Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo nariai
A. Lydeka,
A. Ažubalis,
L. Kasčiūnas,
R. Tamašūnienė,
P. Saudargas,
A. Mazuronis,
J. Pinskus,
J. Jarutis,
A. Bilotaitė,
2021-12-21
|
14023
|
|
|
|
Argumentai:
Siūloma
Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Nr. IX-2206
2, 3, 5, 26, 32, 40, 50, 67, 71, 76, 77, 79, 113, 125, 126, 1301,
136, 138, 139, 140 straipsnių pakeitimo, 69 straipsnio ir IX1
skyriaus pripažinimo netekusiais galios ir Įstatymo papildymo X2
skyriumi įstatymo projekto Nr. XIVP-1018(3) (toliau – UTPĮ projektas)
14023 straipsnio nuostatas patikslinti ir nustatyti, kad
humanitarinę pagalbą užsieniečiams Lietuvos Respublikos teritorijoje gali
teikti tos Lietuvos Respublikos nevyriausybinės organizacijos, kurios yra
pasirašiusios humanitarinės pagalbos teikimo sutartį su Lietuvos Respublikos
Vyriausybe ar jos įgaliota institucija, taip pat ir tarptautinės
organizacijos. Šiose sutartyse būtų nustatyta humanitarinės pagalbos teikimo
apimtis ir sąlygos. Norima, kad nevyriausybinės organizacijos ir tarptautinės
organizacijos įsitrauktų į humanitarinių paketų formavimą, papildomų daiktų
(rūbų, batų ir kt.) įsigijimą, humanitarinės pagalbos poreikio nustatymą.
Siekiant užtikrinti, kad tik turinčios patirties nevyriausybinės
organizacijos galėtų teikti humanitarinę pagalbą užsieniečiams, o taip pat
reikia įvertinti ar yra humanitarinės pagalbos teikimo poreikis, siūloma
nustatyti kriterijus, į kuriuos atsižvelgiant būtų sudaromos sutartys dėl
humanitarinės pagalbos teikimo: nevyriausybinės organizacijos veiklos
patirtis ir humanitarinės pagalbos teikimo poreikis.
Lietuvos Respublikos Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos, Raudonojo
Kryžiaus ir Raudonojo Pusmėnulio ir Raudonojo Kristalo emblemos ir pavadinimo
įstatymo 7 straipsnyje nustatyta, kad pagrindinis Lietuvos Raudonojo Kryžiaus
draugijos tikslas – apsaugoti žmones nuo kančių ir jas palengvinti, būti
valstybės pagalbininke humanitarinės veiklos srityje. Šiam tikslui
įgyvendinti draugija gali vykdyti bendras su valstybės institucijomis
programas. Šiuo metu sutartis su Vyriausybe turi Lietuvos Raudonojo Kryžiaus
draugija, Caritas, Maltos ordino pagalbos tarnyba. Šių nevyriausybinių
organizacijų atstovai ir savanoriai jau dabar dalyvauja humanitarinės
pagalbos teikime: humanitarinių paketų formavime, reikiamų daiktų pirkime,
skirstyme, taip ;pat teikia humanitarinę pagalbą laikino apgyvendinimo
vietose apgyvendintiems užsieniečiams. Taigi, bendradarbiavimas su
nevyriausybinėmis organizacijomis jau vyksta ir jos dalyvauja humanitarinės
pagalbos teikime.
Atsižvelgiant į tai, kad humanitarinės pagalbos suruošimas ir perdavimas
Valstybės sienos apsaugos tarnybai turi būti organizuojamas apimant visas
nevyriausybines organizacijas ir tarptautines organizacijas, kurios teikia
humanitarinę pagalbą, siūloma, kad humanitarinės pagalbos teikimą koordinuotų
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Taip būtų užtikrintas sklandus
humanitarinės pagalbos teikimas ir reikiamų poreikių užtikrinimas.
Asmenų
buvimą, veiklą bei elgesio taisykles teritorijoje, kurioje galioja pasienio
teisinis režimas, reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybės sienos ir jos
apsaugos įstatymas. Atkreiptinas dėmesys, kad, kai yra įvesta karo padėtis,
nepaprastoji padėtis, taip pat paskelbta ekstremalioji situacija dėl masinio
užsieniečių antplūdžio, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų,
tarptautinių organizacijų, kitų organizacijų bei institucijų atstovų buvimą
bei veiklą teritorijose, kuriose galioja pasienio teisinis režimas, bei
užsieniečių apgyvendinimo vietose reglamentuoja teisės aktai, reguliuojantys
įvestą karo padėtį, nepaprastąją padėtį ar paskelbtą ekstremaliąją situaciją
dėl masinio užsieniečių antplūdžio, kurie priimami atsižvelgus į kiekvienos
konkrečios ekstremaliosios situacijos ar nepaprastosios padėties sąlygas,
pobūdį bei mastą. Todėl UTPĮ projekte siūloma atsisakyti nuostatų, numatančių
galimybes Lietuvos Respublikos nevyriausybinėms organizacijoms ir
tarptautinėms organizacijoms teikti humanitarinę pagalbą Lietuvos Respublikos
teritorijoje, kurioje galioja pasienio teisinis režimas, teritorijose,
kuriose įvesta nepaprastoji ar karo padėtis, taip pat atsisakyti šiame UTPĮ
projekte numatomos galimybės susitikti su prieglobsčio prašytojais ir
užsieniečiais, esančiais sulaikymo vietose, pasienio kontrolės punktuose,
tranzito zonose ar laikinose užsieniečių apgyvendinimo vietose, nes tai jau
yra reglamentuota.
Laikinojo užsieniečių apgyvendinimo Valstybės sienos apsaugos tarnyboje prie
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos sąlygų ir tvarkos aprašo,
patvirtinto Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2007 m. spalio 4 d.
įsakymu Nr. 1V-340, IX skyriuje reglamentuotas apsilankymų užsieniečių
registracijos centre, pasimatymų organizavimas (ši tvarka taikoma visiems
trims užsieniečių registracijos centrams – Pabradės, Medininkų, Kybartų), Užsieniečių apgyvendinimo vietų
administravimo, vidaus tvarkos ir procedūrinių veiksmų atlikimo taisyklių,
patvirtintų Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro valstybės lygio
ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo sprendimu, 14 – 17 punktuose
nustatyta apsilankymo apgyvendinimo vietose tvarka, o Lietuvos Respublikos
Seimo nutarime „Dėl nepaprastosios padėties įvedimo“ 3 straipsnio 4 punkte
nustatyta, kad į pasienio ruožo teritoriją galima patekti su Valstybės sienos
apsaugos tarnybos leidimu, o šio leidimo gavimui Valstybės sienos apaugos
tarnybos vadas yra patvirtinęs atskirą tvarką. Taigi, galimybė patekti į
laikino apgyvendinimo vietas ar pasienio ruožo teritoriją jau yra
reglamentuota.
Todėl
siekiant nedubliuoti kitais teisės aktais nustatyto reglamentavimo aspektų
dėl humanitarinės pagalbos teikimo Lietuvos Respublikos teritorijoje ir
tokios pagalbos organizavimo, siūloma pakeisti UTPĮ projekto 14023
straipsnį ir nustatyti Įstatyme, kas gali teikti humanitarinę pagalbą
užsieniečiams bei kas koordinuoja tokios pagalbos teikimą.
