LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GERIAMOJO VANDENS TIEKIMO IR NUOTEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. X-764 9, 15 IR 33 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3588

 

2024-06-12  Nr. 107-P-24

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus;

komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Rasa Liucija Matusevičiūtė, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Evelina Bulotaitė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;

kviestieji asmenys: Aplinkos viceministrė Raminta Radavičienė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininko pavaduotojas Donatas Jasas, Seimo narė Edita Rudelienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2024-04-02

1

 

 

Projekto 2 straipsniu siūloma pripažinti netekusia galios Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 15 straipsnio 14 dalį, nustatančią pareigą viešiesiems vandens tiekėjams mokėti įstatyme nustatyto dydžio įmoką garantiniam vandens tiekėjui. Atsižvelgiant į tai ir siekiant keičiamo įstatymo nuostatų suderinamumo, projektu taip pat turėtų būti tikslinamos (pripažįstamos netekusiomis galios) keičiamo įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 21 punkto nuostatos, nustatančios sankcijas geriamojo vandens tiekėjui už keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytos įmokos nesumokėjimą toje dalyje nurodytiems asmenims nustatytais terminais, už ne visos įmokos sumokėjimą.

Pritarti

Patikslinti Įstatymo projektą, pripažįstant netekusios galios 39 straipsnio 1 dalies 21 punkto nuostatas.

 

 

 

2

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2024-04-02

4

 

 

Projekto 4 straipsnio 3 dalies nuostatos, reglamentuojančios įstatymo taikymą, šio įstatymo projekto kontekste nėra suprantamos, nes šiose nuostatose aptariamas teisinio reguliavimo taikymas pradėtoms geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių reorganizavimo procedūros, tačiau projekto nuostatos su tokiomis procedūromis nėra susijusios. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu siekiama pakeisti garantinio vandens tiekėjo teikiamų paslaugų finansavimo tvarką, todėl, manytina, kad šiose projekto nuostatose turėtų būti nustatytas įstatymo nuostatų taikymas keičiamame įstatyme nustatytų ir sumokėtų įmokų atžvilgiu.

Pritarti

Patikslinti projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d. Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtas garantinis geriamojo vandens tiekėjas ir nuotekų tvarkytojas per vieną mėnesį nuo įstatymo įsigaliojimo datos grąžina viešajam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui įmokas jo sumokėtas garantiniam geriamojo vandens tiekimui ir nuotekų tvarkymui pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką, atskaičius banko sąskaitos mokesčių išlaidas.

2. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba iki 2024 m. birželio 30 d. priima šio priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija ir Valstybinė energetikos reguliavimo taryba per 3 mėnesius nuo įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių reorganizavimo procedūros baigiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusį teisinį reguliavimą dėl geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių reorganizavimo.“

3

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2024-04-02

2

 

 

Teikiamo projekto 2 straipsniu siūloma pripažinti netekusia galios keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalį. Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra užregistruotas Geriamojo vandens ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3511, kurio 1 straipsniu tą pačią keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalį siūloma ne pripažinti netekusia galios, bet ją pakeisti. Atsižvelgiant į tai, abiejų projektų nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje.

Pritarti

Patikslinti Įstatymo projektą taip:

1.       Pakeisti 15 straipsnio 4 dalį ir išdėstyti ją taip:

„4. Garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainą nustato ir perskaičiuoja Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, vadovaudamasi šio įstatymo 15 straipsnio 15 punkto ir 33 straipsnio 1 dalies nuostatomis, ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos patvirtintame garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo vykdymo tvarkos ir sąlygų apraše nustatyta tvarka ir šio įstatymo 33 straipsnio 1 dalies nuostatomis.“

1.             Pripažinti netekusiu galios 15 straipsnio 14 dalį.

2.             Pakeisti 15 straipsnio 15 dalį ir išdėstyti ją taip:

„15. Viešojo vandens tiekėjo, kurio licencijos galiojimas panaikintas, vartotojai ir abonentai garantiniam vandens tiekėjui už suteiktas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas moka garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kaina. kainą, kuri apskaičiuojama viešojo vandens tiekėjo iki licencijos galiojimo panaikinimo nustatytą geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo kainą padauginus iš koeficiento 1,09. Garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kaina mokama nuo šio straipsnio 2 dalyje įsigaliojusio sprendimo iki tol, kol garantinis vandens tiekėjas ir viešasis vandens tiekėjas, kurio licencijos galiojimas panaikintas, bus reorganizuoti į regioninį viešąjį vandens tiekėją. Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai nustačius garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainą, garantinis vandens tiekėjas per 5  darbo dienas privalo apie Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatytą ar perskaičiuotą garantinę geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainą viešai (savo interneto svetainėje) informuoti abonentus ir vartotojus. Garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kaina įsigalioja ir taikoma nuo kito mėnesio pirmosios dienos, po to kai jas viešai paskelbia garantinis vandens tiekėjas.“

 

Tokiu atveju bus užtikrintas nepertraukiamas garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimas, finansinis stabilumas garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimo metu, ir išspręsti garantinių įmokų kaupimo ir jų nuvertėjimo klausimai.

4

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2024-04-02

 

 

 

Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gautos Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvados.

