Argumentai:
Projekte daug kur paliekamos dabar galiojančios 3 straipsniu
keičiamo VIĮ 28 straipsnio nuostatos, keičiant jų išdėstymo tvarką, o iš
esmės tik visur siūloma įrašyti Žiniasklaidos fondą jau su kitokiu jo
valdymu, nors šitokio paramos žiniasklaidai valdymo reikalingumas ir
tikslingumas nėra niekaip pagrįstas, net nėra jokių paaiškinimų, ką tokie
pakeitimai pagerintų. Didžioji dalis Projekto siūlomų 28 straipsnio pakeitimų
yra atmestini, nes jie tik padidintų valdžios galias, o taip pat korupcijos
riziką. Kai kuriuos 28 straipsnio patobulinimų idėjas, kuriuos siūlė ir
dabartinio Fondo dalininkai: ilgalaikės trijų metų programos, Fondo tarybos
narių skaičiaus išplėtimas (bet ne valdžios ar žiniasklaidos, o kultūros
atstovais) reikėtų svarstyti. Todėl siūlau 28 straipsnio nedėstyti nauja
redakcija, o tobulinti šiuo metu galiojantį 28 straipsnio teisinį
reguliavimą.
Pasiūlymas:
Atsisakyti Projekto 3 straipsnyje
pateiktos 28 straipsnio redakcijos ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„3 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas
„28
straipsnis. Žiniasklaidos rėmimo fondas
1.
Žiniasklaidos rėmimo fondas (toliau – Fondas) ribotos civilinės atsakomybės
viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – šio įstatymo nustatyta tvarka teikti paramą viešosios
informacijos rengėjų projektams
sudarant sąlygas įvairiapusei visuomenės informavimo
plėtrai, analizuojant visuomenės informavimo raidos procesus, užtikrinant
racionalų ir pagrįstą valstybės skiriamos paramos lėšų panaudojimą.
2. Fondo
steigėjas ir vienintelis jo dalininkas yra valstybė. Valstybės teises ir
pareigas Fonde įgyvendina šio įstatymo 45 straipsnyje numatyta Vyriausybės
įgaliota institucija. Fondas savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos
Konstitucija, Civiliniu kodeksu, Viešųjų įstaigų, šiuo ir kitais įstatymais,
taip pat Fondo įstatais.
3. Fondas turi
šiuos kolegialius organus – Fondo senatą ir Fondo tarybą (toliau – Taryba).
Sprendimus dėl Fondo teikiamos valstybės finansinės paramos priima
Taryba.
4. Tarybą sudaro 11 narių. 4 narius į Tarybą išrenka Fondo senatas iš asmenų pasiūlytų
kandidatų sąrašo, skelbiamo viešai Fondo interneto svetainėje, Fondo
įstatuose nustatyta tvarka, kitus 7 narius po vieną deleguoja šios viešosios
informacijos rengėjų ir skleidėjų asociacijos:
1) Lietuvos meno kūrėjų asociacija;
2) Kultūros periodinių leidinių asociacija;
3) Nacionalinė rajonų ir miestų laikraščių
leidėjų asociacija;
4) asociacija „Nacionalinė spauda“;
5) Lietuvos radijo ir televizijos asociacija ir
Lietuvos regioninių radijo stočių asociacija bendru sutarimu;
6) Lietuvos kabelinės televizijos asociacija ir
Regioninių televizijų asociacija bendru sutarimu;
7) Interneto žiniasklaidos asociacija.
5. Tarybos nariais skiriami nepriekaištingos reputacijos
Lietuvos Respublikos piliečiai, turintys aukštąjį universitetinį išsilavinimą, dėl savo pasiekimų ir
patirties žinomi Lietuvoje ir (ar) užsienyje, išmanantys visuomenės informavimo
raidos procesus, turintys ne mažesnę kaip 5 metų veiklos, akademinę ar
profesinę patirtį visuomenės informavimo, kultūros, švietimo, mokslo ar
žmogaus teisių srityse bei žinių ir gebėjimų, padedančių siekti Tarybai
keliamų tikslų ir įgyvendinti jos funkcijas. Tarybos nariais negali būti valstybės politikai, politinio (asmeninio)
pasitikėjimo valstybės tarnautojai, Vyriausybės įgaliotos institucijos
darbuotojai, Fondo administracijos darbuotojai ir ekspertai, taip pat Europos
Parlamento nariai, jeigu Europos Sąjungos teisės aktai nenustato kitaip.
6. Tarybos nariai skiriami 4 metų kadencijai ir
jais gali būti ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Tarybos nariu negali
būti renkamas ar deleguojamas Fondo senato narys. Tarybos kadencija pradedama
skaičiuoti nuo tada, kai Vyriausybės įgaliota institucija patvirtina Tarybos
sudėtį. Tarybos sudėtis
netvirtinama, jeigu Vyriausybės įgaliota institucija nustato, kad Tarybos
narys neatitinka šiame straipsnyje nustatytų reikalavimų. Tokiu atveju
nustatomas 10 dienų terminas paskirti kitą asmenį į Tarybą. Jeigu Tarybos
nario įgaliojimai baigiasi iki Tarybos kadencijos pabaigos, kitas asmuo į jo
vietą skiriamas tik iki šios kadencijos pabaigos. Jeigu asmuo Tarybos nariu
buvo ilgiau kaip 2 metus nuo Tarybos sudėties patvirtinimo, šis laikotarpis prilyginamas vienai jo kadencijai
Taryboje. Taryba veikia tol, kol patvirtinama naujos sudėties Taryba. Likus ne mažiau kaip 60 dienų iki Tarybos kadencijos pabaigos,
Vyriausybės įgaliota institucija kreipiasi į Tarybos narius skiriančias viešosios informacijos rengėjų ir
skleidėjų asociacijas ir kitas organizacijas dėl
naujų narių skyrimo į Tarybą.
7. Tarybos nario įgaliojimai nutrūksta anksčiau
laiko, jeigu:
1) jis atsistatydina savo noru;
2) pasibaigus kadencijai, jis neskiriamas
pakartotinai;
3) jis netenka
Lietuvos Respublikos pilietybės;
4) jį atšaukia
paskyrusi viešosios
informacijos rengėjų ir skleidėjų asociacija ar
kita organizacija paaiškėjus aplinkybėms, dėl kurių jis negali būti
laikomas nepriekaištingos reputacijos, po to, kai
į ją kreipiasi Taryba, pripažinusi, kad Tarybos narys padarė šiurkštų
tarnybinį pažeidimą;
5) paaiškėja aplinkybės, dėl kurių jis negali
būti Tarybos nariu;
6) įsiteisėja teismo nuosprendis, kuriuo jis
pripažintas kaltu dėl nusikalstamos veikos padarymo;
7) jis be pateisinamos priežasties daugiau kaip 3 mėnesius iš eilės
nedalyvauja Tarybos posėdžiuose;
8) jis dėl sveikatos būklės negali eiti pareigų;
9) jis miršta.
8. Taryba kadencijos laikotarpiui iš savo narių išsirenka
Tarybos pirmininką ir jo pavaduotoją, kuris pavaduoja pirmininką, kai šis dėl
svarbių priežasčių laikinai negali eiti pareigų. Tarybos pirmininkas ir jo
pavaduotojas į pareigas
skiriami ir atšaukiami iš pareigų Tarybos sprendimu. Tarybos darbo tvarką
nustato jos priimtas Tarybos darbo reglamentas.
9. Tarybos finansinį, ūkinį ir materialinį
aptarnavimą atlieka, jai pavestas funkcijas atlikti padeda Fondo
administracija, kuriai vadovauja administracijos direktorius. Asmuo,
priimamas į šias pareigas, turi atitikti reikalavimus, keliamus Tarybos nariui. Fondo administracijos
direktoriaus skyrimo į pareigas viešojo konkurso būdu nuostatus (tvarką) ir
pareigybės aprašymą tvirtina Vyriausybės įgaliota institucija. Fondo
administracijos direktoriaus teises ir pareigas organizuojant Fondo veiklą ir
atsakomybę tvarkant, naudojant, įtraukiant į apskaitą Fondui skirtas
valstybės biudžeto lėšas, veiklos vertinimo kriterijus bei tvarką nustato
įstatymai, Fondo įstatai ir Fondo administracijos direktoriaus pareigybės
aprašymas.
10. Taryba viešojo konkurso
būdu atrenka ekspertus, kurie teikia Tarybos sprendimams priimti būtinas
rekomendacijas. Taryba parenka ne mažiau kaip 3 skirtingus ekspertus
kiekvienai programai, kurios nurodytos šio straipsnio 19 dalyje. Atrinkti
ekspertai skiriami 2 metams. Tas pats asmuo ekspertu gali būti skiriamas ne
daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Tarybos
skiriami ekspertai
turi būti nepriekaištingos reputacijos, turėti aukštąjį universitetinį
išsilavinimą, ne mažesnę kaip 5 metų patirtį visuomenės informavimo,
kultūros, švietimo, mokslo ar žmogaus
teisių srityse, taip pat specialių žinių, įgūdžių ir reikiamą
kompetenciją. Ekspertais negali būti valstybės politikai, politinio
(asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, Vyriausybės įgaliotos
institucijos darbuotojai, Fondo administracijos darbuotojai, taip pat Europos
Parlamento nariai, jeigu Europos Sąjungos teisės aktai nenustato kitaip. Sprendimus dėl lėšų skyrimo Taryba priima tik įvertinusi ekspertų
rekomendacijas. Tais atvejais, kai Taryba neatsižvelgia į ekspertų
rekomendacijas, Tarybos sprendimas ir jo pagrindimas išdėstomi Tarybos
posėdžio protokole. Tarybos sprendimai dėl lėšų skyrimo skelbiami viešai. Kartu su Tarybos sprendimais skelbiami ekspertiniai vertinimai ir
sutrumpinti atrinktų viešosios informacijos rengėjų projektų aprašymai su
numatytais tikslais ir jų pasiekiamumo vertinimo rodikliais.
11. Tarybos
veiklos forma – vieši posėdžiai. Tarybos sprendimu gali vykti ir uždari
posėdžiai, jeigu juose gali būti atskleista komercinę paslaptį sudaranti
informacija ir (ar) asmens duomenys, kurių
viešinimas neatitiktų Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimų. Posėdžius šaukia Tarybos pirmininkas savo
iniciatyva arba ne mažiau kaip 3 Tarybos narių prašymu. Informacija apie
numatomus posėdžius ir jų darbotvarkė skelbiama Tarybos nustatyta tvarka.
Tarybos posėdžiai laikomi teisėtais, jeigu juose dalyvauja ne mažiau kaip 6
Tarybos nariai, iš kurių bent 2 Tarybos nariai skirti Fondo senato. Tarybos sprendimai
priimami atviru balsavimu paprasta posėdyje dalyvaujančių Tarybos narių balsų
dauguma. Balsams pasidalijus po lygiai, lemia
Tarybos pirmininko arba, jam nedalyvaujant, Tarybos pirmininko pavaduotojo
balsas.
12. Tarybos nariai ir ekspertai, prieš pradėdami eiti
atitinkamas pareigas, turi pateikti nešališkumo deklaraciją ir pasirašyti konfidencialumo
pasižadėjimą, kurių formas tvirtina Taryba. Tarybos nariams, ekspertams ir
administracijos direktoriui taikomi
tokie patys kaip ir valstybės tarnautojams Valstybės tarnybos įstatyme
nustatyti kriterijai, kuriais remiantis asmuo negali būti laikomas
nepriekaištingos reputacijos,
taip pat Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje
įstatymo nuostatos.