Pasiūlymas:
Pakeisti 14023
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
14023 straipsnis. Humanitarinės pagalbos teikimas
„1. Kai yra įvesta karo padėtis,
nepaprastoji padėtis, taip pat paskelbta ekstremalioji situacija dėl masinio
užsieniečių antplūdžio, Lietuvos nevyriausybinėms organizacijoms,
veikiančioms žmogaus teisių srityje, bei tarptautinėms organizacijoms
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka, bendradarbiaujant su
Lietuvos Respublikos valstybės institucijomis ir įstaigomis, sudaromos
galimybės Lietuvos Respublikos teritorijoje, kurioje galioja pasienio
teisinis režimas, teritorijose, kuriose įvesta nepaprastoji ar karo padėtis,
teikti užsieniečiams skubią ir ilgalaikę humanitarinę pagalbą.
2. Lietuvos nevyriausybinėms organizacijoms, veikiančioms žmogaus teisių
srityje, bei tarptautinėms organizacijoms 1 punkte nurodytais atvejais
sudaromos galimybės susitikti su prieglobsčio prašytojais ir
užsieniečiais, esančiais sulaikymo vietose, pasienio kontrolės punktuose,
tranzito zonose ar laikinose užsieniečių apgyvendinimo vietose, siekiant
įsitikinti vaikų ir kitų pažeidžiamų migrantų grupių saugumo užtikrinimu ir
poreikių įvertinimui bei teikti jiems humanitarinę pagalbą.“
„14023 straipsnis. Humanitarinės pagalbos teikimas
1. Kai įvesta karo padėtis, nepaprastoji padėtis, taip pat paskelbta
ekstremalioji situacija dėl masinio užsieniečių antplūdžio, humanitarinę
pagalbą užsieniečiams Lietuvos Respublikos teritorijoje teikia Lietuvos
Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, taip pat
nevyriausybinės organizacijos, pagal su Vyriausybe arba jos įgaliota
institucija sudarytą sutartį ar susitarimą dėl humanitarinės pagalbos
teikimo, ir tarptautinės organizacijos. Sudarant sutartis ar susitarimus su nevyriausybinėmis
organizacijomis dėl humanitarinės pagalbos teikimo, įvertinama nevyriausybinės
organizacijos patirtis teikiant humanitarinę pagalbą užsieniečiams ir
Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytas humanitarinės pagalbos
teikimo poreikis.
2. Nevyriausybinių organizacijų ir tarptautinių organizacijų humanitarinės
pagalbos užsieniečiams Lietuvos Respublikos teritorijoje teikimą, koordinuoja
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.“
|
Pritarti
|
|
2.
|
Seimo nariai
V. Raskevičius,
M. Ošmianskienė,
K. Adomaitis,
S. Lengvinienė,
M. Danielė,
I. Pakarklytė,
M. Matijošaitis,
V. Mitalas,
A. Žukauskas,
A. Sysas
J. Sabatauskas,
O. Leiputė,
D. Šakalienė,
T. Tomilinas,
2021-12-21
|
1408
|
3
|
|
|
Argumentai:
Įstatymo projekto
23 straipsnyje, papildančiame Įstatymą 1408 straipsniu (1408
straipsnio 3 dalyje), numatomas nepilnamečių prieglobsčio prašytojų ir (ar)
užsieniečių izoliuotas apgyvendinimas konkrečioje apgyvendinimo vietoje be
teisės išvykti iš apgyvendinimo vietos.
Įvertinus
izoliacijos žalą vaiko raidai, siūlytina papildyti 1408 straipsnio
3 dalį sakiniu „Teikiant nurodytas paslaugas nepilnamečiams, prioritetas
teikiamas jų suteikimui už laikino apgyvendinimo vietos ribų, kai yra valdoma
pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietos rizika.“
Pasiūlymas
teikiamas remiantis Lietuvos Respublikos Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus
rekomendacija.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo
projekto 1408 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Prieglobsčio
prašytojus, pateikusius prašymus suteikti prieglobstį pasienio kontrolės
punktuose, tranzito
zonose ar šio Įstatymo 14012 straipsnio 2
dalyje nurodytu atveju,
iki priimamas sprendimas įleisti juos į Lietuvos Respubliką,
Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai juos apgyvendina pasienio
kontrolės punktuose, tranzito zonose, Valstybės sienos apsaugos tarnyboje,
Pabėgėlių priėmimo centre ar kituose apgyvendinimo centruose, apgyvendinimo
vietose, apgyvendinimo patalpose, laikiname būste ar kitose tam pritaikytose
vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos
teritorijoje. Užsieniečius, kurie neteisėtai kirto Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir kurie
nėra prieglobsčio prašytojai, ir užsieniečius, dėl kurių priimtas
sprendimas nesuteikti prieglobsčio, iki bus įvykdytas galutinis sprendimas dėl užsieniečio grąžinimo ar
išsiuntimo arba išduotas užsieniečio registracijos pažymėjimas, Valstybės sienos apsaugos
tarnyba laikinai apgyvendina šioje dalyje nurodytose
apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos
teritorijoje. Pabėgėlių priėmimo centre pirmiausia apgyvendinami
šioje dalyje nurodyti prieglobsčio prašytojai ir užsieniečiai, kurie yra
pažeidžiami asmenys. Jeigu šioje dalyje nurodytiems prieglobsčio
prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietose neteikiamos
medicinos, socialinės, švietimo, maitinimo ir (ar) kitos paslaugos,
psichologinė pagalba, prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino
apgyvendinimo vietos vadovo ar jo įgalioto asmens leidimu gali būti leista
laikinai išvykti iš laikino apgyvendinimo vietų minėtoms paslaugoms gauti ar
maisto produktams įsigyti, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino
apgyvendinimo vietų rizika. Teikiant nurodytas paslaugas nepilnamečiams,
prioritetas teikiamas jų suteikimui už laikino apgyvendinimo vietos ribų, kai
yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietos rizika.“
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Užsienio reikalų
komitetas laikosi savo pozicijos suformuotos 2021 m. gruodžio 8 d. posėdyje.
Taip pat pažymėtina, kad šiam pasiūlymui, kuris buvo teiktas kaip Žmogaus
teisių komiteto pasiūlymas, 2021 m. gruodžio 21 d. svarstymo
stadijoje nepritarė Lietuvos Respublikos Seimas.
Atkreiptinas
dėmesys, kad atsižvelgiant į laikino apgyvendinimo vietų specifiškumą, o taip
pat į skirtingas paslaugas teikiančių institucijų ar įstaigų galimybes, taip
pat teikiamų paslaugų ar funkcijų reglamentavimą skirtinguose teisės aktuose,
diskrecija spręsti, kaip turi būti organizuojamos ir teikiamos konkrečios
paslaugos, turi būti palikta būtent šioms institucijoms ar įstaigoms.
UTPĮ 71
straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad nepilnamečiai prieglobsčio prašytojai turi
teisę mokytis švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka.
Analogiškai nustatoma ir UTPĮ projekto 2 straipsnyje keičiamo 3 straipsnio 5
dalies 4 punkte ir 5 straipsnyje keičiamo 32 straipsnio 2 dalies 2 punkte.
Taigi, UTPĮ nustatoma teisė švietimo, mokslo ir sporto ministrui nustatyti
tvarką, kaip įgyvendinama teisė mokytis. Tas pats pasakytina ir apie kitas
paslaugas teikiančias institucijas, nes jos paslaugas teikia vadovaudamosi
teisės aktais, reguliuojančiais atitinkamų paslaugų teikimą. Taigi, kaip turi
būti teikiamos paslaugos nėra šio įstatymo reguliavimo dalykas.
