PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINIŲ ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. IX-2251 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1530(2)

 

 

2019-07-22

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

(1 straipsnio 1 dalis)

 

 

 

 

 

 

 

 

2

(1 straipsnio 2 dalis)

 

 

Argumentai: Pagal Socialinių įmonių įstatymą yra remiamas asmenų, kurie priklauso bent vienai iš tikslinių grupių, įdarbiniams socialinėse įmonėse, ir šie asmenys turi būti registruoti Užimtumo tarnyboje (t.y. jie ieško darbo), o pagal Statistikos departamento vartojamą apibrėžimą, „ekonomiškai neaktyvūs gyventojai“ yra nedirbantys ir neieškantys darbo gyventojai, kurių negalima priskirti nei prie užimtų gyventojų, nei prie bedarbių, todėl siūloma patikslinti socialinių įmonių veiklos tikslo apibrėžimą.

 

1. Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi dėstomo įstatymo 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Socialinių įmonių veiklos tikslas

Socialinių įmonių veiklos tikslas – įdarbinant šiame įstatyme nurodytoms tikslinėms grupėms priklausančius asmenis, kurių darbingumas sumažėjo dėl negalios, amžiaus ar ilgalaikio nedarbo, ekonomiškai neaktyvius, negalinčius lygiomis sąlygomis konkuruoti darbo rinkoje, skatinti šių asmenų grįžimą į darbo rinką, jų socialinę integraciją ir mažinti jų socialinę atskirtį.“.

 

2. Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalimi dėstomo įstatymo 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Socialinių įmonių veiklos tikslas

Socialinių įmonių veiklos tikslas – įdarbinant šiame įstatyme nurodytoms tikslinėms grupėms priklausančius darbingo amžiaus asmenis, kurių darbingumas sumažėjo dėl negalios, ekonomiškai neaktyvius, negalinčius lygiomis sąlygomis konkuruoti darbo rinkoje, skatinti šių asmenų grįžimą į darbo rinką, jų socialinę integraciją ir mažinti jų socialinę atskirtį.“.

 

2.

7

(1 straipsnio 1 ir 2 dalys)

 

1

9

Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 27 straipsnyje yra numatytas reikalavimas bent 75 procentų pelno panaudoti socialinės įmonės veiklos tikslams, susijusiems su socialinėse įmonėse įdarbinamų asmenų tikslinių grupių grįžimo į darbo rinką ir jų socialinės integracijos skatinimu bei socialinės atskirties mažinimu, siūlome įpareigoti socialines įmones iki kitų einamųjų metų liepos 1 d. teikti šio pelno panaudojimo ataskaitą. Pasiūlymas susiję su pasiūlymu 29 straipsnio 1 dalies 6 punktui.

 

Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalimis dėstomo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 9 punktą ir jį išdėstyti taip:

„9) Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka kas ketvirtį iki kito ketvirčio pirmo mėnesio 25 dienos, o metams pasibaigus – iki kitų einamųjų metų kovo 1 dienos pateikti Vyriausybės įgaliotai institucijai Socialinių įmonių ataskaitų apie iš visų šaltinių gautą ir panaudotą valstybės pagalbą teikimo tvarkos apraše nurodytą iš visų šaltinių gautos ir panaudotos valstybės pagalbos ataskaitą, bei iki kitų einamųjų metų liepos 1 d. – apie pelno panaudojimo socialinės įmonės veiklos tikslams, susijusiems su socialinėse įmonėse įdarbinamų asmenų tikslinių grupių grįžimo į darbo rinką ir jų socialinės integracijos skatinimu, socialinės atskirties mažinimu, ataskaitą;“.

 

3.

14

(1 straipsnio 1 dalis)

1

2

Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekte esanti nuostata, kad neįgaliųjų socialinėje įmonėje dirbantys neįgalieji sudarytų bent pusę įmonės darbuotojų ir jų per mėnesį įmonėje dirbtas darbo laikas sudarytų bent pusę kitų įmonės darbuotojų darbo laiko per mėnesį, gali neigiamai sąlygoti neįgaliųjų socialinės įmonės statuso išlaikymą pereinamuoju laikotarpiu (nuo 2019 m. sausio 1 d. iki 2019 m. birželio 30 d.), siūlome pereinamuoju laikotarpiu atstatyti Vyriausybės teiktą nuostatą, kad neįgaliųjų socialinėje įmonėje bent 80 darbo valandų per mėnesį dirbantys neįgalieji sudarytų bent pusę įmonės darbuotojų.