13. Fondo
senatą sudaro asmenys, kuriuos skiria:
1) Tautinių bendrijų taryba;
2) Nevyriausybinių organizacijų
taryba;
3) Lietuvos jaunimo organizacijų taryba;
4) Lietuvos kultūros ir meno taryba;
5) Lietuvos mokslo taryba;
6) Lietuvos švietimo taryba;
7) Medijų taryba;
8) Lietuvos teisininkų draugija.
14. Kiekviena šio straipsnio 13 dalyje nurodyta
organizacija į Fondo senatą turi teisę deleguoti ne daugiau kaip po 2
atstovus, atitinkančius šiame straipsnyje nustatytus reikalavimus. Į Fondo
senatą negali būti deleguojami Tarybos nariai, Fondo administracijos vadovas
ir darbuotojai, Fondo ekspertai. Fondo senato nariai deleguojami 4 metų laikotarpiui. Fondo senato nariu asmuo gali būti ne daugiau kaip dvi
kadencijas iš eilės. Fondo senato kadencija pradedama skaičiuoti nuo
tada, kai Vyriausybės įgaliota institucija patvirtina Fondo senato sudėtį.
Fondo senato personalinė sudėtis skelbiama Fondo interneto svetainėje. Fondo
senato posėdžiai yra vieši.
15. Fondo
senato funkcijos:
1) rinkti
Tarybos narius šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka;
2) įvertinti
Tarybos veiklą šio straipsnio 25 dalyje nustatyta tvarka ir teikti dėl jos
pastabas Vyriausybės įgaliotai institucijai;
3) teikti
pastabas ir pasiūlymus Tarybai dėl Fondo veiklos gerinimo, taip pat dėl
Tarybos parengtų finansuojamų projektų teikimo
gairių.
16. Fondo
senato veiklos organizavimo tvarka nustatoma Fondo įstatuose.
17. Fondo lėšų šaltiniai:
1) valstybės biudžeto asignavimai;
2) juridinių ar fizinių asmenų dovanotos lėšos;
3) kitos teisėtai įgytos lėšos.
18. Fondas viešojo konkurso
tvarka remia viešosios informacijos rengėjų projektus pagal šias sritis:
1) kultūros
periodinių leidinių;
2)
nacionalinės periodinės spaudos;
3) vietinės ir
regioninės periodinės spaudos;
4)
nacionalinio radijo ir televizijos;
5)
vietinių ir regioninių radijo ir televizijos;
6)
internetinės žiniasklaidos.
19. Fondas viešojo konkurso
tvarka remia viešosios informacijos rengėjų projektus pagal šias programas:
1) kultūros ir
meno;
2) regionų
informacinio skatinimo;
3) medijų ir
informacinio raštingumo;
4) šviečiamųjų
ir mokslo populiarinimo;
5) Lietuvos
tautinių bendrijų (projektai tautinių bendrijų kalbomis);
6) lietuvių
išeivijos (diasporos);
7) kitas
Tarybos patvirtintas programas, kurias Taryba gali inicijuoti, atsižvelgdama
į visuomenės informavimo srities prioritetus ir šios srities plėtrą.
20. Fondo
veiklai skiriamo valstybės finansavimo pagal šio straipsnio 18 ir 19 dalyse
numatytas sritis ir programas paskirstymas, nurodant procentinę skiriamų lėšų
dalį, reikalavimai projektams ir jų paraiškoms, taip pat kitos paramos
teikimo sąlygos nustatomi finansuojamų projektų teikimo gairėse. Taryba
motyvuotu sprendimu ir atsižvelgdama į ekspertų rekomendacijas gali perkelti
iki 3 procentų Fondo lėšų tarp šio straipsnio 18 ir 19 dalyse numatytų sričių
ir programų, jeigu svarstant projektus paaiškėja, kad jie netenkina minimalių
vertinimo kriterijų, nustatytų finansuojamų projektų teikimo gairėse. Šias
gaires rengia Taryba, tvirtina Vyriausybė arba jos pavedimu Vyriausybės
įgaliota institucija.
