LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPORTO ĮSTATYMO NR. I-1151 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-01-13 Nr. XIVP-533(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Sporto įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 3 ir 4 dalys, atsižvelgiant į teisės technikos reikalavimą dėstyti sąvokas abėcėlės tvarka, turi būti tarpusavyje keičiamos vietomis.

2.    Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalies 7 punkte vietoj žodžių „Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos“ įrašytini žodžiai „švietimo, mokslo ir sporto ministro“.

3.    Nėra aišku, kodėl keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje yra išbraukiamas trumpinys „(toliau – skėtinė organizacija)“, kai kituose keičiamo įstatymo straipsniuose šis trumpinys yra toliau naudojamas, pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 17 straipsnyje.

4.    Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 5 dalyje siūlytina neįrašyti vietoj žodžio „atitinkamą“ žodžio „reikiamą“, o palikti šiuo metu esančią formuluotę.

5.        Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies pastraipoje iki dvitaškio vietoj žodžio „teikiančios“ įrašytinas žodis „vykdančios“.

6.        Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje jau yra numatyta, kad nacionalinės fizinio aktyvumo programos valstybės biudžeto lėšomis finansuojamos švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka, todėl siūlytina šio straipsnio 2 dalyje analogiškos nuostatos atsisakyti kaip perteklinės. Atitinkama pastaba taikytina ir šio straipsnio 4 daliai.

7.        Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies antrajame sakinyje po žodžio „organizacijos“ įrašyti formuluotę „siekiančios būti finansuojamos valstybės biudžeto lėšomis“.

8.        Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatas, siūlytina šias dalis sukeisti vietomis.

9.        Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punktą reikėtų patikslinti, atsižvelgiant į Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje pateiktą sąvokos „skėtinė nacionalinė nevyriausybinė organizacija“ apibrėžimą, kuriame aiškiai nustatyta, kad tokia organizacija yra įsteigta Asociacijų įstatymo nustatyta tvarka, ir jį išdėstyti taip: „1) atitikti Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme skėtinei nacionalinei nevyriausybinei organizacijai keliamus reikalavimus“.

10.    Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 3 punktas neturėtų būti patikslintas, numatant, kad steigimo dokumente turi būti numatyta valdymo organų narių rotacija ir ne daugiau kaip 2 kadencijos po 4 metus arba 4 kadencijos po 2 metus iš eilės. Be to, pažymime, kad tokio konkretaus imperatyvaus turinio formuluotė užkirstų kelią vykdyti nacionalinę fizinio aktyvumo programą organizacijai, kurios steigimo dokumente būtų numatyta, pavyzdžiui, dvi 3 metų valdymo organo narių kadencijos iš eilės.

11.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 4 punktą patikslinti, nurodant subjektą, kuriam turi būti pateikta nepriklausomo auditoriaus išvada. Atitinkama pastaba taikytina ir projekto 2 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 11 punktui.

12.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 4 punkte skliausteliuose esančią nuostatą perkelti į keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį, kurioje yra reglamentuojama valstybės biudžeto lėšų neskyrimo pagrindai. Atitinkama pastaba taikytina ir projekto 2 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 11 punktui.

13.          Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 5 punkte skliausteliuose prieš žodžius „nuo skirtų“ įrašytinas žodis „dalį“. Atitinkama pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 17 straipsnio 11 daliai, 18 straipsnio 8 daliai, 19 straipsnio 1 dalies 9 punktui bei projekto 2 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 9 punktui.

14.          Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje dėstomas nuostatas, siūlytina šios dalies antrąjį sakinį dėstyti atskira dalimi.

15.          Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje neturėtų būti patikslintas reikalavimas dėl minimalaus savivaldybių skaičiaus vykdant regioninį fizinio aktyvumo projektą apskrityje, nes pagal siūlomą formuluotę, net ir vienoje savivaldybėje vykdomas fizinio aktyvumo projektas būtų laikomas regioninio lygio.