 

Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi dėstomo įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) paraiškos gauti valstybės pagalbą pateikimo, sprendimo priėmimo laikotarpiu ir laikotarpiu, už kurį prašoma valstybės pagalbos, darbuotojai, priklausantys šio įstatymo 4 straipsnyje 1 dalyje nurodytoms tikslinėms grupėms, sudaro ne mažiau kaip 40 procentų metinio vidutinio sąrašuose esančių socialinės įmonės darbuotojų skaičiaus ir šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje nurodytoms tikslinėms grupėms priklausančių darbuotojų skaičius yra ne mažesnis kaip 4. Paraiškos gauti valstybės pagalbą pateikimo, sprendimo priėmimo laikotarpiu ir laikotarpiu, už kurį prašoma valstybės pagalbos, darbuotojai, priklausantys šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytoms tikslinėms grupėms, neįgaliųjų socialinėje įmonėje dirbantys ne mažiau kaip 80 darbo valandų per mėnesį, sudaro ne mažiau kaip 50 procentų metinio vidutinio sąrašuose esančių neįgaliųjų socialinės įmonės darbuotojų skaičiaus. Neįgaliųjų socialinės įmonės darbuotojų, priklausančių šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytoms tikslinėms grupėms, per mėnesį dirbtas darbo laikas sudaro ne mažiau kaip 50 procentų įmonės darbuotojų, nepriklausančių šio įstatymo 4 straipsnyje 1 dalyje nurodytoms tikslinėms grupėms, darbo laiko per mėnesį. Neįgalieji, kuriems nustatytas sunkus ar vidutinis neįgalumo lygis arba neviršijantis 40 procentų darbingumo lygis, arba didelių ar vidutinių specialiųjų poreikių lygis, neįgaliųjų socialinėje įmonėje sudaro ne mažiau kaip 40 procentų metinio vidutinio sąrašuose esančių darbuotojų skaičiaus ir šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytoms tikslinėms grupėms priklausančių darbuotojų skaičius yra ne mažesnis kaip 4. Tikslinėms grupėms priklausančių darbuotojų dalis nuo vidutinio sąrašuose esančių darbuotojų skaičiaus apskaičiuojama Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka;“.

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23

(1 straipsnio 1 dalis)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23

(1 straipsnio 2 dalis)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

Argumentai: Siekdami skatinti proto ir psichikos negalią turinčių asmenų užimtumą, siūlome nustatyti, kad tiems asmenims, kurie turi lengvą neįgalumo lygį, ar kuriems nustatytas 45-55 procentų neviršijantis darbingumo lygis (o pereinamuoju laikotarpiu – nuo 2020 m. sausio 1 d. iki 2020 m. birželio 30 d. – ir tiems, kuriems nustatytas nedidelių specialiųjų poreikių lygis), kurie turi  proto ar psichikos negalią, valstybės pagalba būtų teikiama neterminuotai. Taip pat siūlome išbraukti perteklinę nuorodą į valstybės pagalbos rūšis.

 

1. Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi dėstomo įstatymo 23 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Įdarbinus šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytoms tikslinėms grupėms priklausančius asmenis bei šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytai tikslinei grupei priklausančius asmenis, kuriems nustatyta diagnozė žymima kodu F00–99, pagal Tarptautinės statistinės ligų ir sveikatos sutrikimų klasifikacijos dešimtąjį pataisytą ir papildytą leidimą „Sisteminis ligų sąrašas“ (Australijos modifikacija, TLK-10-AM) (toliau – TLK-10-AM), valstybės pagalba yra skiriama ir mokama visą jų darbo socialinėje įmonėje laikotarpį. Įdarbinus šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 3, punkte nurodytai tikslinei grupei priklausančius asmenis, išskyrus asmenis, kuriems pagal TLK-10-AM nustatyta diagnozė žymima kodu F00–99, ir šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytoms tikslinėms grupėms priklausančius asmenis, valstybės pagalba, nurodyta šio įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 1 ir 4 punktuose, yra skiriama ir mokama ne ilgiau kaip 6 mėnesius po to, kai pirmą kartą įsidarbino pirmoje socialinėje įmonėje.“.

 

2. Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalimi dėstomo įstatymo 23 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Įdarbinus šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytoms tikslinėms grupėms priklausančius asmenis bei šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytai tikslinei grupei priklausančius asmenis, kuriems nustatyta diagnozė žymima kodu F00–99, pagal Tarptautinės statistinės ligų ir sveikatos sutrikimų klasifikacijos dešimtąjį pataisytą ir papildytą leidimą „Sisteminis ligų sąrašas“ (Australijos modifikacija, TLK-10-AM) (toliau – TLK-10-AM), valstybės pagalba yra skiriama ir mokama visą jų darbo socialinėje įmonėje laikotarpį. Įdarbinus šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytai tikslinei grupei priklausančius asmenis, išskyrus asmenis, kuriems pagal TLK-10-AM nustatyta diagnozė žymima kodu F00–99, valstybės pagalba, nurodyta šio įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 1 ir 4 punktuose, yra skiriama ir mokama ne ilgiau kaip 6 mėnesius po to, kai pirmą kartą įsidarbino pirmoje socialinėje įmonėje.“.