21. Kultūros
periodinių leidinių srities projektams skiriama Fondo lėšų dalis turi
sudaryti ne mažiau kaip 25 procentus Fondui kasmet skiriamų valstybės
biudžeto lėšų. Parama pagal kultūros ir meno programą gali būti skiriama ir
ilgalaikiams kultūros periodinių leidinių projektams, t. y. projektams, kurių
įgyvendinimo laikotarpis yra nuo 1 iki 3 metų.
22. Regionų informacinio
skatinimo programai skiriama Fondo lėšų dalis turi sudaryti ne mažiau kaip 35 procentus (iš jų vietinės ir regioninės periodinės
spaudos srities projektams skiriama ne mažiau kaip 25 procentai, o vietinių
ir regioninių radijo ir televizijos srities projektams – ne mažiau kaip 8
procentai) Fondui kasmet skiriamų valstybės biudžeto lėšų. Parama pagal regionų
informacinio skatinimo programą gali būti
skiriama tik vietinių ir regioninių viešosios informacijos rengėjų projektams. Reikalavimai šių projektų paraiškoms
nustatomi finansuojamų projektų teikimo gairėse.
23. Pagal šį straipsnį
neremiami:
1) Lietuvos
nacionalinio radijo ir televizijos pateikti ir (ar) įgyvendinami projektai,
taip pat kitų viešosios informacijos rengėjų (juridinių
asmenų) pateikti projektai, įgyvendinami Lietuvos nacionalinio radijo ir
televizijos programose;
2) viešųjų ryšių agentūrų pateikti ir (ar) įgyvendinami projektai;
3) šio
įstatymo 22 straipsnio 8 dalyje nustatytų juridinių asmenų pateikti ir (ar)
įgyvendinami projektai;
4) kiti projektai, neatitinkantys finansuojamų projektų
teikimo gairėse nustatytų reikalavimų.
24. Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija negali
skleisti pagal šio straipsnio 18 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytas sritis
pateiktų ir paremtų projektų turinio jų įgyvendinimo laikotarpiu.
25. Tarybos veiklą
kiekvienais metais vertina Fondo senatas Fondo įstatuose nustatyta tvarka.
Fondas kiekvienais metais iki balandžio 1 dienos viešai
paskelbia savo praėjusių metų veiklos ataskaitą ir metinių ataskaitų rinkinį.“
1. Pakeisti 28 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Fondo tarybą
sudaro 11 narių 7 nariai. Į Fondo tarybą narius deleguoja:
Lietuvos radijo ir televizijos asociacija, Lietuvos kabelinės televizijos
asociacija ir Regioninių televizijų asociacija bendru sutarimu – vieną narį; Lietuvos
žurnalistų sąjunga ir Lietuvos žurnalistų draugija bendru sutarimu – vieną
narį; Lietuvos meno kūrėjų asociacija – 5 narius, Nacionalinė rajonų
ir miestų laikraščių leidėjų asociacija, Interneto žiniasklaidos asociacija,
Kultūros ministerija ir Švietimo ir mokslo ministerija – po vieną narį.
Galutinę Fondo tarybos sudėtį tvirtina Fondo visuotinis dalininkų
susirinkimas. Detali delegavimo į Fondo tarybos narius tvarka nustatoma Fondo
įstatuose.“
2. Pakeisti 28 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:
„15. Fondo tarybos parengtus bendruosius
konkursų nuostatus, kuriuose atsispindi programų ir finansavimo proporcijos
ir kurie suderinti su Seimo Kultūros komitetu, tvirtina Vyriausybė. Konkursų
nuostatuose nustatomos sąlygos trijų metų trukmės paramos programoms, kai
projektai įgyvendinami periodiniuose kultūros ir meno leidiniuose.“
|