16.          Pažymėtina, kad nėra aiškus keičiamo įstatymo 17 straipsnio 6 dalies 2 punkto, nustatančio, kad švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliota institucija, administruodama nacionalines fizinio aktyvumo programas, šių programų atranką organizuoja ir atlieka viešųjų pirkimų būdu, turinys ir tikslas. Pabrėžtina, kad viešasis pirkimas - tai vienos ar daugiau perkančiųjų organizacijų atliekamas prekių, paslaugų ar darbų įsigijimas su pasirinktu (pasirinktais) tiekėju (tiekėjais) sudarant viešojo pirkimo–pardavimo sutartį (sutartis), neatsižvelgiant į tai, ar prekės, paslaugos ar darbai yra skirti viešajam tikslui. Tuo tarpu nacionalinio fizinio aktyvumo programų vykdymas nėra perkama paslauga, tai yra nevyriausybinių organizacijų, veikiančių fizinio aktyvumo bei sporto srityse, pagal planavimo dokumentą vykdoma veikla, kurią valstybė ne perka, o prisiima iš dalies finansuoti, jei ji atitinka iš anksto nustatytus kriterijus. Pažymėtina, kad valstybinis įvairių programų ir projektų, kuriuos gali pateikti visi norintys subjektai, finansavimas iš esmės nedera su viešųjų pirkimų institutu.

17.          Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, keičiamo įstatymo 17 straipsnio 6 dalies 3 punkte reikėtų atskleisti švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliotos institucijos priimamų sprendimų dėl projektų finansavimo ir komisijos šiai institucijai teikiamų siūlymų dėl konkrečių šio straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose nurodytų projektų finansavimo santykį, t. y. nėra aiškus tokių komisijos siūlymų teisinė galia ir privalomumas, ar institucija į juos turi atsižvelgti, ar tik įvertinti, tačiau dėl finansavimo spręsti savo nuožiūra.

18.          Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 7 dalyje brauktini pertekliniai ir klaidinantys žodžiai „pagal šio straipsnio 6 dalį“, nes ne administruojama pagal 6 dalį, o tiesiog 6 dalyje nurodytos administravimo funkcijos.

19.          Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 9 dalyje vietoj formuluotės „įtraukiami atstovai“ siūlytina vartoti formuluotę „skiriami atstovai“, be to, siekiant teisinio aiškumo, šioje dalyje po žodžių „po vieną“ brauktinas žodis „atstovą“, o po žodžių „trijų valstybės institucijų“ brauktinas perteklinis kablelis.

20.          Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 11 dalyje turi būti patikslinta nuoroda ne į šio straipsnio 4, o 5 dalyje nurodytus bendruosius projektų vertinimo kriterijus.

21.          Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 12 dalį siūlytina redaguoti, atsižvelgiant į tai, kad šioje dalyje kelis kartus vartojamos nuostatos „sprendimai dėl lėšų skyrimo (neskyrimo)“. Be to, šią dalį reikėtų patikslinti nurodant, kad ne pačios savivaldybės, o savivaldybės, kurios teritorijoje vykdomos atitinkamos programos ir projektai, vykdomosios institucijos atitinkamoje interneto svetainėje skelbia šioje dalyje nurodytą informaciją.

22.          Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 18 straipsnio 8 dalies antrajame sakinyje esančioje formuluotėje po žodžio „nuosavų“ įrašyti žodį „lėšų“.

23.          Keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje tikslintina nuoroda į šio straipsnio 1 dalies 6–12 punktus, kadangi 19 straipsnio 1 dalyje yra tik 10 punktų.

24.          Keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostatos iki dvitaškio pabaigoje dvitaškis turėtų būti rašomas neparyškintai.

25.    Keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkto a papunktis tikslintinas:

Pirma, atitinkamas pareigas juridiniame asmenyje einančio fizinio asmens teistumas net ir dėl vieno iš šiame papunktyje minimų nusikaltimų padarymo turėtų sąlygoti draudimą juridiniam asmeniui skirti valstybės biudžeto lėšas keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies nuostatoje iki dvitaškio nurodytų programų ir projektų įgyvendinimui. Dėl to formuluotėje „už korupcinio pobūdžio nusikaltimus arba nusikaltimus” žodžiai „nusikaltimus” turėtų būti rašomi vienaskaitos galininko forma.

Antra, keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkto a papunktyje išskiriami du savarankiški valstybės biudžeto lėšų neskyrimo pagrindai – arba atitinkamas pareigas juridiniame asmenyje einantis fizinis asmuo turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą dėl keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkto a papunktyje nurodyto nusikaltimo padarymo („turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą už”), arba fiziniam asmeniui yra skirta bausmė už šiame papunktyje nurodyto nusikaltimo padarymą ir jis yra nebaigęs jos atlikti („arba jam yra skirta bausmė už minėtus nusikaltimus ir jis yra nebaigęs jos atlikti”). Pastebėtina, kad antrasis pagrindas aptariamo papunkčio kontekste neturi jokios savarankiškos teisinės reikšmės, kadangi tais atvejais, kai fiziniam asmeniui būtų paskirta bausmė už keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkto a papunktyje nurodyto nusikaltimo padarymą ir fizinis asmuo šios bausmės nebūtų baigęs atlikti, tuomet, remiantis Baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 97 straipsnio 3 dalimi, bausmės atlikimo laikotarpiu fizinis asmuo visada būtų laikomas ir turinčiu teistumą. Kitaip tariant, tokiais atvejais antrąjį pagrindą apimtų pirmasis pagrindas – neišnykusio ar nepanaikinto teistumo turėjimas.

Trečia, keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkto a papunktyje minimi nusikaltimai, susiję „su dopingo medžiagų neteisėtu disponavimu, platinimu ar lenkimu jas vartoti”. Vertinant pacituotos teisinės konstrukcijos santykį su BK specialiosios dalies straipsniais, nustatančiais atsakomybę už minėtas veikas, pažymėtina, kad ji apimtų neteisėtą disponavimą Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatyme nurodytomis medžiagomis turint tikslą jas platinti (BK 2761 straipsnis), Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatyme nurodytų medžiagų platinimą nepilnamečiams (BK 2762 straipsnis) ir lenkimą vartoti Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatyme nurodytas medžiagas (BK 2763 straipsnis), tačiau neapimtų vaiko įtraukimo vartoti Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatyme nurodytas medžiagas (BK 160 straipsnis)[1]. Atsižvelgiant į visų išvardintų nusikalstamų veikų tarpusavio sąsajas, manytina, jog keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkto a papunktyje turėtų atsispindėti ir BK 160 straipsnyje numatyta nusikalstama veika.

Vadovaujantis tuo, kas išdėstyta, siūlytina keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkto a papunktį dėstyti taip: „a) turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą už sunkų ar labai sunkų nusikaltimą arba nusikaltimą nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams interesams, ekonomikai ir verslo tvarkai, finansų sistemai, už korupcinio pobūdžio nusikaltimą arba nusikaltimą, susijusį su dopingo medžiagų neteisėtu disponavimu, platinimu ar lenkimu (įtraukimu) jas vartoti;“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir įstatymo projekto 2 straipsnio 6 dalyje dėstomam keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkto a papunkčiui.

26.          Atsižvelgus į projekto 2 straipsnio turinį, šio straipsnio pavadinime įrašytinas ir žodis „taikymas“.

27.          Projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžių „šis įstatymas“ įrašytini žodžiai „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

28.          Projekto 2 straipsnio 2 dalyje esanti formuluotė „1 straipsnio“ brauktina kaip perteklinė.

29.           Projekto 2 straipsnio 3-7 dalys turi būti dėstomos, atsižvelgiant į jų įsigaliojimo datas, o ne į jomis keičiamų Sporto įstatymo straipsnių numerius.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                           Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]  

J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]

S. Mikšys, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]



[1] Pastebėtina, kad pacituota formuluotė neapima ir Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatyme nurodytų medžiagų kontrabandos (BK 199 straipsnio 2 dalis), tačiau pastarąją veiką apima keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkto a papunktyje minimi nusikaltimai ekonomikai ir verslo tvarkai.