajamų dalis, viršijanti  84 VDU, taikomus apdraustųjų asmenų 2020 metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama 25 procentų pajamų mokesčio tarifu.“

3.   Pakeisti 6 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Gyventojo pajamos iš darbo santykių arba jų esmę atitinkančių santykių, išskyrus ligos, motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros ir ilgalaikio darbo išmokas, apmokestinamos taip:

1) metinė pajamų dalis, neviršijanti 60 vidutinių šalies darbo užmokesčių (toliau – VDU), taikomų apdraustųjų asmenų 2021 metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama 21  procento pajamų mokesčio tarifu;

2) metinė pajamų dalis, viršijanti 60 VDU, taikomų apdraustųjų asmenų 2021 metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama 25 procentų pajamų mokesčio tarifu.“

4.   Pakeisti 6 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Gyventojo pajamos iš darbo santykių arba jų esmę atitinkančių santykių, išskyrus ligos, motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros ir ilgalaikio darbo išmokas, apmokestinamos taip:

1) metinė pajamų dalis, neviršijanti 60 vidutinių šalies darbo užmokesčių (toliau – VDU), taikomų apdraustųjų asmenų einamųjų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama 21procento pajamų mokesčio tarifu;

2) metinė pajamų dalis, viršijanti 60 VDU, taikomų apdraustųjų asmenų einamųjų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama 25 procentų pajamų mokesčio tarifu.“

 

Pakeisti 6 straipsnio 1 dalį ir jį papildyti 11 dalimi:

„1. Pajamų mokesčio tarifas yra 15 20 procentų, jeigu šiame straipsnyje nenustatyta kitaip.

11. Gyventojo gaunamos ligos, motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros ir ilgalaikio darbo išmokos,  individualios veiklos pajamos ir pajamos iš paskirstytojo pelno, apmokestinamos 15 procentų gyventojų pajamų mokesčio tarifu.“

 

2.

4

 

 

Argumentai:

Siekiant remti Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlymą mažinti darbo jėgos apmokestinimą, tačiau užtikrinant, kad jis būtų patvaresnis, siūlytina  peržiūrėti NPD dydžius, ir 2019 m. neapmokestinamąjį pajamų dydį nustatyti 300 eurų, tačiau NPD taikymo ribą plėsti iki 1.5 VDU, ne iki 2.5 VDU (kaip siūlo LR Vyriausybė). Taip pat apsiriboti vienais metais – 2019 metais, kadangi nėra valstybės biudžeto rodiklių projektų 2020 ir 2021 metams.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas

1.   Pakeisti 20 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Neapmokestinamasis pajamų dydis (toliau – NPD) taikomas tik su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusioms pajamoms. Metinis NPD (toliau – MNPD), jei šio straipsnio 6 dalyje nenustatyta kitaip, negali būti didesnis negu  3 600 3 360 eurų, jeigu gyventojo metinės pajamos (toliau – GMP) neviršija minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, dvylikos dydžių sumos. Kai GMP viršija minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, dvylikos dydžių sumą, MNPD, jeigu šio straipsnio 6 dalyje nenustatyta kitaip, negali būti didesnis negu suma, apskaičiuota pagal šią formulę:

 

Gyventojui taikytinas MNPD = 3 360 3 6000,11 0,22 x (GMP – dvylika minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, dydžių).“

 

2.   Pakeisti 20 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Jeigu šio straipsnio 6 dalyje nenustatyta kitaip, NPD mokestiniu laikotarpiu taikomas tokia tvarka:

1) gyventojui, kurio su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos per mėnesį neviršija minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, vieno dydžio, taikomas mėnesio NPD yra 280 300 eurų;

2) gyventojui, kurio su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos per mėnesį viršija minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, vieną dydį, taikytinas mėnesio NPD apskaičiuojamas pagal šią formulę:

 

Gyventojui taikytinas mėnesio NPD = 280 3000,11 0,22 x (gyventojo mėnesio su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos – minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, vienas dydis).“

 

3.   Pakeisti 20 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Asmenims, kuriems nustatytas 0–25 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas sunkus neįgalumo lygis, taikomas mėnesio NPD yra 330 353 eurų. Asmenims, kuriems nustatytas 30–55 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinių ar nedidelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinis ar lengvas neįgalumo lygis, taikomas mėnesio NPD yra 288 308 eurai. Atsiradus arba pasibaigus teisei į šioje dalyje nurodytą mėnesio NPD, šis dydis pradedamas arba nustojamas taikyti nuo kitą, negu atsirado arba pasibaigė teisė į jį, mėnesį gautų pajamų. Šioje dalyje nurodytiems gyventojams taikytina MNPD suma yra lygi jiems pagal šios dalies nuostatas atitinkamais mokestinio laikotarpio mėnesiais taikytinų NPD sumai, pridėjus pagal šio straipsnio 1 dalį šiems gyventojams apskaičiuotą MNPD dalį, proporcingą mokestinio laikotarpio mėnesių, kuriais jie neturėjo teisės į NPD pagal šios dalies nuostatas, skaičiui.“ 

 

3.

5

4, 5

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Projektu keičiamas gyventojų pajamų mokesčio tarifas nuo 15 proc. iki 21 proc. (20 proc.), o tai sąlygotų ženklius papildomus valstybės biudžeto netekimus grąžinant gyventojams mokesčio permokas dėl investicinio gyvybės draudimo bei pensijų įmokų patirtų išlaidų, siūlytina atitinkamai pakoreguoti maksimaliai leidžiamą atimti gyventojo patirtų išlaidų sumą nuo 2 000 eurų iki 1 500 eurų. Tuo tarpu, maksimali grąžintina iš biudžeto lėšų suma, asmeniui  nemažėtų ir liktų ta pati -  300 eurų. 

Pasiūlymas:

Projekto 4 straipsnio 4 ir 5 dalis išdėstyti taip:

4. Pakeisti 21 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Bendra atimamų išlaidų, nurodytų šio straipsnio 1 dalyje, suma negali viršyti 25 procentų apmokestinamųjų pajamų, kurioms taikomas šio Įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatytas pajamų mokesčio tarifas, sumos, apskaičiuotos šio Įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka, atėmus 16 straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytas sumas. Šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 2punktuose nurodytų išlaidų suma bet kokiu atveju negali viršyti 1 500 2 000 eurų, o šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytų išlaidų suma – 2 000 eurų.“

5. Pakeisti 21 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Bendra atimamų išlaidų, nurodytų šio straipsnio 1 dalyje, suma negali viršyti 25 procentų apmokestinamųjų pajamų, kurioms taikomas šio Įstatymo 6 straipsnio 1 ir 11 dalyse nustatytas pajamų mokesčio tarifas, sumos, apskaičiuotos šio Įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka, atėmus 16 straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytas sumas. Šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 21 punktuose nurodytų išlaidų suma bet kokiu atveju negali viršyti 1 500 2 000 eurų.“

 

4.

6

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad ankstesniu siūlymu siūloma atsisakyti progresinio GPM tarifo, netenka prasmės Projekto 6 straipsnis.

Pasiūlymas:

Išbraukti Projekto 6 straipsnį ir buvusį 7 straipsnį, laikyti 6 straipsniu.

 

5.

7

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į aukščiau nurodytus siūlymus (atsisakyti trimečio NPD didinimo plano, taip pat VSD įmokų lubų įvedimo ir kt.), siūlytina atitinkamai pakoreguoti ir Projekto 7 straipsnį  dėl Įstatymo įsigaliojimo ir taikymo.

 

Pasiūlymas:

7 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 2 straipsnio 2, 3, 4 dalis, 4 straipsnio 4, 5, 6, 7, 8, 9 dalis, 5 straipsnio 3 ir 5 dalis ir šio straipsnio 5 dalį, įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalis ir 4 straipsnio 4, 5, 6 dalys įsigalioja 2020 m. sausio 1 d.

3. Šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalis ir 4 straipsnio 7, 8, 9 dalys įsigalioja 2021 m. sausio 1 d.

4. Šio įstatymo 2 straipsnio 4 dalis,5 straipsnio 3 ir 5 dalys įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

5. 2. Centrinis mokesčių administratorius iki 2018 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

6. 3. Šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalies, 4 straipsnio 1, 2, 3 dalių nuostatos taikomos apskaičiuojant ir deklaruojant 2019 metų mokestinio laikotarpio pajamas.

7. 4. Šio įstatymo 1, 3 straipsnių, 5 straipsnio 1 ir 6 dalių, 6 straipsnio nuostatos taikomos apskaičiuojant ir deklaruojant 2019 metų ir vėlesnių mokestinių laikotarpių pajamas.

8. Šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies, 4 straipsnio 4, 5, 6 dalių nuostatos taikomos apskaičiuojant ir deklaruojant 2020 metų mokestinio laikotarpio pajamas.

9. Šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalies nuostatos taikomos apskaičiuojant ir deklaruojant 2021 metų mokestinio laikotarpio pajamas

10. Šio įstatymo 4 straipsnio 7, 8, 9 dalių nuostatos taikomos apskaičiuojant ir deklaruojant 2021 metų ir vėlesnių mokestinių laikotarpių pajamas.

11. 5. Šio įstatymo 5 straipsnio 2 ir 4 dalių nuostatos taikomos apskaičiuojant ir deklaruojant 2019, 2020, 2021 metų mokestinių laikotarpių pajamas.

12. 6. Šio įstatymo 2 straipsnio 4 dalies ir 5 straipsnio 5 dalies nuostatos taikomos apskaičiuojant ir deklaruojant 2022 metų ir vėlesnių mokestinių laikotarpių pajamas.

13.7.  2018 metų ar ankstesnį mokestinį laikotarpį apskaičiuotos su darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos, išmokėtos 2019 metų ar vėlesnį mokestinį laikotarpį, apmokestinamos taikant 15 procentų pajamų mokesčio tarifą.

 

 

Teikia:

 

Seimo nariai                                                                                                             Stasys Jakeliūnas

                                                                                                                                 Valius Ąžuolas

                                                                                                                                  Tomas Tomilinas

Vida Ačienė

Petras Gražulis