Be to, UTPĮ
projekto 1408 straipsnio 3 dalyje nustatoma, kad jeigu prieglobsčio
prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietose neteikiamos
medicinos, socialinės, švietimo, maitinimo ir (ar) kitos paslaugos,
psichologinė pagalba, prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino
apgyvendinimo vietos vadovo ar jo įgalioto asmens leidimu gali būti leista
laikinai išvykti iš laikino apgyvendinimo vietų minėtoms paslaugoms gauti ar
maisto produktams įsigyti, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino
apgyvendinimo vietų rizika. Būtent siekiant sudaryti galimybę gauti tam
tikras paslaugas už apgyvendinimo vietos ribų ir nustatoma tokia nuostata.
|
3.
|
Seimo nariai
V. Raskevičius,
M. Ošmianskienė,
K. Adomaitis,
S. Lengvinienė,
M. Danielė,
I. Pakarklytė,
M. Matijošaitis,
V. Mitalas,
A. Žukauskas,
A. Sysas
J. Sabatauskas,
O. Leiputė,
D. Šakalienė,
T. Tomilinas,
2021-12-21
|
1408
|
6
|
|
|
Argumentai:
Pažymėtina, kad
prieglobsčio prašytojų ir (ar) užsieniečių teisės judėti ribojimas (t. y. de
facto sulaikymas), neįvertinus sprendimo apgyvendinti prieglobsčio
prašytoją ar užsienietį laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems
teisės judėti, būtinumo ir proporcingumo ir neužtikrinus teisminės de
facto sulaikymo kontrolės, yra grubus žmogaus teisių pažeidimas.
Pagal Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 20 str., sprendimą sulaikyti asmenį gali priimti
tik teismas. Atsižvelgiant į Seimo kontrolierių įstaigos, nevyriausybinių
organizacijų, Jungtinių Tautų pabėgėlių agentūros bei Seimo narių pastabas dėl
judėjimo laisvės apribojimo be teismo sprendimo, siūlome numatyti, jog
priėmus administracinį sprendimą tęsti prieglobsčio prašytojo ir (ar)
užsieniečio faktinį sulaikymą, tokį sprendimą jį priėmusios institucijos
iniciatyva turėtų peržiūrėti teismas. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal šį
siūlymą prieglobsčio prašytojų ir (ar) užsieniečių apgyvendinimas laikino
apgyvendinimo vietose, nesuteikiant teisės laisvai judėti, galėtų būti
tęsiamas iki tol, kol bus priimtas galutinis teismo sprendimas. Kitais žodžiais
tariant, siūlomas pakeitimas sukurtų prielaidas derinti tiek žmogaus teisių
užtikrinimo, tiek nacionalinio saugumo ir efektyvaus migracijos procesų
valdymo interesus.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo
projekto 1408 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6.
Jeigu Migracijos departamentas, priimdamas šio straipsnio 2 dalyje nurodytą
sprendimą įleisti prieglobsčio prašytoją į Lietuvos Respubliką, nustato, kad
būtina patikrinti užsieniečio tapatybę ir (arba) pilietybę arba yra šio
Įstatymo 113 straipsnio 5 dalies 2, 3, 4 ar 9 punktuose nurodytų aplinkybių,
o priimdamas šio straipsnio 5 dalyje nurodytą sprendimą įleisti prieglobsčio
prašytoją į Lietuvos Respubliką, – kad yra šio Įstatymo 113 straipsnio 5
dalies 1, 6–11 punktuose nurodytų aplinkybių, Migracijos departamentas kartu priima
sprendimą prieglobsčio prašytoją apgyvendinti kreipiasi į teismą su
teikimu apgyvendinti
prieglobsčio prašytoją šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino
apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jam teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos
teritorijoje. Užsieniečio teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos
teritorijoje šio straipsnio 2 dalyje nurodytu atveju ribojimas negali būti
taikomas ilgiau kaip 2 mėnesius, o šio straipsnio 5 dalyje nurodytu atveju –
ilgiau kaip 6 mėnesius nuo sprendimo priėmimo dienos. Iki teismo
sprendimo įsiteisėjimo dienos, prieglobsčio prašytojas yra
apgyvendinamas šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo
vietose, nesuteikiant teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos
teritorijoje. Jeigu yra šio Įstatymo 113 straipsnio 4 dalies 3, 4 ar 5
punkte nurodytas sulaikymo pagrindas, Valstybės sienos apsaugos tarnyba
kreipiasi į teismą dėl prieglobsčio prašytojo sulaikymo ar alternatyvios
sulaikymui priemonės taikymo.“
|
Nepritarti
|
Argumentai:
2021 m.
gruodžio 21 d. Lietuvos Respublikos Seimas svarstymo metu nepritarė analogiškoms Seimo narių ir Žmogaus teisių komiteto teiktoms
pataisoms, numatančioms institucijų pareigą kreiptis į teismą, norint
apgyvendinti prieglobsčio prašytoją ar užsienietį laikino apgyvendinimo
vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos
teritorijoje.
Pirma,
atkreiptinas Seimo dėmesys, kad Užsienio reikalų komitetas laikosi pozicijos,
kad prieglobsčio prašytojų ar užsieniečių apgyvendinimas laikino apgyvendinimo
vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikoje, nėra
jų sulaikymas, nes užsieniečiai nėra laikomi izoliuotai, jie gali judėti
apgyvendinimo vietos teritorijoje, taip pat gali bendrauti su kitais toje
apgyvendinimo vietoje esančiais užsieniečiais, laisvai kreiptis ar bendrauti
su apgyvendinimo vietoje paslaugas teikiančių institucijų ir organizacijų
atstovais, apgyvendinimo vietas administruojančiu personalu, taip pat gavę
leidimą gali išvykti iš laikino apgyvendinimo vietos su lydinčiais
pareigūnais, jei laikino apgyvendinimo vietose neteikiamos medicinos,
socialinės, švietimo, maitinimo ir (ar) kitos paslaugos, psichologinė pagalba
ar netgi išvykti įsigyti maisto produktų.
Antra, ES
Direktyva 2013/33/ES leidžia valstybėms narėms perkelti jos normas,
pasirenkant, kokios institucijos – teisminės ar administracinės – priima
įsakymą sulaikyti prieglobsčio prašytoją. Per įvestos karo padėties,
nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl
masinio užsieniečių antplūdžio laikotarpį Lietuva pasirinko taikyti minėtos
direktyvos nuostatą, numatant galimybę administracinėms institucijoms
– Migracijos departamentui ir VSAT priimti sprendimus dėl užsieniečių ir
prieglobsčio prašytojų laikino apgyvendinimo, kas netgi nėra traktuotina kaip
sulaikymas, nesuteikiant teisės laisvai judėti LR teritorijoje. Įstatyme yra
nustatyta, ko reikalaujama ir minėtoje direktyvoje, teisminis priimtų
sprendimų teisėtumo peržiūrėjimas.
Trečia, komitetas
pabrėžia 2021 m. gruodžio 8 d. komiteto posėdžio metu įgarsintą teismų
poziciją, kad šių kategorijų bylose turi būti užtikrinta efektyvi teisminė
kontrolė, nepriklausomai nuo to, kokiame etape ji vykdoma. Todėl ir yra
numatyta Įstatymo projekte Migracijos departamento ir VSAT sprendimų
apgyvendinti laikino apgyvendinimo vietose nesuteikiant teisės laisvai judėti
Lietuvos Respublikos teritorijoje apskundimo teismui tvarka,
siekiant įgyvendinti 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos
direktyvos 2013/33/ES, kuria nustatomos normos dėl tarptautinės apsaugos
prašytojų priėmimo, 9 straipsnio 3 dalies nuostatas ir Direktyvos 2008/115/EB
15 straipsnio 3 dalies nuostatas. Taigi, sprendžiant užsieniečių klausimą dėl
apgyvendinimo, visos aplinkybės bus įvertintos individualiai, ypatingai
atsižvelgiant į užsieniečių pažeidžiamumą, o jeigu užsienietis nesutiks su
tokiu sprendimu, jis galės jį apskųsti teismui.
Pažymėtina, kad
Seimo narių pasiūlyme siūloma kreiptis į teismą su teikimu apgyvendinti
prieglobsčio prašytoją, tačiau apgyvendinimas nėra teismų funkcija, pagal
UTPĮ apgyvendinimo sprendimus priima Migracijos departamentas, pagal UTPĮ
projektą Migracijos departamentas ir VSAT. Teismai gali taikyti sulaikymą
arba skirti alternatyvią sulaikymui priemonę.
Taip pat
atkreiptinas dėmesys, kad pasienio procedūra negali trukti ilgiau nei 6
mėnesius, todėl UTPĮ projektu siūloma, kad Migracijos departamentas ir VSAT
priimtų administracinius sprendimus dėl apgyvendinimo iškart pasibaigus
pasienio procedūros terminui, o Seimo narių pasiūlyme siūloma ir toliau
laikyti užsieniečius apgyvendinimo vietose be jokio sprendimo, kol bus
priimtas teismo sprendimas, o tai gali užtrukti.
Siekiant aiškaus
reglamentavimo ir atsižvelgti į kiekvieno užsieniečio individualias
aplinkybes, siūlome Seimo narių pasiūlymui nepritarti.
|
4.
|
Seimo nariai
V. Raskevičius,
M. Ošmianskienė,
K. Adomaitis,
S. Lengvinienė,
M. Danielė,
I. Pakarklytė,
M. Matijošaitis,
V. Mitalas,
A. Žukauskas,
A. Sysas
J. Sabatauskas,
O. Leiputė,
D. Šakalienė,
T. Tomilinas,
2021-12-21
|
1408
|
7
|
|
|
Argumentai:
Pažymėtina, kad prieglobsčio prašytojų ir (ar)
užsieniečių teisės judėti ribojimas (t. y. de facto sulaikymas),
neįvertinus sprendimo apgyvendinti prieglobsčio prašytoją ar užsienietį
laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems teisės judėti, būtinumo ir
proporcingumo ir neužtikrinus teisminės de facto sulaikymo kontrolės,
yra grubus žmogaus teisių pažeidimas.
Pagal Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 20 str., sprendimą sulaikyti asmenį gali priimti
tik teismas. Atsižvelgiant į Seimo kontrolierių įstaigos, nevyriausybinių
organizacijų, Jungtinių Tautų pabėgėlių agentūros bei Seimo narių pastabas dėl
judėjimo laisvės apribojimo be teismo sprendimo, siūlome numatyti, jog
priėmus administracinį sprendimą tęsti prieglobsčio prašytojo ir (ar)
užsieniečio faktinį sulaikymą, tokį sprendimą jį priėmusios institucijos
iniciatyva turėtų peržiūrėti teismas. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal šį
siūlymą prieglobsčio prašytojų ir (ar) užsieniečių apgyvendinimas laikino
apgyvendinimo vietose, nesuteikiant teisės laisvai judėti, galėtų būti
tęsiamas iki tol, kol bus priimtas galutinis teismo sprendimas. Kitais žodžiais
tariant, siūlomas pakeitimas sukurtų prielaidas derinti tiek žmogaus teisių
užtikrinimo, tiek nacionalinio saugumo ir efektyvaus migracijos procesų
valdymo interesus.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo
projekto 1408 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Jeigu per įvestos karo
padėties, nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios
situacijos dėl masinio užsieniečių antplūdžio laikotarpį ir 28 dienas po jo
pabaigos, tačiau ne ilgiau kaip per 6 mėnesius nuo užsieniečio, kuris
neteisėtai kirto Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir kuris nėra
prieglobsčio prašytojas, užregistravimo Lietuvos migracijos informacinėje
sistemoje dienos, neįvykdomas galutinis Migracijos departamento ar Valstybės
sienos apsaugos tarnybos sprendimas dėl užsieniečio grąžinimo ar išsiuntimo,
Valstybės sienos apsaugos tarnyba, nustačiusi, kad yra šio Įstatymo 113
straipsnio 5 dalyje nurodytos aplinkybės, priima
sprendimą apgyvendinti jį kreipiasi
į teismą su teikimu apgyvendinti užsienietį šio straipsnio 3 dalyje nurodytose
laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jam teisės laisvai judėti
Lietuvos Respublikos teritorijoje, šis teisės laisvai judėti Lietuvos
Respublikos teritorijoje ribojimas negali būti taikomas ilgiau kaip 6
mėnesius nuo šio sprendimo priėmimo dienos. Iki
teismo sprendimo įsiteisėjimo dienos, užsienietis yra apgyvendinamas
šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose,
nesuteikiant teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Jeigu Valstybės
sienos apsaugos tarnyba nenustatė šio Įstatymo 113 straipsnio 5 dalyje
nurodytų aplinkybių ir nepriėmė sprendimo apgyvendinti užsienietį nesikreipė į teismą dėl užsieniečio apgyvendinimo
laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jam teisės laisvai judėti
Lietuvos Respublikos teritorijoje, bet yra šio Įstatymo 113 straipsnio 1
dalyje nurodyti sulaikymo pagrindai, Valstybės sienos apsaugos tarnyba
kreipiasi į teismą dėl užsieniečio sulaikymo ar alternatyvios sulaikymui
priemonės taikymo.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
2021 m.
gruodžio 21 d. Lietuvos Respublikos Seimas svarstymo metu nepritarė analogiškoms Seimo narių ir Žmogaus teisių
komiteto teiktoms pataisoms.
Šis pasiūlymas
turi būti vertinamas kartu su pasiūlymu pateiktu šio straipsnio 6 daliai,
kuriam nepritariama.
Argumentai tokie
patys kaip ir dėl Seimo narių pasiūlymo šio straipsnio 6 daliai.
|
5.
|
Seimo nariai
V. Raskevičius,
M. Ošmianskienė,
K. Adomaitis,
S. Lengvinienė,
M. Danielė,
I. Pakarklytė,
M. Matijošaitis,
V. Mitalas,
A. Žukauskas,
A. Sysas
J. Sabatauskas,
O. Leiputė,
D. Šakalienė,
T. Tomilinas,
2021-12-21
|
1408
|
9
|
|
|
Argumentai:
Pažymėtina, kad
prieglobsčio prašytojų ir (ar) užsieniečių teisės judėti ribojimas (t. y. de
facto sulaikymas), neįvertinus sprendimo apgyvendinti prieglobsčio
prašytoją ar užsienietį laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems
teisės judėti, būtinumo ir proporcingumo ir neužtikrinus teisminės de
facto sulaikymo kontrolės, yra grubus žmogaus teisių pažeidimas.
Pagal Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 20 str., sprendimą sulaikyti asmenį gali priimti
tik teismas. Atsižvelgiant į Seimo kontrolierių įstaigos, nevyriausybinių
organizacijų, Jungtinių Tautų pabėgėlių agentūros bei Seimo narių pastabas
dėl judėjimo laisvės apribojimo be teismo sprendimo, siūlome numatyti, jog
priėmus administracinį sprendimą tęsti prieglobsčio prašytojo ir (ar)
užsieniečio faktinį sulaikymą, tokį sprendimą jį priėmusios institucijos
iniciatyva turėtų peržiūrėti teismas. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal šį
siūlymą prieglobsčio prašytojų ir (ar) užsieniečių apgyvendinimas laikino
apgyvendinimo vietose, nesuteikiant teisės laisvai judėti, galėtų būti
tęsiamas iki tol, kol bus priimtas galutinis teismo sprendimas. Kitais
žodžiais tariant, siūlomas pakeitimas sukurtų prielaidas derinti tiek žmogaus
teisių užtikrinimo, tiek nacionalinio saugumo ir efektyvaus migracijos
procesų valdymo interesus.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo
projekto 1408 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:
„9.
