LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga,  Šventaragio g. 2,  LT-01510  Vilnius,

tel.: (8 5)  271 7154 / 271 7178,  faks. (8 5)  271 8551,  el. p. [email protected].

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188601464

 

 

Lietuvos Respublikos finansų ministerijai

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai

Muitinės departamentui prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

Lietuvos kalėjimų tarnybai

Lietuvos probacijos tarnybai

Lietuvos teisėsaugos pareigūnų federacijai

Nacionaliniam pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimui

Lietuvos valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų profesinei sąjungai

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Vidaus reikalų ministro įsakymo projektO derinimo

 

 

Teikiame derinti Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos parengtą Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro įsakymo „Dėl Vidaus tarnybos sistemos pareigūnų darbo apmokėjimo sistemos gairių patvirtinimo“ projektą (toliau – Projektas).

Projektu siekiama įgyvendinti Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto pakeitimo įstatymo projekto (TAIS Nr. XIVP-3172) (toliau – Statuto projektas) 54 straipsnio 4 dalį, kurioje nustatyta, kad „Pareigūnų darbo apmokėjimo sistemos gaires tvirtina vidaus reikalų ministras, suderinęs su teisingumo ir finansų ministrais. Pareigūnų darbo apmokėjimo sistemos gairėse nustatomi šio statuto priede nurodytų pareigybių grupių pareiginės algos koeficientų, viršijančių šio statuto priede nustatytą mažiausią pareiginės algos koeficientą, dydžio nustatymo kriterijai (tarnybos patirtis (tarnybos stažas), veiklos sudėtingumas, atsakomybės lygis, kvalifikacijos, papildomų įgūdžių ar žinių, svarbių einamoms pareigoms, turėjimas ir pan.), nustatomi didžiausi pareiginės algos koeficientų dydžiai ir pareiginės algos koeficientų intervalai šio statuto priede nurodytoms pareigybių grupėms, detalizuojami centrinių statutinių įstaigų vadovų pareiginės algos koeficientų intervalai, atsižvelgiant į centrinės statutinės įstaigos dydį, veiklos pobūdį, santykį su pavaldžiais ir nepavaldžiais subjektais, veiklos ir sprendimų galiojimo ribas, vadovaujantis Vyriausybės patvirtintais valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų vertinimo kriterijų įverčiais, taip pat nustatomi priemokų skyrimo pagrindai ir priemokų dydžiai, pareigūnų turimų laipsnių įtaka pareiginei algai.“

Projekte siūlome nustatyti ne tik didžiausią galimą pareigūnų pareiginės algos koeficientą, bet ir didžiausią rekomenduojamą darbo užmokestį, kurį sudaro pareiginė alga ir priedas už tarnybos Lietuvos valstybei stažą. Toks pasirinktas reguliavimas susijęs su tuo, kad: 1) tai yra pagrindinis kiekvieną mėnesį pareigūnui mokamas darbo užmokestis, nuo kurio skaičiuojamos kitos kintamosios darbo užmokesčio dalys, t. y. apmokėjimas už darbą poilsio dieną, kuris nenustatytas pagal grafiką, už darbą švenčių dieną ir už viršvalandinį darbą; nuo pareiginės algos skaičiuojamos tik priemokos, kurios taip pat yra laikino pobūdžio; 2) siekiama užtikrinti Statuto projekto 54 straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatytą teisingumo principo, pagal kurį už tokį patį ar lygiavertį (vienodą vertę sukuriantį) darbą būtų nustatomas vienodas darbo užmokestis (o ne pareiginė alga), taip pat to paties straipsnio 5 dalies 6 punkte nustatyto nediskriminavimo principo, kuris reiškia, kad pareigūnų darbo užmokestis ( ne pareiginė alga) nustatomas nediskriminuojant dėl pareigūno lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, amžiaus, įsitikinimų ar pažiūrų, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos ir kitų tapatybės bruožų, įgyvendinimą.

Projektu tvirtinamose Vidaus tarnybos sistemos pareigūnų darbo apmokėjimo sistemos gairėse (toliau – Gairės) siūlomu reguliavimu siekiama užtikrinti, kad tarp pareigūnų, užimančių tokias pačias pareigas, darbo užmokesčio būtų kuo mažesni atotrūkiai, o pareigūnai, einantys aukštesnes pareigas, kurioms eiti reikalinga aukštesnė kvalifikacija ir (ar) kurios susijusios su didesne atsakomybe, gautų ir didesnį darbo užmokestį. Atsižvelgdami į tai, kad priedas už tarnybos Lietuvos valstybei stažą šiuo metu sudaro iki 30 procentų pareiginės algos ir yra reikšminga darbo užmokesčio dalis, manome, kad nustatant pareigūnui pareiginę algą turi būti įvertinamas visas pareigūno gaunamas darbo užmokestis, įskaitant priedą už tarnybos stažą.