Pritarti iš dalies

2024 m. kovo 28 d. raštu Nr. SV-S-1354 Seimo valdyba kreipėsi į Vyriausybę ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybą dėl išvadų apie Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3511, tiesiogiai susijusį su projektu Nr. XIVP-3588, todėl papildomai kreiptis nereikėjo.

 

5

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2024-04-02

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad projektu siekiama pakeisti garantinio vandens tiekėjo teikiamų paslaugų finansavimo tvarką, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 8 punktu (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su prekių ar paslaugų, teikiamų pagal viešąsias sutartis, teikimu) turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.

Pritarti

Kreiptasi į LR Specialių tyrimų tarnybą, vertinimas gautas 2024-06-07.

6

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2024-04-02

 

 

 

Projekto 4 straipsnio 2 dalyje du kartus įrašyti žodžiai „priima šio“. Reikėtų vienų iš jų atsisakyti.

 

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

str.

str. d.

p.

1

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba

2024-06-11

 

 

 

Taryba, pagal kompetenciją įvertinusi Įstatymo projektą, pritaria Įstatymo projektu siekiamam tikslui tobulinti Įstatymo nuostatų, susijusių su garantiniu geriamojo vandens tiekimu ir nuotekų tvarkymu, reglamentavimą. Atsižvelgdama į tai, kad garantinis geriamojo vandens tiekėjas ir nuotekų tvarkytojas, vykdydamas garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo veiklą, patirtų su šia veikla susijusias būtinąsias išlaidas ir jos turėtų būti tinkamai kompensuotos, Taryba pritaria principui, kad tokias išlaidas turi padengti to regiono vartotojai, kurio teritorijoje veikęs viešasis geriamojo vandens tiekėjas ir nuotekų tvarkytojas netektų licencijos, bei siūlo atsisakyti dabartinės 2 proc. įmokos ir vietoj jos nustatyti, kad, viešajam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui netekus licencijos, jo aptarnaujamoje teritorijoje patvirtintoms geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo kainoms Tarybos sprendimu būtų taikomas garantinio tiekimo koeficientas. Siūloma taikyti 1,09 koeficientą (pvz., garantinio tiekimo paslaugai elektros energetikos sektoriuje taikomas 1,15 koeficientas, dujų sektoriuje – 1,25), kuris apskaičiuotas diskontuojant 2 procentų daugiklį už 5 metus.

Tarybos vertinimu, skaičiavimui pasirinktas iki 5 metų laikotarpis yra pakankamas tinkamam pasiruošimui, suplanavimui ir infrastruktūrinių projektų, kurie yra būtini, siekiant užtikrinti kokybiškos ir teisės aktų reikalavimus atitinkančios geriamojo vandens tiekimo ir (ar) nuotekų tvarkymo paslaugos tiekimą, įgyvendinimo pradžiai. Siūlomu sprendiniu garantinio tiekimo metu surenkamos lėšos kompensuotų garantinio tiekėjo patirtas išlaidas, skirtas garantinio tiekimo parengiamiesiems veiksmams, tokiems kaip vadybos perėmimas, nepaprastųjų situacijų ir resursų valdymas,  kitų parengiamiesiems veiksmams aktualių planų parengimas. Įstatymu siūlome įtvirtinti atitinkamas nuostatas dėl kainų su „garantinio tiekimo koeficientu“ taikymo, įskaitant pradžią ir pabaigą, t. y. garantinė kaina su pritaikytu koeficientu būtų nustatoma Tarybos sprendimu ir taikoma nuo kito mėnesio (einančio po mėnesio, kai minėta kaina patvirtinama) pirmos dienos. Garantinė kaina būtų taikoma garantinio vandens tiekėjo vykdomo garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo laikotarpiu, iki kol garantinis vandens tiekėjas ir viešasis vandens tiekėjas, kurio licencijos galiojimas panaikintas, bus reorganizuoti į regioninį viešąjį vandens tiekėją. Tokiu būdu būtų eliminuojama kaupiamų lėšų administravimo našta paskirtiems garantiniams vandens tiekėjams bei tokių lėšų kontrolės našta reguliuotojui. Be to, garantinio tiekimo lėšų įtraukimas į kainą prasidėtų tik įvykus licencijos netekimo faktui. Savo ruožtu, įvykus geriamojo vandens tiekimo licencijos panaikinimo atvejui, garantinio vandens tiekėjo patiriamos pagrįstos išlaidos būtų kompensuojamos iš surenkamų, taikant aukščiau minimą koeficientą, lėšų.

Pritarti

2

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba

2024-06-07

 

 

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatomis, Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos komiteto prašymu, atliko Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9, 15 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3588 (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą.

Atlikę Projekto antikorupcinį vertinimą kritinių antikorupcinių, kitų antikorupcinių ar kitų pastabų ir pasiūlymų nenustatėme.

Pritarti

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9, 15 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3588 su pastabomis ir, vadovaujantis Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalimi, prijungti jį prie Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3511 ir teikti Seimui bendrą Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764  9, 15, 33 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3511(2).

7.2. Pasiūlymai: negauta

 

8. Balsavimo rezultatai:.pritarta bendru sutarimu.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Gedvilienė.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėjas A. Želvys, el. p. [email protected]