 

5.

29

(1 straipsnio 1 ir 2 dalys)

 

1

6

Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 27 straipsnyje yra numatytas reikalavimas bent 75 procentus pelno panaudoti socialinės įmonės veiklos tikslams, susijusiems su socialinėse įmonėse įdarbinamų asmenų tikslinių grupių grįžimo į darbo rinką ir jų socialinės integracijos skatinimu bei socialinės atskirties mažinimu, siūlome įpareigoti socialinės įmonės statusą suteikiančią Vyriausybės įgaliotą instituciją, įgyvendinant šį įstatymą, vertinti socialinės įmonės pelno panaudojimo aukščiau minėtiems veiklos tikslams ataskaitą ir teikti socialinės įmonės pelno panaudojimo metinę suvestinę ataskaitą Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai. Pasiūlymas susiję su pasiūlymu 7 straipsnio 1 dalies 9 punktui.

 

Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalimis dėstomo įstatymo 29 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) vertina socialinių įmonių pateiktas iš visų šaltinių gautos ir panaudotos valstybės pagalbos bei pelno panaudojimo socialinės įmonės veiklos tikslams, susijusiems su socialinėse įmonėse įdarbinamų asmenų tikslinių grupių grįžimo į darbo rinką ir jų socialinės integracijos skatinimu, socialinės atskirties mažinimu, ataskaitas, teikia metines suvestines socialinių įmonių veiklos ir valstybės pagalbos lėšų panaudojimo bei pelno panaudojimo socialinės įmonės veiklos tikslams, susijusiems su socialinėse įmonėse įdarbinamų asmenų tikslinių grupių grįžimo į darbo rinką ir jų socialinės integracijos skatinimu, socialinės atskirties mažinimu, ataskaitas Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai;“.

 

6.

2 (P)

7

 

Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektu nuo pereinamojo laikotarpio pradžios (2020 m. sausio 1 d.) siūloma bent 12 mėnesių išlaikyti neįgalių darbuotojų,  kuriems nustatytas lengvas neįgalumo lygis arba 45–55 procentų neviršijantis darbingumo lygis, arba nedidelių specialiųjų poreikių lygis, įsteigtą ar pritaikytą darbo vietą, siūlome socialinėse įmonėse iki 2019 m. gruodžio 31 d. įsteigtoms ar pritaikytoms tokioms darbo vietoms, siūlome 12 mėnesių skaičiuoti nuo 2020 m. sausio 1 d., o ne nuo 2019 m. liepos 1 d.

 

Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7.  Socialinėse įmonėse iki 2019 m. gruodžio 31 d. įsteigtoms ar pritaikytoms darbo vietoms, kai jose dirba neįgalūs darbuotojai, kuriems nustatytas lengvas neįgalumo lygis arba 45–55 procentų neviršijantis darbingumo lygis, arba nedidelių specialiųjų poreikių lygis, šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje išdėstyto Lietuvos Respublikos socialinių įmonių įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 2 punkto ir 17 straipsnio 2 dalies 1 punkto nustatytos sąlygos, kad įsteigtos ar pritaikytos darbo vietos turi būti išlaikytos ne trumpiau kaip 12 mėnesių, taikoma nuo 2020 m. liepos sausio 1 d.“

 

7.

2 (P)

10

 

Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad pereinamojo laikotarpio (2020 m. sausio 1 d. – 2020 m. birželio 30 d.) įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turi būti parengti iki 2019 m. gruodžio 31 d., siūlome, kad socialinės įmonės Pažymą apie planuojamą valstybės pagalbos lėšų poreikį ir numatomas vykdyti veiklas 36 mėnesių laikotarpiu pateiktų iki 2020 m. balandžio 1 d., o ne iki 2019 m. gruodžio 1 d.

 

Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Socialinėms įmonėms, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai pateikusioms veiklos (verslo) planą, kuriame yra nurodytas 2020 metų valstybės pagalbos lėšų poreikis ir numatomos vykdyti veiklos, valstybės pagalba yra teikiama atsižvelgiant į veiklos (verslo) plane nurodytą valstybės pagalbos lėšų poreikį 2020 metams. Pažymą apie planuojamą valstybės pagalbos lėšų poreikį ir numatomas vykdyti veiklas 36 mėnesių laikotarpiu Vyriausybės įgaliotai institucijai socialinės įmonės turi pateikti iki 2019 m. gruodžio 1 d. 2020 m. balandžio 1 d.“.

 

 


 

 

 

Teikia

Seimo nariai:                                                                                                   Rimantė Šalaševičiūtė

 

                                                                                                                       

 

                                                                                                                        Rimantas Jonas Dagys