Gairių 1 priedo lentelės 4 stulpelyje nurodyti 2–10 pareigybių grupių didžiausi pareiginės algos koeficientai nustatyti atsižvelgus į tos pačios lentelės 5 stulpelyje nurodytą didžiausią rekomenduojamą kiekvienos pareigybių grupės darbo užmokestį, skaičiuojant, kad pagal Statuto projektą tarnybos Lietuvos valstybei stažas negali viršyti 20 procentų pareiginės algos, ir atlikus atitinkamus skaičiavimus. Tačiau atsižvelgus į tai, kad yra nemažai pareigūnų, kurių gaunamas priedas už tarnybos Lietuvos valstybei stažą yra nuo 21 iki 30 procentų, kuris įsigaliojus Statuto projektui toks ir liks, nors ir nedidės, tokiems pareigūnams didinant pareiginės algos koeficientą reikės jį apskaičiuoti ir įvertinti maksimalų galimą dydį, kad darbo užmokestis (pareiginė alga kartu su priedu už tarnybos Lietuvos valstybei stažą) neviršytų didžiausio rekomenduojamo darbo užmokesčio dydžio, nustatyto konkrečiai pareigybių grupei.

Projekte nustatant didžiausią rekomenduojamą darbo užmokestį atsižvelgta į galiojančiame Vidaus tarnybos statute nustatytą didžiausią pareiginės algos koeficientą kiekvienai pareigybei, kuri įtraukta į naujas pareigybių grupes, ir tai, kad pareigūnai šiuo metu gali gauti priedą už tarnybos Lietuvos valstybei stažą iki 30 proc. pareiginės algos dydžio, ir siekiama užtikrinti, kad pagal naują pareigūnų darbo apmokėjimo sistemą pareigūnams būtų galimybė mokėti didesnį darbo užmokestį negu šiuo metu yra galimas pagal galiojantį Vidaus tarnybos statutą. Todėl tais atvejais, kai pareigūnas pasieks maksimalų priedo už tarnybos Lietuvos valstybei stažo dydį, jam ir toliau galės didėti darbo užmokestis nuosekliai didinant pareiginės algos koeficientą.

Gairių 8.2.1 papunktyje detalizuojamas pareiginės algos koeficiento dydžio nustatymo kriterijus – tarnybos patirtis (tarnybos stažas), kurį rekomenduojama taikyti tuomet, kai pareigūno priedas už tarnybos Lietuvos valstybei stažą yra pasiekęs arba viršija 20 procentų pareiginės algos dydžio, ir kai didesnė kaip 20 metų tarnybos patirtis kuria pridėtinę vertę.

Šiuo metu pareigūnų darbo užmokestis dėl mokamo priedo už tarnybos Lietuvos valstybei stažą kasmet padidėja 1 proc. pareiginės algos, tačiau pareigūnui pasiekus 20 proc. arba jeigu jis jau gauna didesnį šį priedą ir siekiant ir toliau tokiu pačiu mastu didinti pareigūnų darbo užmokestį, taip pat atsižvelgus į tai, kad padidinus pareiginę algą 1 procentu, nuo šios dalies bus skaičiuojamas ir priedas už stažą (nuo 20 iki 30 proc.), Gairių 8.2.1 papunktyje siūloma nustatyti, kad pareigūnams, kurių priedas už tarnybos Lietuvos valstybei stažą yra 20 proc. arba didesnis, rekomenduojama, kad pareiginė alga kasmet būtų didinama nuo 0,77 iki 0,84 procento už kiekvienus paskesnius tarnybos toje pačioje statutinių įstaigų sistemoje metus ir neviršytų Gairių 1 priede nustatyto didžiausio rekomenduojamo darbo užmokesčio, kurį sudaro pareigūno pareiginė alga ir priedas už tarnybos Lietuvos valstybei stažą, dydžio. Šį dydį siūloma nustatyti atsižvelgus į tai, kad pareiginę algą padidinus nuo 0,77 iki 0,84 proc. ir gaunant priedą už tarnybos Lietuvos valstybei stažą, kurio dydis nuo 20 iki 30 proc., ir šį dydį apskaičiavus pagal pateiktą formulę, faktiškai pareigūno darbo užmokestis padidės 1 proc. pareiginės algos, kas atitinka šiuo metu mokamo priedo už tarnybos Lietuvos valstybei stažo dydį. Pavyzdžiui, jei pareigūnas gauna priedą už tarnybos Lietuvos valstybei stažą 20 proc., apskaičiavus pagal Gairių 8.2.1 papunktyje pateiktą formulę jo pareiginė alga būtų didinama 0,84 proc. (1/(1+0,20)=0,8333≈0,84); jei šis priedas yra 25 proc., tuomet pareiginė alga būtų didinama 0,8 proc. (1/(1+0,25)=0,8; jei šis priedas yra 30 proc., tuomet pareiginė alga būtų didinama 0,77 proc. (1/(1+0,30)=0,76923 ≈ 0,77).