Skundas dėl šio straipsnio 6 ir 7 dalyse nurodytų sprendimų apgyvendinti
šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose,
nesuteikiant teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje, gali
būti paduotas apylinkės teismui pagal užsieniečio buvimo vietą arba kitam
artimiausiam užsieniečio buvimo vietai apylinkės teismui per 14 dienų nuo
sprendimo įteikimo dienos. Priimtas apylinkės teismo sprendimas dėl
šio straipsnio 6 ir 7 dalyse nurodytų sprendimų apgyvendinti šio straipsnio 3
dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant teisės laisvai
judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje, skundžiamas ir skundas
nagrinėjamas šio Įstatymo 117 straipsnyje nustatyta tvarka. skundžiamas ir
skundas nagrinėjamas šio Įstatymo 117 straipsnyje nustatyta tvarka.“
|
Nepritarti
|
Argumentai:
2021 m.
gruodžio 21 d. Lietuvos Respublikos Seimas svarstymo metu nepritarė analogiškoms Seimo narių ir Žmogaus teisių
komiteto teiktoms pataisoms.
Šis pasiūlymas
turi būti vertinamas kartu su pasiūlymais pateiktais šio straipsnio 6 ir 7
dalims, kuriems nepritariama.
Argumentai tokie
patys kaip ir dėl Seimo narių pasiūlymo šio straipsnio 6 daliai.
|
6.
|
Seimo narys
Vytautas Bakas,
reg. 2021-12-22
|
9
|
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymo tikslas numatyti Direktyvos 2013/33/33/ES įgyvendinimo
nuostatas, susijusias su užsieniečio teise gauti informaciją apie jo teisę
padėtį bei būtiną teisinę ir humanitarinę pagalbą.
Pasiūlymas:
Pripažinti netekusiu galios 69 straipsnį Papildyti
69 straipsnio 1 dalį 7 punktu ir jį išdėstyti taip:
„7) užsieniečiui
suprantama kalba supažindina jį su informacija apie užsieniečio teisinę
padėtį, jo teises ir pareigas, apie Lietuvos ir tarptautines organizacijas,
bei asmenų grupes, padedančias spręsti prieglobsčio prašytojų
ir prieglobstį gavusių užsieniečių problemas, teikiančias specialią teisinę, humanitarinę pagalbą
užsieniečiams arba galėtų informuoti užsienietį apie esamas priėmimo sąlygas,
sveikatos priežiūrą bei informaciją, kuri būtina su
minėtomis organizacijomis susisiekti, taip pat informacija, susijusią su prašymo suteikti
prieglobstį pateikimu ir nagrinėjimu.“
|
Nepritarti
|
Argumentai:
2021 m.
gruodžio 21 d. Lietuvos Respublikos Seimas svarstymo metu nepritarė analogiškam Seimo narių V. Bako ir Seimo narių grupės
pasiūlymui.
Užsienio
reikalų komitetas laikosi savo pozicijos, suformuotos 2021 m. gruodžio 8
d. posėdyje.
Atkreiptinas
Seimo dėmesys, kad UTPĮ 69 straipsnis Įstatymo projekte visa apimtimi yra
pripažįstamas netekusiu galios, siekiant išvengti procedūrinio pobūdžio
nuostatų dėstymo Įstatyme, nes galiojančiame Įstatymo 69 straipsnyje yra
dėstomi institucijų veiksmai, gavus prieglobsčio prašymą. Šiame straipsnyje
nėra reglamentuojamos užsieniečio teisės, kaip argumentuoja pasiūlyme Seimo
narys.
Visos procedūros,
kuomet institucija gauna prašymą suteikti prieglobstį, yra nustatytos
Prieglobsčio Lietuvos Respublikoje suteikimo ir panaikinimo tvarkos apraše,
patvirtintame Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2016 m. vasario 24
d. įsakymu Nr. 1V-131 „Dėl prieglobsčio Lietuvos Respublikoje suteikimo ir
panaikinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Šio aprašo 6 punkte nustatyta, kad
prieš apklausą prieglobsčio prašytojas supažindinamas su prieglobsčio
prašytojo teisėmis, pareigomis ir jų nevykdymo padariniais, 16 punkte
nustatyta, kad Migracijos departamentas parengia informaciją apie
prieglobsčio prašytojo teises, pareigas ir jų nevykdymo padarinius, taip pat
informaciją apie prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimo Lietuvos
Respublikoje procedūras, įskaitant prieglobsčio suteikimo kriterijus ir
sprendimų apskundimo tvarką, III skyrius reglamentuoja prašymo suteikti
prieglobstį pateikimą ir pirminių su tuo susijusių veiksmų atlikimą.
Pažymėtina, kad
prieglobsčio prašytojo teisės yra nustatytos UTPĮ 71 straipsnio 1 dalyje, o
institucijų veiksmai – minėtame apraše, todėl pagrindinis komitetas mano, kad
UTPĮ nuostatų pildyti netikslinga.
Kartu
atkreiptinas dėmesys, kad Seimas po svarstymo pritarė Įstatymo projekto
papildymui nuostata, kad neteisėtai Lietuvos Respublikoje esantys
užsieniečiai, kurie nėra prieglobsčio prašytojai, taip pat turi kitų
teisių, kurios jiems garantuojamos pagal Lietuvos Respublikos tarptautines
sutartis, įstatymus ir kitus teisės aktus.
|
7.
|
Seimo narys
Vytautas Bakas,
reg. 2021-12-22
|
10
|
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymu siekiama išvengti situacijų,
kuomet nepagrįstai ribojama žurnalistų teisė netrukdomai gauti ir skleisti
informaciją
Pasiūlymas:
1. Pakeisti 71 straipsnio 1 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:
„7) nemokamai
gauti būtinąją medicinos pagalbą, psichologinę pagalbą ir socialines
paslaugas Valstybės sienos apsaugos tarnyboje, Pabėgėlių priėmimo centre ar
kitoje apgyvendinimo vietoje, taip pat kitą Sveikatos sistemos įstatyme
nurodytą valstybės laiduojamą (nemokamą) sveikatos priežiūrą;“.
2. Papildyti 71 straipsnio 1 dalį nauju 9
punktu:
„9) laisvai reikšti savo mintis ir
įsitikinimus, nevaržomai rinkti, gauti ir skleisti informaciją bei idėjas,
susitikti su žurnalistais privatumą
užtikrinančiomis sąlygomis.“
3. Buvusius 71 straipsnio 1 dalies 9-11 punktus laikyti atitinkamai
10-12 punktais.
2. 4. Pripažinti netekusia galios 71
straipsnio 11 dalį.
