LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO NR. XII-1869 XV SKYRIAUS PAVADINIMO, 221, 222, 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1583

2018-04-11  Nr. 102-P-10

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė, pirmininkės pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai:  Rimas Andrikis, Vitalijus Gailius, Arvydas Nekrošius, Česlav Olševski, Lauras Stacevičius, Irena Šiaulienė, Petras Valiūnas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, Meilė Čeputienė.

Lietuvos statistikos departamento Teisės skyriaus vedėja Irida Žibūdienė,

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-01-22

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms,  teikiame šias pastabas:

1. Projektu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) pavadinime nuorodos į keičiamą teisės aktą priėmusio subjekto suteiktą numerį atsisakytina, nes pagal teisės technikos taisykles šis numeris keičiant kodeksus nenurodomas.

 

 

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-01-22

3

 

 

2. Projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 222 straipsnio 1 dalyje vietoje formuluotės „valstybės tarnybos arba darbo santykiai su oficialiąją statistiką tvarkančia įstaiga yra nutrūkę“ siūlytina vartoti formuluotę „valstybės tarnybos arba darbo santykiai su oficialiąją statistiką tvarkančia įstaiga yra pasibaigę“, kas atitiktų galiojančiuose įstatymuose vartojamą terminologiją tarnybos ar darbo santykių pabaigai apibūdinti.

 

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-01-22

3

 

 

3. Projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 222 straipsnio 2 dalimi siūloma nustatyti administracinę atsakomybę už konfidencialių statistinių duomenų ne mokslo tikslams arbą jų atskleidimą ne tik aukštųjų mokyklų ir mokslinių tyrimų institutų tyrėjams, bet ir šių mokyklų ir institutų vadovams. Toks siūlymas kelia abejonių, nes aukštosios mokyklos ar mokslinio tyrimų instituto vadovas gali pats niekaip nedalyvauti nusižengimo (netinkamo duomenų naudojimo ar jų atskleidimo) padaryme, t. y. nebūti nusižengimo subjektu. Pagal ANK 2 straipsnio, įtvirtinančio pagrindines administracinės atsakomybės nuostatas, 3 dalį asmuo atsako pagal šį kodeksą tik tuo atveju, jeigu jis yra kaltas dėl administracinio nusižengimo padarymo. Atkreiptinas dėmesys, kad nustatyti analogišką atsakomybę oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų vadovams projektu nesiūloma, todėl siūlomas teisinis reguliavimas vertintinas kaip nenuoseklus.

 

 

Nepritarti

Aukštųjų mokyklų ir mokslinių tyrimų institutų vadovams būtina nustatyti administracinę atsakomybę dėl šių priežasčių:

1) to reikalauja reglamento 223/2009 26 straipsnis, kad valstybės narės turi imtis priemonių, kad užkirstų kelią  duomenų konfidencialumo pažeidimams;

2) Statistikos įstatymo projekte numatyta, kad mokslo tyrimų tikslais galima perduoti duomenis, pagal kuriuos galimas netiesioginis identifikavimas, kas yra draudžiama perduodant duomenis kitiems subjektams;

3) Statistikos departamentas perduodamas duomenis aukštosioms mokykloms ir mokslinių tyrimų atstovams sutartį sudaro būtent su įstaiga (jos vadovu), o ne su tyrėju, todėl įstaigos vadovo atsakomybė turi būti reglamentuota.

Projektu netikslinga atskirai nustatyti atsakomybę oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų vadovams, nes pakanka ANK 222 straipsnio 1 dalyje numatytos atsakomybės pareigūnams, valstybės tarnautojams, darbuotojams.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-01-22

4

 

 

4. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančioje ANK redakcijoje 589 straipsnio 95 punktas jau yra, todėl reikėtų patikslinti projekto 4 straipsnio 2 dalyje suformuluotą pakeitimą.

