LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO NR. XII-1869 XV SKYRIAUS
PAVADINIMO, 221, 222, 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1583
2018-04-11
Nr. 102-P-10
Vilnius
1.
Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė, pirmininkės
pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Rimas Andrikis, Vitalijus Gailius,
Arvydas Nekrošius, Česlav Olševski, Lauras Stacevičius, Irena Šiaulienė, Petras
Valiūnas.
Komiteto
biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita
Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Rita Varanauskienė, Loreta
Zdanavičienė, Meilė Čeputienė.
Lietuvos statistikos departamento Teisės skyriaus
vedėja Irida Žibūdienė,
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2018-01-22
|
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį
Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės
technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projektu keičiamo
Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) pavadinime nuorodos į
keičiamą teisės aktą priėmusio subjekto suteiktą numerį atsisakytina, nes
pagal teisės technikos taisykles šis numeris keičiant kodeksus nenurodomas.
|
Pritarti
|
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2018-01-22
|
3
|
|
|
2. Projekto 3 straipsniu keičiamo ANK
222 straipsnio 1 dalyje vietoje formuluotės „valstybės tarnybos arba darbo
santykiai su oficialiąją statistiką tvarkančia įstaiga yra nutrūkę“ siūlytina
vartoti formuluotę „valstybės tarnybos arba darbo santykiai su oficialiąją
statistiką tvarkančia įstaiga yra pasibaigę“, kas atitiktų galiojančiuose
įstatymuose vartojamą terminologiją tarnybos ar darbo santykių pabaigai
apibūdinti.
|
Pritarti
|
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2018-01-22
|
3
|
|
|
3. Projekto 3 straipsniu keičiamo ANK
222 straipsnio 2 dalimi siūloma nustatyti administracinę atsakomybę už
konfidencialių statistinių duomenų ne mokslo tikslams arbą jų atskleidimą ne
tik aukštųjų mokyklų ir mokslinių tyrimų institutų tyrėjams, bet ir šių
mokyklų ir institutų vadovams. Toks siūlymas kelia abejonių, nes aukštosios
mokyklos ar mokslinio tyrimų instituto vadovas gali pats niekaip nedalyvauti
nusižengimo (netinkamo duomenų naudojimo ar jų atskleidimo) padaryme, t. y.
nebūti nusižengimo subjektu. Pagal ANK 2 straipsnio, įtvirtinančio
pagrindines administracinės atsakomybės nuostatas, 3 dalį asmuo atsako
pagal šį kodeksą tik tuo atveju, jeigu jis yra kaltas dėl administracinio
nusižengimo padarymo. Atkreiptinas dėmesys, kad nustatyti analogišką
atsakomybę oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų vadovams projektu
nesiūloma, todėl siūlomas teisinis reguliavimas vertintinas kaip nenuoseklus.
|
Nepritarti
|
Aukštųjų
mokyklų ir mokslinių tyrimų institutų vadovams būtina nustatyti
administracinę atsakomybę dėl šių priežasčių:
1) to reikalauja reglamento 223/2009 26
straipsnis, kad valstybės narės turi imtis priemonių, kad užkirstų kelią
duomenų konfidencialumo pažeidimams;
2) Statistikos įstatymo projekte numatyta,
kad mokslo tyrimų tikslais galima perduoti duomenis, pagal kuriuos galimas
netiesioginis identifikavimas, kas yra draudžiama perduodant duomenis kitiems
subjektams;
3) Statistikos departamentas perduodamas
duomenis aukštosioms mokykloms ir mokslinių tyrimų atstovams sutartį sudaro
būtent su įstaiga (jos vadovu), o ne su tyrėju, todėl įstaigos vadovo
atsakomybė turi būti reglamentuota.
Projektu
netikslinga atskirai nustatyti atsakomybę oficialiąją
statistiką tvarkančių įstaigų vadovams, nes pakanka ANK 222 straipsnio 1
dalyje numatytos atsakomybės pareigūnams, valstybės tarnautojams,
darbuotojams.
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2018-01-22
|
4
|
|
|
4. Atkreiptinas dėmesys,
kad galiojančioje ANK redakcijoje 589 straipsnio 95 punktas jau yra, todėl reikėtų
patikslinti projekto 4 straipsnio 2 dalyje suformuluotą pakeitimą.
|
Pritarti
|
Šiuo metu
galiojančioje ANK redakcijoje 589 straipsnis turi 99 punktus, todėl 589 str.
turėtų būti pildomas 100-tuoju punktu.
|
5.
|
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro
patarėja L.Zdanavičienė
|
4
|
|
|
Naujoje Statistikos įstatymo redakcijoje
(projektas Nr. XIIIP-1582), projekto 4 str. 1 d. yra nustatyta, kas yra
laikoma oficialiąją
statistiką tvarkančiomis įstaigomis:
„1) Lietuvos statistikos departamentas;
2) Lietuvos bankas;
3) kitos oficialiąją statistiką tvarkančios įstaigos –
valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, jeigu jų atliekami
statistiniai tyrimai yra įtraukti į Oficialiosios statistikos programos I
dalį (toliau – kitos oficialiąją statistiką tvarkančios įstaigos).“
Vadovaujantis šią nuostata tiek Lietuvos statistikos
departamentas, tiek Lietuvos bankas yra laikomas oficialiąją statistiką
tvarkančia įstaiga. Tad nėra aišku, kodėl ANK 589 str. 95 p. yra daroma
išlyga dėl Lietuvos statistikos departamento, nors to paties straipsnio 25 p.
221 straipsnis yra įtraukiamas prie šios įstaigos nagrinėjamų nusižengimų.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad 221 str. taip pat yra įtrauktas ir 40 p.
prie muitinės pareigūnų nagrinėjamų pažeidimų.
Kita vertus, jeigu pagal 95 p. oficialiąją statistiką
tvarkančios įstaigos nagrinės 221 str. numatytus pažeidimus, tai klausimas,
ar vadovaujantis šia nuostata Lietuvos bankas, kaip esantis tokia įstaiga
nenagrinės šių pažeidimų, nes jam skirtame 7 punkte, šis straipsnis nėra
įtrauktas.
|
Pritarti
|
Kadangi
Statistikos įstatyme iš visų oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų
atskirai įvardijamos ir išskiriamos tik dvi – Statistikos departamentas ir
Lietuvos bankas, o visos kitos institucijos ir įstaigos (tame skaičiuje ir
Muitinės departamentas) yra įvardijamos kaip „kitos
oficialiąją statistiką tvarkančios įstaigos – valstybės ir savivaldybių
institucijos ir įstaigos, jeigu jų atliekami statistiniai tyrimai yra
įtraukti į Oficialiosios statistikos programos I dalį“ siūlytina projekto 4
straipsnį tobulinti, 589 str. 7 p. papildant nuoroda į 221 str., iš 40 p.
išbraukti 221 str., nes Muitinės departamentas pagal Statistikos įstatymo
nuostatas yra priskiriamas prie kitų oficialiąją statistiką tvarkančių
įstaigų, tuo tarpu 95 p. punktą tikslinti įvardijant tiksliai institucijų
pavadinimą ir atsisakant žodžių „išskyrus Lietuvos statistikos departamentą“.
|
6.
|
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro
patarėja L.Zdanavičienė
|
5
|
|
|
Svarstytina, ar Projekto 5 straipsnyje nustatyta
įsigaliojimo data – 2018-05-01 neturėtų būti keičiama, atsižvelgiant į tai,
kad lieka mažai laiko visoms būtinoms Seime atlikti svarstymo ir priėmimo
procedūroms, o taip pat siekiant išlaikyti nustatytą teisės akto pasirašymo
ir paskelbimo terminą.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog TTK artimiausiu metu
svarstys projektą Nr. XIIIP-1309, kuriuo keičiamas Seimo 2017-10-19 priimtas, bet dar neįsigaliojęs
įstatymas Nr. XIII-649 (įsigalioja 2018-05-20). Jame taip pat keičiamas tas
pats ANK 589 str. 40 p., kuris koreguojamas ir svarstomu projektu. Nepakeitus
įsigaliojimo datos minimo punkto nuostatos turėtų būti perkeltos į šį
projektą.
|
Pritarti
|
Siūlytina
nustatyti vienodą įsigaliojimo datą tiek Statistikos įstatymo naujoje
redakcijoje (projektas Nr. XIIIP-1582), tiek šiame įstatyme:
2018 m.
birželio 1 d.
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti
komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – nėra,
susilaikė – nėra.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Lauras
Stacevičius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas,
jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Agnė
Širinskienė
Komiteto biuro
patarėja Loreta Zdanavičienė