3. 5. Papildyti 71 straipsnį 21 dalimi:
„21. Prieglobsčio prašytojai,
laikinai gyvendami Pabėgėlių priėmimo centre, socialinės apsaugos ir darbo
ministro nustatyta tvarka turi teisę gauti 60 procentų valstybės remiamų
pajamų dydžio pašalpą maistui, jeigu maitinimo paslauga nėra teikiama.“
4 6. Pakeisti 71 straipsnio 3 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„3. Prieglobsčio prašytojams, išskyrus
prieglobsčio prašytojus, dėl kurių priimamas Migracijos departamento
sprendimas įleisti į Lietuvos Respubliką ir šis sprendimas dar nėra priimtas,
gyvenantiems Lietuvos Respublikos institucijų paskirtose laikino
apgyvendinimo arba sulaikymo vietose, socialinės apsaugos ir darbo ministro
ir vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka kas mėnesį mokama 10 procentų
valstybės remiamų pajamų dydžio piniginė pašalpa. Ši pašalpa mokama nuo
prašymo gauti piniginę pašalpą socialinės apsaugos ir darbo ministro ir
vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka pateikimo dienos.“
|
Nepritarti
|
Argumentai:
2021 m.
gruodžio 21 d. Lietuvos Respublikos Seimas svarstymo metu nepritarė analogiškam Seimo narių V. Bako ir Seimo narių grupės
pasiūlymui.
Prieglobsčio
prašytojams leidžiama susitikti su asmenimis (įskaitant žiniasklaidos
atstovus) jų apgyvendinimo vietose, pagal tų vietų nustatytą tvarką ir gavus
leidimą. Prieglobsčio prašytojams nėra draudžiama laisvai reikšti savo minčių
ir įsitikinimų, rinkti, gauti ir skleisti informaciją, todėl to papildomai
reglamentuoti nėra tikslinga. Asmenų apsilankymai gali būti ribojami tik
laikinai dėl ypatingų susiklosčiusių aplinkybių.
|
8.
|
Seimo narys
Vytautas Bakas,
reg. 2021-12-22
|
13
|
|
|
N
|
Argumentai:
Pasiūlymo tikslas numatyti Lietuvos Respublikos valstybės institucijų
ir įstaigų, sprendžiančių prieglobsčio prašytojų ir prieglobstį gavusių
užsieniečių problemas, bendradarbiavimo su Lietuvos nevyriausybinėmis organizacijomis,
veikiančiomis žmogaus teisių srityje galimybes.
Pasiūlymas:
Papildyti Įstatymą 911 straipsniu ir išdėstyti jį
taip:
„911 straipsnis. Bendradarbiavimas su Lietuvos
nevyriausybinėmis organizacijomis, veikiančiomis žmogaus teisių srityje
1. Lietuvos
Respublikos valstybės institucijos ir įstaigos, spręsdamos prieglobsčio
prašytojų ir prieglobstį gavusių užsieniečių problemas, bendradarbiauja su Lietuvos nevyriausybinėmis
organizacijomis, veikiančiomis žmogaus teisių srityje, sudaro sąlygas joms
stebėti, kaip Lietuvos Respublikoje laikomasi 1951 m. Ženevos konvencijos dėl
pabėgėlių statuso, Visuotinės žmogaus teisių deklaracijos bei Europos
Sąjungos pagrindinių teisių chartijos reikalavimų, teikia reikiamą
informaciją apie jų įgyvendinimą ir galiojančius ar įsigaliosiančius
norminius teisės aktus dėl prieglobsčio, o taip pat teikia statistinius
duomenis apie prieglobsčio prašytojus ir prieglobstį gavusius užsieniečius.
2. Lietuvos
nevyriausybinėmis organizacijomis, veikiančiomis žmogaus teisių srityje
atstovams leidžiama nedelsiant susisiekti su prieglobsčio prašytojais, gauti
informaciją, susijusią su užsieniečių prašymais suteikti prieglobstį, jeigu
tokie užsieniečiai raštu sutinka, kad ši informacija būtų atskleista.
3. Lietuvos
nevyriausybinėmis organizacijomis, veikiančiomis žmogaus teisių srityje
atstovams turi būti leidžiama susitikti su prieglobsčio prašytojais ir
užsieniečiais, esančiais sulaikymo vietose, pasienio kontrolės punktuose,
tranzito zonose ar laikinose užsieniečių apgyvendinimo vietose, siekiant
įsitikinti vaikų ir kitų pažeidžiamų migrantų grupių saugumo užtikrinimu ir
poreikių įvertinimui bei teikti jiems humanitarinę pagalbą.
4. Prašymo
suteikti prieglobstį nagrinėjimo metu Lietuvos nevyriausybinėmis
organizacijomis, veikiančiomis žmogaus teisių srityje atstovai gali teikti
nuomonę dėl tam tikro prašymo suteikti prieglobstį Lietuvos Respublikos
kompetentingoms institucijoms ir įstaigoms bei teismams.
5. Šio
straipsnio 2–4 dalys taikomos ir tuo atveju, kai šio Įstatymo nustatyta
tvarka priimamas sprendimas dėl užsieniečiui suteikto prieglobsčio
panaikinimo.“
Buvusius Įstatymo projekto 13-23
straipsnius laikyti atitinkamai 14-24 straipsniais.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
2021 m.
gruodžio 21 d. Lietuvos Respublikos Seimas svarstymo metu nepritarė analogiškam Seimo narių V. Bako ir Seimo narių grupės
pasiūlymui.
Pažymėtina, kad
Seimo narių A. Lydekos ir kitų Seimo narių grupės pasiūlymas, kuriam
Užsienio reikalų komitetas pritaria, atliepia bendradarbiavimą su Lietuvos
nevyriausybinėmis organizacijomis humanitarinės pagalbos teikimo srityje.
Tačiau dėl kitų
šio pasiūlymo aspektų Užsienio reikalų komitetas laikosi savo pozicijos,
suformuotos 2021 m. gruodžio 8 d. posėdyje: Jungtinių Tautų
vyriausiojo pabėgėlių komisaro valdyba turi specialų mandatą, kaip visame
pasaulyje prieglobsčio srityje veikianti organizacija.
Su
nevyriausybinėmis organizacijomis (NVO) bendradarbiaujama pasirašytų sutarčių
(memorandumų) pagrindu. Pasiūlyme minimų tarptautinių dokumentų įgyvendinimo
stebėsena Lietuvoje yra vykdoma imperatyviai ir nuolat per teisėkūros
procedūras (pvz., šiuo aspektu vertinami įstatymų projektai; teisės aktų
projektai yra skelbiami viešai, todėl dėl jų galima teikti pastabas ir
pasiūlymus), taip pat per tam įgaliotas institucijas (pvz., Seimo
kontrolieriaus, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus ir kt.). NVO,
veikiančios žmogaus teisių srityje, gali tai aktyviai daryti savo iniciatyva.
Su funkcijų ir paslaugų vykdymu susijusi statistinė informacija yra skelbiama
Migracijos departamento svetainėje.
UTPĮ nustatytos
universalios nuostatos, kuriomis įtvirtinta bendra prieglobsčio prašytojo
teisė kreiptis į nevyriausybines organizacijas dėl pagalbos, todėl UTPĮ
nustatyti papildomų teisių NVO teikti tokią pagalbą netikslinga, o kai
kuriose pasiūlyme nurodytose vietose ar esant tam tikroms aplinkybėms šių
teisių nebūtų įmanoma įgyvendinti dėl valstybės ar visuomenės saugumo užtikrinimo
poreikių arba objektyvių aplinkybių (pvz., nesant galimybių užtikrinti NVO
atstovų saugumo).
Pažymėtina, kad
prieglobsčio prašytojų bylose yra riboto naudojimo dokumentų ir jautrių
duomenų, todėl neturėtų būti nustatytas imperatyvus leidimas su prieglobsčio
prašymo nagrinėjimu nesusijusiems subjektams susipažinti su byloje esančių
dokumentų visuma, o tik dokumentų, duomenų ir aplinkybių visuma leidžia
priimti objektyvų sprendimą ar teikti pagrįstą nuomonę. Tačiau Migracijos
departamentas gali kreiptis į kitus subjektus dėl informacijos ar nuomonės
pateikimo, jei manoma, kad tai padėtų greičiau ir (ar) objektyviau
išnagrinėti prieglobsčio prašymą. Be to, prieglobsčio prašytojas gali patys
NVO teikti savo dokumentus, faktus, aplinkybes, kuriomis grindžia savo
prašymą, ir kt. (taip pat ir visų sprendimų kopijas).
Nesuprantama,
kodėl NVO, veikiančios žmogaus teisių srityje, siekia ypatingų teisių dėl
prieglobsčio prašytojų, o ne dėl visų užsieniečių, kurių teisės galėtų būti
pažeidžiamos sprendžiant jų teisinės padėties Lietuvos Respublikoje
klausimus.
|
9.
|
Seimo narys
Vytautas Bakas,
reg. 2021-12-22
|
1408
|
6
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymo tikslas yra nustatyti, kad, sprendimus dėl prieglobsčio prašytojo ar
užsieniečio apgyvendinimo laikino apgyvendinimo vietose,
nesuteikiant teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje, priima
tik teismai.
Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Nr.
IX-2206 2, 3, 5, 26, 32, 40, 50, 67, 71, 76, 77, 79, 113, 125, 126, 1301,
136, 138, 139, 140 straipsnių pakeitimo, 69 straipsnio ir IX1 skyriaus
pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo X2 skyriumi įstatymo
projekto Nr. XIVP-1018 (toliau – Įstatymo projektas) aiškinamajame rašte
nurodoma, kad Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad jeigu Migracijos
departamentas ar Valstybės sienos apsaugos tarnyba nustato, kad yra pagrindas
manyti, kad prieglobsčio prašytojas ar užsienietis gali pasislėpti, priima
sprendimą apgyvendinti prieglobsčio prašytoją ar užsienietį laikino
apgyvendinimo vietose, nesuteikiant teisės judėti Lietuvos Respublikos
teritorijoje. Teisės, priimti sprendimą apriboti prieglobsčio prašytojo ar
užsieniečio teisę judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje delegavimas
Migracijos departamento ar Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnams
grindžiamas siekiu sumažinti krūvį apylinkių teismams ir paspartinti
procedūras.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos antrasis skyrius įtvirtina
pagrindines žmogaus teises bei galimus jų ribojimo pagrindus. Konstitucijos
20 straipsnyje yra įtvirtinta viena iš pagrindinių žmogaus teisių, kuri sako,
kad žmogaus laisvė yra neliečiama. Konstitucinis Teismas savo
jurisprudencijoje ne vieną kartą yra konstatavęs, kad pagrindines žmogaus
teisių ribojimas yra galimas išimtinai tik įstatymo forma. Ši teisė negali
būti deleguojama. Kitaip tariant, Konstitucija imperatyviai numato, kad
pagrindines žmogaus teises Konstitucijoje numatytais pagrindais gali riboti
tik Seimas ir tik įstatymu.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 1408 straipsnio 6 dalį ir ją
išdėstyti taip:
6. Jeigu Migracijos departamentas,
priimdamas šio straipsnio 2 dalyje nurodytą sprendimą įleisti prieglobsčio
prašytoją į Lietuvos Respubliką, nustato, kad būtina patikrinti užsieniečio
tapatybę ir (arba) pilietybę arba yra šio Įstatymo 113 straipsnio 5 dalies 2,
3, 4 ar 9 punktuose nurodytų aplinkybių, o priimdamas šio straipsnio 5 dalyje
nurodytą sprendimą įleisti prieglobsčio prašytoją į Lietuvos Respubliką, –
kad yra šio Įstatymo 113 straipsnio 5 dalies 1, 6–11 punktuose nurodytų
aplinkybių, Migracijos departamentas kartu priima sprendimą kreipiasi
į teismą su teikimu prieglobsčio prašytoją apgyvendinti šio straipsnio 3
dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jam teisės
laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Užsieniečio teisės
laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje šio straipsnio 2 dalyje
nurodytu atveju ribojimas negali būti taikomas ilgiau kaip 2 mėnesius, o šio
straipsnio 5 dalyje nurodytu atveju – ilgiau kaip 6 mėnesius nuo sprendimo
priėmimo dienos. Jeigu yra šio Įstatymo 113 straipsnio 4 dalies 3, 4 ar 5
punkte nurodytas sulaikymo pagrindas, Valstybės sienos apsaugos tarnyba
kreipiasi į teismą dėl prieglobsčio prašytojo sulaikymo ar alternatyvios
sulaikymui priemonės taikymo.“
|
Nepritarti
|
Argumentai:
2021 m.
gruodžio 21 d. Lietuvos Respublikos Seimas svarstymo metu nepritarė analogiškoms Seimo narių ir Žmogaus teisių komiteto teiktoms
pataisoms, numatančioms institucijų pareigą kreiptis į teismą, norint
apgyvendinti prieglobsčio prašytoją ar užsienietį laikino apgyvendinimo
vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos
teritorijoje.
Pirma,
atkreiptinas Seimo dėmesys, kad Užsienio reikalų komitetas laikosi pozicijos,
kad prieglobsčio prašytojų ar užsieniečių apgyvendinimas laikino apgyvendinimo
vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikoje, nėra
jų sulaikymas, nes užsieniečiai nėra laikomi izoliuotai, jie gali judėti
apgyvendinimo vietos teritorijoje, taip pat gali bendrauti su kitais toje
apgyvendinimo vietoje esančiais užsieniečiais, laisvai kreiptis ar bendrauti
su apgyvendinimo vietoje paslaugas teikiančių institucijų ir organizacijų
atstovais, apgyvendinimo vietas administruojančiu personalu, taip pat gavę
leidimą gali išvykti iš laikino apgyvendinimo vietos su lydinčiais
pareigūnais, jei laikino apgyvendinimo vietose neteikiamos medicinos,
socialinės, švietimo, maitinimo ir (ar) kitos paslaugos, psichologinė pagalba
ar netgi išvykti įsigyti maisto produktų.
Antra, ES
Direktyva 2013/33/ES leidžia valstybėms narėms perkelti jos normas,
pasirenkant, kokios institucijos – teisminės ar administracinės – priima
įsakymą sulaikyti prieglobsčio prašytoją. Per įvestos karo padėties,
nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl
masinio užsieniečių antplūdžio laikotarpį Lietuva pasirinko taikyti minėtos
direktyvos nuostatą, numatant galimybę administracinėms institucijoms
– Migracijos departamentui ir VSAT priimti sprendimus dėl užsieniečių ir
prieglobsčio prašytojų laikino apgyvendinimo, kas netgi nėra traktuotina kaip
sulaikymas, nesuteikiant teisės laisvai judėti LR teritorijoje. Įstatyme yra
nustatyta, ko reikalaujama ir minėtoje direktyvoje, teisminis priimtų
sprendimų teisėtumo peržiūrėjimas.
Trečia, komitetas
pabrėžia 2021 m. gruodžio 8 d. komiteto posėdžio metu įgarsintą teismų
poziciją, kad šių kategorijų bylose turi būti užtikrinta efektyvi teisminė
kontrolė, nepriklausomai nuo to, kokiame etape ji vykdoma. Todėl ir yra
numatyta Įstatymo projekte Migracijos departamento ir VSAT sprendimų
apgyvendinti laikino apgyvendinimo vietose nesuteikiant teisės laisvai judėti
Lietuvos Respublikos teritorijoje apskundimo teismui tvarka,
siekiant įgyvendinti 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos
direktyvos 2013/33/ES, kuria nustatomos normos dėl tarptautinės apsaugos
prašytojų priėmimo, 9 straipsnio 3 dalies nuostatas ir Direktyvos 2008/115/EB
15 straipsnio 3 dalies nuostatas. Taigi, sprendžiant užsieniečių klausimą dėl
apgyvendinimo, visos aplinkybės bus įvertintos individualiai, ypatingai
atsižvelgiant į užsieniečių pažeidžiamumą, o jeigu užsienietis nesutiks su
tokiu sprendimu, jis galės jį apskųsti teismui.
Pažymėtina, kad
Seimo narių pasiūlyme siūloma kreiptis į teismą su teikimu apgyvendinti
prieglobsčio prašytoją, tačiau apgyvendinimas nėra teismų funkcija, pagal
UTPĮ apgyvendinimo sprendimus priima Migracijos departamentas, pagal UTPĮ
projektą Migracijos departamentas ir VSAT. Teismai gali taikyti sulaikymą
arba skirti alternatyvią sulaikymui priemonę.
|
10.
|
Seimo narys
Vytautas Bakas,
reg. 2021-12-22
|
1408
|
7
|
|
|
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 1408 straipsnio 7 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„7. Jeigu per įvestos karo padėties,
nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl
masinio užsieniečių antplūdžio laikotarpį ir 28 dienas po jo pabaigos, tačiau
ne ilgiau kaip per 6 mėnesius nuo užsieniečio, kuris neteisėtai kirto
Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir kuris nėra prieglobsčio prašytojas,
užregistravimo Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje dienos,
neįvykdomas galutinis Migracijos departamento ar Valstybės sienos apsaugos
tarnybos sprendimas dėl užsieniečio grąžinimo ar išsiuntimo, Valstybės sienos
apsaugos tarnyba, nustačiusi, kad yra šio Įstatymo 113 straipsnio 5 dalyje
nurodytos aplinkybės, priima sprendimą apgyvendinti jį kreipiasi į teismą su teikimu apgyvendinti užsienietį šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino
apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jam teisės laisvai judėti Lietuvos
Respublikos teritorijoje, šis teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos
teritorijoje ribojimas negali būti taikomas ilgiau kaip 6 mėnesius nuo šio
sprendimo priėmimo dienos. Jeigu Valstybės sienos apsaugos tarnyba
nenustatė šio Įstatymo 113 straipsnio 5 dalyje nurodytų aplinkybių ir nepriėmė
sprendimo apgyvendinti užsienietį nesikreipė
į teismą dėl užsieniečio apgyvendinimo laikino apgyvendinimo
vietose, nesuteikiant jam teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos
teritorijoje, bet yra šio Įstatymo 113 straipsnio 1 dalyje nurodyti sulaikymo
pagrindai, Valstybės sienos apsaugos tarnyba kreipiasi į teismą dėl
užsieniečio sulaikymo ar alternatyvios sulaikymui priemonės taikymo.“
|
Nepritarti
|
Argumentai:
2021 m.
gruodžio 21 d. Lietuvos Respublikos Seimas svarstymo metu nepritarė analogiškam Seimo narių V. Bako ir Seimo narių grupės
pasiūlymui.
Šis pasiūlymas
turi būti vertinamas kartu su pasiūlymu pateiktu šio straipsnio 6 daliai,
kuriam nepritariama.
Argumentai tokie
patys kaip ir dėl Seimo narių pasiūlymo šio straipsnio 6 daliai.
|
11.
|
Seimo narys
Vytautas Bakas,
reg. 2021-12-22
|
1408
|
9
|
|
|
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 1408 straipsnio 9 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„9. Skundas dėl šio straipsnio 6 ir 7
dalyse nurodytų sprendimų apgyvendinti šio straipsnio 3 dalyje nurodytose
laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant teisės laisvai judėti Lietuvos
Respublikos teritorijoje, gali būti paduotas apylinkės teismui pagal užsieniečio
buvimo vietą arba kitam artimiausiam užsieniečio buvimo vietai apylinkės
teismui per 14 dienų nuo sprendimo įteikimo dienos. Priimtas apylinkės
teismo sprendimas dėl šio straipsnio 6 ir 7 dalyse nurodytų sprendimų
apgyvendinti šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo
vietose, nesuteikiant teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje
skundžiamas ir skundas nagrinėjamas šio Įstatymo 117 straipsnyje nustatyta
tvarka.“
|
Nepritarti
|
Argumentai:
2021 m.
gruodžio 21 d. Lietuvos Respublikos Seimas svarstymo metu nepritarė analogiškam Seimo narių V. Bako ir Seimo narių grupės
pasiūlymui.
Šis pasiūlymas
turi būti vertinamas kartu su pasiūlymais pateiktais šio straipsnio 6 ir 7
dalims, kuriems nepritariama.
Argumentai tokie
patys kaip ir dėl Seimo narių pasiūlymo šio straipsnio 6 daliai.
|
12.
|
Seimo narys
Vytautas Bakas,
reg. 2021-12-22
|
1408
|
11
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymo tikslas yra nustatyti, kad, teisė laisvai judėti Lietuvos
Respublikos teritorijoje negali būti apribota nepilnamečiams užsieniečiams.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo projekto 1408 straipsnį naująja 11
dalimi ir ją išdėstyti taip:
10. Šio straipsnio 6 ir 7 dalyse numatytas teisės laisvai judėti
Lietuvos Respublikos teritorijoje apribojimas netaikomos nepilnamečiams
užsieniečiams.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Užsienio reikalų
komitetas laikosi savo pozicijos suformuotos 2021 m. gruodžio 8 d. posėdyje.
Taip pat pažymėtina, kad analogiškam Seimo nario V. Bako ir grupės Seimo
narių pasiūlymui 2021 m. gruodžio 21 d. svarstymo stadijoje nepritarė
Lietuvos Respublikos Seimas.
Nepilnamečiai,
ypač jei jie yra užsieniečiai ir neturi dokumentų, pragyvenimo lėšų, yra
pažeidžiamiausia visuomenės grupė, todėl laisvo judėjimo Lietuvos Respublikos
teritorijoje apribojimas, visų pirma, atitinka paties nepilnamečio saugumo
interesus. Jeigu užsieniečiai neturi asmens dokumentų ir nėra akivaizdu, kad
jie nepilnamečiai, yra atliekamas amžiaus nustatymo tyrimas, kuris užtrunka. Valstybės
sienos apsaugos tarnybos duomenimis, nuo 2021 m. birželio mėn. į Lietuvą
atvykusių užsieniečių iš 202 amžiaus nustatymo tyrimų tik 29 atvejais
patvirtinta, kad užsienietis yra nepilnametis.
Bet kuriuo ribojimu laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje,
siekiama užkirsti kelią užsieniečių antrinei neteisėtai migracijai, ir nėra
pagrindo manyti, kad nepilnamečių užsieniečių antrinės neteisėtos migracijos
rizika yra mažesnė nei kitų užsieniečių, todėl nėra pagrindo netaikyti
nepilnamečiams užsieniečiams tokio ribojimo. Valstybės sienos apsaugos
tarnybos duomenimis, nuo 2021 m. birželio 1 d. iš Lietuvos pasišalino 107
nelydimi nepilnamečiai, kurie buvo apgyvendinti be judėjimo ribojimo.
Be to, kol
užsieniečiai yra pasienio procedūroje, jiems visiems taikoma vienoda procedūra,
o po jos, siūloma, jau vertinti individualiai.
|