 

Pritarti

Šiuo metu galiojančioje ANK redakcijoje 589 straipsnis turi 99 punktus, todėl 589 str. turėtų būti pildomas 100-tuoju punktu.

5.

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė

4

 

 

Naujoje Statistikos įstatymo redakcijoje (projektas Nr. XIIIP-1582), projekto 4 str. 1 d. yra nustatyta, kas yra laikoma oficialiąją statistiką tvarkančiomis įstaigomis:

„1) Lietuvos statistikos departamentas;

2) Lietuvos bankas;

3) kitos oficialiąją statistiką tvarkančios įstaigos – valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, jeigu jų atliekami statistiniai tyrimai yra įtraukti į Oficialiosios statistikos programos I dalį (toliau – kitos oficialiąją statistiką tvarkančios įstaigos).“

Vadovaujantis šią nuostata tiek Lietuvos statistikos departamentas, tiek Lietuvos bankas yra laikomas oficialiąją statistiką tvarkančia įstaiga. Tad nėra aišku, kodėl ANK 589 str. 95 p. yra daroma išlyga dėl Lietuvos statistikos departamento, nors to paties straipsnio 25 p. 221 straipsnis yra įtraukiamas prie šios įstaigos nagrinėjamų nusižengimų. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad 221 str. taip pat yra įtrauktas ir 40 p. prie muitinės pareigūnų nagrinėjamų pažeidimų.

Kita vertus, jeigu pagal 95 p. oficialiąją statistiką tvarkančios įstaigos nagrinės 221 str. numatytus pažeidimus, tai klausimas, ar vadovaujantis šia nuostata Lietuvos bankas, kaip esantis tokia įstaiga nenagrinės šių pažeidimų, nes jam skirtame 7 punkte, šis straipsnis nėra įtrauktas.

 

 

Pritarti

Kadangi Statistikos įstatyme iš visų oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų atskirai įvardijamos ir išskiriamos tik dvi – Statistikos departamentas ir Lietuvos bankas, o visos kitos institucijos ir įstaigos (tame skaičiuje ir Muitinės departamentas) yra įvardijamos kaip „kitos oficialiąją statistiką tvarkančios įstaigos – valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, jeigu jų atliekami statistiniai tyrimai yra įtraukti į Oficialiosios statistikos programos I dalį“ siūlytina projekto 4 straipsnį tobulinti, 589 str. 7 p. papildant nuoroda į 221 str., iš 40 p. išbraukti 221 str., nes Muitinės departamentas pagal Statistikos įstatymo nuostatas yra priskiriamas prie kitų oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų, tuo tarpu 95 p. punktą tikslinti įvardijant tiksliai institucijų pavadinimą ir atsisakant žodžių „išskyrus Lietuvos statistikos departamentą“.

6.

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė

5

 

 

Svarstytina, ar Projekto 5 straipsnyje nustatyta įsigaliojimo data – 2018-05-01 neturėtų būti keičiama, atsižvelgiant į tai, kad lieka mažai laiko visoms būtinoms Seime atlikti svarstymo ir priėmimo procedūroms, o taip pat siekiant išlaikyti nustatytą teisės akto pasirašymo ir paskelbimo terminą.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog TTK artimiausiu metu svarstys projektą Nr. XIIIP-1309, kuriuo keičiamas Seimo 2017-10-19 priimtas, bet dar neįsigaliojęs įstatymas Nr. XIII-649 (įsigalioja 2018-05-20). Jame taip pat keičiamas tas pats ANK 589 str. 40 p., kuris koreguojamas ir svarstomu projektu. Nepakeitus įsigaliojimo datos minimo punkto nuostatos turėtų būti perkeltos į šį projektą.

 

 

Pritarti

 

Siūlytina nustatyti vienodą įsigaliojimo datą tiek  Statistikos įstatymo naujoje redakcijoje (projektas Nr. XIIIP-1582), tiek šiame įstatyme:

2018 m. birželio 1 d.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Lauras Stacevičius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Agnė Širinskienė

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė