LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VAIKO TEISIŲ APSAUGOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. I-1234 2, 3, 4, 9, 12, 14, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 41, 42, 43, 49, 50 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 361, 362, 363, 364, 365 STRAIPSNIAIS IR 38, 39, 40 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMO Nr. XIII-2035 14 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-3692(2)

 

2019-08-20  Nr. 103-P-32

Vilnius

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: patarėjos A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: K. Stepanova – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šeimos ir vaiko teisių apsaugos grupės vyresnioji patarėja.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: pastabų ir pasiūlymų nepateikta.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Rimantas Jonas Dagys,

2019-08-16

2

 

 

N

Argumentai:

Atvejo vadybininkas turi padėti šeimai rasti geriausią šeimos problemos sprendimo būdą ir teikti šeimai tokią pagalbą, kuri ne tik padėtų išspręsti vaiko ir šeimos problemas, bet ir sudarytų sąlygas šeimai pačiai siekti reikiamų pokyčių, užtikrinančių vaiko fizinį ar psichinį saugumą ir jo interesus. Todėl atvejo vadybininkas turi turėti tinkamą išsilavinimą, leidžiantį jam visapusiškai įvertinti vaiko ir šeimos poreikius, juos suprasti ir parinkti tinkamus socialinio darbo metodus bei instrumentus, numatyti paslaugas, kurios leistų šiuos poreikius tinkamai tenkinti. Taip pat, atvejo vadybininkas turi išmanyti ir kitus socialinio darbo aspektus, pvz., tokius kaip šeimos motyvavimas priimti pagalbą, šeimai teikiamų paslaugų ir pagalbos poveikio vaiko ir (ar) šeimos situacijos vertinimas, ir pan. Atsižvelgiant į tai, atvejo vadybininkui privaloma turėti socialinio darbo kvalifikacinį laipsnį. Dabartinis teisinis reguliavimas numato, kad asmenys, iki 2014 m. gruodžio 31 d. įgiję kitą kvalifikacinį laipsnį (profesinio bakalauro, bakalauro, magistro) taip pat gali dirbti atvejo vadybininku. Tai sudaro galimybes į atvejo vadybininko pareigas priimti asmenis, turinčius bet kurios srities išsilavinimą, net ir nesusijusį su darbu su vaikais ir šeimomis. Tai savo ruožtu, turės neigiamą poveikį atvejo vadybos kokybei ir darbo su vaiku ir šeimai kokybei bei rezultatams. Taip pat, siūlomu keitimu siūlome suvienodinti Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymą su Socialinių paslaugų įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatytus socialinių darbuotojų išsilavinimo reikalavimus.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą nauju 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 23 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2. Pakeisti 41 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

41 straipsnis. Atvejo vadybininkas ir jo sudaromas pagalbos planas

1. Atvejo vadybininku skiriamas fizinis asmuo, įgijęs aukštąjį socialinio darbo (profesinio bakalauro, bakalauro, magistro) kvalifikacinį laipsnį ar iki 2014 m. gruodžio 31 d. įgijęs kitą kvalifikacinį laipsnį (profesinio bakalauro, bakalauro, magistro) ir socialinio darbuotojo kvalifikaciją, ar iki 2014 m. gruodžio 31 d. įgijęs kitą kvalifikacinį laipsnį (profesinio bakalauro, bakalauro, magistro) ir baigęs socialinio darbo studijų programą, ar įgijęs socialinės pedagogikos (bakalauro, magistro) kvalifikacinį laipsnį ir turintis ne mažesnę kaip vienų metų darbo su šeima ar vaikais ar savanorystės patirtį ir atitinkantis kituose teisės aktuose jam nustatytus reikalavimus.

2. Atvejo vadybininkas įvertina vaiko ir šeimos poreikius bei jos aplinką, telkia bendruomenės narius ir specialistus reikalingai pagalbai teikti bei koordinuoja pagalbos vaikui ir šeimai procesą. Atvejo vadybininkas padeda rasti šeimai geriausią problemų sprendimo būdą, sudaro sąlygas šeimai spręsti problemas, nuolat stebi ir koreguoja intensyvaus prevencinio ir socialinio darbo procesus.

3. Kai yra tarnybinis būtinumas, atvejo vadybininkas turi teisę neatlygintinai gauti išvadas iš sveikatos priežiūros įstaigos, kurioje yra priregistruotas vaikas, dėl vaikui suteiktų ir reikalingų suteikti sveikatos priežiūros paslaugų ir (ar) išvadas dėl vaiko atstovų pagal įstatymą sveikatos būklės iš sveikatos priežiūros įstaigos, kurioje jie yra priregistruoti, asmens sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojams nurodant, ar jų sveikatos būklė leidžia pasirūpinti vaiku. Taip pat atvejo vadybininkas turi teisę neatlygintinai gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų, nevyriausybinių organizacijų ar kitų juridinių asmenų apie vaikui ar šeimai jų teikiamas socialines paslaugas arba švietimą. Kai atvejo vadybininkas renka bet kokius su vaiku ar jo šeima susijusius duomenis, vaiko tėvai ar kiti atstovai pagal įstatymą informuojami apie asmens duomenų rinkimą, išskyrus atvejus, kai toks informacijos pateikimas prieštarauja vaiko interesams arba nėra įmanomas dėl kitų objektyvių priežasčių.

4. Pagalbos planą, pasitelkiant vaiko tėvus ar kitus jo atstovus pagal įstatymą, sudaro atvejo vadybos procese dalyvaujantys specialistai ne ilgesniam kaip 12 mėnesių laikotarpiui. Atvejo vadybininkas koordinuoja ir užtikrina pagalbos plano įgyvendinimą. Pagalbos plane nustatytų institucijų specialistai privalo dalyvauti įgyvendinant pagalbos plane nurodytus veiksmus ir priemones.

5. Teikiamų paslaugų trukmę nustato atvejo vadybininkas, atsižvelgdamas į atvejo vadybos procese dalyvaujančių specialistų rekomendacijas.

6. Vaiko tėvai ar kiti jo atstovai pagal įstatymą turi teisę kreiptis į savo gyvenamosios vietos savivaldybės administracijos direktorių dėl pagalbos plano sudarymo pagrįstumo.“

Pritarti iš dalies.

Argumentai.

Iš esmės pritarti Seimo nario pasiūlymui dėl Įstatymo projekto papildymo nauju 2 straipsniu, kartu siūlome atitinkamai papildyti Įstatymo projekto pavadinimą.

Pasiūlymas.

Pakeisti Įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS VAIKO TEISIŲ APSAUGOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. I-1234 2, 3, 4, 9, 12, 14, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 41, 42, 43, 49, 50 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 361, 362, 363, 364, 365 STRAIPSNIAIS IR 38, 39, 40 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMO Nr. XIII-2035 14 STRAIPSNIO IR 23 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS“.

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                               Rimantė Šalaševičiūtė

 

 

Patarėja A. Dolmantienė