LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS INVESTICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1312 2, 4, 13, 156, 158 STRAIPSNIŲ IR KETVIRTOJO1 SKIRSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-04-30 Nr. XIVP-3660

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.                   Projekto 4 straipsniu keičiamo Investicijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 152 straipsnyje reglamentuojami viešojo ir privataus sektoriaus partnerystės institucinės sistemos dalyviai. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 152 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatoma, kad savivaldybės taryba dalyvauja įgyvendinant viešojo ir privataus sektoriaus partnerystę priimdama sprendimus dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo. Ta pati nuostata įtvirtinama ir projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 153 straipsnio 5 dalyje – sprendimą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarka priima <...> savivaldybės taryba, kai valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektą įgyvendina savivaldybės tarybos įgaliotas valdžios subjektas. Pažymėtina, kad kitokių savivaldybės tarybos (kaip ir Vyriausybės) sprendimų, įgyvendinant viešojo ir privataus sektoriaus partnerystę, projektu keičiamame įstatyme nėra nurodoma. Atsižvelgiant į tai, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aiškus projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 152 straipsnio 1 dalies 2 punkto ir 153 straipsnio  5 dalies santykis su Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 22 punktu, kuriame kaip išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija, be sprendimo dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo, nurodytas ir pritarimas galutinėms viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarties sąlygoms, jeigu jos skiriasi nuo sprendime dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo nurodytų partnerystės projekto sąlygų. Pažymėtina, kad kartu su projektu teikiamu Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 67 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu (reg Nr. XIVP-3662) minėto Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 22 punkto keisti nesiūloma. Atsižvelgiant į išdėstytą, svarstytina, ar keičiamo projekto nuostatos, sistemiškai reglamentuojančios viešojo ir privataus sektorių partnerystę ir jos dalyvių institucinę sistemą (subjektus ir jų funkcijas), neturėtų būti atitinkamai papildytos dėl pritarimo galutinėms viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarties sąlygoms, jeigu jos skiriasi nuo sprendime dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo nurodytų partnerystės projekto sąlygų.    

2.                   Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 154 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „partnerystės sutarties laikotarpiu“ įrašytina formuluotė „partnerystės sutarties galiojimo laikotarpiu“. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir keičiamo įstatymo 154 straipsnio 5 ir 7 dalims.

3.                   Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 155 straipsnio 9 punkte siūloma nustatyti, kad valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje turi būti nurodytos inter alia aplinkybės ir sąlygos, kurioms esant valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą darbų atlikimą ir (arba) paslaugų teikimą, gali laikinai perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims kurios nors privataus subjekto (kai sutartis vykdoma kartu su subtiekėjais) prievolės vykdymą, jeigu kuris nors iš subtiekėjų laikinai negali vykdyti šios prievolės pagal sutartį. Pastebėtina, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą darbų atlikimą ir (arba) paslaugų teikimą galėtų laikinai perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims vykdyti tam tikrą prievolę tik tuo atveju, jei privatus subjektas sutartį vykdytų kartu su subtiekėjais. Tuo tarpu jei minėtos sutarties vykdymui subtiekėjai nebūtų pasitelkiami, valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą darbų atlikimą ir (arba) paslaugų teikimą, negalėtų laikinai perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims kurios nors privataus subjekto prievolės vykdymo. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su projektu teikiamo Koncesijų įstatymo Nr. I-1510 5, 14, 16, 26, 31, 60, 65, 66 straipsnių ir 5 priedo pakeitimo projekto (reg. Nr. XIVP-3661) 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo Koncesijų įstatymo 60 straipsnio 6 dalies 19 punkte (o taip pat ir galiojančioje Koncesijų įstatymo redakcijoje) nurodyta, jog koncesijos sutartyje turi būti nurodomos aplinkybės, kuriomis suteikiančioji institucija ar trečiasis asmuo gali (laikinai ar kitaip) perimti bet kurios koncesininko pareigos įgyvendinimą, siekiant užtikrinti efektyvų ir nenutrūkstamą paslaugų teikimą tuo atveju, kai koncesininkas padaro esminį savo prievolių pagal koncesijos sutartį pažeidimą, jeigu tai numatoma. Taigi Koncesijų įstatyme suteikiančiosios institucijos teisė perimti tam tikrų koncesininko prievolių vykdymą nėra ribojama subtiekėjų pasitelkimu. Atsižvelgiant į išdėstytą, svarstytina, ar projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 155 straipsnio 9 punkte nustatytas teisinis reguliavimas yra pakankamas, t. y. ar neturėtų būti nustatyta, kad valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą darbų atlikimą ir (arba) paslaugų teikimą galėtų laikinai perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims vykdyti tam tikrą prievolę ne tik tais atvejais, jei privatus subjektas sutartį vykdytų kartu su subtiekėjais.

4.                   Atkreiptinas dėmesys, kad 2023 m. gruodžio 21 d. buvo priimtas Investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 2, 12, 131 ir 154 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2442, kurio nuostatos, kaip ir projekto nuostatos, įsigalios 2024 m. liepos 1 d. Atsižvelgus į tai, kad projekto 5 straipsniu yra keičiama Investicijų įstatymo 154-156 straipsnių numeracija, kartu turi būti teikiamas ir Investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 2, 12, 131 ir 154 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2442 pakeitimo įstatymo projektas. Be to, atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 155 straipsnis pernumeruojamas į 157 straipsnį, turėtų būti keičiamos nuorodos į keičiamo įstatymo 155 straipsnį Užimtumo įstatymo 56 straipsnio 2 dalies 1 punkte ir Įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 1 straipsnio 7 dalyje.

5.                   Projekto 8 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėti rengti <...> valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektai rengiami ir įgyvendinami pagal teisės aktų, reglamentuojančių viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimą ir įgyvendinimą, nuostatas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos“. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamu įstatymu nėra nustatyta, kad yra laikoma valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų rengimo pradžia, todėl svarstytina, ar projekto nuostatos šiuo aspektu neturėtų būti sukonkretintos nustatant, kas laikoma projekto rengimo pradžia.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 209 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]