Projekte taip pat nustatyta, kad centrinės statutinės įstaigos pareigūnų darbo apmokėjimo sistemose galės būti nustatyta, kad tarnybos patirties (tarnybos stažo) kriterijus galėtų būti taikomas ir už tarnybos kitose statutinių įstaigų sistemose metus, kai tokia pareigūno patirtis kurs pridėtinę vertę.

Siekdami užtikrinti Projektu siūlomo reguliavimo dėl darbo užmokesčio skaičiavimo ir didėjimo kasmet aiškumą ir parodyti pavyzdį, kaip statutinėse įstaigose galėtų būti nustatomi pareigybių grupių ir (ar) pareigybių lygių darbo užmokesčiai, kartu su Projektu pateikiame Pavyzdinius darbo užmokesčio rėžių skaičiavimus pareigybių grupių lygiuose (pridedama).

Siekiant įgyvendinti Statuto projekto 54 straipsnio 4 dalį, Projekto 2 priede pateikiamas centrinės statutinės įstaigos surinktų įverčių sumos (balų skaičiaus) santykis su centrinės statutinės įstaigos vadovo pareiginės algos koeficientu. Centrinių statutinių įstaigų vertinimo kriterijų įverčiai nustatyti vadovaujantis Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų vertinimo kriterijų įverčių aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. lapkričio 8 d. nutarimu Nr. 858. Centrinių statutinių įstaigų vertinimo kriterijų įverčių skaičiavimai pridedami.

Projektas darbo tvarka teiktas derinti vidaus reikalų, teisingumo ir finansų ministrų valdymo srities centrinėms statutinėms įstaigoms ir profesinių sąjungų organizacijoms ir patikslintas pagal darbo tvarka pateiktus pasiūlymus.

Priėmus Projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

Tiesioginiam projekto įgyvendinimui papildomų lėšų nereikės.

Projektui ir vadovaujantis Projekto nuostatomis parengtoms centrinių statutinių įstaigų pareigūnų darbo apmokėjimo sistemoms įgyvendinti, t. y. naujai darbo apmokėjimo sistemai įgyvendinti ir sklandžiai veikti, statutinėms įstaigoms numatyta skirti papildomų biudžeto asignavimų. Pavyzdžiui, vidaus reikalų ministro valdymo srities statutinėms įstaigoms 2024 m. numatyta papildomai skirti apie 24 mln. eurų.

Projektas neprieštarauja Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatoms.

Projektas nėra notifikuotinas Europos Komisijai pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 reikalavimus.

Projektas neperkelia ir neįgyvendina Europos Sąjungos teisės aktų nuostatų.

Projekte neapibrėžiamos sąvokos, kurios turi būti įvertintos Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

Projektas paskelbtas Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje.

Atsižvelgdami į tai, kad numatoma Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto pakeitimo įstatymo įsigaliojimo data yra 2024 m. sausio 1 d. ir vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento patvirtinimo“, 28.1 papunkčiu, prašome išvadas dėl Projekto pateikti skubos tvarka – ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Projekto gavimo įstaigoje dienos.

Projektą parengė Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės (vadovas Darius Domarkas, tel. (8 5) 271 8881, el. p. [email protected]) vyriausioji patarėja Irina Malukienė (tel. (8 5) 271 8816, el. p. [email protected]), patarėja Inga Prialgauskienė (tel. (8 5) 271 8233, el. p. [email protected]) ir patarėja Janina Sirvydienė (tel. (8 5) 271 8746, el. p. janina.sirvydiene@vrm.lt).

PRIDEDAMA:

1.    Projektas, 10 lapų.

2.    Centrinių statutinių įstaigų vertinimo kriterijų įverčių skaičiavimai, 3 lapai.

3.    Pavyzdiniai darbo užmokesčio rėžių skaičiavimai pareigybių grupių lygiuose, 5 lapai.

 

 

 

Vidaus reikalų viceministras (-ė)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Irina Malukienė, tel. (8 5) 271 8816, el. p. [email protected]

Inga Prialgauskienė, tel. (8 5) 271 8233, el. p. [email protected]

Janina Sirvydienė, tel. (8 5) 271 8746, el. p. [email protected]