LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS
RESPUBLIKOS GERIAMOJO VANDENS TIEKIMO IR NUOTEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. X-764 9,
15 IR 33 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3588
2024-06-12
Nr. 107-P-24
Vilnius
1. Komiteto posėdyje
dalyvavo: komiteto
pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas
Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas
Urbanavičius, Romualdas Vaitkus;
komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė,
patarėjai: Rasa Liucija Matusevičiūtė, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Evelina
Bulotaitė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;
kviestieji asmenys: Aplinkos viceministrė Raminta
Radavičienė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininko pavaduotojas
Donatas Jasas, Seimo narė Edita Rudelienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2024-04-02
|
1
|
|
|
Projekto 2 straipsniu siūloma pripažinti netekusia galios Geriamojo
vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas)
15 straipsnio 14 dalį, nustatančią pareigą viešiesiems vandens tiekėjams
mokėti įstatyme nustatyto dydžio įmoką garantiniam vandens tiekėjui.
Atsižvelgiant į tai ir siekiant keičiamo įstatymo nuostatų suderinamumo, projektu taip pat turėtų būti tikslinamos
(pripažįstamos netekusiomis galios) keičiamo įstatymo 39 straipsnio 1 dalies
21 punkto nuostatos, nustatančios sankcijas geriamojo vandens
tiekėjui už keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14
dalyje nurodytos įmokos nesumokėjimą toje dalyje nurodytiems asmenims
nustatytais terminais, už ne visos įmokos sumokėjimą.
|
Pritarti
|
Patikslinti Įstatymo
projektą, pripažįstant netekusios galios 39 straipsnio 1 dalies 21
punkto nuostatas.
|
2
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2024-04-02
|
4
|
|
|
Projekto 4 straipsnio 3 dalies nuostatos, reglamentuojančios įstatymo
taikymą, šio įstatymo projekto kontekste nėra suprantamos, nes šiose
nuostatose aptariamas teisinio reguliavimo taikymas pradėtoms geriamojo
vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių reorganizavimo procedūros, tačiau
projekto nuostatos su tokiomis procedūromis nėra susijusios. Atkreiptinas
dėmesys, kad projektu siekiama pakeisti
garantinio vandens tiekėjo teikiamų paslaugų finansavimo tvarką, todėl,
manytina, kad šiose projekto nuostatose turėtų būti nustatytas įstatymo
nuostatų taikymas keičiamame įstatyme nustatytų ir sumokėtų įmokų atžvilgiu.
|
Pritarti
|
Patikslinti projekto 4 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„5 straipsnis. Įstatymo
įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1.
Šis
įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d. Valstybinės
energetikos reguliavimo tarybos paskirtas garantinis geriamojo vandens
tiekėjas ir nuotekų tvarkytojas per vieną mėnesį nuo įstatymo įsigaliojimo
datos grąžina viešajam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui
įmokas jo sumokėtas garantiniam geriamojo vandens tiekimui ir nuotekų
tvarkymui pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką, atskaičius
banko sąskaitos mokesčių išlaidas.
2. Valstybinė energetikos reguliavimo
taryba iki 2024 m. birželio 30 d. priima šio priima šio įstatymo
įgyvendinamuosius teisės aktus. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos
aplinkos ministerija ir Valstybinė energetikos reguliavimo taryba per 3
mėnesius nuo įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo
dienos pradėtos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių
reorganizavimo procedūros baigiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo
dienos galiojusį teisinį reguliavimą dėl geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų
tvarkymo įmonių reorganizavimo.“
|
3
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2024-04-02
|
2
|
|
|
Teikiamo projekto 2 straipsniu siūloma pripažinti netekusia galios
keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalį. Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra
užregistruotas Geriamojo vandens ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir
19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3511, kurio 1 straipsniu
tą pačią keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalį siūloma ne pripažinti
netekusia galios, bet ją pakeisti. Atsižvelgiant į tai, abiejų projektų
nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje.
|
Pritarti
|
Patikslinti Įstatymo
projektą taip:
1.
Pakeisti 15 straipsnio 4 dalį
ir išdėstyti ją taip:
„4. Garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų
tvarkymo paslaugų kainą nustato ir perskaičiuoja Valstybinė
energetikos reguliavimo taryba, vadovaudamasi šio įstatymo 15 straipsnio
15 punkto ir 33 straipsnio 1 dalies nuostatomis, ir Valstybinės
energetikos reguliavimo tarybos patvirtintame garantinio geriamojo vandens
tiekimo ir nuotekų tvarkymo vykdymo tvarkos ir sąlygų apraše nustatyta tvarka
ir šio įstatymo 33 straipsnio 1 dalies nuostatomis.“
1.
Pripažinti netekusiu galios
15 straipsnio 14 dalį.
2.
Pakeisti 15 straipsnio 15
dalį ir išdėstyti ją taip:
„15. Viešojo vandens tiekėjo, kurio licencijos galiojimas
panaikintas, vartotojai ir abonentai garantiniam vandens tiekėjui už
suteiktas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas moka
garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kaina.
kainą, kuri apskaičiuojama viešojo vandens tiekėjo iki licencijos
galiojimo panaikinimo nustatytą geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo
kainą padauginus iš koeficiento 1,09. Garantinio geriamojo vandens tiekimo ir
nuotekų tvarkymo paslaugų kaina mokama nuo šio straipsnio 2 dalyje įsigaliojusio
sprendimo iki tol, kol garantinis vandens tiekėjas ir viešasis vandens
tiekėjas, kurio licencijos galiojimas panaikintas, bus reorganizuoti į
regioninį viešąjį vandens tiekėją. Valstybinei energetikos reguliavimo
tarybai nustačius garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo
paslaugų kainą, garantinis vandens tiekėjas per 5 darbo dienas privalo apie
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatytą ar perskaičiuotą
garantinę geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainą viešai
(savo interneto svetainėje) informuoti abonentus ir vartotojus. Garantinio
geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kaina įsigalioja ir
taikoma nuo kito mėnesio pirmosios dienos, po to kai jas viešai paskelbia
garantinis vandens tiekėjas.“
Tokiu atveju bus
užtikrintas nepertraukiamas garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų
tvarkymo paslaugų teikimas, finansinis stabilumas garantinio geriamojo
vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimo metu, ir išspręsti
garantinių įmokų kaupimo ir jų nuvertėjimo klausimai.
|
4
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2024-04-02
|
|
|
|
Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės ir
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gautos
Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvados.
|
Pritarti
iš dalies
|
2024 m. kovo 28 d. raštu Nr. SV-S-1354 Seimo valdyba kreipėsi į Vyriausybę ir Valstybinės energetikos reguliavimo
tarybą dėl išvadų
apie Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo
įstatymo Nr. X-764 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3511,
tiesiogiai susijusį su projektu Nr. XIVP-3588, todėl papildomai kreiptis
nereikėjo.
|
5
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2024-04-02
|
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad projektu siekiama pakeisti garantinio
vandens tiekėjo teikiamų paslaugų finansavimo tvarką, vadovaujantis
Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos
prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 8 punktu (jeigu teisės aktu
numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su prekių ar paslaugų, teikiamų pagal viešąsias
sutartis, teikimu) turėtų būti
atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.
|
Pritarti
|
Kreiptasi į LR Specialių tyrimų tarnybą,
vertinimas gautas 2024-06-07.
|
6
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas
2024-04-02
|
|
|
|
Projekto 4 straipsnio 2 dalyje du kartus įrašyti žodžiai „priima
šio“. Reikėtų vienų iš jų atsisakyti.
|
Pritarti
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių
partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
4. Valstybės ir savivaldybių
institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1
|
Valstybinė energetikos
reguliavimo taryba
2024-06-11
|
|
|
|
Taryba, pagal kompetenciją įvertinusi Įstatymo projektą, pritaria
Įstatymo projektu siekiamam tikslui tobulinti Įstatymo nuostatų, susijusių su
garantiniu geriamojo vandens tiekimu ir nuotekų tvarkymu, reglamentavimą.
Atsižvelgdama į tai, kad garantinis geriamojo vandens tiekėjas ir nuotekų
tvarkytojas, vykdydamas garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų
tvarkymo veiklą, patirtų su šia veikla susijusias būtinąsias išlaidas ir jos
turėtų būti tinkamai kompensuotos, Taryba pritaria principui, kad tokias
išlaidas turi padengti to regiono vartotojai, kurio teritorijoje veikęs
viešasis geriamojo vandens tiekėjas ir nuotekų tvarkytojas netektų
licencijos, bei siūlo atsisakyti dabartinės 2 proc. įmokos ir vietoj jos
nustatyti, kad, viešajam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui
netekus licencijos, jo aptarnaujamoje teritorijoje patvirtintoms geriamojo
vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo kainoms Tarybos sprendimu būtų taikomas
garantinio tiekimo koeficientas. Siūloma taikyti 1,09 koeficientą (pvz.,
garantinio tiekimo paslaugai elektros energetikos sektoriuje taikomas 1,15
koeficientas, dujų sektoriuje – 1,25), kuris apskaičiuotas diskontuojant 2
procentų daugiklį už 5 metus.
Tarybos vertinimu, skaičiavimui pasirinktas iki 5 metų laikotarpis
yra pakankamas tinkamam pasiruošimui, suplanavimui ir infrastruktūrinių
projektų, kurie yra būtini, siekiant užtikrinti kokybiškos ir teisės aktų
reikalavimus atitinkančios geriamojo vandens tiekimo ir (ar) nuotekų tvarkymo
paslaugos tiekimą, įgyvendinimo pradžiai. Siūlomu sprendiniu garantinio
tiekimo metu surenkamos lėšos kompensuotų garantinio tiekėjo patirtas
išlaidas, skirtas garantinio tiekimo parengiamiesiems veiksmams, tokiems kaip
vadybos perėmimas, nepaprastųjų situacijų ir resursų valdymas, kitų parengiamiesiems
veiksmams aktualių planų parengimas. Įstatymu siūlome įtvirtinti atitinkamas
nuostatas dėl kainų su „garantinio tiekimo koeficientu“ taikymo, įskaitant
pradžią ir pabaigą, t. y. garantinė kaina su pritaikytu koeficientu būtų
nustatoma Tarybos sprendimu ir taikoma nuo kito mėnesio (einančio po mėnesio,
kai minėta kaina patvirtinama) pirmos dienos. Garantinė kaina būtų taikoma
garantinio vandens tiekėjo vykdomo garantinio geriamojo vandens tiekimo ir
nuotekų tvarkymo laikotarpiu, iki kol garantinis vandens tiekėjas ir viešasis vandens tiekėjas,
kurio licencijos galiojimas panaikintas, bus reorganizuoti į regioninį
viešąjį vandens tiekėją. Tokiu
būdu būtų eliminuojama kaupiamų lėšų administravimo našta paskirtiems
garantiniams vandens tiekėjams bei tokių lėšų kontrolės našta reguliuotojui.
Be to, garantinio tiekimo lėšų įtraukimas į kainą prasidėtų tik įvykus
licencijos netekimo faktui. Savo ruožtu, įvykus geriamojo vandens tiekimo
licencijos panaikinimo atvejui, garantinio vandens tiekėjo patiriamos pagrįstos
išlaidos būtų kompensuojamos iš surenkamų, taikant aukščiau minimą
koeficientą, lėšų.
|
Pritarti
|
2
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
2024-06-07
|
|
|
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų
tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos
įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatomis, Lietuvos Respublikos Seimo
Aplinkos apsaugos komiteto prašymu, atliko Lietuvos Respublikos geriamojo
vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9, 15 ir 33 straipsnių
pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3588 (toliau – Projektas) antikorupcinį
vertinimą.
Atlikę Projekto antikorupcinį vertinimą kritinių antikorupcinių,
kitų antikorupcinių ar kitų pastabų ir pasiūlymų nenustatėme.
|
Pritarti
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos
teisę, pasiūlymai: negauta
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų
pasiūlymai: negauta
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti
Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo
įstatymo Nr. X-764 9, 15 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr.
XIVP-3588 su pastabomis ir, vadovaujantis Seimo
statuto 137 straipsnio 4 dalimi, prijungti jį prie Lietuvos Respublikos
geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 39
straipsnių pakeitimo įstatymo projektoNr.
XIVP-3511 ir teikti Seimui bendrą Lietuvos
Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9,
15, 33 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr.
XIVP-3511(2).
7.2. Pasiūlymai: negauta
8. Balsavimo rezultatai:.pritarta bendru
sutarimu.
9. Komiteto
paskirti pranešėjai: A. Gedvilienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė
Gedvilienė
Biuro patarėjas A.
Želvys, el. p. [email protected]